Gå til innhold

Jeg ba om kakao på sykehus og fikk litt motvillig svar at det er greit men husk at det er MYE sukker i det.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 16.28):

Du ser jo på det som et problem og føler deg krenket siden du oppretter en tråd om det her🤷🏼‍♀️

Yoghurt har forsåvidt mere næringsstoffer i seg en pose-kakao; bl.a er yoghurt gunstig for tarmfloraen da den inneholder melkesyrebakterier.

Jeg er titt og ofte innlagt pga kreft, og får alltid spørsmål om jeg har lyst på te eller kakao da de vet jeg ikke drikker kaffe

(Sykehuset jeg sokner til har veldig god mat; man får bl.a en meny der man velger hvilken lunsj og middag man vil ha, med 4-5 ulike alternativer for lunsj og for middag…..og man har også et utvalg desserter å velge mellom da det alltid serveres dessert sammen med middagen. Dette gjelder alle avdelinger, ikke bare kreft. Så ikke alle sykehus her til lands har elendig mat) 

Anonymkode: dc5b9...9ca

Ekspander  

Jeg syns de skal tilby naturell yoghurt hvis de er så sukkerhysteriske. Jeg liker ikke yoghurt som er sukkerskvip, nie jeg syns også om biola. Full av sukker og smaker bare sukker. Når jeg spiser mat liker jeg ikke sånn snik sukker. Men én kakao som kos er greit. 

Det r jo dere som svarer sånn som gjør det til en stor sak, jeg ville bare poengtere hvor ulogisk det er. Jeg vil ikke spise eller drikke sukker til frokost og kveldsmat. Bare kos av og til. Jeg spurte etter naturell yoghurt, men det hadde de ikke. Men tilbød også syltetøy til brødskive både frokost og kveldsmat. Sukker overalt. Til maten spesielt, men er det snakk om en kopp kakao må man jo nevne slikt. 

Anonymkode: ec1fc...790

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 15.07):

Likevel tilbyr de yoghurt med sukker og hadde ikke sukkerfrie alternativer?  

Det er jo kjempe mye sukker i yoghurt med sukker. Det kunne jeg spise så mye jeg vil av..

Er ikke det litt crazy?

Ekspander  

Det norske helsevesen har tilnærmet null greie på ernæring. 

Om du havner på sykehus i Japan får du din egen diett, tilpasset kjente allergier, alder, kjønn, diagnose, hvilke prosedyrer du skal komme deg etter etc.

Det er mitt minimumskrav til et fungerende helsevesen. Fordi ordentlig mat kan gjøre at du kommer deg opp og ut av sykehuset flere dager før du gjør med den «maten» du får på norske sykehus (som ikke engang tar hensyn til allergier).

Anonymkode: 2315f...010

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo kjempe mye sukker i yoghurt med sukker. Det kunne jeg spise så mye jeg vil av..

Er ikke det litt crazy?

Ekspander  

Og hvorfor er du på et sykehus? 
Vanligvis har man helseutfordringer når man er på sykehus, og mange har en dårlig fungerende tarm i den forbindelse. 
Hvis dette er deg med brokkoperasjonen igjen, så er svaret du har fått helt på sin plass, fordi sukkerholdige produkter i tarmen…..

Anonymkode: d8960...a58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 15.49):

Det er 10g sukker pr 100g rett i koppen kakao. Og 0,7g fett. 

Èn pose er på 32g, ergo ca. 3,5g sukker pr. posjon. En liten teskje. Og nærmest fettfri.

Anonymkode: 10bd7...e22

Ekspander  

Men hva ANNET får man i seg?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 16.34):

Jeg syns de skal tilby naturell yoghurt hvis de er så sukkerhysteriske. Jeg liker ikke yoghurt som er sukkerskvip, nie jeg syns også om biola. Full av sukker og smaker bare sukker. Når jeg spiser mat liker jeg ikke sånn snik sukker. Men én kakao som kos er greit.

Ekspander  

Yoghurt er sukkerskvip, men kakao helt er greit, og at noen påpeker at kakao også er høyt sukkerinnhold er ufint fordi det var noe du hadde lyst på. Og ellers har du et avklart, fornuftig og balansert forhold til kosthold og ernæring...?

Anonymkode: e26ce...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Service? Lagde? 

De rakk meg en pose med pulver som jeg selv blandet med vann??

Nå får du gi deg.. 

Ekspander  

Hadde du i ekstra sukker?

Anonymkode: eca46...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 16.46):

Yoghurt er sukkerskvip, men kakao helt er greit, og at noen påpeker at kakao også er høyt sukkerinnhold er ufint fordi det var noe du hadde lyst på. Og ellers har du et avklart, fornuftig og balansert forhold til kosthold og ernæring...?

Ekspander  

:klo: 

Det er 30% av Norges befolkning som leser så dårlig at de rent praktisk sett er analfabeter. 

Leste du innlegget til ts? I så fall: du forstod det på ingen måte. Les det en gang til. Leste du det ikke? Les innlegget før du kommenterer. Har du så dårlig leseforståelse at du tror du har forstått ts, selv etter 2-3 gjennomlesninger? Oppsøk bistand. Det er ugrei dårlig evne til å forstå ord på papir.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herre, er det rart at helsevesenet er i knestående? Vær glad for at du får behandling på sykehuset og ikke syt over bagateller. 

Anonymkode: 9a49a...bbf

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 16.08):

Og dette var også på Radiumhospitalet og ts har kreft? 
aldri opplevd at det « står « rett i koppen på bordet ( hvilket bord? ) på Ullevaal eller Aker, men det er faktisk ulikt fra avdeling til avdeling hvordan det er med mat. På mange avdelinger er det « selvbetjening «, altså en liten kantine de kan hente selv. På en avdeling hadde pappa forsynt seg veldig meg « den gode yoghurten de har her», det var det at det var ikke youghurt men sjokoladepudding. Så måtte ta det opp med personalet, han skulle egentlig ikke ha mye sukker. Jeg kunne f.eks. ikke kjøpe med Sjokalade til han. Det sto heldigvis ikke kakao « på bordet « der. 

Anonymkode: ac636...5fc

Ekspander  

Nå var dette i 2008 og det var sånn vi pårørende kunne forsyne oss sammen med pasienten var sånn rom nei ser den han ikke skulle ha mye sukker osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 16.49):

:klo: 

Det er 30% av Norges befolkning som leser så dårlig at de rent praktisk sett er analfabeter. 

Leste du innlegget til ts? I så fall: du forstod det på ingen måte. Les det en gang til. Leste du det ikke? Les innlegget før du kommenterer. Har du så dårlig leseforståelse at du tror du har forstått ts, selv etter 2-3 gjennomlesninger? Oppsøk bistand. Det er ugrei dårlig evne til å forstå ord på papir.

Ekspander  

TS er snurt fordi en sykepleier påpeker at det er mye sukker i kakaoen hun har lyst på. 

TS omtaler yoghurt som sukkerskvip. 

Jeg mener den kombinasjonen tyder på et litt uavklart forhold til mat og sukker.

Forklar meg gjerne hva jeg misforstår (og du trenger på generelt grunnlag ikke bekymre deg for min leseforståelse og evne til å forstå ord, hverken på papir eller skjerm).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det litt crazy?

Ekspander  

AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 15.31):

Kakao hadde de gjemt bort, så man måtte be om å få det. 

Ekspander  

Men du framstår jo som litt krevende når du ber om «special treatment».

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 16.38):

Det norske helsevesen har tilnærmet null greie på ernæring. 

Om du havner på sykehus i Japan får du din egen diett, tilpasset kjente allergier, alder, kjønn, diagnose, hvilke prosedyrer du skal komme deg etter etc.

Det er mitt minimumskrav til et fungerende helsevesen. Fordi ordentlig mat kan gjøre at du kommer deg opp og ut av sykehuset flere dager før du gjør med den «maten» du får på norske sykehus (som ikke engang tar hensyn til allergier).

Ekspander  

Det ikke sånn på sykehuset jeg jobber iallefall, så det gjelder iallefall ikke alle. Her skriver vi inn allergier, tillegg til om personen er vegeterianer, veganer. Om personer trenger dietter i forhold til diagnose får de det.  Om personen er i ernæringsrisiko kobler vi inn en som er utdannet til det. 

Anonymkode: 7d0c6...223

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men mikrobølgemat er helt greit.

Anonymkode: 5f606...5cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  Grüner skrev (På 24.3.2025 den 17.13):

Ekspander  

Hva er «special treament» å spørre om en pose rett i kopppen-kakao egentlig? 

Anonymkode: ee95b...38f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Service? Lagde? 

De rakk meg en pose med pulver som jeg selv blandet med vann??

Nå får du gi deg.. 

Ekspander  

Ja. Det brukte de tid på , er ikke det service? Hvis du tror de har tid til dette på alle sykehus tar du feil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 17.50):

Hva er «special treament» å spørre om en pose rett i kopppen-kakao egentlig? 

Anonymkode: ee95b...38f

Ekspander  

Ja! 
er dette vanlig i distriktene kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  Grüner skrev (På 24.3.2025 den 17.13):

Ekspander  

Også.. « nå må du gi deg! Det er ikke service « 🤦‍♀️

her har vi ts som tror hun er på hotell med room service, imens sykepleiere løper rundt for og rekke medisinering osv for andre pasienter. Sjukt. Og ikke « litt « krevende. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 18.01):

Også.. « nå må du gi deg! Det er ikke service « 🤦‍♀️

her har vi ts som tror hun er på hotell med room service, imens sykepleiere løper rundt for og rekke medisinering osv for andre pasienter. Sjukt. Og ikke « litt « krevende. 

Ekspander  

Og det er jo de selv som velger å gjemme det unna sånn at man må be om det... det var ikke travelt på avdelingen nesten alle bare satt og skravlet hele dagen. Sksl skravlet gå foran å gi en pasient en pose fra kjøkkenet så er det jo rart. 

De hadde gooooood tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 15.43):

I en yoghurt får man gjerne i seg andre byggeklosser i tillegg til sukkeret. I en sånn rett i koppen kakao er det vel mer eller mindre bare sukker. Kanskje litt fett?

Anonymkode: 44f3a...7b6

Ekspander  

melk ? vanligvis.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  NatNat skrev (På 24.3.2025 den 18.07):

melk ? vanligvis.....

Ekspander  

Mulig det er noen korn med tørrmelk i rett i koppen? 

Anonymkode: eca46...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...