Gå til innhold

skattemelding - reisefradrag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

hvordan forstå helheten i dette.

Fastlønn

Feriepenger

trekk i lønn for ferie

feriepenger grunnlag

forskuddstrekk

?

Anonymkode: 56606...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

jeg fant det jeg leitet etter, har for første gang gjort endring på en skattemelding, her gjelder det å være smart. 

Jeg har også et spørsmål vedrørende renter på lån, når jeg summerer opp alle renter i fra alle banker etc. Så er jeg langt høyere enn det som skattemeldingen selv har skrevet. 

92942 har skattemeldingen skrevet.

Kalkulatoren min forteller 98 323. 

Hvem gjør rett?

Du må sjekke alle årsoppgaver fra alle banler, og se hvor det ikke stemmer overrens da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fastlønn

Feriepenger

trekk i lønn for ferie

feriepenger grunnlag

forskuddstrekk

?

Jeg forstår ikke helt spørsmålet.

Forskuddstrekk er alt du har betalt inn i skatt via arbeidsgiver i løpet av 2024, dette står opplyst i årsoppgave fra arbeidsgiver og i skattemeldingen.

Lønnen i skattemeldinga er det du har fått utbetalt i lønn og feriepenger.

Feriepengegrunnlaget har ikke noe med skattemeldinga å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 13.43):

Det sies at man skal ha minst 230 reisedager for at man skal kunne ha fradrag, og bunnfradrag kr 14.950. 

Jeg har jobbet fra juni måned og ut desember i en bedrift hvor jeg pendlet til jobb. Utgiftene er langt over 14.950 kr siden en vei reisevei er 42 km. Og tur retur 84 km. 

Så hvor bombastisk er skattereglene her. 

Du får lese reglene litt bedre for å si det sånn. Bare legg inn det du faktisk har pendlet, så regnes det ut det du har krav på eller ikke. Jeg pendler 3/5 av 230 arbeidsdager, får skattefradrag. 40 km en vei. 

Anonymkode: 4dc6a...9f8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

jeg fant det jeg leitet etter, har for første gang gjort endring på en skattemelding, her gjelder det å være smart. 

Jeg har også et spørsmål vedrørende renter på lån, når jeg summerer opp alle renter i fra alle banker etc. Så er jeg langt høyere enn det som skattemeldingen selv har skrevet. 

92942 har skattemeldingen skrevet.

Kalkulatoren min forteller 98 323. 

Hvem gjør rett?

Har du brukt årsoppgaven du har fått tilsendt for å kontrollere?

Anonymkode: 1a804...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 15.24):

hvorfor skal den være så vanskelig å tyde? jeg forstår ikke denne. 

Finnes da ikke vanskelig å tyde, du har km. sats og du har reglene for bompenger. Husk en ting ikke bløffe skattemyndighetene på dette. Om du da blir sjekket, og det er veldig lett det er bare å sjekke tabellene for kollektivtrafikk så er du ille ute ! Da blir det straffeskatt.  Dette er de enkleste reglene av alle. Km fra bosted til jobb ganger antall dager du har jobbet, med fratrekk fra bunnfradraget du må dekke selv. Veldig enkelt.  Du kan mate dette inn i selvangivelsen din og de rette tallene kommer ut, det vanskelige er la være å lyge på dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fastlønn

Feriepenger

trekk i lønn for ferie

feriepenger grunnlag

forskuddstrekk

?

Alt ligger der, gitt inn av arbeidsgiver. Veldig enkelt faktisk. Myndighetene vet det meste angående deg. Det er antall dager du pendler som kan trekkes fra, og litt sånne sær fratrekk som aksjer som er solgt med tap og alt det der, men dette vet de også. Bankene rapporterer inn alt. Du bare sjekker at tallene er riktig, de kan inneholde feil. Du er ansvarlig for at de er rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 13.51):

Det har aldri vært noe krav om 230 dager. Men det tallet brukes ofte i eksempler, da 230 dager er antall dager i et årsverk dersom man jobber 100 %.

For 2024 er det dette som gjelder:

"Det gis for inntekståret 2024 kun fradrag for reiseutgifter som overstiger 14 950 kroner og opp til 82 050 kroner"

Du kan beregne det her:

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/reise-tilfra-jobb/reisefradragskalkulator/

Anonymkode: 09b5f...527

Veldig enkelt faktisk ! God fremstilling. Skatteoppgjøret har aldri vært enklere en det er i dag. Det aller meste går automatisk, og man skal bare sjekke at tallene er riktige ! Er det feil i din favør ? Det må rettes opp, om ikke straffeskatt om det blir oppdaget. Går det i statens favør ? Du må korrigere det eller de får pengene.  Verre er det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...