Gå til innhold

Jeg ba om kakao på sykehus og fikk litt motvillig svar at det er greit men husk at det er MYE sukker i det.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er «special treament» å spørre om en pose rett i kopppen-kakao egentlig? 

Anonymkode: ee95b...38f

Det å spørre om det er ikke krevende.

Men du utdypet at du måtte åpne posen selv, tømme den i en kopp varmt vann og røre om selv…..der fremstår du som krevende. Så lenge man har to fungerende hender så er det ingen grunn til at sykepleiere som har det mer enn travelt nok fra før på jobb skal tømme i pulveret, røre i det til det løser seg opp, for så å servere deg det mens du sitter i senga og ser på.

De fleste avdelinger har en stasjon med saft/vann/juice/te/ kaffe/ kakao osv der pasientene som er i stand til det fysisk går og henter seg selv i stedet for å dra i alarmen og be om at en sykepleier går å henter til deg (jeg tviler på at posene med kakao var gjemt unna…..for hvordan kan du vite det da du ikke hentet selv men ba om en kopp kakao?’) Nå fikk du en kopp varmt vann, en pose kakao og ei skje til å røre rundt med, også skriver du her; «spesial treatment?? Er det special treatment å bare få utlevert en kopp med varmt vann, en pose kakao og ei skje??» (fritt sitert og ikke ordrett)

Anonymkode: dc5b9...9ca

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og det er jo de selv som velger å gjemme det unna sånn at man må be om det... det var ikke travelt på avdelingen nesten alle bare satt og skravlet hele dagen. Sksl skravlet gå foran å gi en pasient en pose fra kjøkkenet så er det jo rart. 

De hadde gooooood tid. 

Anonymkode: ec1fc...790

Gjemmer det unna? Det er vel ikke ment for alle da? Kanskje de har magre pasienter med dårlig matlyst. 

ok. Du har uansett fått spesiell service. Litt sånn sjokkerende god service. Vi har jo tråder her om sykepleiermangel, blant annet den store mangelen i Oslo. Noen påstår at det er like mye mangel i distriktene. Det er kanskje en myte du prøver og avkrefte eller? Du har uansett fått ekstra service, som det vanligvis er pårørende som må stå for. Så du var oppe og gikk og så at de alle bare satt og skravlet hele dagen så da var det naturlig og sette dem i arbeid? Greit. Det er fortsatt ikke vanlig. 

Anonymkode: ac636...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mulig det er noen korn med tørrmelk i rett i koppen? 

Anonymkode: eca46...f78

jeg antar det er noe melk eller konsentrert melk ? jeg håper i hverfall 😅 vet ikke, legger koko fra bunnen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Service? Lagde? 

De rakk meg en pose med pulver som jeg selv blandet med vann??

Nå får du gi deg.. 

Aner du prisen på de posene? Folk som ikke kommer seg ned til kiosken på sykehuset, drikker sukker når sukkersuget blir for stort. Da forsvinner posene fort. 

Anonymkode: 00625...a5c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg syntes bare det er ulogisk å nevne sukker når jeg under nien ukers opphold spør en gang om kopp kakao. 

Kan spise så mye yoghurt med sukker som jeg vil og biola. Kan til og med dra på butikken og kjøpe meg en pose sjokolade om jeg vil. 

Det er jo helt ulogisk å nevne at det er sukker i kakao. 

Javel. Men si det til dem og bli ferdig. Du virker veldig opphengt i dette. Det spiller virkelig ingen rolle hva de sier og mener.

Anonymkode: 7b57a...a02

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor i all verden blandet de seg inn i hva du skal spise/drikke?

Anonymkode: 01235...798

Sykehus skal jo liksom bry seg om folks helse da.

Så da er det vel ganske innafor at de råder folk til å være forsiktige med sukker.

Anonymkode: 4118e...286

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Aner du prisen på de posene? Folk som ikke kommer seg ned til kiosken på sykehuset, drikker sukker når sukkersuget blir for stort. Da forsvinner posene fort. 

Anonymkode: 00625...a5c

Helt sikkert dyrt, er selv innlagt med lungeemboli men de er ikke restriktiv på hva dem gir meg, annet enn at jeg får kjeft om jeg er oppe fra sengen.

Norske sykehus har kanskje ikke den beste maten, men det er godt man får hjelp når man blir syk.

Anonymkode: 92f19...bc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring fra sykehus er at de maser om at du skal putte i deg noe så at de gjorde seg vanskelig med kakao er noe jeg har vondt for å tro på.

Har vært innom sykehus et par ganger der jeg har tar en undersøkelse som gjør at jeg faster 12 timer før må ligge stille i en del timer etter undersøkelsen og det har vært SÅ mye mas om at jeg må spise. Jeg er fedmefeit, mat vil ikke ha noe betydning etter undersøkelsen så det matmaset har jeg ikke skjønt da det ikke har noe betydning for det jeg er undersøkt for og min kropp har ikke vondt av å ikke få mat på en stund. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sykehus skal jo liksom bry seg om folks helse da.

Så da er det vel ganske innafor at de råder folk til å være forsiktige med sukker.

Anonymkode: 4118e...286

Det er ikke vanlig at man maser om sukker når du er innlagt på sykehus altså, de er usedvanlig opptatt av at du skal putte i deg noe. Kakao, posesupper og syltetøy pusher de på deg... :P 

Anonymkode: 8f7b9...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei. Det som er crazy er at du lager en tråd om det. Sykehusene har ikke næringsrik, sunn mat. De har ultraprosessert vomfyll. 

Anonymkode: 7b57a...a02

På Ullvål er de veldig nøye med maten de serverer.  Hva er dine forventinger? 

Anonymkode: 89de5...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er 10 gramm sukker i 100g kakao, og det er 8 gramm sukker i en vanlig Tine yoghurt. Så ved første øyeblikk, er ikke så stor forskjell.

Men.. På et sykehus, når man får antibiotika behandling, eller andre medisiner som kan påvirke tarmen, så er yoghurt alikevel viktig. Yogurt sine positive effekter vil da overveie negative. Pluss, en vanlig liten tine yogurt er 150 gram, da 12 g sukker. Kakao serverer man ofte i 200 ml ( ca 200 gram) og det blir 20 gram sukker, men uten den positive effekten til yogurt, bare energi. Jeg synes det er helt innenfor av helsepersonel å anbefalle deg å ikke ta kakao. Også ut av den anbefalingen kan vi alle anta hvordan du ser ut, TS. 

Anonymkode: 330e4...bcc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...