Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser dette (kort oppsummert om du ikke gidder lese alt, lav hcg kan komme av flere årsaker, bl.a. alder mor)

Mitt spørsmål er til «eldre» mødre, kanskje dere som har født i flere faser mtp alder - har graviditetstest slått ut annerledes fra gang til gang eller rundt din alder?

Resultater Faktorer som kan forklare variasjon i hCG: • Lavt hCG-nivå i tidlig svangerskap er knyttet høy alder hos moren. • Lavt hCG- nivå er knyttet til høy kroppsmasse index hos moren. • Lavt hCG- nivå er knyttet til få celler i embryoet som settes tilbake i livmoren og til et høyt antall eggceller som tas ut fra eggstokken. • Mediet som embryoet dyrkes i, kan ha betydning for mokkaens og fosterets størrelse ved fødselen. hCG nivået er knyttet til følgende svangerskapsutfall: • lavt hCG-nivå i tidlig svangerskap er knyttet til økt risiko for svangerskapsforgiftning. • lavt hCG-nivå i tidlig svangerskap er knyttet til lenger varighet av svangerskapet. • lavt hCG-nivå i tidlig svangerskap er knyttet til økt risiko for cerebral parese hos barnet. • hCG-nivået ser ikke ut til å ha sammenheng med svangerskapskvalme. Siden hCG lages i morkaken, har vi også studert variasjon i morkakestørrelse i denne studien ved å bruke data fra Medisinsk fødselsregister. Vi fant følgende: • Store morkaker i første svangerskap gir økt risiko for svangerskapsforgiftning i den andre svangerskapet • I svangerskap med svangerskapsforgiftning er morkaken liten hvis kvinner ikke har diabetes, men hvis kvinner har diabetes er morkaken stor. • Barn som er født med stor morkake og før termin, har økt risiko for å dø hvis morkake er stor. • Røyking i svangerskapet gir små morkaker, men hvis kvinner slutter tidlig i svangerskapet, blir morkaken normalt stor.

Anonymkode: 530fd...176

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Første første barnet da jeg var 34 - graviditetstesten ble da svakt positiv 8 dpo. Føder mitt andre barn rett etter fylte 37, denne gangen testet jeg ikke før 3-4 dager etter ikm, teststreken var da sterkere enn kontrollstreken.

Anonymkode: 52333...2f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lav hcg har aldri gått bra for meg. Slik statistikk også viser 

Anonymkode: 40324...504

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mange runder med Ivf fra jeg var 39 år. To suksessfulle graviditeter hvor jeg hadde hcg langt over minimumsnivå når jeg testet positivt begge ganger (over 300, minimumsnivå forventet suksess ca 100). Og så har jeg hatt to tilfeller med lav hcg (under 60), hvor det ble SA. Min erfaring stemmer med statistikken til klinikken. 

Anonymkode: 294d4...8d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Første første barnet da jeg var 34 - graviditetstesten ble da svakt positiv 8 dpo. Føder mitt andre barn rett etter fylte 37, denne gangen testet jeg ikke før 3-4 dager etter ikm, teststreken var da sterkere enn kontrollstreken.

Anonymkode: 52333...2f9

Du forstod det godt nok til å svare bra :) 

Er det en grunn gil at du gikk etter IKM ved andre graviditet?

AnonymBruker
Skrevet

Lav hcg har aldri gått bra for meg. Slik statistikk også viser 

Anonymkode: 40324...504

Takk for svar. Håper det har gått bra andre ganger for deg da 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mange runder med Ivf fra jeg var 39 år. To suksessfulle graviditeter hvor jeg hadde hcg langt over minimumsnivå når jeg testet positivt begge ganger (over 300, minimumsnivå forventet suksess ca 100). Og så har jeg hatt to tilfeller med lav hcg (under 60), hvor det ble SA. Min erfaring stemmer med statistikken til klinikken. 

Anonymkode: 294d4...8d1

Takk for svar, godt du har suksesshistorier også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...