Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre? Føler meg dårlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg er 30 år, bor med samboer og har ikke barn. Er normalvektig. Jobber fulltid som sykepleier.

I det siste har jeg følt meg en del uggen. Sover dårlig om natten, kan lett bli uvel på dagtid (kvalm, kaldsvett etc). Føler meg sjeldent uthvilt etter natten, våkner en del. Sliter med å sovne en del kvelder. Sover 6,5-10 timer om natten. Spiser normal kost. Mangler energi. Føler meg ofte fortvilet over dette. Kroppen føles ofte støl eller vond - som om man skulle vært syk f.eks., uten at jeg har vært det. Drikker lite alkohol. 

Tar tran, d-vitamintilskudd, multivitamin og magnesium.

noen tips? Føler meg helt kjørt.

Anonymkode: 121b4...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei,

Jeg er 30 år, bor med samboer og har ikke barn. Er normalvektig. Jobber fulltid som sykepleier.

I det siste har jeg følt meg en del uggen. Sover dårlig om natten, kan lett bli uvel på dagtid (kvalm, kaldsvett etc). Føler meg sjeldent uthvilt etter natten, våkner en del. Sliter med å sovne en del kvelder. Sover 6,5-10 timer om natten. Spiser normal kost. Mangler energi. Føler meg ofte fortvilet over dette. Kroppen føles ofte støl eller vond - som om man skulle vært syk f.eks., uten at jeg har vært det. Drikker lite alkohol. 

Typisk tegn på utmattelse og utbrenthet. Første bud er å oppsøke lege, sjekke ut andre ting. Sjekk også B12. Er du utbrent så må man nesten se på hvorfor man er det og prøve gjøre noen tiltak som kan hjelpe på utmattelse og utbrenthet. 

Anonymkode: ebda0...b48

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta en tur til legen?

Kanskje du er gravid?

Anonymkode: 8561b...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser du nok ifht aktivitetsnivå?

Anonymkode: 53668...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei,

Først dra til lege og sjekk alt av stoffskifte, hormoner, vitaminer, mineraler. Du kan bli veldig dårlig og utslitt hvis du ligger i nedre del av referanseområdet på visse ting. At du tar multivitamin er litt intetsigende, fordi det er store forskjeller på hva og og hvor mye det inneholder. 

Du bør også sjekke for søvnapne. 

Anonymkode: cdb35...0d9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei,

Anonymkode: 121b4...478, 

Hadde du hatt barn hadde jeg kunne foreslå utbrent, sliten, men så lenge du har bare deg selv å tenke på etter jobb så ta en tur til legen, kan være noe alvorlig, ikke for å skremme, men for å da utelukke det 

Anonymkode: bafbf...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde du hatt barn hadde jeg kunne foreslå utbrent, sliten, men så lenge du har bare deg selv å tenke på etter jobb så ta en tur til legen, kan være noe alvorlig, ikke for å skremme, men for å da utelukke det 

Anonymkode: bafbf...b88

Er enig i at legen er riktig instans, men jeg mener også at ts kan være utbrent selv om hun er barnløs. 

Anonymkode: dca77...b6a

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Typisk tegn på utmattelse og utbrenthet. Første bud er å oppsøke lege, sjekke ut andre ting. Sjekk også B12. Er du utbrent så må man nesten se på hvorfor man er det og prøve gjøre noen tiltak som kan hjelpe på utmattelse og utbrenthet. 

Anonymkode: ebda0...b48

Jeg har hatt fallende b12-verdier, spesielt etter jeg begynte å ta tilskudd. Hadde 204 sist (januar 2024). Fastlegen sier det er innenfor normalen. Har også tatt noen stoffskifteprøver og lignende innen de siste to årene som jeg får beskjed om at er normale.

Kan godt være utbrenthet, uten at jeg føler jeg har god nok grunn til å være det. Har forsøkt å nevne det for fastlegen tidligere (da jeg har oppsøkt lege flere ganger ila de siste årene med lignende problematikk), men hun utforsker ikke det noe videre.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Først dra til lege og sjekk alt av stoffskifte, hormoner, vitaminer, mineraler. Du kan bli veldig dårlig og utslitt hvis du ligger i nedre del av referanseområdet på visse ting. At du tar multivitamin er litt intetsigende, fordi det er store forskjeller på hva og og hvor mye det inneholder. 

Du bør også sjekke for søvnapne. 

Det er multivitamin fra Nycoplus. Jeg spiser også godt med frukt og grønt, så jeg tror ikke det skal ha så voldsomt mye å si akkurat hvor mye som er i multivitaminen. 

Har tatt blodprøver flere ganger ifbm denne problematikken men får beskjed om at ting ser bra ut. 

Jeg tror ikke jeg har søvnapné. Jeg snorker ikke, og samboer igjennom flere år bekrefter at jeg puster jevnt og fint.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Spiser du nok ifht aktivitetsnivå?

Anonymkode: 53668...678

Ja, jeg har bmi rett over 25, og har hatt stabil vekt. Burde vel heller gått ned et par kg.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ta en tur til legen?

Kanskje du er gravid?

Anonymkode: 8561b...0f8

Har testet for graviditet tre ganger de siste to mnd, negative tester. Har testet pga tilbakevendende kvalme. Står på prevensjon.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker diabetes her faktisk. 

Eventuelt om du rett og slett får i deg altfor mye d vitamin. 

Anonymkode: 636e6...10e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt fallende b12-verdier, spesielt etter jeg begynte å ta tilskudd. Hadde 204 sist (januar 2024). Fastlegen sier det er innenfor normalen. Har også tatt noen stoffskifteprøver og lignende innen de siste to årene som jeg får beskjed om at er normale.

Kan godt være utbrenthet, uten at jeg føler jeg har god nok grunn til å være det. Har forsøkt å nevne det for fastlegen tidligere (da jeg har oppsøkt lege flere ganger ila de siste årene med lignende problematikk), men hun utforsker ikke det noe videre.

TS

204 er VELDIG lite, TS. Jeg er så skremt over hvor lite kunnskap leger har om b-12 og optimale vs elendige verdier. Referanseområdet i norge er i tillegg veldig lavt.
Jeg begynte med injeksjoner da jeg lå på 220, sånn til sammenligning. Da hadde jeg lenge tatt tilskudd uten effekt. Etter lengre tid med månedlige sprøyter, så ble det så mye bedre. Jeg hadde mye symptomer fra nervesystem, med alt fra utmattelse til nervesmerter. I mange år. Men blodprøver "fine" :roll:

Du kan ha en funksjonell mangel opp til 350, sånn i følge norske helsemyndigheter. Men du kan ha en funksjonell mangel selv om du kommer deg over her også, det kan ta lang tid å fikse en mangel. Anbefaler at du leser på b-12 klinikken sine sider om temaet. 

https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/#Tilstanden

https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/utredning/

https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/behandling1/potassium-kaliumrik-mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som strålingståke.Vanlige symptomer

Det er mange tilfeller som dette, hvor plagene fra elektromagnetisk felt fysisk går ut over helse og hverdagslivet. Mange tenker ikke over at plagene kan skyldes følsomhet for elektromagnetisk felt og ender ofte opp med å skylde på stress og travle dager. Hodepine, hudproblemer, utmattelse, søvnforstyrrelser eller nedsatt immunforsvar kan alle skyldes el-overfølsomhet.

Hvordan overfølsomheten oppstår varierer fra person til person. Mange opplever å bli akutt el-overfølsom etter lange samtaler i trådløse telefoner eller etter intenst arbeid foran PC-en. Andre har fått økende plager etter langtidsopphold i nærheten av en høyspentlinje, mobilmast, transformator, varmekabler, smartmåler eller klokkeradio på nattbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker diabetes her faktisk. 

Eventuelt om du rett og slett får i deg altfor mye d vitamin. 

Anonymkode: 636e6...10e

Jeg har ikke diabetes. Har fin Hba1c og har en annen periode (ifbm noe annet) sjekket daglig fastende bls som var helt normalt.

Jeg hadde lite d-vitamin før jeg begynte med tilskudd. Ligger normalt nå. Føler ingen forskjell før og etter tilskudd.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

204 er VELDIG lite, TS. Jeg er så skremt over hvor lite kunnskap leger har om b-12 og optimale vs elendige verdier. Referanseområdet i norge er i tillegg veldig lavt.
Jeg begynte med injeksjoner da jeg lå på 220, sånn til sammenligning. Da hadde jeg lenge tatt tilskudd uten effekt. Etter lengre tid med månedlige sprøyter, så ble det så mye bedre. Jeg hadde mye symptomer fra nervesystem, med alt fra utmattelse til nervesmerter. I mange år. Men blodprøver "fine" :roll:

Du kan ha en funksjonell mangel opp til 350, sånn i følge norske helsemyndigheter. Men du kan ha en funksjonell mangel selv om du kommer deg over her også, det kan ta lang tid å fikse en mangel. Anbefaler at du leser på b-12 klinikken sine sider om temaet. 

https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/#Tilstanden

https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/utredning/

https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/behandling1/potassium-kaliumrik-mat

Jeg startet på 339, og verdiene har bare falt og falt til tross for tilskudd. Opplever at jeg har fått dårligere finmotorikk i hendene (jobber som sykepleier), noe jeg har relatert til stress. Men det har føltes veldig rart ut.

leser litt på de sidene. Bør dra og ta en test til. Føler meg heeelt rævva.

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg startet på 339, og verdiene har bare falt og falt til tross for tilskudd. Opplever at jeg har fått dårligere finmotorikk i hendene (jobber som sykepleier), noe jeg har relatert til stress. Men det har føltes veldig rart ut.

leser litt på de sidene. Bør dra og ta en test til. Føler meg heeelt rævva.

TS

Høres ut som et sikkert tegn på at du bør ta injeksjoner. Man kan bli VELDIG syk av b12 mangel, TS. Snakker av erfaring. 

Standard for injeksjoner er 5 x sprøyter i løpet av 2 uker, så hver 3dje mnd. For meg holdt ikke dette, jeg måtte ta hver mnd i 1 år. Ikke sjekk om b12 nivåer har økt før det har gått minst 4 uker etter sist injeksjon. 

Du kan teste serum b12, homocystein, mma, mcv, jern, folat, men mtp at verdiene bare har falt selv om du tar tilskudd, så bør du snakke med legen om injeksjoner. Jeg måtte selv be om det, det var ikke noe legen tilbød. Dårlig finmotorikk er også noe som kan skje med mangel. 

På b-12 klinikken er de lite opptatt av tester, men mer opptatt av symptomer. Les linkene, de gir utrolig viktig info. Som det står er det viktig å ta bla folat i tillegg til injeksjoner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har ikke diabetes. Har fin Hba1c og har en annen periode (ifbm noe annet) sjekket daglig fastende bls som var helt normalt.

Jeg hadde lite d-vitamin før jeg begynte med tilskudd. Ligger normalt nå. Føler ingen forskjell før og etter tilskudd.

TS

Hva ligger d vitamin på? Normalt vs godt nivå, er veldig forskjell. Noen leger mener at alt over 50 er normalt. Anbefalt er langt høyere. Er nok b12 som er hovedsynderen tenker jeg, men d vitamin bør du ha på 90-100, og ikke 50-60. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei,

Hjelp, du er sykepleier og må spørre legfolk på nettet? 
Gå og snakk med fastlegen om du ikke selv klarer å finne ut hva som gir deg grunn til å føle deg mindre bra.

Anonymkode: ae0ea...595

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva ligger d vitamin på? Normalt vs godt nivå, er veldig forskjell. Noen leger mener at alt over 50 er normalt. Anbefalt er langt høyere. Er nok b12 som er hovedsynderen tenker jeg, men d vitamin bør du ha på 90-100, og ikke 50-60. 

D-vitaminen min var 120 sist jeg sjekket (hadde da gått på tilskudd en stund).

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...