Gå til innhold

Extra virgin oliven olje til steking?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det har vært mye diskusjon om oliven olje til steking, at det ikke egner seg.

Men hvordan er det nå, har lest at man kan bruke extra virgin til å steke, denne tåler høye temperaturer?

Anonymkode: 1e475...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er ikke det litt bortkastet? Hvorfor ikke kjøpe en billigere, varmebehandlet olje når den likevel skal varmes?

Anonymkode: 72d0f...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke det litt bortkastet? Hvorfor ikke kjøpe en billigere, varmebehandlet olje når den likevel skal varmes?

Anonymkode: 72d0f...96d

Fordi jeg sliter med kolesterol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kolesterol skal du bare se bort fra. Ekspertene har gått bort fra den teorien nå fordi den har vist seg å være feil. Den gjeldende teorien er at det er inflammasjon som forårsaker hjertesykdom og at kolesterol er en positiv reaksjon på inflammasjon. Å redusere kolesterol uten å behandle inflammasjonen blir altså som å sparke brannmenn for å få færre branner i stedet for å gjøre brannforebyggende foretak. Fordi noen hadde en teori om at det var brannmenn som forårsaket branner. Der det var brann så man brannmenn, ikke sant? Akkurat som kolesterol. Man ser kolesterol hope seg opp i blodårer hos mennesker med hjertesykdom. Men kolesterolet prøver å reparere skaden.

Og teorien om at mettet fett øker risikoen for hjertesykdom er knyttet opp mot kolesterol-teorien. Økt mettet fett kan gi økt kolesterol. Økt kolesterol kan gi økt risiko for hjertesykdom. A kan være B og B kan være C. Det betyr ikke at A = C, og de har aldri klart å bevise at mettet fett gir økt risiko for hjertesykdom - kanskje fordi det ikke gjør det? ;)

Det er en ny teori om hvorfor man får høyere kolesterol når man erstatter umettet fett med mettet fett, og hvorfor man får lavere kolesterol når man erstatter mettet fett med umettet fett, og det er at umettet fett er ustabilt og gir ustabile celler. Derfor gjør kroppen disse cellene med umettet fett mer stabile ved å bruke litt av kolesterolet i kroppen i celleveggene.  https://www.forskning.no/hjertet-mat-og-helse/ny-norsk-modell-kan-forklare-kolesterol-mysterium/1806166

Så hvordan kan du senke inflammasjon? Kutt ut sukker, korn, ultraprosessert mat, frøoljer, kutt ned på karbohydrater, ikke røyke, tren regelmessig, få nok søvn, ikke stress, ha gode relasjoner i livet, driv med hobbyer som gir deg glede.

Olivenolje (extra virgin eller ei) skal aldri stekes med. Det danner masse peroksider, som betyr at oljen harskner og blir helseskadelig. Mange tror at røykpunktet viser hvilken temperatur som er trygg, men det er feil. Meierismør og ghee er av de beste og sunneste oljene å steke i. Du må steke med en olje som har mye mettet fett.

Anonymkode: c9a9b...4f3

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi jeg sliter med kolesterol.

Slik jeg har forstått det så er det kolesterolet forårsaket av betennelse og ikke kolesterolet som tilføres fra mat som er skadelig. 
Brukte selv extra virgin til å steke med en lengre stund, men merker hvordan det ikke tåler varme. Ovnsstekt mat og stekt på lavere temp, ok. Men utover det, nei. 

Selv om jeg ikke ønsker å bruke frøolje, ville jeg heller brukt rapsolje enn olivenolje til steking siden raps tåler høy temp. Utover det, så er det de andre tingene som er viktig; unngå prosessert mat, alkohol, røyk, stresse ned, være i aktivitet. Du kan også velge karbonadedeig og biff fremfor kjøttdeig, og bruke kaldpresset olivenolje i mat utenom (salat f.eks). 

Anonymkode: af1c1...156

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekstra virgin oil kan bli kreftfremkallende over en viss temperatur så det anbefales ikke.

Solsikke og raps tåler høy temperatur. 

Anonymkode: affe5...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ekstra virgin oil kan bli kreftfremkallende over en viss temperatur så det anbefales ikke.

Solsikke og raps tåler høy temperatur. 

Solsikke er ikke anbefalt ved høyt kolesterol, som TS har. 

https://www.greskolivenolje.no/olivenolje-og-steking/

https://kiwi.no/tema/middag/kan-jeg-bruke-olivenolje-til-steking/#:~:text=Extra virgin olivenolje er den,olivenolje seg best til steking.

https://www.godt.no/aktuelt/i/Qodm4x/matolje-guide-slik-velger-du-riktig-olje

Anonymkode: af1c1...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da hadde jeg i hovedsak brukt en airfryer. Der trengs det minimalt med olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...