Gå til innhold

skattemelding - reisefradrag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det sies at man skal ha minst 230 reisedager for at man skal kunne ha fradrag, og bunnfradrag kr 14.950. 

Jeg har jobbet fra juni måned og ut desember i en bedrift hvor jeg pendlet til jobb. Utgiftene er langt over 14.950 kr siden en vei reisevei er 42 km. Og tur retur 84 km. 

Så hvor bombastisk er skattereglene her. 

Anonymkode: 56606...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det sies at man skal ha minst 230 reisedager for at man skal kunne ha fradrag, og bunnfradrag kr 14.950. 

Jeg har jobbet fra juni måned og ut desember i en bedrift hvor jeg pendlet til jobb. Utgiftene er langt over 14.950 kr siden en vei reisevei er 42 km. Og tur retur 84 km. 

Så hvor bombastisk er skattereglene her. 

Det har aldri vært noe krav om 230 dager. Men det tallet brukes ofte i eksempler, da 230 dager er antall dager i et årsverk dersom man jobber 100 %.

For 2024 er det dette som gjelder:

"Det gis for inntekståret 2024 kun fradrag for reiseutgifter som overstiger 14 950 kroner og opp til 82 050 kroner"

Du kan beregne det her:

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/reise-tilfra-jobb/reisefradragskalkulator/

Anonymkode: 09b5f...527

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å legge til at det ikke er de faktiske utgiftene du skal regne på. Du skal regne på 1,76 kroner per kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å få dekket kostnadene til bom må du spare minst to timer hver dag i reise- og ventetid på å bruke bil sammenlignet med offentlig transport. Kø/rushtid er i seg selv ikke en grunn for å få godkjent kostnader til bom.

Summen du eventuelt får godkjent tar utgangspunkt i rimeligste passering. Det vil si at vi som hovedregel beregner at du får rabatt på passeringene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For å få dekket kostnadene til bom må du spare minst to timer hver dag i reise- og ventetid på å bruke bil sammenlignet med offentlig transport. Kø/rushtid er i seg selv ikke en grunn for å få godkjent kostnader til bom.

Summen du eventuelt får godkjent tar utgangspunkt i rimeligste passering. Det vil si at vi som hovedregel beregner at du får rabatt på passeringene.

hvorfor skal den være så vanskelig å tyde? jeg forstår ikke denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange må jo gjennom bom eller så kommer en seg jo ikke på jobb. Eller ska en ha en bil på hver side av bommen.

Ser bare her vi bor så må en via en bom og fins ingen annen vei å kjøre hvis en ska på jobb

Anonymkode: 8f579...7cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

hvor i alle dager finner jeg stedet hvor jeg skal endre arbeids - og pendlerreise? scroller ned, men ser ikke det sitatet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

hvorfor skal den være så vanskelig å tyde? jeg forstår ikke denne. 

Hva spesifikt er det du ikke forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

hvor i alle dager finner jeg stedet hvor jeg skal endre arbeids - og pendlerreise? scroller ned, men ser ikke det sitatet. 

Hvor mener du nå? I skattemeldingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mener du nå? I skattemeldingen?

ja, der man skal endre. Det står ikke et snutt om det jeg skal endre, siden jeg har vært en pendler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du? Du legger til på arbeids- og pendlerreise

Anonymkode: 1a804...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Låner tråden litt om det er greit. 

Jeg kan enten ta en ferge som kostet 72kr pr. vei og kjøre til sammen rundt 10km hver vei, eller jeg kan kjøre en "omvei" på 33km hver vei. 

Jeg har alltid kjørt omveien da det er mye billigere. 144kr i ferge hver dag er helt uaktuelt. Kalkulatoren til Skatteetaten viser at jeg har rett på reisefradrag og legger til grunn at jeg kjører omveien. 

Kan de kreve at jeg hadde tatt fergen istedenfor å kjøre rundt for å ikke ha rett på reisefradrag? 

Anonymkode: 29071...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kan enten ta en ferge som kostet 72kr pr. vei og kjøre til sammen rundt 10km hver vei, eller jeg kan kjøre en "omvei" på 33km hver vei. 

Jeg har alltid kjørt omveien da det er mye billigere. 144kr i ferge hver dag er helt uaktuelt. Kalkulatoren til Skatteetaten viser at jeg har rett på reisefradrag og legger til grunn at jeg kjører omveien. 

Kan de kreve at jeg hadde tatt fergen istedenfor å kjøre rundt for å ikke ha rett på reisefradrag? 

Normalt korteste vei, men har er det klart at det kan beskrives årsak til omveien. Klart du tar ikke et reise alternativ som er mye dyrere👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, det vil jeg ikke tro. Jeg hadde lagt inn det du faktisk kjører, om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det vil jeg ikke tro. Jeg hadde lagt inn det du faktisk kjører, om jeg var deg.

Nå leste jeg litt om det, og tror faktisk bare du kan legge inn den strekningen det ville tatt med ferje. Så jeg tok feil i innlegget over.

Fant dette på https://www.smartepenger.no/skatt/640-reiseutgifter

"Merk at reisefradraget beregnes ut fra den korteste ruten til rutegående transport. Det kan diskriminere deg hvis fergen tar en snarvei over fjorden, og du kjører bil rundt. Dette er for eksempel tilfelle for de som kjører fra Nesodden til Oslo (båten krysser tvers over), og de som kjører fra Arna til Bergen (toget tar snarvei gjennom fjellet)."

Så, du kan ikke tvinges til å faktisk ta ferje, men du kan ikke trekke fra en lenger avstand enn den avstanden det er om man tar ferje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nå leste jeg litt om det, og tror faktisk bare du kan legge inn den strekningen det ville tatt med ferje. Så jeg tok feil i innlegget over.

Fant dette på https://www.smartepenger.no/skatt/640-reiseutgifter

"Merk at reisefradraget beregnes ut fra den korteste ruten til rutegående transport. Det kan diskriminere deg hvis fergen tar en snarvei over fjorden, og du kjører bil rundt. Dette er for eksempel tilfelle for de som kjører fra Nesodden til Oslo (båten krysser tvers over), og de som kjører fra Arna til Bergen (toget tar snarvei gjennom fjellet)."

Så, du kan ikke tvinges til å faktisk ta ferje, men du kan ikke trekke fra en lenger avstand enn den avstanden det er om man tar ferje.

Regnet med at det var noe som kom til å komme veien ja, takk for oppklaringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Interessant tema, tror mye system skal kontrollere menneskers valg. Selvsagt ulønnsomt å velge ferge. Men prøv gjør begge kalkulert, og se hva forskjellen, om det er i det hele hensikt å legge det inn? 

Vet du hvor man finner når man føre inn kostnader til pendling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg fant det jeg leitet etter, har for første gang gjort endring på en skattemelding, her gjelder det å være smart. 

Jeg har også et spørsmål vedrørende renter på lån, når jeg summerer opp alle renter i fra alle banker etc. Så er jeg langt høyere enn det som skattemeldingen selv har skrevet. 

92942 har skattemeldingen skrevet.

Kalkulatoren min forteller 98 323. 

Hvem gjør rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva kan jeg få fradrag på leilighet som vi eier? 

Om man har gjort restaurering og lagt laminat på gulv er det fradragsberettiget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lån er fradragsberettiget med 22% av betalte renter for skatteåret. Du må sjekke at lånet og rentene er oppgitt på skattemeldingen for å få fradraget.

Finnes det eksempler på regnestykke på dette?

hvordan skal jeg undersøke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...