AnonymBruker Skrevet 24. mars #1 Skrevet 24. mars Vil bare sove og føler jeg ikke får nok søvn. Hva kan grunnen være? Jeg elsker når våren kommer og har alltid våknet tidlig og uthvilt, men nå føler jeg at jeg ikke får nok hvile og søvn. Våkner men sovner igjen om det ikke er tid å stå opp. Har vært hos lege i januar og tok blodprøver, men ikke for d vitamin. Tar jern for tiden , og 20mg d pearls hver dag, det har jeg alltid gjort i vinter halvåret. Jeg er trøtt om dagen men ikke at jeg vil sove, bare trøtt. Tips? Anonymkode: 2ee55...53a
moff Skrevet 24. mars #2 Skrevet 24. mars 1. Fysisk trøtthet (kroppens behov) Søvnunderskudd – For lite eller dårlig søvn gir en dyp, tung tretthet. Jernmangel eller andre næringsmangler – Lavt jern, B12, magnesium, D-vitamin eller elektrolytter kan gi utmattelse. Dårlig blodsukkerregulering – For mye raske karbohydrater eller for lange måltidsintervaller kan gi energidumper. Kronisk stress eller binyretretthet – Langvarig stress tømmer kortisol og kan gi en matt, sliten følelse. For mye eller for lite bevegelse – Både stillesitting og overtrening kan føre til utmattelse. 2. Emosjonell trøtthet (følelsesmessige behov) Mangel på støtte og trygghet – Å føle seg ensom, misforstått eller uten noen å lene seg på kan være utmattende. Undertrykte følelser – Hvis du holder tilbake sorg, sinne eller frustrasjon over tid, kan det tære på energien din. For mye følelsesmessig ansvar – Å ta vare på andre uten å få noe tilbake kan gjøre deg drenerende trøtt. Indre konflikter – Hvis du stadig kjemper med deg selv om hva du skal gjøre eller hvem du skal være, kan det gi en tung, mental utmattelse. 3. Mental trøtthet (intellektuelle behov) Overbelastning av informasjon – For mye skjermtid, multitasking eller konstant problemløsning kan gi hjernetretthet. Mangel på mental stimulans – Å ikke bruke hjernen kreativt eller lære noe nytt kan gjøre deg sliten på en monoton måte. Indre kritikk og perfeksjonisme – Hvis du stadig føler at du ikke er god nok eller må prestere, kan det gi en utmattende tankeslitasje. 4. Relasjonell trøtthet (sosiale behov) For mange overfladiske relasjoner – Hvis du mangler dype forbindelser, kan du føle deg utmattet av sosial samhandling. Konflikter eller giftige relasjoner – Stressende relasjoner kan være ekstremt energitappende. For mye sosial kontakt – Hvis du er introvert eller ikke får nok alenetid, kan det gjøre deg mentalt og emosjonelt trøtt. 5. Åndelig trøtthet (eksistensielle behov) Mangel på mening – Hvis du føler at livet er tomt eller uten retning, kan det føre til en dyp, diffus tretthet. Følelsen av å være frakoblet naturen eller noe større – Mange føler seg utmattet hvis de mister kontakten med det som gir dem en følelse av tilhørighet. Ikke lytte til sjelen sin – Hvis du ignorerer din indre stemme eller ikke lever i tråd med verdiene dine, kan du føle en tung utmattelse. 6. Sensorisk trøtthet (sansemessige behov) For mye støy, lys eller stimuli – Å være omgitt av for mye sanseinntrykk kan gi en sliten, overveldet følelse. For lite natur eller frisk luft – Å være innendørs for lenge uten naturlig lys eller frisk luft kan gjøre deg trøtt. Konstant digital eksponering – Skjermer, reklamer og kunstig lys kan tømme energi over tid. 7. Kreativ trøtthet (behovet for skapelse og uttrykk) Mangel på tid til å være kreativ – Hvis du ikke får uttrykt deg gjennom kunst, skriving, musikk eller andre kreative aktiviteter, kan du føle deg tom og tappet. Forventningspress på kreativitet – Hvis du må være kreativ på kommando, kan det i seg selv skape utmattelse. Trøtthet kan altså komme fra så mye mer enn bare søvnmangel! Når du kjenner deg sliten, kan det være verdt å spørre: Hva er det jeg egentlig mangler akkurat nå? 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #3 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vil bare sove og føler jeg ikke får nok søvn. Hva kan grunnen være? Jeg elsker når våren kommer og har alltid våknet tidlig og uthvilt, men nå føler jeg at jeg ikke får nok hvile og søvn. Våkner men sovner igjen om det ikke er tid å stå opp. Har vært hos lege i januar og tok blodprøver, men ikke for d vitamin. Tar jern for tiden , og 20mg d pearls hver dag, det har jeg alltid gjort i vinter halvåret. Jeg er trøtt om dagen men ikke at jeg vil sove, bare trøtt. Tips? Anonymkode: 2ee55...53a Hvorfor ble ikke d vitamin sjekket? Fikk du påvist jernmangel siden du tar tilskudd av det? Det kan ta tid å få opp jernlageret i kroppen, og 20 mcg d vitamin er ikke nødvendigvis nok for deg hvis du har en skikkelig mangel. Du bør dra tilbake og sjekke d vitamin. Tips er å ta magnesium også, fordi magnesium er viktig for opptak av d vitamin. Antar legen sjekket b12 og folat? Anonymkode: c6a2e...026
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå