Gå til innhold

Blytung start på mandagen..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tung start på mandagen..

for tre uker siden startet jeg på et nytt og bedre live. Jeg går bare opp og opp.. Loggfører alt jeg putter i hode- mest fordi jeg vil ha kontroll og vet med meg selv at jeg små spiser mindre på denne måten.. snitt inntakt på kcal er 1600 de siste 30 dagene. 
vet ikkje hva jeg skal gjøre.. spiser ganske sunt, det værste jeg har spist er proteinpudding fra yt, spist to siste uken.. spiser ren mat, alt lages fra bunn.. 

vurdere knekkebrød dietten, men synes 1200 kcal høres veldig lite og ut og litt bekymret for om jeg blir veldig sulten.. men så står det fri mengder grønnsaker så kanskje det kan «redde» meg.. 

men hva med frukt? Kan man spise det? 

Noen andre som har innspill her? Jeg har begynt å trene 3-4 gangen i uken og tviholder på håpet om det er dette som er grunnen til jeg går opp.. gått opp 1 kg siden jeg begynte.. 

evt andre ting jeg burde prøve/gjøre?🙁

Anonymkode: 2c70a...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva veier du da? Hvor høy er du?  Har du mye du skal ned? Hvis du ikke har så mange kilo å gå ned, så går det godte sagte…

Anonymkode: f0ec2...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke tell kalorier, du må bli kvitt insulinresistensen din. Skru på fatburn mode. Spis deg god og mett, ikke for ofte, kutt ned på karbo. Selvfølgelig kun ordentlig mat. Brød fra butikken er ikke ordentlig mat nei. 

Anonymkode: c8957...30c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva veier du da? Hvor høy er du?  Har du mye du skal ned? Hvis du ikke har så mange kilo å gå ned, så går det godte sagte…

Anonymkode: f0ec2...045

Veier over 100 kg.. bmi på 35,9..

så med andre ord så er det mye som skal av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke tell kalorier, du må bli kvitt insulinresistensen din. Skru på fatburn mode. Spis deg god og mett, ikke for ofte, kutt ned på karbo. Selvfølgelig kun ordentlig mat. Brød fra butikken er ikke ordentlig mat nei. 

Åssen skrur man på den fatburn mode a? Høres veldig lett ut med å bare skru på noe🙈

Baker alt av brød selv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er garantert insulinresistent så det synger etter. Lån/ kjøp boken Karbofella av Dr. Pål Branæs. Så får du det ordentlig forklart en gang for alle. Knekkebrøddietten vil bare gjøre vondt verre. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tung start på mandagen..

for tre uker siden startet jeg på et nytt og bedre live. Jeg går bare opp og opp.. Loggfører alt jeg putter i hode- mest fordi jeg vil ha kontroll og vet med meg selv at jeg små spiser mindre på denne måten.. snitt inntakt på kcal er 1600 de siste 30 dagene. 
vet ikkje hva jeg skal gjøre.. spiser ganske sunt, det værste jeg har spist er proteinpudding fra yt, spist to siste uken.. spiser ren mat, alt lages fra bunn.. 

vurdere knekkebrød dietten, men synes 1200 kcal høres veldig lite og ut og litt bekymret for om jeg blir veldig sulten.. men så står det fri mengder grønnsaker så kanskje det kan «redde» meg.. 

men hva med frukt? Kan man spise det? 

Noen andre som har innspill her? Jeg har begynt å trene 3-4 gangen i uken og tviholder på håpet om det er dette som er grunnen til jeg går opp.. gått opp 1 kg siden jeg begynte.. 

evt andre ting jeg burde prøve/gjøre?🙁

Det har jo gått veldig kort tid, du kan ikke forvente resultater etter bare tre uker. Tenk hvor lang tid du har brukt på å legge på deg all vekten! Fortsett med 1600 du, og prøv å beveg deg så mye som mulig så skal du se at du får resultater. Ikke heng deg opp i alle råd om «insulinresistens» og «sparebluss» og alt tull folk snakker om. Bare fokuser på sunn mat i underskudd og masse aktivitet. 

Anonymkode: 38222...f24

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Skjønner det er tøft når du gjør alt du kan. Om du holder deg på 1600 kalorier om dagen så skal du gå ned på sikt. Det er bare å holde ut. :)

Har lyst til å ta tak i det du skriver over her. At du er redd for å bli sulten. For det første så er det ikke farlig å være litt sulten så det er ingenting å være redd for. For det andre så har jeg et tips når det kommer til sult og det er å drikke vann. Drikk et stort glass vann om du kjenner du får lyst på mat. Jeg har drevet litt med fasting og det hjelper i hvert fall meg. 

Anonymkode: 5a406...fba

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kutt alle brødskivene, også fra hjemmebakt brød. Kutt raske karbohydrater generelt. Dropp kaloritelling. Spis i et spisevindu (feks dropp frokost og kvelds) Få i deg nok proteiner og fett i et par faste måltider per dag, og jeg garanterer at du går ned i vekt.

Anonymkode: 0a6c0...fa2

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kutt alle brødskivene, også fra hjemmebakt brød. Kutt raske karbohydrater generelt. Dropp kaloritelling. Spis i et spisevindu (feks dropp frokost og kvelds) Få i deg nok proteiner og fett i et par faste måltider per dag, og jeg garanterer at du går ned i vekt.

Hva spiser man da! Når man kutter knekkebrød og skiver? 
nå spiser jeg knekkebrød fordi jeg synes det er godt, men spiser kanskje litt for mange..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

nå spiser jeg knekkebrød fordi jeg synes det er godt, men spiser kanskje litt for mange..

Skulle være ? Og ikkje utropstegn😅 ble veldig aggressivt det der😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner det er tøft når du gjør alt du kan. Om du holder deg på 1600 kalorier om dagen så skal du gå ned på sikt. Det er bare å holde ut. :)

Har lyst til å ta tak i det du skriver over her. At du er redd for å bli sulten. For det første så er det ikke farlig å være litt sulten så det er ingenting å være redd for. For det andre så har jeg et tips når det kommer til sult og det er å drikke vann. Drikk et stort glass vann om du kjenner du får lyst på mat. Jeg har drevet litt med fasting og det hjelper i hvert fall meg. 

Anonymkode: 5a406...fba

Prøver å tviholde på den tanken at det vil gi resultater ved tid.. men motivasjonen den blir blytung når man ikke får resultater..

nei jeg vet veldig godt det ikke er farlig å være sulten, men når motivasjonen også får seg en knekk så er det å være sulten ikke en god kombinasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Egg, omelett, kjøtt, fisk, nøtter, grønnsaker, fete melkeprodukter. Ren mat, ikke ultraprosessert. På dette kostholdet har jeg rast ned 30 kg på noen mnd, og uten å trene. Har ikke telt kalorier.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Egg, omelett, kjøtt, fisk, nøtter, grønnsaker, fete melkeprodukter. Ren mat, ikke ultraprosessert. På dette kostholdet har jeg rast ned 30 kg på noen mnd, og uten å trene. Har ikke telt kalorier.

Er veldig opptatt av at maten ikke skal vær ultra prosessert.. 

Mye av grunnen til jeg teller kalorier er fordi det har jeg ikke prøvd før.. så tenkte kanskje det kunne funke for en gang skyld, men ikke overbevist enda. Men skal legge det du skriver bak øre og vurdere å tenke litt mer som du prøver etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De sier det er bedre å gå lange turer enn å trene ting som løping og vekter når man skal gå ned i vekt og er i kaloriunderskudd, da man blir mindre sulten av å gå enn å trenge tunkt.

Anonymkode: 18579...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er veldig opptatt av at maten ikke skal vær ultra prosessert.. 

Mye av grunnen til jeg teller kalorier er fordi det har jeg ikke prøvd før.. så tenkte kanskje det kunne funke for en gang skyld, men ikke overbevist enda. Men skal legge det du skriver bak øre og vurdere å tenke litt mer som du prøver etterhvert. 

Jeg klarte ikke å gå ned i vekt ved å telle kalorier. Prøvde mange ganger. Kaloritelling førte til et overfokus på mat, og jeg gikk stadig og følte meg småsulten. Da jeg la om kostholdet i en mer fett og proteinrik retning, sluttet endelig matmaset i hodet. Jeg begynte å fokusere på andre ting, tenkte sjeldnere og sjeldnere på mat. Bare holdt meg til det kostholdet jeg hadde bestemt meg for, uten å overtenke utover det. Og vipps så hadde vekta rast.

Kroppen min trives nok best på et kosthold med godt med fett og protein. Alle mine forfedre kom fra arktiske strøk, så kanskje er jeg genetisk best tilpasset et slikt kosthold? Vet ikke. Men det fungerer i hvert fall.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vil tro du har gått ned litt i fettprosent ts, men at kroppen holder på vannet. Det er ikke uvanlig.

Anonymkode: 8aaf5...5c4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv lavkarbo eller carnivore.

Anonymkode: 27ead...726

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke prøv en «diett». Fortsett å tell kalorier. Ikke spis kaloriene du «får» gjennom trening. Sult er faktisk viktig å kjenne på da sult er styrt av hormoner som samarbeider med hormonene som styrer metthetsfølelsen. Dessuten, hvis du er vant til å spise mye så vil du føle på sult når du spiser mindre. Du kan minke dette gjennom å drikke vann, spise mye lavkalori- mat som grønnsaker. 

Siden du akkurat har begynt så kan det være noe ved kaloritellingen som ikke er 100%. Det er viktig å veie maten og ikke måle volum f.eks. og så er det vanskelig å vite nøyaktig hvor mange kalorier av oljen du bruker i matlagingen du tar opp. Jeg har kuttet olje og smør/margarin ut av livet mitt fordi det er utrolig mye kalorier på lite vekt og vanskelig å telle. 

Du kan spise et par knekkebrød om dagen men det er bedre å spise ordentlig mat enn brød. Protein er hvor fokuset burde ligge på. Når du har fått inn det kan du fylle på med 1. fett, 2. karbohydrater i form av grønnsaker. 

og så må du huske at syklusen spiller rolle, så å kun måle over 3 uker sier ikke noe. 

Jeg veier selv over 100 og går ned ca 1 kg i uka, men jeg spiser 12-1300kcal. Men, jeg syns likevel du kan fortsette på 1600 kcal en periode til. Og så minke til 1500 hvis det ikke skjer noe de neste 2 ukene. 

Anonymkode: 7fccb...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke prøv en «diett». Fortsett å tell kalorier. Ikke spis kaloriene du «får» gjennom trening. Sult er faktisk viktig å kjenne på da sult er styrt av hormoner som samarbeider med hormonene som styrer metthetsfølelsen. Dessuten, hvis du er vant til å spise mye så vil du føle på sult når du spiser mindre. Du kan minke dette gjennom å drikke vann, spise mye lavkalori- mat som grønnsaker. 

Siden du akkurat har begynt så kan det være noe ved kaloritellingen som ikke er 100%. Det er viktig å veie maten og ikke måle volum f.eks. og så er det vanskelig å vite nøyaktig hvor mange kalorier av oljen du bruker i matlagingen du tar opp. Jeg har kuttet olje og smør/margarin ut av livet mitt fordi det er utrolig mye kalorier på lite vekt og vanskelig å telle. 

Du kan spise et par knekkebrød om dagen men det er bedre å spise ordentlig mat enn brød. Protein er hvor fokuset burde ligge på. Når du har fått inn det kan du fylle på med 1. fett, 2. karbohydrater i form av grønnsaker. 

og så må du huske at syklusen spiller rolle, så å kun måle over 3 uker sier ikke noe. 

Jeg veier selv over 100 og går ned ca 1 kg i uka, men jeg spiser 12-1300kcal. Men, jeg syns likevel du kan fortsette på 1600 kcal en periode til. Og så minke til 1500 hvis det ikke skjer noe de neste 2 ukene. 

Anonymkode: 7fccb...23b

Men vil du klare å holde dette regimet over tid? Over år? Resten av livet? For meg blir det unødvendig komplisert å telle kalorier, legge alt man spiser inn i apper, ta hensyn til syklus, nitelling av makroer osv osv. Hvorfor gjøre ting så komplisert? Det er enkelt å gå ned i vekt om man får i seg mat som virkelig metter (fett og protein) samt fokuserer på å ernære kroppen riktig framfor å slanke den. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...