Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det på de forskjellige arbeidsplassene? Får dere lønn fra arb.giver utover de første 16 dagene, eller fra nav? Er det lang ventetid på å få pengene fra nav?

Anonymkode: 221cf...a24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan er det på de forskjellige arbeidsplassene? Får dere lønn fra arb.giver utover de første 16 dagene, eller fra nav? Er det lang ventetid på å få pengene fra nav?

Seriøse arbeidsplasser betaler lønn som vanlig og får tilbakebetalt fra nav. 

Har du en useriøs arbeidsgiver, som jeg hadde sist, må du selv søke sykepenger fra NAV og det er opp til 6 eller 8 ukers behandlingstid. Også får man utbetalt litt hipp som happ, og det er vanskelig å holde styr på regninger osv. 

Anonymkode: 007c6...8a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Seriøse arbeidsplasser betaler lønn som vanlig og får tilbakebetalt fra nav. 

Har du en useriøs arbeidsgiver, som jeg hadde sist, må du selv søke sykepenger fra NAV og det er opp til 6 eller 8 ukers behandlingstid. Også får man utbetalt litt hipp som happ, og det er vanskelig å holde styr på regninger osv. 

Anonymkode: 007c6...8a6

Handler ikke om å være seriøs eller ikke... Så enkelt er det ikke, selv om du tror det! Kan også handle om størrelse på bedrift og hva de har kapasitet til. Det kreves mye av arbeidsgiver å forskuttere sykelønn og kreve dette tilbake fra NAV. Arbeidsgiver må passe på at arbeidstaker fyller ut og sender inn til enhver tid osv. Det er ikke alle bedrifter som har råd til dette heller, da de gjerne må ta inn og betale full lønn til vikarer. Har du da 2-3 stykk som er sykmeldt over lang tid, så merker bedriften det! Min erfaring er at det er "store" bedrifter/konsern og offentlige instanser som forskutterer lønn og krever tilbakebetalt fra NAV.

Anonymkode: 428b2...144

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber kommunalt og får lønn fra arbeidsplassen. NAV betaler tilbake til arbeidsplassen (får beskjed på nav.no når det er vedtatt).

Anonymkode: df348...3f0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri jobbet et sted som ikke forskutterer lønna ved sykdom. Det er et godt jeg setter veldig høyt, selv om jeg svært sjelden er syk. 

Anonymkode: 6ded6...88a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid hatt arbeidsgivere som forskutterer lønn og ville aldri valgt en arbeidsgiver som ikke gjør det heller. Nå har jeg aldri vært sykemeldt, men har hatt to svangerskapspermisjoner og det samme gjelder der. Min arbeidsgiver betaler også det over 6G. 

Anonymkode: 43cfb...e2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobber kommunalt og får lønn fra arbeidsplassen. NAV betaler tilbake til arbeidsplassen (får beskjed på nav.no når det er vedtatt).

Anonymkode: df348...3f0

Alle offentlig instanser er pålagt dette. NAV , stat, kommune, fylke er selvsagt offentlige instanser.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste arbeidsgivere med tariffavtale har nok dette i avtalen.  Hvis det ikek er tariffavtale kan det være mer usikkert. 

Anonymkode: 61af6...8fe

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Det er ikke tatt inn vikar for meg, så jeg forstår ikke helt hvorfor arbeidsgiver ikke kan forskuttere. Jeg er bekymret for hvor lang tid det vil gå å få pengene fra nav.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 10.34):

Arbeidsgiver som betalte lønn i hele SM-perioden, selv da jeg gikk over 12-månedersfristen (hadde noe SP-rettigheter igjen grunnet ferieuttak ol.).

Arb.giver har også fritak fra arbeidsgiverperioden for min del, men de velger å ikke benytte seg av den i særlig grad. IA er fine greier kombinert med en fleksibel arbeidsgiver som har lyst til å beholde deg som ansatt.

Anonymkode: 14549...489

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiveren min forskutterer lønn, og dekker lønn over 6G. Dekker også oppsparing av feriepenger fullt ut.

Anonymkode: ebabd...03a

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det 8-10 uker behandlingstid på sykepenger. Jeg tvinges tilbake i jobb fordi jeg ikke har råd til å gå så lange perioder. Min arbeidsgiver forskutterer de første 3 månedene.

Anonymkode: d3532...461

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Sånn som jeg forstod det har arbeidsgiver tidligere forskuttert, men plutselig sluttet. Har aldri vært sykemeldt før så jeg aner ikke hva som er vanlig. Føler meg egentlig veldig lite satt pris på. Og er veldig bekymret for etterslepet her, når de faste utgiftene ikke blir betalt med en gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo derfor alle økonomer sier at man skal ha minimum 3 mnd oppspart lønn på buffer konto. Jeg har selv droppet dyr ferie for å spare noe av feriepengene for å få dette til. 

Anonymkode: 6a10a...c99

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...