Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre? Føler meg dårlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hjelp, du er sykepleier og må spørre legfolk på nettet? 
Gå og snakk med fastlegen om du ikke selv klarer å finne ut hva som gir deg grunn til å føle deg mindre bra.

Anonymkode: ae0ea...595

Jeg har vært hos fastlegen flere ganger uten å få særlig hjelp. Det er en grunn til jeg henvender meg her.

Jeg er spesialsykepleier i kreftomsorgen. Slike problemstillinger er jeg god på. Ting som ramler inn på et fastlegekontor har jeg ikke peiling på. Det er ikke mitt fagfelt, uten at det gjør meg noe dårligere helsepersonell av den grunn.

TS

Anonymkode: 121b4...478

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er enig i at legen er riktig instans, men jeg mener også at ts kan være utbrent selv om hun er barnløs. 

Anonymkode: dca77...b6a

Dette! Det er ikke bare folk som har barn som blir utbrent, det finnes mange årsaker til at man blir utbrent.

Anonymkode: 5ad4a...f3c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært hos fastlegen flere ganger uten å få særlig hjelp. Det er en grunn til jeg henvender meg her.

Jeg er spesialsykepleier i kreftomsorgen. Slike problemstillinger er jeg god på. Ting som ramler inn på et fastlegekontor har jeg ikke peiling på. Det er ikke mitt fagfelt, uten at det gjør meg noe dårligere helsepersonell av den grunn.

TS

Ikke enig med deg der. 
Som kreftsykepleier skal du kunne langt mer enn det smale fagfeltet. Jeg håper jeg slipper å komme i kontakt med deg i jobbsammenheng. 
Men du er vel utbrent og derfor ikke i toppform? Kvinnehelse! Les boka. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik startet min cøliaki. Svært mange diagnoser, mangler og tilstander starter slik du beskriver. Både fysiske og psykiske.

Dette tar du til fastlegen og sammen finner dere ut av det. Ikke vent med det.

Anonymkode: 612a8...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS

Jeg forstår akuratt hva du mener. Både spl og leger er dårlige på å tolke/forstå egen sykdom/tilstand.

Man får liksom himlende øyne fra legen at man bør forstå og og gjøre tiltak selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ikke enig med deg der. 
Som kreftsykepleier skal du kunne langt mer enn det smale fagfeltet. Jeg håper jeg slipper å komme i kontakt med deg i jobbsammenheng. 

Om du får kreft en dag, gudene forby, så skal du prise deg lykkelig over at folk som TS finnes.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei,

Jeg er 30 år, bor med samboer og har ikke barn. Er normalvektig. Jobber fulltid som sykepleier.

I det siste har jeg følt meg en del uggen. Sover dårlig om natten, kan lett bli uvel på dagtid (kvalm, kaldsvett etc). Føler meg sjeldent uthvilt etter natten, våkner en del. Sliter med å sovne en del kvelder. Sover 6,5-10 timer om natten. Spiser normal kost. Mangler energi. Føler meg ofte fortvilet over dette. Kroppen føles ofte støl eller vond - som om man skulle vært syk f.eks., uten at jeg har vært det. Drikker lite alkohol. 

Tar tran, d-vitamintilskudd, multivitamin og magnesium.

noen tips? Føler meg helt kjørt.

ta en time med legen for blodprøve. De kan finne en del.. om du har infeksjon eller betennelse i kroppen, om du mangler (eller har for mye) vitaminer og mineraler, etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker vitaminoverdose. Det kan bli for mye av det gode altså. Du tar både tran, d-vitamin tilskudd og multivitaminer i tillegg til at du har et normalt sunt kosthold?? Det høres veldig overkill ut. Man skal i utgangspunktet ikke ta noe kosttilskudd annet enn tran med mindre man vet man har mangler, og da kun det man mangler.

Anonymkode: d27bf...b11

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff💞 Høres jævlig ut! 

Jeg har vært utslitt flere ganger der jeg måtte få medisiner for å fungere godt nok igjen + at psykolog var bra nyttig. Eneste som fungerte helt sinnsykt bra var å kutte ut det som var hovedproblemet. Jobben var den ene(så jeg byttet jobb), eksen var den andre(jeg dumpet han) og den siste var at jeg hadde faktisk en del smerter i kroppen som jeg ikke tok smertestillende for(jeg klarte å blokkere det ut, men kroppen og psyken min sa i fra på andre måter). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror dessverre du er utbrent ts. Jeg hadde det akkurat likt som deg. Jeg er selv sykepleier og tok faktisk en god del blodprøver på jobb i tillegg til hos fastlegen: stoffskifte, vitaminer pluss hele blodprøvepakken. Absolutt ingenting galt som skulle tilsi at jeg følte meg elendig. Etter å ha vært hos kardiolog før jul pga trøbbel med pulsen dro jeg på nytt til fastlegen som konkluderte med langvarig stress og sykemelding. Tok 5-6 uker før jeg begynte å få energi til å gå turer/trene litt. Er fortsatt syk og 100 prosent sykemeldt, men mye bedre. 

Anonymkode: b293d...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kreftsykepleier. Du har en ekstremt krevende og deprimerende jobb. Prøv å få en lengre pause fra denne type jobb, og se om du blir bedre. Klem ♥️

Anonymkode: e47ef...192

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hadde du hatt barn hadde jeg kunne foreslå utbrent, sliten, men så lenge du har bare deg selv å tenke på etter jobb så ta en tur til legen, kan være noe alvorlig, ikke for å skremme, men for å da utelukke det 

Anonymkode: bafbf...b88

Hva er det for noe å si. Selvfølgelig så kan barnløse også bli utbrent..

Anonymkode: 326fe...045

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tenker vitaminoverdose. Det kan bli for mye av det gode altså. Du tar både tran, d-vitamin tilskudd og multivitaminer i tillegg til at du har et normalt sunt kosthold?? Det høres veldig overkill ut. Man skal i utgangspunktet ikke ta noe kosttilskudd annet enn tran med mindre man vet man har mangler, og da kun det man mangler.

Anonymkode: d27bf...b11

Herregud. Les tråden, TS mangler b12. 

Anonymkode: cdb35...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det for noe å si. Selvfølgelig så kan barnløse også bli utbrent..

Anonymkode: 326fe...045

Ja klart de kan, men på et vis lyser varsellampene enda sterkere når det ikke er en åpenbar overbelastning (ikke at barn bare er en belastning, men typisk er det noen år der helger er minst like travle som hverdagene og man aldri får hentet seg inn. Da vil jo totalbelastningen være en naturlig forklaring, særlig hos leger som har dårlig tid).

Hvis man som TS har en jobb man trives i, spiser sunt og trener, ikke har skrikerunger hver natt og ikke har andre negative faktorer (som å leve i et dårlig forhold eller ha ansvar for demente foreldre for eksempel), da er det ekstra rart at formen blir dårlig, særlig hvis det skjer litt over natta. Absolutt noe å ta på alvor.

Anonymkode: 3666a...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har hatt fallende b12-verdier, spesielt etter jeg begynte å ta tilskudd. Hadde 204 sist (januar 2024). Fastlegen sier det er innenfor normalen. Har også tatt noen stoffskifteprøver og lignende innen de siste to årene som jeg får beskjed om at er normale.

Kan godt være utbrenthet, uten at jeg føler jeg har god nok grunn til å være det. Har forsøkt å nevne det for fastlegen tidligere (da jeg har oppsøkt lege flere ganger ila de siste årene med lignende problematikk), men hun utforsker ikke det noe videre.

TS

Vær obs på at stoffskiftet kan endre seg en god del på to år, spesielt om du utvikler graves eller hashimotos. Jeg tok stoffskifteprøver som var helt normale, og knapt to år senere fikk jeg Graves og høyt stoffskifte. Stoffskifteprøver er ferskvare da mye kan endre seg på kort tid. I tillegg kan mange gå med symptomer før stoffskifteproblemene slår ut på stoffskifteprøvene, både ved høyt og lavt stoffskifte.

Jeg tenker at du har undersøkt såpass mye og tatt såpass mange prøver at du rett og slett bare må bestille ny time hos legen. Si at du fremdeles føler deg dårlig og vil utredes. Legen har jo ikke funnet noen grunn enda, så hen burde jo hjelpe deg til å finne ut av det. Kanskje du bare trenger å snakke med legen om f.eks. belastning i livet ( i forhold til utbrenthet)? Uansett bør legen ta deg på alvor, siden du jo tydeligvis ikke er frisk. Hvis du ikke mangler vitaminer og mineraler, har normalt stoffskifte, har normalt blodsukker, ikke har søvnapne, og ikke har noen kjente underliggende sykdommer, så må du lete videre sammen med legen.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke enig med deg der. 

TS har jo tydeligvis tenkt på ganske mange årsaker og drøftet dette med legen, men alle prøver så langt er normale. Når ikke legen hennes finner ut av det, hvorfor skal da TS forventes å vite hva som feiler henne? Burde ikke legen også "kunne mer enn det smale fagfeltet sitt"?
Selvfølgelig vet ikke verken leger eller sykepleiere alt. Det er en grunn til at enkelte tilfeller er vanskeligere å utrede enn andre. Og utbrenthet er en diagnose som man får ved å utelukke alt mulig annet.
Jeg regner med det er en del i jobben din som du ikke har full oversikt over eller ikke kan 100%? Alle har da noen hull i kunnskapene sine, uansett hvor gode de er.

Kreftsykepleiere er engler i scrubs! ❤️ 

Anonymkode: 642cb...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strever med akkurat det samme, er også sykepleier. Tror rett og slett det er det umenneskelige presset vi står i på jobb, og turnusbelastning som gjør det..

Anonymkode: 7e53c...80a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Strever med akkurat det samme, er også sykepleier. Tror rett og slett det er det umenneskelige presset vi står i på jobb, og turnusbelastning som gjør det..

Anonymkode: 7e53c...80a

Ja, ikke så rart at spl sluttet etter få år

Anonymkode: b293d...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...