Gå til innhold

Utredning fibromyalgi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en del helseplager og en del symptomer som gjør at en lege lurte på om jeg har fibromyalgi. Alle blodprøver var greie, men symotomene er der.

Dere med fibromyalgi: hvor lang tid tok det å få diagnose, var det mange spesialister å snakke med?

Hvor god er helsa og ikke minst, går det greit å jobbe? 

Anonymkode: 44624...f50

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tok en time. Jeg scoret høyt og middels høyt på samtlige punkter.

Har uføretrygd og jobber deltid ved siden av..

Anonymkode: 7acd4...5c5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tok en time. Jeg scoret høyt og middels høyt på samtlige punkter.

Har uføretrygd og jobber deltid ved siden av..

Anonymkode: 7acd4...5c5

Var det fastlege, spesialist eller privat? 

Jeg har lenge hatt mange symptomer og problemer og da jeg leste om fibromyalgi etter legen nevnte det ble jeg litt letta. Følte det meste stemte og at jeg da kanskje ikke bare er "gal" med en fucked up kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynte å slite som 14 åring. Var 36 når jeg fikk fibromylagi diagnosen. Hadde da hvert ut og inn av legekontoret ukentlig. På jobb og sykemeldt om hverandre.

Tok legen 20 minutter etter å ha tatt sjekkpunkter på et skjema. Da hadde jeg hvert utredet i hue og ræva både psykisk og fysisk. 

Anonymkode: 47ebe...971

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Test hos revmatolog (de trykker på ca 40 punkt og 18 av dem er de såkalte ømme punktene). Jeg har tatt det 2 ganger og fått høyt utslag på 18 av 18 ømme punkter hver gang. Fikk diagnosen etter 1.gang. Den 2.gangen var et forskingprosjekt noen år seinere, da jeg var "funksjonsfrisk". Musklene viser altså like mye smerte som noen år tilbake, men jeg opplever mye mindre vondt. 

Jeg ble henvist til revmatolog av fastlegen etter noen mnd med nye smerter og fikk diagnosen med én gang. Jeg var da sykemeldt for andre ting, og tror de tok det på alvor fordi jeg hadde vondt uten belastning på jobb

Jeg var veldig syk (det verste kom etter diagnosen), men kom meg litt og litt, med ulike typer medisinering og massasje. Gikk til psykolog og coach om helsemestring også. Leste masse bøker om å tilpasse energi. I dag er jeg i 130 % jobb og har videreutdanning. 

Jeg kan ha vonde dager, men jeg kan ofte forutse dem og jobbe rundt dem. Jeg pleier feks å unngå mye handling mm vinteren, for da har jeg mer smerter. Jeg bruker i hovedsak 1 medisin mot symptomene på fibro, litt høy dose, men jeg fungerer dårlig på lavere. I tillegg tar jeg innimellom 1 g Paracet som jeg får i resept og på boks. Jeg tar massasje hver mnd. Og fikser alltid små plager, så de ikke skal bli større.

Anonymkode: d079d...903

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Test hos revmatolog (de trykker på ca 40 punkt og 18 av dem er de såkalte ømme punktene). Jeg har tatt det 2 ganger og fått høyt utslag på 18 av 18 ømme punkter hver gang. Fikk diagnosen etter 1.gang. Den 2.gangen var et forskingprosjekt noen år seinere, da jeg var "funksjonsfrisk". Musklene viser altså like mye smerte som noen år tilbake, men jeg opplever mye mindre vondt. 

Jeg ble henvist til revmatolog av fastlegen etter noen mnd med nye smerter og fikk diagnosen med én gang. Jeg var da sykemeldt for andre ting, og tror de tok det på alvor fordi jeg hadde vondt uten belastning på jobb

Jeg var veldig syk (det verste kom etter diagnosen), men kom meg litt og litt, med ulike typer medisinering og massasje. Gikk til psykolog og coach om helsemestring også. Leste masse bøker om å tilpasse energi. I dag er jeg i 130 % jobb og har videreutdanning. 

Jeg kan ha vonde dager, men jeg kan ofte forutse dem og jobbe rundt dem. Jeg pleier feks å unngå mye handling mm vinteren, for da har jeg mer smerter. Jeg bruker i hovedsak 1 medisin mot symptomene på fibro, litt høy dose, men jeg fungerer dårlig på lavere. I tillegg tar jeg innimellom 1 g Paracet som jeg får i resept og på boks. Jeg tar massasje hver mnd. Og fikser alltid små plager, så de ikke skal bli større.

Anonymkode: d079d...903

Takk for at du fortalte litt om dine erfaringar og ikkje minst kva som kan lindre plagene ❤️ 

Anonymkode: eba9e...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ble henvist til revmatolog som stilte diagnosen etter en undersøkelsestime pluss noen blodprøver. 

Anonymkode: 02ee2...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har en del helseplager og en del symptomer som gjør at en lege lurte på om jeg har fibromyalgi. Alle blodprøver var greie, men symotomene er der.

Dere med fibromyalgi: hvor lang tid tok det å få diagnose, var det mange spesialister å snakke med?

Hvor god er helsa og ikke minst, går det greit å jobbe? 

Moren min fikk dette, hun ble også sendt til revmatolog og var også på en slags behandling i 1mnd for og teste forskjellige ting. Hun ble uføretrygdet og klarer ikke å jobbe i det heletatt. Hun forsøkte å jobbe litt og litt men fikk så enorme smerter at det endte i tårer og ligge med smerter resten av dagen. Men det gikk en del tid før de fant ut det var fibromyalgi på hun da.

Anonymkode: 45795...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...