AnonymBruker Skrevet 24. mars #1 Skrevet 24. mars Finnes sikkert ressurser på nett. Men ønsker å høre fra de som har erfaring. Enten menn som lever med en slik dame eller damer som selv har disse trekkene. Hva kjennetegner en partner med ADHD og hvordan best takle det? Hva kjennetegner en partner med Borderline og hvordan best takle det? Grunnen til at jeg spør er at jeg er med den dame med litt rare trekk. Mest av alt er hun en hjertevarm person, utrolig snill og veldig blid. Hun er veldig inenst tilstede når vi er sammen og litt fraværende når vi er fra hverandre. Hun har blitt flinkere på dette i det siste. Virker uorganisert og udisiplinert, men går veldig intenst inn for hva nå enn hun er opptatt av. Hun tenker mye og ser veldig intens ut når hun tenker. Av og til, når hun endrer mening om noe, så endrer hun også narrativet. Dette er i mine øyne ikke direkte manipulasjon, men litt i grenseland. Her om dagen lanserte hun et forslag ang vårt forhold. Hun gikk først rundt grøten, forklarte tidligere handlinger på en måte jeg mener ikke stemmer med det som var situasjonen den gang, men så kom etterhvert konklusjonen. Denne var eksakt det samme som jeg foreslo for henne for 2 uker siden. Jeg tror hun har gått og tenkt på dette siden og på sin måte kommet til samme konklusjon men bare fra hennes perspektiv, og dette var hennes måte å formidle det på. Det er sjelden vi krangler, men når vi gjør det så "klikker det" litt, og sier merkelige ting jeg ikke tror hun mener og det virker som hun har glemt det etterpå. Hun spør meg hele tiden om planer. Det virker som hun føler seg tryggest når jeg planlegger ting. Hvis hun planlegger selv, virker hun stresset og blir veldig intens på gjennomføringen og lite mottakelig for innspill. Det meste av dette ser jeg på som litt sjarmerende trekk.. Mest av alt har ingen fått meg til å føle meg så elsket som når jeg er med henne. Jeg prøver å snakke mwd henne og spørre om hva som fungerer for henne, men da svarer hun litt rart og unnvikende. Nesten som om hun prøver å late som at hun er "perfekt" og svarer taktisk. Det er bedre for meg om hun sier det som det er. Kan selvfølgelig hende jeg feiltolker henne. Det tar tid å bli kjent med en partner på ordentlig. Jeg er åpen for det. Jeg aner ikke om hun har diagnose eller ikke, om dette bare er milde spekter-trekk eller om hun bare er helt normal men med enn litt spesiell personlighet. Jeg har i alle fall lyst til å forstå henne best mulig slik forholdet kan fungere best mulig. Anonymkode: 027e2...9eb
AnonymBruker Skrevet 24. mars #2 Skrevet 24. mars Om hun har en diagnose eller ikke, og hva hun evt har burde være irrelevant. Du fremstår litt arrogant med dette innlegget syns jeg. Det virker som hun ikke er så trygg på seg selv eller deg, og da kan man bli veldig usikker. Hadde hun vært trygg på seg selv så hadde hun ikke hatt behov for å fremstå som perfekt, eller latt deg ta styringen i det meste. Hadde hun vært trygg på deg så hadde hun ikke vært så stresset. At du ser på dette som negativt viser at du ikke har den tålmodigheten og forståelsen hun trenger for å føle seg trygg. Likevel så er det hennes ansvar å sette grenser for seg selv. Klarer hun ikke det? Anonymkode: 0d2a6...060 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars #3 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har i alle fall lyst til å forstå henne best mulig slik forholdet kan fungere best mulig. Men det gjør du jo ihvertfall ikke om du pålegger henne en diagnose som hun kansje ikke har ? Og for det andre, så er borderline HELT annerledes enn ADHD. Det er to vidt ofrskjellige ting. ADHD er arvelig, og har noe med dopaminnivået i hjernen. BPD er et resultat av å vokse opp med en narsisisst. Anonymkode: bd842...28f 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars #4 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Finnes sikkert ressurser på nett. Men ønsker å høre fra de som har erfaring. Enten menn som lever med en slik dame eller damer som selv har disse trekkene. Hva kjennetegner en partner med ADHD og hvordan best takle det? Hva kjennetegner en partner med Borderline og hvordan best takle det? Grunnen til at jeg spør er at jeg er med den dame med litt rare trekk. Mest av alt er hun en hjertevarm person, utrolig snill og veldig blid. Hun er veldig inenst tilstede når vi er sammen og litt fraværende når vi er fra hverandre. Hun har blitt flinkere på dette i det siste. Virker uorganisert og udisiplinert, men går veldig intenst inn for hva nå enn hun er opptatt av. Hun tenker mye og ser veldig intens ut når hun tenker. Av og til, når hun endrer mening om noe, så endrer hun også narrativet. Dette er i mine øyne ikke direkte manipulasjon, men litt i grenseland. Her om dagen lanserte hun et forslag ang vårt forhold. Hun gikk først rundt grøten, forklarte tidligere handlinger på en måte jeg mener ikke stemmer med det som var situasjonen den gang, men så kom etterhvert konklusjonen. Denne var eksakt det samme som jeg foreslo for henne for 2 uker siden. Jeg tror hun har gått og tenkt på dette siden og på sin måte kommet til samme konklusjon men bare fra hennes perspektiv, og dette var hennes måte å formidle det på. Det er sjelden vi krangler, men når vi gjør det så "klikker det" litt, og sier merkelige ting jeg ikke tror hun mener og det virker som hun har glemt det etterpå. Hun spør meg hele tiden om planer. Det virker som hun føler seg tryggest når jeg planlegger ting. Hvis hun planlegger selv, virker hun stresset og blir veldig intens på gjennomføringen og lite mottakelig for innspill. Det meste av dette ser jeg på som litt sjarmerende trekk.. Mest av alt har ingen fått meg til å føle meg så elsket som når jeg er med henne. Jeg prøver å snakke mwd henne og spørre om hva som fungerer for henne, men da svarer hun litt rart og unnvikende. Nesten som om hun prøver å late som at hun er "perfekt" og svarer taktisk. Det er bedre for meg om hun sier det som det er. Kan selvfølgelig hende jeg feiltolker henne. Det tar tid å bli kjent med en partner på ordentlig. Jeg er åpen for det. Jeg aner ikke om hun har diagnose eller ikke, om dette bare er milde spekter-trekk eller om hun bare er helt normal men med enn litt spesiell personlighet. Jeg har i alle fall lyst til å forstå henne best mulig slik forholdet kan fungere best mulig. Anonymkode: 027e2...9eb Ikke gjør det. Har vært sammen med en som har begge diagnosene. Har også noen i når familie med begge diagnosene. Hun bør i hvert fall gå i behandling og holde seg i behandling, samt ta adhd medisiner så er det litt håp. Anonymkode: 2ec9d...c02
AnonymBruker Skrevet 24. mars #5 Skrevet 24. mars Samboers eks har Borderline og jeg har adhd. Eksen var ustabil, periodevis bedrev hun psykisk og psykisk mishandling. Hun brukte dagene på å ødelegge hunden og ettermiddagene på å ødelegge kjæresten. Hun ble heldigvis dømt, han fikk terapi og kom seg ut av forholdet. Jeg har selv vært borti 3 personer med Borderline gjennom livet og jeg skyr den diagnosen som pesten. Søskenbarnet mitt var feks gift med en Borderline, han vekslett mellom å ta opp forbrukslån for spontane kjøp, ligge på gulvet i suta og å kaste/rope/kjefte forran henne og barna. Jeg har adhd. Eneste plagen han har hatt med meg er at jeg har en tendens til å begynne på ting og avslutter det ikke før jeg begynner på neste. Dette plager meg også. Om hodet mitt ikke er med så sliter jeg veldig med å få med meg hva folk sier til meg uansett hvor mye jeg konsentrerer meg. Dette er vel et trekk utenfor nær krets kjenner mer på enn mine nære. Anonymkode: c7cb6...a84 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #6 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Samboers eks har Borderline og jeg har adhd. Eksen var ustabil, periodevis bedrev hun psykisk og psykisk mishandling. Hun brukte dagene på å ødelegge hunden og ettermiddagene på å ødelegge kjæresten. Hun ble heldigvis dømt, han fikk terapi og kom seg ut av forholdet. Jeg har selv vært borti 3 personer med Borderline gjennom livet og jeg skyr den diagnosen som pesten. Søskenbarnet mitt var feks gift med en Borderline, han vekslett mellom å ta opp forbrukslån for spontane kjøp, ligge på gulvet i suta og å kaste/rope/kjefte forran henne og barna. Jeg har adhd. Eneste plagen han har hatt med meg er at jeg har en tendens til å begynne på ting og avslutter det ikke før jeg begynner på neste. Dette plager meg også. Om hodet mitt ikke er med så sliter jeg veldig med å få med meg hva folk sier til meg uansett hvor mye jeg konsentrerer meg. Dette er vel et trekk utenfor nær krets kjenner mer på enn mine nære. Anonymkode: c7cb6...a84 Min eks med adhd - sleit med å huske ting, så jeg måtte huske alt. Sleit med impulskontroll så jeg måtte begrense han. Økonomisk måtte vi ha totalt adskilt for han brukte opp sitt uten å tenke på hva vi trengte felles. Men, adhd kan være veldig forskjellig. Ei venninne tåler ikke rot og er veldig opptatt av detaljer, mens ei annen aldri får ryddet og aner ikke hvor hun skal begynne. Begge med adhd. Borderline er et helvete. Anonymkode: 2ec9d...c02
AnonymBruker Skrevet 24. mars #7 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men det gjør du jo ihvertfall ikke om du pålegger henne en diagnose som hun kansje ikke har ? AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det har jeg ikke tenkt til. Dette kom som en bemerkning fra annet hold så jeg vil finne informasjon. Hvis det ikke er relevant for oss, så bruker jeg ikke mer tid på det. AnonymBruker skrev (34 minutter siden): for det andre, så er borderline HELT annerledes enn ADHD. Det er to vidt ofrskjellige ting. ADHD er arvelig, og har noe med dopaminnivået i hjernen. BPD er et resultat av å vokse opp med en narsisisst. Takk for oppklaring. Da kan vi stryke BPD. Sånn som ADHD beskrives av andre her så virker ikke det som noe jeg kan kjenne meg igjen i heller. Anonymkode: 027e2...9eb
AnonymBruker Skrevet 24. mars #8 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ikke gjør det. Har vært sammen med en som har begge diagnosene. Har også noen i når familie med begge diagnosene. Hun bør i hvert fall gå i behandling og holde seg i behandling, samt ta adhd medisiner så er det litt håp. Anonymkode: 2ec9d...c02 Begge diagnosene? Det er jo to vidt forskjellige ting dette? Anonymkode: 5bb52...e54
AnonymBruker Skrevet 24. mars #9 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Men det gjør du jo ihvertfall ikke om du pålegger henne en diagnose som hun kansje ikke har ? Og for det andre, så er borderline HELT annerledes enn ADHD. Det er to vidt ofrskjellige ting. ADHD er arvelig, og har noe med dopaminnivået i hjernen. BPD er et resultat av å vokse opp med en narsisisst. Anonymkode: bd842...28f Folk med BPD praktiserer jo narsissisme i stor grad etter min erfaring, så da må man for all del ikke få barn med de. Da er det jo arvelig likevel da, ikke genetisk kanskje, men ved miljø. Anonymkode: c7cb6...a84
AnonymBruker Skrevet 24. mars #10 Skrevet 24. mars Du skal vel bare leve med en dame? Så det er ganske irrellevant for seg hvordan andre der med ulike diagnoser er å leve med. Det du trenger er å vite hvordan denne dama fungerer og om du kan leve med det. Har ikke kjennskap til borderline, men adhd er så ulikt hos hver enkelt at det kan ikke generaliseres. Anonymkode: 0cc6f...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #11 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du skal vel bare leve med en dame? Så det er ganske irrellevant for seg hvordan andre der med ulike diagnoser er å leve med. Det du trenger er å vite hvordan denne dama fungerer og om du kan leve med det. Har ikke kjennskap til borderline, men adhd er så ulikt hos hver enkelt at det kan ikke generaliseres. Anonymkode: 0cc6f...4d3 Planen er å leve med bare denne ene ja. Men jeg hadde inntrykk av at ADHD hadde noen trekk ved seg som det kan være lurt å vite litt om. Hvis ikke det er det, så er diskusjonen irrelevant , ja. Også hvis hun faktisk ikke har noen slik diagnose. Anonymkode: 027e2...9eb
AnonymBruker Skrevet 24. mars #12 Skrevet 24. mars Hvorfor analyserer du alt hu gjør? Ingenting her som jeg tolker som umiddelbare røde flagg. Foruten om at du tilegner henne mye egenskaper ut i fra hvordan du tolker det. Hvorfor nevner du ingenting om dynamikken i mellom dere? Dette går jo kun på henne som person Anonymkode: 34662...ce7
AnonymBruker Skrevet 24. mars #13 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor analyserer du alt hu gjør? Ingenting her som jeg tolker som umiddelbare røde flagg. Foruten om at du tilegner henne mye egenskaper ut i fra hvordan du tolker det. Hvorfor nevner du ingenting om dynamikken i mellom dere? Dette går jo kun på henne som person Anonymkode: 34662...ce7 Ingen har sagt noe om røde flagg vel? Tvert i mot, hun er helt super! Men hun har noen sider ved seg som jeg er uvant med. Dynamikken mellom oss.. Hva skal jeg si? Jeg føler å utrede i detalj om oss eller henne er avsporing i forhold til hva jeg faktisk spurte om i HI. Men "dynamikken" er god. Samarbeider godt, har det gøy sammen, koselig sammen, hjelper hverandre med ting. Av og til er det noe med kommunikasjonen hennes som jeg ikke forstår. Ting hun ikke sier, som hun tror jeg plukker opp. Ting det virker som om hun vegrer seg for å snakke om. Ting hun reagerer på . Ting som stresser henne voldsomt uten at jeg helt skjønner graden av stress. osv. Det er ikke alltid dette har noe med meg eller "oss" å gjøre. Kan være helt andre ting. En tidligere i tråden mente hun følser seg utrygg. Da må jeg prøve å gjøre henne mer trygg da. Men jeg klarer nesten ikke komme på hva mer jeg kan gjøre. Jeg forteller henne hva jeg føler, jeg lyver ikke, jeg stiller opp. Det virker som hun liker at jeg planlegger ting, så jeg planlegger. Det finnes ting jeg kan si eller gjøre som trigger henne. Dette må jeg lære meg å styre unna. Det er ikke alltid jeg skjønner hva det handler om. I alle fall. Det falt meg for øret at kanskje hun var litt på spekteret til ADHD eller noe sånt, så jeg ble nysgjerrig på hva det vil si i en parsituasjon. Er ikke sikkert hun har det. Jeg kommer ikke til å antyde det, eller be henne gå til utredning. Det må hun bestemme selv. Anonymkode: 027e2...9eb
AnonymBruker Skrevet 24. mars #14 Skrevet 24. mars Ingen er like og alle forhold kan det oppstå misforståelser og dere er som jeg skjønner i startfasen av å bli ordentlig kjent, så hvorfor overtenker du alt sånn? er det noe som plager deg så sykt ? Eller gi det tid og bli kjent og se om man fungerer sammen? Må alt diagnostiseres? uff stakkars kvinne som er satt under mikroskop. Anonymkode: 20251...00b 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #15 Skrevet 24. mars Hva med deg selv da ts? Er du normal? Anonymkode: bd842...28f 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #16 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med deg selv da ts? Er du normal? Anonymkode: bd842...28f Ingen er vel normale.... Anonymkode: 027e2...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #17 Skrevet 24. mars Spørsmålet her er vel mer "hvordan leve med kvinne jeg har selvdiagnostisert med bl.a en svært alvorlig diagnose, helt uten noe grunnlag for det?" Mitt beste forslag er å la være. For hennes del. Det du gjør her er temmelig føkka. Anonymkode: fcbe5...fbc 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars #18 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spørsmålet her er vel mer "hvordan leve med kvinne jeg har selvdiagnostisert med bl.a en svært alvorlig diagnose, helt uten noe grunnlag for det?" Mitt beste forslag er å la være. For hennes del. Det du gjør her er temmelig føkka. Anonymkode: fcbe5...fbc Enig. Stakkars dame som blir lagt under lupen slik. Dette merker hun nok selv om det ikke blir sagt. Enhver person hadde blitt stressa av det. Eneste som kan være veldig utfordrende er om hun sliter med impulskontroll. Det er vanskelig. Anonymkode: 0d2a6...060 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #19 Skrevet 24. mars Ikke analyser. Spør henne. Og husk at du ikke skal legge alt til rette hele tiden. Kan godt være noe trigger, men da spør du henne empstisk om hvorfor og om det er lignende situasjoner som har vært kjipe. Hvis det er mange triggere, må dere snakke om det. Det kan ikke bli sånn at du må gå på glasskår. Anonymkode: d1641...1e1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå