Gå til innhold

Foreldre med urealistiske forventninger - arbeidsliv da vs nå, mastersyke mm.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Hvordan forholde seg til at arbeidsmarkedet fungerer ganske annerledes nå enn da mine foreldre var yngre? 

Eksempel: forelder: Du burde søke på denne stillingen her!

"Ja, skulle gjerne det, men et av kravene er master"

Jobben jeg har krever også egentlig master, og det er ikke noe problem!

...

Jeg er egentlig helt for å søke selv om man ikke når alle kravene om kvalifikasjoner, men realiteten er at det er så mange med master, og den stillingen der antar jeg at får rundt 3-400 søkere, om ikke mer. Og det er jo gjerne slik at de jobbene som for 20 år siden ikke krevde bachelor nå gjør det, de jobbene hvor det var godt nok med en bachelor krever nå gjerne master.

Er ikke vits å forklare kanskje for foreldre som ikke vil skjønne, bare jappe med? (som da ser på meg som negativ som ikke vil søke, samtidig er jeg jo mer realistisk og burde heller bruke tiden på å søke på jobber da kanskje er mulighet for å få)

Anonymkode: b30c0...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er enig med din forelder, som arbeidssøker bør man søke på alt, så får det være opp til arbeidsgiver om din søknad skal vurderes eller ikke.

En stillingsannonse er en "ønskeliste" fra arbeidsgiver, men det kan godt hende at du har andre kvalifikasjoner og kvaliteter som veier opp for ønsket om en mastergrad, selv om det er mange søkere.

Hva taper du egentlig på å søke?  Og hva kan du vinne på å gjøre et forsøk?

Om du sender 110 søknader istedet for 100 har vel ingen større betydning i lengden?

Anonymkode: c927e...94b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du viser i søknadsteksten at du har lest stillingsannonsen og argumenterer for hvorfor du likevel er en aktuell kandidat er det ikke noe problem å søke selv om du ikke har master. Så jeg er enig med dine foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer helt an på stillinga. Man kan søke på jobber man ikke er formelt kvalifisert for. Men da skal man ha mye av kompenserende kvaliteter for å ha sjans. For eksempel  relevant og helst langvarig erfaring på felt. 

Jeg kjenner ei som jobber i administrasjon uten noe utdanning på området. Men hun fikk en gang en jobb på det, og så ny jobb basert på erfaring osv. 

Men har du hverken rett utdanning eller relevant erfaring og det er 400 søkere, går nok din søknad rett i bosset.

Anonymkode: 960ef...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Amys skrev (På 24.3.2025 den 9.40):

Så lenge du viser i søknadsteksten at du har lest stillingsannonsen og argumenterer for hvorfor du likevel er en aktuell kandidat er det ikke noe problem å søke selv om du ikke har master. Så jeg er enig med dine foreldre. 

Ekspander  

Kommer an på. I det private: Ikke noe problem. I det offentlige: Hvis det står i utlysningsteksten at master er et KRAV, og det ikke står en formulering om at «deler av utdanningskravet kan fravikes ved lang relevant arbeidserfaring» eller lignende, så er det ingen vits i å søke. For da vil du bli lagt bort som «ikke kvalifisert» hvis du ikke har master. 

Anonymkode: 3475d...e46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spørs helt på stillingen og utlysningsteksten. Vi ansetter bare jurister, så det er helt poengløst å søke uten master i rettsvitenskap, for eksempel. 

Anonymkode: 3b17a...f6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 9.11):

Hei!

Hvordan forholde seg til at arbeidsmarkedet fungerer ganske annerledes nå enn da mine foreldre var yngre? 

Eksempel: forelder: Du burde søke på denne stillingen her!

"Ja, skulle gjerne det, men et av kravene er master"

Jobben jeg har krever også egentlig master, og det er ikke noe problem!

...

Jeg er egentlig helt for å søke selv om man ikke når alle kravene om kvalifikasjoner, men realiteten er at det er så mange med master, og den stillingen der antar jeg at får rundt 3-400 søkere, om ikke mer. Og det er jo gjerne slik at de jobbene som for 20 år siden ikke krevde bachelor nå gjør det, de jobbene hvor det var godt nok med en bachelor krever nå gjerne master.

Er ikke vits å forklare kanskje for foreldre som ikke vil skjønne, bare jappe med? (som da ser på meg som negativ som ikke vil søke, samtidig er jeg jo mer realistisk og burde heller bruke tiden på å søke på jobber da kanskje er mulighet for å få)

Ekspander  

Hvor gamle er dine foreldre? Det er sikkert en del jobber som krever utdanning nå, som ikke gjorde det før, men det finnes absolutt stillinger der ute hvor "ved manglende formell utdanning kan tilsvarende erfaring vurderes" eller lignende.

Selv begynte jeg i arbeidslivet i rundt 1997, og vi er mange som jobber uten utdanning. Typisk arbeid som nok ikke alle vil ta, men vi er en salig blanding av ufaglærte, fagarbeidere, ingeniører og andre å finne på en arbeidsplass. De fleste iført noenlunde like klær, til og med.

"Mastersyke" er oppskrytt i mine øyne, jeg abonnerer på en rekke firmaer som legger ut stillinger i en vid rekke (som de største konsulenthusene i Norge, typisk de med 4-5000+ ansatte). Krav til master er i mindretall, uten tvil.

Mastersyken kan dog komme, om flere fortsetter å ha holdninger som i HI.

Men nei, kanskje du ikke får drømmejobben din og en million+ i lønn rett fra skolepengen. Om DET er hva som menes med mastersyke, så kan jeg forstå, men da er vi over på denne snøfnuggenerasjonen som aldri har opplevd motgang i sitt liv, utover å ikke få lov til å feste under Corona.

Anonymkode: 1b5f9...c4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres merkelig ut.

For det første - hvorfor i alle dager blander de seg i din jobbsøking? Jeg har aldri gjort annet enn å informere når jeg bytter.

For det andre - både min og mannens jobb krever utdannelse som også eksisterte da foreldrene våre var unge, så de har full forståelse for hva et profesjonsstudium og MSc er, og hvilke stillinger som krever dette. Og selv om 3+2 kom da jeg studerte i 2005, så var det ikke akkurat veldig vanskelig å forklare dem hva det betydde. 

Anonymkode: 918a2...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 9.35):

Jeg er enig med din forelder, som arbeidssøker bør man søke på alt, så får det være opp til arbeidsgiver om din søknad skal vurderes eller ikke.

En stillingsannonse er en "ønskeliste" fra arbeidsgiver, men det kan godt hende at du har andre kvalifikasjoner og kvaliteter som veier opp for ønsket om en mastergrad, selv om det er mange søkere.

Hva taper du egentlig på å søke?  Og hva kan du vinne på å gjøre et forsøk?

Om du sender 110 søknader istedet for 100 har vel ingen større betydning i lengden?

Anonymkode: c927e...94b

Ekspander  

Amys skrev (På 24.3.2025 den 9.40):

Ekspander  

Kommer litt an på det da.
Jeg jobber med ansettelser i det offentlige, hos oss måtte vi trukket stillingen og utlyst den på nytt med lavere krav, og det etter prosess med fagforeningene, hvis vi stilte krav til master og ikke fikk inn kvalifiserte søkere med mastergrad. På våre stillinger der det står at mastergrad er et krav er det fullstendig bortkastet å søke uten master. Den hoppes bare over i søkerbunken. I det private kan de gjøre mer som de vil. Vi ville aldri finne på å lete gjennom en søkerbunkene etter andre muligheter, det eneste rettferdige (og den beste måten for oss å nå ut til ALLE med lik kompetanse) er jo å utlyse stillingen på nytt uten krav til master hvis vi mener stillingen kan løses av noen med lavere utdanning. Da må man søke på nytt. 

Så jeg er til en viss grad enig med TS. Men vet at det private har helt andre muligheter. Der kan du bare ringen sjefen og få en jobb på dagen :)  Store deler av det offentlige skal operere "nøytralt", uten "trynefaktor" og gi alle like muligheter. Derfor er det også strikte rutiner for ansettelser. Og slik bør det være, vår lønn dekkkes av skattebetalernes penger, så vi må gjøre ansettelser med omhu. 

Anonymkode: 3fc40...99f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 16.07):

Det spørs helt på stillingen og utlysningsteksten. Vi ansetter bare jurister, så det er helt poengløst å søke uten master i rettsvitenskap, for eksempel. 

Anonymkode: 3b17a...f6f

Ekspander  

Ja, det er en slik stilling, og det offentlige. Dvs. at krav ikke kan fravikes med mindre de ikke får noen som oppfyller kravene. Noe de garantert får da det er en populær arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 17.59):

Ja, det er en slik stilling, og det offentlige. Dvs. at krav ikke kan fravikes med mindre de ikke får noen som oppfyller kravene. Noe de garantert får da det er en populær arbeidsgiver.

Ekspander  

Står det i utlysningsteksten at kravet kan fravikes hvis de ikke får kvalifiserte søkere? Hvis ikke kan ikke kravet fravikes da heller, da må stillingen lyses ut på nytt. 

Anonymkode: 3475d...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...