Gå til innhold

Serien Karastrofe med Andreas Wahl, hva tror DU vi kommer til å oppleve i vår levetid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som tittelen sier. Spennende (og skremmende) serie 😄

Anonymkode: 60f78...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror det med nordlys som kan få strømnettet til å bryte sammen er noe vi kan oppleve. Husker ikke deltajene helt nå, men jeg tror det var i den første episoden. Mtp at "alt" i dag er avhengig av strøm kan jo det få enorme konsekvenser.

Anonymkode: 94031...bc7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det med nordlys som kan få strømnettet til å bryte sammen er noe vi kan oppleve. Husker ikke deltajene helt nå, men jeg tror det var i den første episoden. Mtp at "alt" i dag er avhengig av strøm kan jo det få enorme konsekvenser.

Anonymkode: 94031...bc7

Ja enig, mye nordlys på Vestlandet for tiden, det er jo litt uvanlig og tyder visst på høy aktivitet på solen.

Anonymkode: 60f78...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kommer til å oppleve alt. Særlig antibiotikaresistens, det er jo en varslet katastrofe som vi HAR muligheten til å påvirke, men gir faen i. På lik linje med klimaendringer, som kommer til å føre til både oversvømmelser og massive skogbranner. Vi er i mars, og allerede denne helga var det høy skogbrannfare på Østlandet. Det er jo egentlig helt vilt. Hybridkrig pågår nå, det er det helt merkelig å ikke anerkjenne. 

Anonymkode: 53585...5b8

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

antibiotikaressistens

Anonymkode: 9d8ec...31d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

På lik linje med klimaendringer, som kommer til å føre til både oversvømmelser og massive skogbranner. 

Anonymkode: 53585...5b8

Oversvømmelser og skogbranner er bare fornavnet. Signifikante endringer og uforutsigbarheter i nedbør over større områder betyr ikke noe bra for jordbruket, noen steder. (Man vil gjerne ha noenlunde forutsigbare vekstforhold for de plantene man har tenkt å dyrke.) Tilstrekkelig store forskyvninger her kan føre til både regional og global matmangel og DET er dårlige nyheter. Da øker risikoen for militære konflikter og massive flyktningbølger, og det vil bare gjøre problemene enda verre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstrem krig og ufattelige sultkatastrofer hvor landegrenser og etnisitet vil bli irrelevant. I krigføring vil vi oppleve autonome dronesvermer som utspiller infanteri, mann med våpen blir overflødig i stridens første fase. Kommunikasjon vil ikke lenger være troverdig, ingen vet hvem eller hva man kjemper mot eller for. Biler, busser og alt med sender og mottaker blir fjernstyrt og lager kaos og død. Vann, energi og annen infrastruktur blir skrudd av. Handel stopper opp, du får ikke tak i noe, mennene med våpen entrer scenen igjen og kampen om bodene og skapene er i gang. Dyrelivet blir spist opp, maten råtner på jordene, nye sykdommer dukker opp, masseutryddelsen aksellererer med enorme miljøkatastrofer. Du får ikke puste, du får ikke vann eller mat og en sykdom ingen har sett før vil også være med deg den siste dagen

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er føkka!

Men rart at ikke overbefolkning er en av de omtalte katastrofene. Det er vel fordi dette er tabu å omtale.

Sett fra en annen vinkel så er jo både klimaproblemet, matmangel, resistente bakterier og mye annet egentlig et overbefolkningsproblem.

Anonymkode: 1494c...938

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 0.58):

Vi er føkka!

Men rart at ikke overbefolkning er en av de omtalte katastrofene. Det er vel fordi dette er tabu å omtale.

Sett fra en annen vinkel så er jo både klimaproblemet, matmangel, resistente bakterier og mye annet egentlig et overbefolkningsproblem.

Coviden prøvde jo. Vi kjempet imot.
Men det er antibiotikaresistens som kommer til å få ned antallet vårt. 
Blir litt sånn som den nye helseministeren til Trump tenker, la infeksjonene herje. Det er etisk betenkelig så klart dette, er jo en form for darwinisme. 
Men det er sånn naturen har «ordnet opp» i årtusener. Vi har bare hatt antibiotika i 100 år, og vi har misbrukt det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 0.58):

Vi er føkka!

Befolkningsveksten dabber kraftig av og er derfor ikke så kritisk. 

Anonymkode: b8aec...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor har jeg med vilje ikke formert meg. Dette kommer ikke til å gå bra og ungene mine skal ikke lide. :( 

Anonymkode: 87696...f25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At konspirasjonsteoretikere fra 2020 vil få rett. Synd ingen tror på der. 

Anonymkode: 347ea...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble sittende å se på dette i dag, og ble litt sånn..er det fornuftig å vise dette i beste sendetid? Har i en årrekke jobbet med blant annet beredskap (har byttet jobb), og det vi lærte var at vi skulle være veldig forsiktige med hvordan vi informerte. For eksempel var det viktig å informere om beredskapslager, men informasjonen skulle gis på en måte som ikke skapte frykt.

Vi bor i et område som var ganske hardt rammet av flom for få år siden, og har gjort en del tiltak i etterkant. Jeg tenker at det er viktig at informasjon er lett tilgjengelig og forståelig, men en slik serie med skumle scenarioer og heftig stemning tror jeg ikke har noe godt for seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (13 timer siden):

Jeg ble sittende å se på dette i dag, og ble litt sånn..er det fornuftig å vise dette i beste sendetid? Har i en årrekke jobbet med blant annet beredskap (har byttet jobb), og det vi lærte var at vi skulle være veldig forsiktige med hvordan vi informerte. For eksempel var det viktig å informere om beredskapslager, men informasjonen skulle gis på en måte som ikke skapte frykt.

Vi bor i et område som var ganske hardt rammet av flom for få år siden, og har gjort en del tiltak i etterkant. Jeg tenker at det er viktig at informasjon er lett tilgjengelig og forståelig, men en slik serie med skumle scenarioer og heftig stemning tror jeg ikke har noe godt for seg.

Jeg tror det er veldig fornuftig egentlig. Svært mange er ikke forberedt på noe som helst, og det er livsfarlig. 

Anonymkode: 22e1b...9b8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rosa Dartle skrev (På 30.3.2025 den 22.08):

Jeg tenker at folk trenger en øyeåpner og bli mer bevisst. Det er jo scenarier man vet kan skje, det har man visst lenge.. Og det kan skje snart.

Føler ikke serien "skremmer". Men har bare sett de 3 første episodene ennå

Anonymkode: 7c885...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (På 30.3.2025 den 22.08):

Jeg tror kanskje folk trenger å bli skremt litt, spill at de våkner opp. På den andre siden synes jeg ofte Andreas Wahl har en spekulativ fremstilling av ting, hvor han blant annet intervjuer de fagpersonene som fremstiller det mest skremmende scenarioet, samtidig som han selv skal fremstå som om han har gode fagkunnskaper om det (han er "bare" sivilingeniør (såvidt jeg husker), det er en bra utdanning, men det betyr jo absolutt ikke at han har mye kunnskaper om alt som har med naturvitenskap eller annen vitenskap å gjøre). Litt sånn uredelig kvasiforskning-tv, på en måte. 

Som helsepersonell er jeg mest skremt over antibiotikaresistensproblemet. Det er skremmende å nærmest daglig se folk som heller vil ta en "kjapp antibiotikakur" enn å ha smerter et par dager ekstra slik at kroppen ordner opp på egen hånd uten antibiotika, folk som på egen hånd har "tatt noen tabletter" med antibiotika som de hadde liggende hjemme, at mange leger har for lav terskel for å forskrive antibiotika, og at man i land ikke langt unna oss får kjøpt antibiotika nærmest på matbutikken, reseptfritt. Om dette fortsetter, så kommer folk i relativt nær framtid til å dø av alvorlige infeksjoner som vi i dag enkelt kan behandle med antibiotika - fordi alt for mange i dag misbruker antibiotika for ting man egentlig ikke trenger det for, og dermed bidrar til at bakteriene blir resistente. Det er allerede et økende problem å finne antibiotika som virker... 

Obs: jeg har ikke orket å se mer enn tre(?) episoder av denne serien ennå, så har ikke sett antibiotikaresistens-episoden. 

Anonymkode: 32177...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...