Gå til innhold

Ufør bestemor vil passe barna i ferien

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mor som er pensjonert og tidligere veldig aktiv. I alle år har hun passet barna for meg og mannen min ved behov - det har vært en super løsning for alle - barna stortrives der, og mamma er kjempeglad for å ha dem hos seg. Vi har to barn i skolealder, yngstemann er 6, og storesøster er 10. 

For to år siden fikk hun desverre en skade som har gjort henne ufør. Hun går med krykker, kan ikke lenger kjøre bil, og har hjemmehjelp og hjelp til å handle (men klarer seg ellers greit). Hun insisterte på å ha barna hos seg en hel uke i fjor likevel, og selv om vi var skeptiske, endte vi opp med å prøve. Desverre falt hun og slo seg kraftig, og trengte hjelp til å komme seg opp. Heldigvis fikk barna ringt til oss (vi var på fjellet), og vi hadde ordnet oss med en venn av familien som kunne plukke opp barna og sørge for at mamma fikk legehjelp, men både hun, vi og barna ble jo lei oss og fikk ferien avbrutt. 

Mannen min er nå veldig tydelig på at han ikke vil at hun skal passe barna mer, og selv om jeg i prinsippet er enig, synes jeg han er for absolutt. Mamma har spurt flere ganger om når de kan komme neste gang, og jeg vet ikke helt hva jeg skal si til henne. Barna vil også helst være hos henne, og ble skuffet da vi foreslo noe annet. Kommer veldig i mellomstilling her... Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 83035...b50

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en mor som er pensjonert og tidligere veldig aktiv. I alle år har hun passet barna for meg og mannen min ved behov - det har vært en super løsning for alle - barna stortrives der, og mamma er kjempeglad for å ha dem hos seg. Vi har to barn i skolealder, yngstemann er 6, og storesøster er 10. 

For to år siden fikk hun desverre en skade som har gjort henne ufør. Hun går med krykker, kan ikke lenger kjøre bil, og har hjemmehjelp og hjelp til å handle (men klarer seg ellers greit). Hun insisterte på å ha barna hos seg en hel uke i fjor likevel, og selv om vi var skeptiske, endte vi opp med å prøve. Desverre falt hun og slo seg kraftig, og trengte hjelp til å komme seg opp. Heldigvis fikk barna ringt til oss (vi var på fjellet), og vi hadde ordnet oss med en venn av familien som kunne plukke opp barna og sørge for at mamma fikk legehjelp, men både hun, vi og barna ble jo lei oss og fikk ferien avbrutt. 

Mannen min er nå veldig tydelig på at han ikke vil at hun skal passe barna mer, og selv om jeg i prinsippet er enig, synes jeg han er for absolutt. Mamma har spurt flere ganger om når de kan komme neste gang, og jeg vet ikke helt hva jeg skal si til henne. Barna vil også helst være hos henne, og ble skuffet da vi foreslo noe annet. Kommer veldig i mellomstilling her... Hva ville dere gjort? 

Dtiti i mannen og sendt de til bestemor. Uhell kan skje, ting kan skje, viktig å ha noen å alliere seg med, venn av bestemor eller nabo barna kan dra til hvis det skjer noe? Det er for bastant å bare bestemme slik han gjør. Ikke enig. 

Anonymkode: 37928...5dc

• Liker 34
  • Hjerte 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenker ungene er gamle nok til å være hos bestemor selv om hun ikke er like mobil som før.

Telefonen virket jo sist sommer. Uhell kan skje.

Anonymkode: 159a8...c8e

• Liker 31
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke helt problemet. Foreldre må jo alltid være forberedt på at noe kan skje. Hun har vel neppe for vane å falle og skade seg? 

Barna er store nok til å høre etter, bidra en hel del selv og ikke gjøre småbarnsting som å løpe ut i veien eller annet som er farlig. 

Anonymkode: dc77e...ed0

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det en annen person som kan være der samtidig? F.eks. en kusine i tenårene, som kan bistå bestemor.

Er det mulig å korte inn på antall dager?

Er det noen forberedelser dere kan gjøre som vil gjøre ting enklere for bestemor? F.eks. lage opp middager, storhandle, ta storvasken både før og etter besøket. 

Anonymkode: be673...823

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Send dem for kortere perioder, det er forskjell på ei uke og ei overnatting eller en dagstur

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bor dere langt unna? Jeg tenker at hvis barna vil så må de få lov til å ha noen overnattinger hos bestemor så lenge hun også har glede av det. Uhell kan skje oss alle, det finnes ingen garantier i livet.

Anonymkode: 42400...638

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke episoden med uhellet også bevist at du trygt kan sende barna dit?  Skjer det noe så klarer barna dine å få tak i hjelp. Barna er jo 6 og 10 år gamle og klarer jo å kle på seg selv osv.   Hadde ikke vært redd for å sende barna til en bestemor som vil passe dem. 

Forstår ikke hva hverken du eller din mann er redd for.  Dere virker overengstelige

Anonymkode: 02ff0...d75

• Liker 17
  • Hjerte 6
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sendt dem. Hvert fall når dem ønsker det selv. Dem utvikler jo omsorg når dem får vise henne hva dem kan å bidra med. Men jeg hadde vel ikke reist bort selv. Slik at jeg har kunne komme hvis det skjer noe. Bestemoren får jo bedre selvtillit også når hun får prøve flere ganger. 

Anonymkode: 7798a...5b3

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere kan være hjemme når barna er hos bestemor, så er dere tilgjengelig om noe skulle skje. Det er vel nok av andre dager/ uker der dere kan reise bort eller ungene kan være hos bestemor. 

Anonymkode: 2f184...0b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De ungene er da mer enn store nok.

Besteforeldre er generelt mer utsatt for hjerteinfarkt også, mens far er en større trussel i trafikken. 

Et fall som gikk helt fint er vel ingenting?? 😂

Anonymkode: a0848...5a4

• Liker 11
Skrevet (endret)

Litt enig med begge jeg.

Bor det andre ungene kan komtakte i nærheten?

Kan hun ivareta unger som skader seg/får omgangssyke - lage middag selv osv? 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge storesøster er der så ser jeg ikke problemet, om hun faller så er det jo faktisk flott at det er noen i huset som kan ringe etter hjelp.

Anonymkode: cb5e5...4dc

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det at barna gjerne vil og tydeligvis ikke ble skremt av det som skjedde sist (og også viste da at de kan håndtere det om noe skjer), tenker jeg burde være det avgjørende her. Uhell og ulykker kan skje også med friske mennesker, og bestemor har vel ikke sånne fall jevnlig?

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dtiti i mannen og sendt de til bestemor. Uhell kan skje, ting kan skje, viktig å ha noen å alliere seg med, venn av bestemor eller nabo barna kan dra til hvis det skjer noe? Det er for bastant å bare bestemme slik han gjør. Ikke enig. 

Anonymkode: 37928...5dc

dette ❤️ han overreagerer, at hun hadde ett uhell bør ikke være spikren i kisten for relasjonen hun har med ungene, dessuten har unger godt av å lære forholde seg til ulike situasjoner og mennesker og deres ulike behov også. Det er bra for alle - bortsett fra mannen din som overreagerer.. 

Anonymkode: df3ec...3d6

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Foreldre kan også skade seg og trenge hjelp av barna sine, så sånn sett er det vel ikke så annerledes med bestemor? 

Her høres det ut som om både bestemor og barna vil ha glede og nytte av hverandre, jeg ville ikke frarøvet dem det. De kan alltids ringe etter hjelp. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og for en luksus egentlig.  Her sitter dere med en kjær bestemor som er pensjonert og har lyst og masse tid til å være sammen med barna deres.  En tid foreldre i tidsklemma ofte ikke har.  Endelig noen som har tid til å "se" barna, spille kort med dem, gå tur, lytte osv.    Dere har barn på 6 og 10 år, de er jo ikke hjelpeløse heller antar jeg og  de har jo klart å kontakte dere via mobil når uhellet var ute.    VI må huske på at besteforeldre er en super ressurs for barnebarna som regel.  

• Liker 4
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Må dere reise så langt unna, og må det være en hel uke? 
Jeg tenker at for barnas del bør det legges tilrette for tid med bestemor - hun er en stor ressurs i livet deres. At de nå får muligheten til å vise henne litt ekstra omsorg (gi henne litt ekstra hjelp) gir dem verdifull kunnskap til senere i livet. 

Man kasserer ikke folk bare pga noen skader kan du hilse mannen din og si. 

Anonymkode: 3c48e...bb5

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke episoden med uhellet også bevist at du trygt kan sende barna dit?  Skjer det noe så klarer barna dine å få tak i hjelp. Barna er jo 6 og 10 år gamle og klarer jo å kle på seg selv osv.   Hadde ikke vært redd for å sende barna til en bestemor som vil passe dem. 

Forstår ikke hva hverken du eller din mann er redd for.  Dere virker overengstelige

Det er et veldig godt poeng! 

Og for ordens skyld - ser det ikke kom klart frem, men jeg er altså ikke enig med mannen min. Jeg forstår hva han mener, men tenker som deg at han er overengstlig. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finnes det en annen person som kan være der samtidig? F.eks. en kusine i tenårene, som kan bistå bestemor.

Er det mulig å korte inn på antall dager?

Er det noen forberedelser dere kan gjøre som vil gjøre ting enklere for bestemor? F.eks. lage opp middager, storhandle, ta storvasken både før og etter besøket. 

Anonymkode: be673...823

Ja, litt sånn har jeg tenkt også - tilrettelegging. Og da, som jeg har argumentert for mannen min, må vi begynne å tenke på det nå, og ikke f. eks. uka før vi skal reise. Så jeg er avhengig av å få han med... håper jeg får til det. 

Takk for mange gode svar! 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

La barna få være hos bestemoren sin og la bestemor få være med barnebarn. Drit i mannen. Faen, noe er så priviligerte at det skulle ikke vært lov!!!! Noen har ingen besteforeldre som ønsker og gleder seg til å være med barnebarn.

Og de er store nok til å være der, selv om hun trenger litt hjelp. 

Anonymkode: 5d780...8d6

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...