Gå til innhold

Hvordan forholde seg til kollega man ikke har kjemi med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en jobb jeg stortrives med, på en arbeidsplass som stiller høye krav. Helt siden jeg begynte i jobben for litt over et år siden, har en kollega kommet med små spark om min kompetanse. Det begynte med kommentarer i møter når andre f. eks. foreslo at jeg skulle overta en arbeidsoppgave eller spurte min mening om en pågående sak. "Det er flere her som kan det," eller "vi er mange som har jobbet her lenger, og kan mer om dette" osv. Etterhvert kom det også skriftlig. Svarer jeg på et spørsmål, pirker kollegaen i svaret mitt og hvis jeg legger frem saker, kommer det et eller annet sleivspark av typen: "Javel, det er ikke sånn vi vanligvis gjør det, men det er du sikkert klar over" eller "det er ikke sånn jeg har forstått det, men ok". 

Jeg har ingen andre kollegaer som oppfører seg sånn, og mellom disse sleivsparkene er også denne kollegaen grei å ha med å gjøre. Vi har snakket sammen om det (jeg tok det opp), men da fikk jeg bare beskjed om at jeg misforstår. Godt mulig, men det begynner å gå meg på nervene. 

Det er en liten gruppe ansatte her, og jeg må forholde meg til vedkommende. Har noen tips/erfaringer om noe tilsvarende? 

Anonymkode: 6a4f7...2ce

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Oppfør deg nøytralt  og profesjonelt.  

Anonymkode: e5058...7f8

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Oppfør deg nøytralt  og profesjonelt.  

Ja, det er jo den eneste løsningen. Dette er jo mer et hjertesukk. Fikk en ny kommentar som start på dagen i dag, og merket at det påvirket meg mer enn det burde. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så irriterende. Jeg vil tippe dett er en eldre person som sikkert føler på at det kommer en ny ung person inn som kan masse. Jeg ville prøvd å overse det og kanskje stille spørsmål tilbake når du får en sånn kommentar? "Okei, hvordan oppfattet du det". Kanskje det hjelper å roe personen ned litt.

Anonymkode: fac99...f3d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del hjelper det å late som (også overbevise meg selv om) at det er ment på mest mulig positiv måte. Altså bli litt naiv mtp det. Tenke at når personen sier det er misforståelser, så stemmer det.

Mer konkret:

Kollega: Vi er flere her som har jobbet lengre

Du: ja, det stemmer, kom gjerne med innspill dere også! Jeg tenker x og y, er du enig?

Kollega: "Det er ikke sånn jeg har forstått det, men ok"

Du: åja, hvordan har du forstått det da? (Ikke sagt surt, men oppriktig undrende)

Min erfaring er at når man møter spydigheter saklig (altså ta det på alvor, ikke bare overse) så vil personen begynne å like deg bedre, uansett hva utgangspunktet er. Man viser seg også frem i et bedre lys, så om kollegaen bare er en drittsekk kommer det isåfall veldig godt frem når du likevel inkluderer vedkommende. Win win.

Anonymkode: 1c64f...4da

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok en person som heller oppfatter deg som en trussel og som vil trøkke deg litt ned.  Vær nøytral og profesjonell, og smil gjerne litt ekstra / vær litt søt.  Det irriterer ofte den type personer.

Anonymkode: feb93...83e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, det er jo den eneste løsningen. Dette er jo mer et hjertesukk. Fikk en ny kommentar som start på dagen i dag, og merket at det påvirket meg mer enn det burde. 

Har du pratet med leder om dette?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nok en person som heller oppfatter deg som en trussel og som vil trøkke deg litt ned.  Vær nøytral og profesjonell, og smil gjerne litt ekstra / vær litt søt.  Det irriterer ofte den type personer.

Anonymkode: feb93...83e

Hvorfor skal man irritere en person som allerede synes man er irriterende? 

Synes TS kan spørre hver gang. Hvordan gjør dere det? Hvordan oppfattet du det? Svar på hver kommentar.

Anonymkode: 18bcb...47e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke prat med leder. 

Spør heller hva mente du nå? 

Anonymkode: 0d1e5...10c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Synes TS kan spørre hver gang. Hvordan gjør dere det? Hvordan oppfattet du det? Svar på hver kommentar.

Anonymkode: 18bcb...47e

Det er noe i dette. Konfronter uten å være nedlatende eller irritert, og la personen svare for seg. For hver gang du spør om hvordan han tenkte det skulle løses, for hver gang blir det litt mer ulystbetont. De andre kollegene ser at han må stå til rette for det han holder på med, og han vil føle på at de oppfatter ham som kverulerende.

Vil tippe at det er en del sjalusi som spiller inn, her. Han føler vel at du kommer med nye ideer og innspill, og at du tar plass. Mange tenker om nykommere at de bør holde en lav profil og være ydmyke.

Anonymkode: 04047...d24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun er jo rett og slett slem med deg.

Hvis du tørr å konfrontere henne på tomannshånd, så prøv det. Hjelper ikke det, hadde jeg meldt i fra til ledelsen.

Anonymkode: f9718...a80

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynn å fjøre det samme mot henne, kritiser henne for noe du tipper er sårt, så blir hun kanskje jekket ned et par hakk. 

Anonymkode: d6094...01e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...