AnonymBruker Skrevet 24. mars #21 Del Skrevet 24. mars Jeg hadde for noen år siden samme utgangspunkt som deg. Jeg startet på 1800 kcal pr dag og gikk med 1 kg +/÷ hver uke. 1600 er for lite enda. Forbrenningen skrus ned og det er stor sjangs for at du craver og overspiser etterhvert. Man blir sliten og demotivert. Fokuser på proteiner og å spise deg mett, 30-40 gr proteiner til yvert måltid. Prøv og legg deg på 1800-2000 kcal daglig og justere deretter. Øk hverdagsmosjonen. Viktig og ikke gå ut for hardt ♡ Anonymkode: a08e5...9de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saima Skrevet 24. mars #22 Del Skrevet 24. mars Hva trener du? Min erfaring er at det smarteste jeg gjorde var å spise litt mindre enn hva jeg hadde gjort, drikke mer vann, kuttet ut godteri/snacks i hverdagen (kun lørdag) og trene intervall (minimum x 1/uke) og gode gåturer i motbakke (minimum x2/uke) (pulstrening gjør fart på å å bedre sirkulasjonen slik at du ikke samler væske i kroppen) og minimum 30 minutters gåturer de andre dagene. Når jeg har kommet meg på ønsket vekt, så skal jeg begynne med mer muskeltrening og da er det naturlig at vekta også vil øke. Hadde forøvrig en BMI på 40,8 og er per nå 31,2, men ønsker meg under 30 i BMI og bort fra fedmekategoriene! Det går ikke i rakettfart (startet nov.-23), men det går sakte men sikkert ned🙏 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #23 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men vil du klare å holde dette regimet over tid? Over år? Resten av livet? For meg blir det unødvendig komplisert å telle kalorier, legge alt man spiser inn i apper, ta hensyn til syklus, nitelling av makroer osv osv. Hvorfor gjøre ting så komplisert? Det er enkelt å gå ned i vekt om man får i seg mat som virkelig metter (fett og protein) samt fokuserer på å ernære kroppen riktig framfor å slanke den. Anonymkode: 0a6c0...fa2 Har du hatt 40 i bmi? Hva som metter er forskjellig hos en person som har misbrukt mat over flere år mot andre som har hatt litt overvekt av og til og de som er normalvektige. Å si til en som veier 40 kg for mye å spise til den blir mett er som å si, fortsett å gå opp i vekt. Man trenger ikke telle kalorier hele livet, man lærer seg etterhvert hva ting inneholder og hvor mye man kan spise av ting. Hva da ta hensyn til syklus? Det har jo bare med vekten å gjøre fordi mange går opp i vekt ved eggløsning og pms og mensen så hvis man veier seg uka etter mensen til 100 kg og så bruker du 2 uker og mister 1 kg, og så veier du deg ved mensen og da har du gått opp 2 kg. I virkeligheten har du jo gått ned 1 kg men grunnet syklusen tror du at du har gått opp 2 kg og vektminkingen ikke virker. Ellers sier vi jo begge to at protein og fett er viktig? Høres ut som at du ønsker at folk som har 40 i bmi skal fortsette å være så store, bare spise sunnere. Anonymkode: 7fccb...23b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #24 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg hadde for noen år siden samme utgangspunkt som deg. Jeg startet på 1800 kcal pr dag og gikk med 1 kg +/÷ hver uke. 1600 er for lite enda. Forbrenningen skrus ned og det er stor sjangs for at du craver og overspiser etterhvert. Man blir sliten og demotivert. Fokuser på proteiner og å spise deg mett, 30-40 gr proteiner til yvert måltid. Prøv og legg deg på 1800-2000 kcal daglig og justere deretter. Øk hverdagsmosjonen. Viktig og ikke gå ut for hardt ♡ Anonymkode: a08e5...9de Kanskje du hadde større aktivitet enn ts siden du gikk ned på den ene 1800 kcal. Ikke alle gjør det, så at si at 1600 er for lite kan slå veldig feil. Anonymkode: 7fccb...23b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #25 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du hatt 40 i bmi? Hva som metter er forskjellig hos en person som har misbrukt mat over flere år mot andre som har hatt litt overvekt av og til og de som er normalvektige. Å si til en som veier 40 kg for mye å spise til den blir mett er som å si, fortsett å gå opp i vekt. Man trenger ikke telle kalorier hele livet, man lærer seg etterhvert hva ting inneholder og hvor mye man kan spise av ting. Hva da ta hensyn til syklus? Det har jo bare med vekten å gjøre fordi mange går opp i vekt ved eggløsning og pms og mensen så hvis man veier seg uka etter mensen til 100 kg og så bruker du 2 uker og mister 1 kg, og så veier du deg ved mensen og da har du gått opp 2 kg. I virkeligheten har du jo gått ned 1 kg men grunnet syklusen tror du at du har gått opp 2 kg og vektminkingen ikke virker. Ellers sier vi jo begge to at protein og fett er viktig? Høres ut som at du ønsker at folk som har 40 i bmi skal fortsette å være så store, bare spise sunnere. Anonymkode: 7fccb...23b Jeg har kanskje ikke veid 40 kg for mye, men jeg har veid 30 kg for mye. De kiloene er jeg kvitt nå. Ved å spise meg mett på riktig type mat. Anonymkode: 0a6c0...fa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #26 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 8.53): Det har jo gått veldig kort tid, du kan ikke forvente resultater etter bare tre uker. Tenk hvor lang tid du har brukt på å legge på deg all vekten! Fortsett med 1600 du, og prøv å beveg deg så mye som mulig så skal du se at du får resultater. Ikke heng deg opp i alle råd om «insulinresistens» og «sparebluss» og alt tull folk snakker om. Bare fokuser på sunn mat i underskudd og masse aktivitet. Anonymkode: 38222...f24 + stressnivået er virker høyt. Dette som du skriver er en enkel tilnærming som demper stresset med det hele. En slik plutselig livsstilsendring er stressende for kroppen. Ikke unaturlig at den holder igjen en stund, den tror det er hungersnød og vil spare på det som spares kan. Men med TID må den slutte med det. Så 3 uker finnes ikke nok. Og med 100 kg kan ikke dette være en sprint, det må være en livslang maraton. Mao en livsstilsendring, ikke en kjapp diett. Og da er 3 uker ingenting. Det viktige er å finne rutiner som gjør at dette funker resten av livet. Da VIL kiloene komme av sakte men sikkert. Du må leve som en normalvektig, med passelige mengder sunn mat og godt aktivitetsnivå. Sistnevnte må gradvis trappes opp så du ikke får belastningsskader som sender deg tilbake til sofaen. Og, om du er helt utrent, vil du plutselig begynne å få muskler, særlig i beina, av å begynne å gå rundt med 100 kg vekt, muskler veier mer enn fett, men øker også forbrenningen. Så vekten kan gå opp når fett byttes mot muskelmasse. Så vekten bør ikke være alt du vurderer heller. Ta frem et målebånd, kjenn hvordan klærne sakte blir for store... det betyr MYE mer enn tallet på vekta. Ang brød, jeg er helt normalvektig, har alltid vært det. Spiser veldig lite brød. Spiser knekkebrød innimellom, men sjelden. Hva jeg spiser? Tja... jeg spiser 2-3 måltider per dag. Det ene som er en klassiker for min del, er en skål med havregryn og ulike frø (p.t linfrø, chiafrø og solsikkefrø) og yoghurt. Oftest Q sin yoghurt. Ja, jeg vet de har sukker, jeg takler bare ikke naturell. Men klarer man naturell er det å anbefale. Eks med bær. Jeg må ha smak i yoghurten. Så vil vel si jeg i stedet for brød spiser havregryn. Kan også koke meg havregrøt, det synes jeg er godt. Litt kardmomme og kanel i grøten kokt på havremelk. En annen måte å spise litt korn på. Oftest en frukt sammen med dette måltidet. Og så et mer typ middagsmåltid som varierer hva er. Blir som oftest med dette når jeg nå tenker meg om. Anonymkode: c31da...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #27 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hva som metter er forskjellig hos en person som har misbrukt mat over flere år mot andre som har hatt litt overvekt av og til og de som er normalvektige. Å si til en som veier 40 kg for mye å spise til den blir mett er som å si, fortsett å gå opp i vekt. Anonymkode: 7fccb...23b Er litt enig. Man er ikke overvektig uten grunn. Det er vel nær sagt alltid overspising i bildet. Så da kan man ikke spise til man er mett nei. Da må man vel lære kroppen hva som er en normal mengde mat før man kan leve på å spise seg mett. Mye sunt blir veldig mange kalorier om man overspiser det. SÆRLIG sunt fett osv. Anonymkode: c31da...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #28 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 9.00): Kutt alle brødskivene, også fra hjemmebakt brød. Kutt raske karbohydrater generelt. Dropp kaloritelling. Spis i et spisevindu (feks dropp frokost og kvelds) Få i deg nok proteiner og fett i et par faste måltider per dag, og jeg garanterer at du går ned i vekt. Anonymkode: 0a6c0...fa2 Ja, ned i vekt går man, men blir den varig?? Det er det store spørsmålet! Hjelper ikke å leve på lavkarbo kun til en har gått ned i vekt..... Det er MYE bedre å endre til en vane en kan leve med resten av livet! Anonymkode: 1fef3...d54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå