AnonymBruker Skrevet 24. mars #21 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere har ikke dårlig råd, men dere har kanskje dårligere råd enn dere hadde tidligere. Vi tjener mer enn dere, men har tre barn, hvorav to er tenåringer (dyyyyrt, med konfirmasjon, tannregulering, kjøretimer, klær og utstyr og aktiviteter). Det er ikke noe synd på oss, men vi merker selvsagt at spesielt mat og reiser har skutt i været. Vi merker det mest på at vi har mindre overskudd enn før - som sagt, ikke synd på oss. Men jeg har ofte tenkt på hvordan det ville vært å leve på uføretrygd nå… Det er forøvrig meningsløst å betale 100k for en chartertur. Kjøp flybilletter selv, dere bor ved Oslo, så det er fremdeles MANGE muligheter for dere igjen som ikke koster skjorta, også i skoleferien. Vi betalte nettopp 37k for flybilletter til Middelhavet, og da var vi fem stykker, valgte ikke billigste destinasjon, og vi reiser ikke fra Oslo, som gjør det mye dyrere. Dere vil helt sikkert klare å komme dere under 20k for alle fem, kanskje mye under det også. Så leier dere en AirBnb, det koster IKKE 80 000 for to uker, med mindre dere vil ha veldig høy standard. Tipper dere fint kan komme dere under 50k til sammen (fly+AirBnb). Da kan dere i tillegg spare penger på at dere ikke må spise alle måltider ute. Anonymkode: baf6d...f7c For alle fire mente jeg, ikke fem. Anonymkode: baf6d...f7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #22 Del Skrevet 24. mars Dere kan forresten dra i 7-10 dager i stedet for to uker også. Mye penger å spare på det. Når du bestiller flybilletter selv er det mye mer fleksibelt mtp hvor lenge man må være borte. To uker i syden med charter i sommerferien er luksus, det tror jeg bare du må innse. Anonymkode: baf6d...f7c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #23 Del Skrevet 24. mars Alltid vanskelig å åpne sånne tråder på Kvinneguiden for tonen blir så ufin. Forstår godt om du ikke orker å respondere i denne tråden, men jeg vil likevel gi deg min støtte. Vi har samme inntekt som dere, bor i en by i nærheten av Oslo med to barn. Vi har trolig lavere boligkostnader, men har to biler da. Vi merker (spesielt det siste året) hvor dyrt alt begynner å bli, og det er vanskelig å spare så mye penger som vi ønsker. Det spises hele tiden opp av regninger og stigende priser på mat, etc. Blir hver måned overrasket over at jeg ikke får spart så mye som jeg ønsker, selv om jeg får spart hadde jeg sett for meg mye mer med vår inntekt. Jeg bruker finn mye når det kommer til klær/utstyr til både barn og voksne, selger også en del der. Vi pleier å dra på utenlandsferie selv, og vi kjører elbil. Vært borte i alt fra 3-4 uker og det er godt under 100.000. Leier Airbnb og har det helt nydelig. Kan anbefales. Hadde aldri brukt 100.000 på charterferie, men så er det ikke det jeg ønsker å bruke pengene på heller da. Dog, er enig, de prisene har også skutt i været, så mye at det umulig kan være verdt det. Anonymkode: a2a2f...66b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #24 Del Skrevet 24. mars You will own nothing and be "happy". Og slumområder rundt byene i fremtiden, der er jobbene. Anonymkode: 24ffe...23b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #25 Del Skrevet 24. mars Vi har 400 000 mindre enn dere som samlet inntekt. Vi p ser jo at utgiftene har økt en del uten av vi har endret vanene våre. Det vi er heldig med er at ungene våre flytta ut de siste årene. Så jeg kjenner at jeg er glad for at jeg fikk barn tidlig. Mange av mine venner har små barn og virkelig kjenner det på pengeboken. Så jeg er glad jeg har lite lån og barna har flyttet ut i disse tider. Anonymkode: 3ff35...8a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #26 Del Skrevet 24. mars Bnp pr innbygger i Norge har gått ned i veldig mange år nå. Klart det merkes. Anonymkode: 24ffe...23b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #27 Del Skrevet 24. mars Dere bør enten for dyrt eller har masse skjulte utgifter du ikke er klar over. Vi tjener 300 000,- mindre og har det romslig. Anonymkode: ef74d...d4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #28 Del Skrevet 24. mars Og vurdere og reise på luksusferie på den dyreste tiden av året er ikke dårlig råd nei, null sympati herfra. Dere har til sammen høyere inntekt en snitt og median for 2 personer , så det er nok mer en og vurdere dyr sommerferie dere gjør feil. Dere bor åpenbart dyrt, men vi er mange i Oslo som klarer oss fint på mye mindre. Anonymkode: eac7c...d6a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 24. mars #29 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jobber fulltid, med en årslønn litt over 600 000 kroner, min mann tjener rundt 1 million. Bor i Oslo og eier leilighet. 2 barn. Tidligere har jeg alltid ment at vi hadde god råd, men noe har forandret seg. Det er nesten sjokkerende, for før var ikke situasjonen slik. Nå renner alt ut til stadig økende felleskostnader i borettslaget, høyere renteutgifter på lån og, ikke minst, økte matpriser. De faste utgiftene har nådd helt andre nivå. Man sitter igjen med så lite. Hva er det som skjer? Hvordan klarer folk med enda lavere lønn dette? Vi sløser ikke og lever et stramt budsjett – spiser aldri ute eller lever et luksusliv. Men barna skal ha nye klær osv (kjøper ofte på finn.no) har budsjett med faste poster osv. Vil at barna skal få sommerferie og sjekker ut apollo og 2 uker i Italia som kostet rundt 100 000 kroner, med fly tur/retur og hotell med frokost inkludert. Det var ikke i nærheten så dyrt for noen år siden!! Sjekker andre steder også, men omtrent like dyrt og ikke en standard som er så veldig å hoppe i taket for. Vil ikke betale med master og komme i gjeld. Fortsetter denne negative utviklingen, eller vil økonomien i samfunnet snart snu? Jeg kjenner en økende uro. Anonymkode: 090f5...83b Vi er 4 voksne som skal til Kreta i skoleferien, og vi betaler 60.000 for to uker. Da er hotellet rett på stranda. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #30 Del Skrevet 24. mars Jeg tenker dere prioriterer feil. Vi er mange som er forsørgere på en inntekt. Jeg er alene og har alle utgiftene på min lønn. Tjener i overkant av 700 og bor i Oslo. Annenhver uke har jeg tre tennåringer her. Jeg har selvsagt ikke råd til sydenturer hvert år, eller påskeferie osv, men sånn er det i disse tider. Passer på jeg får spart litt hver måned og tenker meg tre ganger om før jeg handler klær, eller ting til huset. Har egne kontoer for ulike utgifter det blir trukket fra. F.eks hus, forsikring og strøm, en til annen fast utgifter som mobil, strømmetjenester osv. Nå vet jeg hvor mye jeg må sette inn på disse kontoene. Setter alltid inn ekstra, for det gir ekstra på sparing. På den med hus går det ekstra til de dyreste månedene i strøm. Da vokser det opp en fin buffer de månedene det ikke er så dyr strøm. Funket for meg dette systemet. Anonymkode: d51d1...cab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #31 Del Skrevet 24. mars Vi har ca samme inntekt som dere. Noe boliglån, men ikke veldig mye. Boliglånet dere har jo mye å si da, på månedlig utgift, og evt annen gjeld. Vi har fortsatt romslig økonomi, men vi merker at vi sitter igjen med mindre til overs hver måned enn før. Men vi vet at vi har masse å gå på om det blir nødvendig. Vi prioriterer ikke dyre ferier, men går heller ut og spiser med venner, teaterbesøk, en og annen hotellovernatting osv.Vi vet at vi er heldige, som fortsatt kan gjøre slike ting. Anonymkode: 9412b...692 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #32 Del Skrevet 24. mars Dere har over snittet god råd. Anonymkode: 29ffa...825 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 24. mars #33 Del Skrevet 24. mars Jeg skjønner godt hva du mener.. mannen min tjener bra ,jeg får 249.000 i året. Etter alt er betalt her sitter vi igjen med ca 12.000 i mnd. Dette skal ta gå til sko,klær, veterinær,bil ting, hjemme etc. Der er ca 3000 i uka. 2 barn ,hund,katt etc. Jeg sp på tallene her hjemme..og fra 2020 betaler vi ca 7000 kroner mer i mnd siden ting har gått opp i pris. Lånet vårt startet på 6500..nå betaler vi 10.00 i mnd..så har borettslaget satt opp prisen...alle forsikringer etc har gått opp...mat har blitt dyrere . Sp jeg kjenner på at vi har dårligere råd en for rn del år tilbake 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #34 Del Skrevet 24. mars Du/dere er heldige som er to. Vi er mange som lever alene med barn/ungdommer i huset… ikke lett å forsørge 2-3 «voksne» på én lønning. Ferie er ikke engang et tema her. Jeg tenker ikke dere kan ha dårlig råd. Anonymkode: bb5b3...ddb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #35 Del Skrevet 24. mars Vi tjener veldig likt som dere med to barn. Vi får ganske kraftig i pluss hver måned. Uten å tenke så mye over det. Ville satt meg ned og sett ordentlig over økonomien. Anonymkode: d525a...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brad pitt Skrevet 24. mars #36 Del Skrevet 24. mars All inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #37 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jobber fulltid, med en årslønn litt over 600 000 kroner, min mann tjener rundt 1 million. Bor i Oslo og eier leilighet. 2 barn. Tidligere har jeg alltid ment at vi hadde god råd, men noe har forandret seg. Det er nesten sjokkerende, for før var ikke situasjonen slik. Nå renner alt ut til stadig økende felleskostnader i borettslaget, høyere renteutgifter på lån og, ikke minst, økte matpriser. De faste utgiftene har nådd helt andre nivå. Man sitter igjen med så lite. Hva er det som skjer? Hvordan klarer folk med enda lavere lønn dette? Vi sløser ikke og lever et stramt budsjett – spiser aldri ute eller lever et luksusliv. Men barna skal ha nye klær osv (kjøper ofte på finn.no) har budsjett med faste poster osv. Vil at barna skal få sommerferie og sjekker ut apollo og 2 uker i Italia som kostet rundt 100 000 kroner, med fly tur/retur og hotell med frokost inkludert. Det var ikke i nærheten så dyrt for noen år siden!! Sjekker andre steder også, men omtrent like dyrt og ikke en standard som er så veldig å hoppe i taket for. Vil ikke betale med master og komme i gjeld. Fortsetter denne negative utviklingen, eller vil økonomien i samfunnet snart snu? Jeg kjenner en økende uro. Anonymkode: 090f5...83b Jeg håper du på et eller annet tidspunkt innser at å spørre om dere har dårlig råd basert på det du skriver i innlegget er et hån mot de som faktisk har dårlig råd. Anonymkode: 06d7b...e70 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #38 Del Skrevet 25. mars Dette skjønner jeg ikke er mulig. Jeg og mannen har tilsammen 1 mill i året, jeg er ufør. Vi har utbetalt 65000 kr pr mnd. Vi har en ungdom her og 2 huder (men de hundene koster like mye som en unge tilsammen, har regnet på det) vi bor så sentralt at vi ikke trenger bil, men mannen har en mc som han bruker til/fra jobb i sesongen. Ungdommen får dobbel barnetrygd på sparekonto hver mnd, og bidrag fra den andre forelderen, så hen velger å kjøpe det meste hen trenger av klær, sko, fritid selv fremfor at vi skal ha disse pengene å kjøpe til hen . Vi sparer 10000 pr mnd på buffer til oss, 5000 pr mnd på ferie, 5000 pr mnd på buffer til hundene, så har jeg og mannen 5000 kr hver vær mnd i "lommepenger". De resterende pengene går til lån,strøm,husleie,telefonregninger, strømmetjenester, forsikringer, Internett, mnd kort til mannen, mc, mat og hygiene artikler til 3 mennesker, mat til dyra. Likevel så pleier vi å ha igjen omtrentlig 3000-5000 kr på konto når mnd er omme. Vi har jo mindre penger enn dere men, dere har jo kanskje mer lån enn oss og også kanskje bil, det koster. Anonymkode: 99057...890 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå