Gå til innhold

Baby 4 mnd umulig å legge selvstendig

betah

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
tussi84 skrev (12 timer siden):

Hvorfor stresse sånn med at det skal roe seg ned alene for å så sove alene? Baby er bare 4 mnd, mange i den alderen trenger tryggheten fra sine foreldre i den alderen for å kunne legge seg. Bli holdt, bysset, ligge på armen osv. Noen trenger den nærheten så lenge de er små barn også.

Vi har en på 11 mnd og han har ikke vært klar for å roe seg ned alene enda. Vi må ligge med han ellers er det masse gråt. Til og med vår 4 åring trenger ofte trygghet ved at vi er i samme rom som han når han skal sove. 

Det er babyer og småbarn det er snakk om det. Det kommer ikke til å være sånn for alltid.

Tiltredes 🩷🩷🩷

Anonymkode: 72a29...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønner godt at TS har fått for seg dette. Det står jo om det på helsenorge,  og det må man jo anta at er gyldig.

https://www.helsenorge.no/sovnproblemer/sovn-hos-spedbarn/#mellom-3-og-6-maneders-alder

Vi begynte å øve på å sovne uten puppen i munnen rundt 5 måneder, og er fremdeles ikke helt i mål med sovne selv (8.5mnd). Men for første gang på lenge sov hun nesten 4 timer i strekk uten hjelp i natt.

Hvis man skal redusere støtten gradvis kan det ta lang tid. 

Anonymkode: 7ccf5...112

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min baby var helt "umulig". Første året sov han bare på meg, og etter det brukte jeg fire timer hver kveld på å få ham til å sovne 😅 Først da han ble over 5 år begynte han i stedet å sovne innenfor en halvtime etter leggetid, og jeg har alltid sittet/ligget ved siden av ham. Han er over 6 nå og sover i senga mi ennå 😝 Han liker ikke å sove alene, så jeg tvinger ham ikke til det. Regner med han slutter av seg selv etter hvert 😄 

Men ja, poenget etter denne eviglange anekdoten, er at barn trenger trygghet og de er så forskjellige i forhold til hvordan de ønsker å få denne tryggheten. Jeg skjønner godt du blir forvirra, for det føles som om "alle" får til alt unntatt deg når man får barn for første gang. Jeg stressa mye med det, og det skulle jeg ønske jeg ikke gjorde.

Anonymkode: 982bc...15a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner godt at TS har fått for seg dette. Det står jo om det på helsenorge,  og det må man jo anta at er gyldig.

https://www.helsenorge.no/sovnproblemer/sovn-hos-spedbarn/#mellom-3-og-6-maneders-alder

Vi begynte å øve på å sovne uten puppen i munnen rundt 5 måneder, og er fremdeles ikke helt i mål med sovne selv (8.5mnd). Men for første gang på lenge sov hun nesten 4 timer i strekk uten hjelp i natt.

Men hvorfor har man som mål at baby må sovne selv? Målet bør vel være at baby skal føle seg trygg og ivaretatt og at alle får søvn. Alle vil slutte å sovne med puppen i munnen på et tidspunkt, da alle slutter å amme en gang, så det skjer jo av seg selv (mange bruker smokk lenge da)

Anonymkode: 360c7...48b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her trenger vår 2 år og 7 mnd gammel datter fremdeles at vi legger oss sammen med henne til hun sover..hun sover også i samme seng som oss. Å forvente en baby på 4 mnd skal sovne uten støtte høres helt vilt ut for meg😅

Anonymkode: 90238...a3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt normalt. Slapp helt av. 

Anonymkode: 228a9...42f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette fremstår som veldig gammeldags, synes jeg. Helsenorge, altså. Litt sånn «helsestasjonen på 80-tallet». 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes stadig jeg leser på KG om voksne som “må” sovne sammen med partneren sin og synes det er vanskelig å sove uten. Da synes jeg det er mye å forvente at en 4 mnd gammel baby skal klare å sovne alene.

Anonymkode: 9dc92...911

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min baby er nå blitt 4 år. Vi må holde henne i hånda til hun sovner. 85% av nettene kommer hun inn og sover med oss. 

Vi er flokkdyr. Jeg som voksen sover bedre sammen med mannen min, enn jeg gjør alene. Forventer ikke mer selvstendighet av barnet vårt. 

Anonymkode: 5f6c7...baa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette fremstår som veldig gammeldags, synes jeg. Helsenorge, altså. Litt sånn «helsestasjonen på 80-tallet». 

Jeg synes dette er de eksakt samme rådene som jeg leste som nybakt mor for 25 år siden, og jeg syntes selv den gangen at det virket litt utdatert og “hardt”.

Anonymkode: 9dc92...911

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men en så liten baby skal ikke klare noe sånt enda. De produserer ikke hormonet som forteller dem hva som er dag og natt før de er ganske mange måneder eldre. Man kan ikke oppdra eller lære en så liten baby å sove selvstendig. Skjønner det er slitsomt, men deres rolle nå er kun å støtte, kose, mate, skifte og å være tryggheten hennes.

Anonymkode: 475dc...af3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da mine var 4 mnd ammet jeg de i søvn og samsov. Gadd ikke stresse med noe annet. 

Anonymkode: 5eb0a...182

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

betah skrev (På 24.3.2025 den 10.10):

Hei alle sammen,

Har ei lita datter som nettopp har blitt 4 mnd, hun er min første så har ingen å sammenlikne med.

Hun er super vanskelig når det kommer til søvn, det er alltid en kamp, er veldig mye gråting og tar lang tid. Treffer sjeldent på riktig tid å legge henne selvom jeg har prøvd ut forskjellige våken tider. 

Hun har vært sånn siden hun var bare noen dager gammel. Ser at mange klarer å gå baby til å legge seg (nesten) helt selvstendig rundt denne alderen, men virker helt umulig for oss nå. Er det noen som har gått gjennom det samme, har dere noen tips og triks? Og blir det bedre av seg selv etter hvert eller er dette noe man MÅ trene på?

Liker forresten ikke vogn eller bilstol noe særlig, så sover ikke noe bedre eller lettere der.

Jeg matet og byset barna i søvn til de var minst 1,6 år. Du kunne sovne selv i bilstolen og i vogna, men aldri i en seng uten bevegelse. Synes det er normalt for en baby.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
betah skrev (På 24.3.2025 den 10.10):

Hei alle sammen,

Har ei lita datter som nettopp har blitt 4 mnd, hun er min første så har ingen å sammenlikne med.

Hun er super vanskelig når det kommer til søvn, det er alltid en kamp, er veldig mye gråting og tar lang tid. Treffer sjeldent på riktig tid å legge henne selvom jeg har prøvd ut forskjellige våken tider. 

Hun har vært sånn siden hun var bare noen dager gammel. Ser at mange klarer å gå baby til å legge seg (nesten) helt selvstendig rundt denne alderen, men virker helt umulig for oss nå. Er det noen som har gått gjennom det samme, har dere noen tips og triks? Og blir det bedre av seg selv etter hvert eller er dette noe man MÅ trene på?

Liker forresten ikke vogn eller bilstol noe særlig, så sover ikke noe bedre eller lettere der.

Høres helt feil ut i mine ører at et så ferskt lite menneske skal klare å legge seg selvstendig. 

Jeg er trebarnsmor og ligger ved siden av min på 7 mnd til hn sover godt. Deretter forflytter jeg meg, men det har først skjedd nå den siste mnd at jeg kan forlate rommet. Hn sover aller best om jeg alltid er der.

Med de andre barna har jeg vært i rommet til de sovner helt til rundt 2 år gammel. 

Anonymkode: ec46e...0f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4 måneder gammel?! Min datter på snart 4 ÅR trenger fortsatt hjelp til å falle i søvn. Ikke meningen at så små barn skal være selvstendige. Det er en ukultur vi har laget oss i samfunnet, som er helt bak mål.

Anonymkode: 28e2f...7fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men hvorfor har man som mål at baby må sovne selv? Målet bør vel være at baby skal føle seg trygg og ivaretatt og at alle får søvn. Alle vil slutte å sovne med puppen i munnen på et tidspunkt, da alle slutter å amme en gang, så det skjer jo av seg selv (mange bruker smokk lenge da)

Anonymkode: 360c7...48b

Det er for at "alle skal få søvn" at man ønsker at baby skal sovne selv. Babyer som sovner selv klarer i større grad å roe seg og sove videre dersom de våkner på natten. 

Man får inntrykk fra KG at alle bare skal undertrykke egne behov og sette barna først selv om det går ut over familien som en helhet 😔 

Men jeg er enig i at barn er veldig forskjellige og lærer ting i eget tempo. Noen begynner å gå på 9 måneder, og andre på 18 måneder. Begge deler er innenfor "normalen". Skulle ønske helsenorge fremhevet de individuelle forskjellene når det kommer til søvn også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
tussi84 skrev (På 24.3.2025 den 13.29):

Hvorfor stresse sånn med at det skal roe seg ned alene for å så sove alene? Baby er bare 4 mnd, mange i den alderen trenger tryggheten fra sine foreldre i den alderen for å kunne legge seg. Bli holdt, bysset, ligge på armen osv. Noen trenger den nærheten så lenge de er små barn også.

Vi har en på 11 mnd og han har ikke vært klar for å roe seg ned alene enda. Vi må ligge med han ellers er det masse gråt. Til og med vår 4 åring trenger ofte trygghet ved at vi er i samme rom som han når han skal sove. 

Det er babyer og småbarn det er snakk om det. Det kommer ikke til å være sånn for alltid.

Husker første gang hvor mye mas og gnål det var fra helsestasjonen med å finne søvnen selv, og hvor mye jeg feilet som mor ved å amme i søvn.

Andre gang bare løy jeg, og sa babyen sovner heeelt selv, men jeg ammet fortsatt i søvn til 17 mnd. :) avvenning med all natt og dagamming  gikk helt strålende og vi sluttet på dagen, så ikke hør på svada de kommer med om bjørnetjenester og annet sprøyt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...