Gå til innhold

Når enkelte familie medlemmer er allergiske mot drama og det betyr det samme som å lukke øynene for misbruk og urettferdighet i familien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en familie der mor brødre og svigerinner lever i en boble og oss to tre "sorte får" blir anklaget for å skape drama og lage kvalm. 

Greia er at mor har lukket øynene for seksuell misbruk og favoriserer nien av barna mer enn andre ut i fra hvor mye eller lite drama de lager, hvem er far, kjønn og andre faktorer. 

Svigerinner har begrenset kunnskap om hva har skjedd i familien og tror oss "sorte får" lager drama ut av ingenting. Men de får son informasjon fra mor og den delen av familien som lever i urealistisk harmoni ved å ikke tenke på gamle saker, selv om det fortsatt er en stor rift som umulig kan repareres. Fjernere slektninger har samme info fra samme kilde og får høre at det er vi som ble misbrukt og som fortsatt blir urettferdig behandlet som er problemet. 

Så får vi fortsette å være "de vanskelige", når de som lever i boblen da klager på oss trekker på skuldrene og sier de ikke liker drama. Drama her betyr sinne og irritasjon over at de ikke ser hvor vanskelig vi har hatt det og i forhold til dem mye vanskeligere. Likevel har de mer av alt og gir faen om hvordan vi har det. Istedet for sympati blir de defensive og anklager oss for å skape drama, noe de ikke orker " stakkars"..

Anonymkode: 72e37...a04

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Drama betyr å vise følelser? Veldig vanlig hos de som sliter med lignende fra egen barndom. De distanserer seg fra det de aldri har lært å takle. 

Anonymkode: 772e7...189

Skrevet

Forstår det er vanskelig, men må du/dere ha kontakt med de? Jeg har vært igjennom en del og har ikke kontakt med alle, og redusert til mer høflighet til atter andre. Jeg tror vi alle lever fint med det, eller i hvert fall har vært nødt til å akseptere det. Her tror jeg at jeg hadde satt meg ned med min mor på tomannshånd og sagt hvordan det føles, også redusert eller kuttet kontakten. 

Sender deg en klem. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (1 minutt siden):

Forstår det er vanskelig, men må du/dere ha kontakt med de? Jeg har vært igjennom en del og har ikke kontakt med alle, og redusert til mer høflighet til atter andre. Jeg tror vi alle lever fint med det, eller i hvert fall har vært nødt til å akseptere det. Her tror jeg at jeg hadde satt meg ned med min mor på tomannshånd og sagt hvordan det føles, også redusert eller kuttet kontakten. 

Sender deg en klem. 

Jeg har prøvd å ha litt mer kontakt til tider, men de gjør meg helt sprø med dette boble greiene, bedre med begrenset kontakt. 

Skrev litt ut fra frustrasjon, fordi man blir jo helt sprø av mindre. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har prøvd å ha litt mer kontakt til tider, men de gjør meg helt sprø med dette boble greiene, bedre med begrenset kontakt. 

Skrev litt ut fra frustrasjon, fordi man blir jo helt sprø av mindre. 

Det er godt å få ventilert litt 😊 Hvor mye kontakt med familie er ikke enkelt. Kommer veldig an på hvor mye overskudd du har også til å stå i det, og det svinger jo som alt annet. Håper dere som er utenfor har ok kontakt eller du har noen andre. Er uansett ingen god opplevelse å stå i, og ja en blir frustrert. Enkelte hos meg har bare gjentatt til det møysommelig «men det var ikke noe vondt i det» og «alle vil deg godt», eller noe lignede. Tja stemmer vel ikke helt. Jeg skriver med nick, men kan si såpass at jeg har din bakgrunn, og da er det ikke alle som har ønsket en vel, men det er en måte å glatte over det. 

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men her har det blitt bedre med årene, om det kan være en trøst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (5 minutter siden):

Det er godt å få ventilert litt 😊 Hvor mye kontakt med familie er ikke enkelt. Kommer veldig an på hvor mye overskudd du har også til å stå i det, og det svinger jo som alt annet. Håper dere som er utenfor har ok kontakt eller du har noen andre. Er uansett ingen god opplevelse å stå i, og ja en blir frustrert. Enkelte hos meg har bare gjentatt til det møysommelig «men det var ikke noe vondt i det» og «alle vil deg godt», eller noe lignede. Tja stemmer vel ikke helt. Jeg skriver med nick, men kan si såpass at jeg har din bakgrunn, og da er det ikke alle som har ønsket en vel, men det er en måte å glatte over det. 

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men her har det blitt bedre med årene, om det kan være en trøst. 

Nei, familien gjør meg helt gærn. Til og med oss utenfor har ikke kontakt, fordi noen av oss er så aggressive at de bryter ned alt rundt seg. Trist egentlig. Hele familien er ødelagt. Noen lever i en forbanna boble uten drama, andre er helt ødelagt på en måte. Men klarer oss bra..Vi blir sannsynligvis alene og må være sterke på hver vår kant. Sånn er det bare. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kuttet kontakten med min familie. Jeg kuttet kontakt med visse personer og alle som holdt med/trodde på disse menneskene. Det ble til at jeg måtte kutte ut alle og starte på nytt på egenhånd. Det er den beste beslutningen jeg har tatt i mitt liv. Ble emosjonell når bare av å tenke på hvor godt det var for meg kutte de ut. Anbefales.

De som ikke vil blande seg er ikke glad i dere. De som lyger bryr seg ikke. De som drev overgrep bryr seg ikke. Hva gjør du i familien enda? ♥️

Anonymkode: 4eb4a...1db

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kuttet kontakten med min familie. Jeg kuttet kontakt med visse personer og alle som holdt med/trodde på disse menneskene. Det ble til at jeg måtte kutte ut alle og starte på nytt på egenhånd. Det er den beste beslutningen jeg har tatt i mitt liv. Ble emosjonell når bare av å tenke på hvor godt det var for meg kutte de ut. Anbefales.

De som ikke vil blande seg er ikke glad i dere. De som lyger bryr seg ikke. De som drev overgrep bryr seg ikke. Hva gjør du i familien enda? ♥️

Jeg har hatt av og på forhold med familien. Det er ikke lett. Jeg er på en måte glad i de, men samtidig så utrolig sint på de. 

Ei svigerinne sa det foran meg at hun ikke er glad i drama. ( jeg hadde ikke laget noe) så antagelig mente hun det sånn at jeg skjønner at hun har tenkt å leve i sus og i dus og skal ikke tenke på ting i fortiden. 

Komplisert forhold til mor, hun er dessverre litt tilbakestående på en måte, hun har på en måte prøvd sitt beste I guess, med den iq eller eq kapasiteten hun har og har vært der for meg på den måten at jeg ikke har dødd i løpet av barndommen... så på sett og vis syns jeg litt synd på henne. Men det er vanskelig sånn som hun holder på, flere ganger jeg har hatt lyst til å rett og slett slå henne. 

Sånn kan man ha det. Ikke lett....

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har en familie der mor brødre og svigerinner lever i en boble og oss to tre "sorte får" blir anklaget for å skape drama og lage kvalm. 

Greia er at mor har lukket øynene for seksuell misbruk og favoriserer nien av barna mer enn andre ut i fra hvor mye eller lite drama de lager, hvem er far, kjønn og andre faktorer. 

Svigerinner har begrenset kunnskap om hva har skjedd i familien og tror oss "sorte får" lager drama ut av ingenting. Men de får son informasjon fra mor og den delen av familien som lever i urealistisk harmoni ved å ikke tenke på gamle saker, selv om det fortsatt er en stor rift som umulig kan repareres. Fjernere slektninger har samme info fra samme kilde og får høre at det er vi som ble misbrukt og som fortsatt blir urettferdig behandlet som er problemet. 

Så får vi fortsette å være "de vanskelige", når de som lever i boblen da klager på oss trekker på skuldrene og sier de ikke liker drama. Drama her betyr sinne og irritasjon over at de ikke ser hvor vanskelig vi har hatt det og i forhold til dem mye vanskeligere. Likevel har de mer av alt og gir faen om hvordan vi har det. Istedet for sympati blir de defensive og anklager oss for å skape drama, noe de ikke orker " stakkars"..

Høres ut som en helt «normal» dysfunksjonell familie. Enten må du godta at slik er det og slik kommer det til å fortsette å være, eller så må du bryte tvert og leve ditt eget liv. 
I dysfunksjonelle familier så er det du beskriver «normalen» og ikke mulig å endre på. 

Anonymkode: 3a89d...898

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta avstand da, så er det ingenting å lage drama om. La de rundt tro hva de vil, deres problem. Så lever dere slik dere ønsker, etter hva dere trenger. 

Anonymkode: bc139...d23

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Når det dreier seg om seksuelle misbruk og annen voldsutøvelse så man man bare kutte helt ut den giften som bygger opp under kulturer som lar det fortsette.

Bryt all kontakt, og vær ærlig om hvorfor. 

Skriv en felles melding/brev til familie som er relevant å informere.

Ikke si «allergisk mot drama», men «dekker over og usynliggjør seksuelle overgrep». 

Skriv gjerne kort hva det dreide seg om konkret om du orker.

»X gjorde Y handling i perioden slik til sånn. 

Dette har skapt store konflikter i familien, da ved at det er vi da barn som er problemet. Dette er svært dysfunksjonelt, og hele grunnen til at overgripere får tilgang: fordi omverdenen ikke setter grenser.

Jeg/vi må derfor bryte kontakt med vår nærmeste familie - og orienterer dere om dette da vi er kjent med at det har blitt gitt mye feilinformasjon om dette». 

Ferdig.

Send med boktips om Linn Wiiks utgitte bok om seg og kusina. 

Kjøp den og send direkte til de som undergraver dette aktivt. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det du ønsker fra denne familien kommer du aldri til å få. De vil aldri bry seg. De vil aldri endre seg og plutselig se deg som menneske og annerkjenne hvilket mareritt av en barndom du har hatt. Du må bare bryte ut. Skap din egen familie bestående av mennesker du har håndplukket. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om at de er på lag med misbrukeren Kansje. Eldre garde? 

Anonymkode: f4aea...622

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt av og på forhold med familien. Det er ikke lett. Jeg er på en måte glad i de, men samtidig så utrolig sint på de. 

Jeg er glad i min familie også. Men det betyr ikke at jeg vil overhodet ha de i livet mitt eller så mye som de de. Tenker ofte at det hadde vært bedre om de var død. Ikke alle man skal være med selv om man er glad i de. Jeg har ubetinget kjærlighet for alt som lever, betyr ikke at jeg flytter inn med en ulv eller en bjørn fordi om. Vern om deg selv. ♥️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres veldig trist ut. Det er fullt forståelig at du er sint og skuffet på den (de?) som har begått seksuelle overgrep og på moren som enten ikke har visst, dekket over, latt skure og gå eller hva hun har gjort. Uansett fremstår det som at du har blitt utsatt for grov omsorgssvikt og overgrep.

Slik jeg ser det så må du kanskje rydde i hvem du faktisk har grunn til å være sint på og ikke. Hvem har begått overgrepene og hvilke andre som var voksne kan lastes?

Hvem kan i realiteten ikke lastes? Svigerinnene er vel uskyldige? Brødrene dine var vel barn selv? 

Hvis du klarer å sortere litt her, så kan du kanskje slutte å snakke om alt det vonde med de som er uskyldige. Også må du jo vurdere å anmelde de som begikk overgrep da. 

Anonymkode: 00096...01d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette høres veldig trist ut. Det er fullt forståelig at du er sint og skuffet på den (de?) som har begått seksuelle overgrep og på moren som enten ikke har visst, dekket over, latt skure og gå eller hva hun har gjort. Uansett fremstår det som at du har blitt utsatt for grov omsorgssvikt og overgrep.

Slik jeg ser det så må du kanskje rydde i hvem du faktisk har grunn til å være sint på og ikke. Hvem har begått overgrepene og hvilke andre som var voksne kan lastes?

Hvem kan i realiteten ikke lastes? Svigerinnene er vel uskyldige? Brødrene dine var vel barn selv? 

Hvis du klarer å sortere litt her, så kan du kanskje slutte å snakke om alt det vonde med de som er uskyldige. Også må du jo vurdere å anmelde de som begikk overgrep da. 

Anonymkode: 00096...01d

Overgrep er anmeldt og den som begikk overgrep på et av mine søsken er straffet. Det er ikke hele historien som gjelder overgrep. Men det andre er så lite og gammelt at det ikke er stort vits. 

De som lever i ei boble vet om dette og har glattet over det i mange år. Brødrene og svigerrinner er på en måte uskyldige, men de liker ikke drama glatter over og lever som om Ingenting har skjedd. Det syntes jeg ikke er så uskyldig. Men forstår det er vanskelig at deres far ødela familien på denne måten. De er jo glad i han og. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Om kontakt med egen familie ikke gjør en noe godt så har man et ansvar overfor seg selv, og distansere seg. Dette var et bittert innlegg. Man må ikke ha kontakt hvis man ikke vil. 

Anonymkode: 8dd61...0e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må innse at mennesker har ulike måter å håndtere vonde ting på og det betyr ikke at de ikke bryr seg men at de ikke klarer å leve sitt liv med sine traumer samtidig som de skal ta innover seg andres.

Anonymkode: 150bd...fec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror du må innse at mennesker har ulike måter å håndtere vonde ting på og det betyr ikke at de ikke bryr seg men at de ikke klarer å leve sitt liv med sine traumer samtidig som de skal ta innover seg andres.

Anonymkode: 150bd...fec

Ok så når mor velger overgriper overfor egne barn og lyver til alle at de som opplevde overgrep er bare " vanskelige" så må jeg godta at det er sånn hun deler med sin egen traume over det? I guess so. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor forholder dere dere til disse menneskene? Kutt de ut, fokuser på eget liv og lev!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...