Gå til innhold

Baby 4 mnd umulig å legge selvstendig

betah

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Har ei lita datter som nettopp har blitt 4 mnd, hun er min første så har ingen å sammenlikne med.

Hun er super vanskelig når det kommer til søvn, det er alltid en kamp, er veldig mye gråting og tar lang tid. Treffer sjeldent på riktig tid å legge henne selvom jeg har prøvd ut forskjellige våken tider. 

Hun har vært sånn siden hun var bare noen dager gammel. Ser at mange klarer å gå baby til å legge seg (nesten) helt selvstendig rundt denne alderen, men virker helt umulig for oss nå. Er det noen som har gått gjennom det samme, har dere noen tips og triks? Og blir det bedre av seg selv etter hvert eller er dette noe man MÅ trene på?

Liker forresten ikke vogn eller bilstol noe særlig, så sover ikke noe bedre eller lettere der.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er nok mer vanlig at det er vanskelig å legge og at de trenger mye støtte på den alderen enn det motsatte. Men man hører kanskje gjerne om de som "skryter" av hvor fint det går for dem ("" fordi jeg tror ikke folk mener noe vondt med det!) og legger mer merke til de historiene fordi man strever selv.

Det beste er å bare akseptere at baby trenger hjelp til å sovne. Vår 3-åring må fremdeles ha noen på rommet hver kveld og vil ikke være alene når hun skal sovne. Vi ammet, ga flaske og/eller bysset i søvn til rundt 13 mnd alder.

Jeg synes ikke dette er noe man MÅ trene på nei. Jeg synes man skal gi barn og babyer den trygghet og nærhet de trenger og at man ikke kan lære noen å sove. Alle har veldig forskjellige søvnmønster og selv hos voksne er det jo stor forskjell på hvor lett man sovner og om man trenger stillhet/white noise/musikk/mørkt rom/kaldt eller varmt rom osv. Det vi gjorde var å forsiktig gi litt og litt mindre støtte (uten gråting) slik at vi gikk fra amming, byssing og bæring til bare å ligge ved siden av. Men over flere måneder da.

Om man først skal begynne med noe form for "søvntrening" så synes jeg iallfall 4 mnd er ALT for tidlig. På den alderen skal ikke babyer ligge alene å gråte, det er viktig at de føler at foreldrene responderer på gråten deres. (Personlig mener jeg også at det ikke er nok å bare være i nærheten og prate men ikke ta opp når de er så små)

Anonymkode: 360c7...48b

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo også snakke med lege eller helsestasjon om feks reflux eller annet som kan gjøre at babyen din synes det er ekstra vondt å bli lagt ned? Vår hadde nok det og det var alltid lettere å få til å sove med hodet litt opp men det skal de jo ikke når de er for små.. men fikk ikke hjelp av helse da, de mente det ikke var nok symptomer. Kan være du bare har en baby med mer behov for nærhet. Kjenner et par som hadde baby veldig mye i bæresele, både til dupp og til kveldssoving, fordi baby hadde stort behov for kroppskontakt. 

Anonymkode: 360c7...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ikke tenke at en 4 mnd gammel baby skal klare å legge seg alene. Herlighet. Hun er helt ny i verden! 

Har aldri forstått denne higen etter at barn skal sovne og sove alene. Mensvi selv tar det som en selvfølge å sove med partner 

Anonymkode: f02f2...b6b

• Liker 14
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med selvstendig, mener du at hun skal sovne alene? For en så liten baby har det opp gjennom menneskenes historie vært farlig å være alene, så det at hun trenger noen tett inntil seg for å sovne er helt naturlig. Men toåring sovner fortsatt med meg eller faren tilstede, akkurat slik som normalen har vært i hundretusen år for oss mennesker (eller millioner, litt usikker på hvitmalende vi mennesker har eksistert som art😂). 

Anonymkode: 13953...08e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du kan ikke tenke at en 4 mnd gammel baby skal klare å legge seg alene. Herlighet. Hun er helt ny i verden! 

Har aldri forstått denne higen etter at barn skal sovne og sove alene. Mensvi selv tar det som en selvfølge å sove med partner 

Anonymkode: f02f2...b6b

Absolutt ikke, og jeg har ikke noe imot at hun er avhengig av oss, men blir stadig fortalt av andre at hun burde klart å legge seg mer selvstendig nå, ser stadig folk på sosiale medier at de søvntrener fra 3 måneder og at de faktisk får det til.

Jeg blir så påvirket siden det er første barnet, lurer alltid på om jeg gjør noe feil. Men takk for bekreftelse på at det er helt greit  :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnefar og jeg samsov oftest med barna våre på denne alderen. Når barnet hadde sovnet så stod vi opp(om vi klarte 😅). Den ene hadde lite problemmer med å sovne alene og den andre sovnet ca aldri alene. De var ganske forskjellige personlighetsmessig for å si det sånn, det har en del å si. 

Endret av Fighter83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke hør på disse som sier at hun burde klare ditt og hun burde klare datt. Gjør det som funker for dere. Noen babyer har mer nærhetsbehov enn andre, men det går seg alltid til til slutt. Min førstefødte var relativ enkel og selvstendig, mens min nyeste som er 3 måneder nå, klarer sjeldent å sove uten nærhet. Derfor samsover vi, og jeg er i sengen sammen med han ca klokken 21. 

Var på helsestasjonen her om dagen til kontroll, og helsesykepleier sa det veldig fint: «du skaper ikke en bortskjemt baby, men en trygg baby». Hun ville også at jeg skulle tenke over om jeg trengte at barnet sov selvstendig for MIN del, eller for barnets del. Det er et greit perspektiv å ha når man vurderer hvor viktig det er å lære baby det ene eller det andre.

Jeg vet at som førstegangsmamma så føles det ut som det blir å vare for alltid, men tiden går vanvittig fort. Plutselig har ting endret seg.

Anonymkode: a0387...32a

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
betah skrev (42 minutter siden):

Absolutt ikke, og jeg har ikke noe imot at hun er avhengig av oss, men blir stadig fortalt av andre at hun burde klart å legge seg mer selvstendig nå, ser stadig folk på sosiale medier at de søvntrener fra 3 måneder og at de faktisk får det til.

Jeg blir så påvirket siden det er første barnet, lurer alltid på om jeg gjør noe feil. Men takk for bekreftelse på at det er helt greit  :)

Hun "bør" ingenting. Det aller meste er normalt, og husk at sosiale medier bare er en fasade. Ta heller en prat med helsesykepleier om dette, så får du garantert høre at babyen din er helt normal, og at søvntrening (spesielt for en så liten baby) absolutt ikke er nødvendig :)

Anonymkode: fb764...ca5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
betah skrev (1 time siden):

Hei alle sammen,

Har ei lita datter som nettopp har blitt 4 mnd, hun er min første så har ingen å sammenlikne med.

Hun er super vanskelig når det kommer til søvn, det er alltid en kamp, er veldig mye gråting og tar lang tid. Treffer sjeldent på riktig tid å legge henne selvom jeg har prøvd ut forskjellige våken tider. 

Hun har vært sånn siden hun var bare noen dager gammel. Ser at mange klarer å gå baby til å legge seg (nesten) helt selvstendig rundt denne alderen, men virker helt umulig for oss nå. Er det noen som har gått gjennom det samme, har dere noen tips og triks? Og blir det bedre av seg selv etter hvert eller er dette noe man MÅ trene på?

Liker forresten ikke vogn eller bilstol noe særlig, så sover ikke noe bedre eller lettere der.

Det blir bedre, og dere trenger ikke trene på dette. Lær deg signalene hennes på når hun er sliten og ikke klarer å ha fokus på deg = leggetid.

Anonymkode: 9247f...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler sterkt boka The gentle sleep book. The Gentle Sleep Book - Sarah Ockwell-Smith - pocket (9780349405209) | Adlibris Bokhandel

Den gjør de kommende årene med små barn så mye enklere :) 
Der får du tipsene du trenger! Og ikke minst kunnskapen om hva som er normalt og ikke.
MYE lurere enn å se på hva andre gjør eller ikke gjør.

Kort sagt: du har en heeeeelt normal baby. Og de som bar elegger babyen i et rom og går for så å måtte vekke baby neste møreg 14 timer senere...har også en heeeelt normal baby. 

Vi hadde ei som først nå, når hun har fylt 9 år, synes det er greit å sovne alene med en lydbok.
Litt fordi hun liker kosen med å bli lagt, men hun har aldri syntes det å være alene er særlig stas egentlig.
Men hun har også en lillesøster 2 år yngre som på alle måter har hatt mye mindre problemer med det å være alene.
Samme oppdragelse, samme foreldre, to veldig ulike barn, på mange måter. Vi har alltid akseptert begge som de er, og sørget for at de har det trygt og godt og fått sine behov dekket. Selv om det i andre familier har vært helt annerledes.

Anonymkode: 7309d...e06

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
betah skrev (2 timer siden):

Hei alle sammen,

4 mnd er ALT for tidlig å forvente at kan sovne selvstendig! Med oss var det nærmere 1,5 år

Anonymkode: ca1c4...032

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
betah skrev (1 time siden):

Ikke ta imot tips om barn og det å være forelder fra sosiale medier. Kun fra fagfolk

Anonymkode: ca1c4...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lille sov på meg til han var 10 mnd. Ingenting galt med en så liten baby som ikke sovner selvstendig. 

Vet det er irriterende å høre, for man vil så veldig gjerne ha to ledige armer til å få være LITT i sin egen sfære noen minutter mens den lille sover, men du får raskt nok armene dine tilbake. La verden flyte litt nå og nyt den varme, lille kroppen som trenger å være tett på mamma noen få måneder til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner godt at du spør og lurer, for det gjorde/gjør jeg og! Kan anbefale å lese litt på ammehjelpen om normal søvn. Det varierer utrolig fra baby til baby hva de trenger av søvn, hvor mye de sover og hvordan de sover.

Min baby sovner aldri alene, og de første 4 månedene måtte jeg faktisk ligge sammen med henne hele kvelden for hun våknet umiddelbart i det jeg bevegde meg ut fra sengen. Mitt beste råd til deg er å gjøre det som fungerer og akseptere at situasjonen er slik. Jeg grua meg til legging hver kveld, men når jeg aksepterte at situasjonen var som den var følte jeg det ble mer harmonisk. Samsover, ammer i søvn og brukte da kveldene på å ligge i sengen og lese, mens baby sov inntil meg. Nå når hun er større kan jeg snike meg ut når hun er sovna ☺️

Anonymkode: 9f54a...b5a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stresse sånn med at det skal roe seg ned alene for å så sove alene? Baby er bare 4 mnd, mange i den alderen trenger tryggheten fra sine foreldre i den alderen for å kunne legge seg. Bli holdt, bysset, ligge på armen osv. Noen trenger den nærheten så lenge de er små barn også.

Vi har en på 11 mnd og han har ikke vært klar for å roe seg ned alene enda. Vi må ligge med han ellers er det masse gråt. Til og med vår 4 åring trenger ofte trygghet ved at vi er i samme rom som han når han skal sove. 

Det er babyer og småbarn det er snakk om det. Det kommer ikke til å være sånn for alltid.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
betah skrev (7 timer siden):

Nå har jeg ikke lest svar etter større du skrev dette, men jeg må bare si: ikke hør på folk som sier at babyer skal sove og sovne alene. Både min egen familie og svigers sier det samme, og hver gang de spør om babyen her ikke snart skal sove selv så svarer jeg bare "nei" med et smil :)

Det der har blitt forska på; babyer trenger og skal ha nærhet. Også når de sover!! De som ikke gidder å snu om gammel tankegang får jo bare gå og irritere seg over alle de "bortskjemte" babyene. 

La babyen sovne med deg med god samvittighet ❤️ Og nyt det. Plutselig en dag er de store. Det går så fort!

Anonymkode: 45ca5...4c4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
betah skrev (7 timer siden):

Gjør det du føler er riktig for deg og barnet ❤️ 

Anonymkode: 4b073...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med selvstendig? At dere skal legge henne ned si natta og gå ut og hun skal sovne selv?

Jeg driver forsatt na som vår datter er 6 år å legger henne,synger og sier natta. Hun sovner jo etterhvert..men barn legger seg ikke selv og sovner alene 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør det som føles rett for deg, ikke det som folk i barselgruppa eller sosiale medier synes du skal gjøre. Jeg har tre barn, og tror ikke jeg hadde lagt noen selv da de var 4 mnd. de vil jo bare ha kroppskontakt på den alderen. Kveldene bestod av å kose i sofaen og så sov babyen sammen med meg når jeg la meg. De sov lur i vogga på stua hvis de sovna skikkelig.

Anonymkode: 534f4...810

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...