AnonymBruker Skrevet 23. mars #1 Del Skrevet 23. mars Tenkte 18 timers faste og 6 timers spisevindu. Har du erfaring? Hvor mye gikk du ned? Anonymkode: 48a43...9d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #2 Del Skrevet 23. mars Spørs fortsatt hvor mye du spiser i spisevinduet gitt. Alt går fortsatt på kalorier inn og ut. Anonymkode: ceb5e...6df 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #3 Del Skrevet 24. mars Har du i det hele tatt satt deg inn i hva fasting er? Tror du det er magisk diett som folk raser ned i vekt på? Anonymkode: 52b65...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #4 Del Skrevet 24. mars Det er så mange tråder om å gå ned raskt i vekt, alltid på en bestemt mengde tid. Er det samme person som oppretter alt? En kalori er en kalori uansett når den spises. Anonymkode: 4534b...434 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #5 Del Skrevet 24. mars For å svare litt seriøst: de av oss som følges opp i helsevesenet for vektnedgang blir presentert for ulike måter å gå ned i vekt på. Uansett hvordan man går ned i vekt, medfører det en livsstilsendring der man må innta færre kalorier enn man forbruker. En kombinasjon av riktig kosthold og god måltidsrytme er en viktig nøkkel til vektnedgangen. Det må også de som går på vektreduksjonsmedisiner gjøre. Uansett: i forbindelse med å få til en god måltidsrytme er periodisk faste én av flere strategier som presenteres. Mange liker å ha en "regel" å forholde seg til for når det er "lov" å spise. Men spisevindu alene hjelper ikke: man må være bevisst på hva man putter i seg i det lovlige spisevinduet også. Som med alle andre vektnedgangs-strategier: man kan fint gå ned en kilo eller så i uka. Anonymkode: 7eae4...d4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #6 Del Skrevet 24. mars Det er jo veldig vanskelig å si. Jeg tror først og fremst det kommer an på hvor du starter. Veier du 150 kg ved start og er vant til å høvle inn 5000 kalorier per dag, så tipper jeg du gårr ned veldig mange kilo med 18:6 faste, bare av den enkle grunn at du ikke rekker å få inn i nærheten av like mange kalorier på 6 timer, og kroppen har enormt mye å ta av. Om du derimot er ørlite overvektig og vil ned 5 kg totalt, så tipper jeg 18:6 faste vil gi kanskje 1 kg over noen uker, fordi det neppe vil skille så mye fra det du allerede gjør, totalt sett. Faste er ikke annet enn en måte å redusere kaloriinntak på. Jeg liker metoden godt, hjelper meg å holde vekten på vei inn i overgangsalder osv. Fordi det er veldig enkelt. Funker for meg. Men om man faster, eller bare fordeler et tilsvarende antall kalorier utover døgnet og spiser litt hver time, tror jeg egentlig ikke spiller noen rolle. Poenget med å gå ned i vekt er å innta færre kalorier enn man bruker, uansett hvordan man gjør det. Så i praksis vil nok svaret avhenge av hvor mange kalorier du inntar på de 6 timene, og hvilken vekt du starter med. Spør du meg er faste mer en livsstil enn en slankekur. Anonymkode: c6932...e85 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #7 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): En kalori er en kalori uansett når den spises. Ser ofte i tråder her inne at folk avfeier periodisk faste med at "en kalori er en kalori, uansett når du spiser den". Men helt ærlig – det blir jo å late som kroppen er en enkel forbrenningsovn? Kroppen vår er et hormonelt styrt system, ikke en kalkulator. NÅR vi spiser påvirker insulinet vårt, og insulin styrer blant annet fettlagring. Når du faster synker insulinet, og da får kroppen faktisk sjansen til å bruke av fettlagrene – i stedet for å bare lagre mer. Det handler ikke bare om kalorier inn og ut – men om når de kommer inn, og hvordan kroppen reagerer på det. Det er forskjell på å spise 1800 kcal fordelt utover hele dagen, og å spise det innenfor et kortere vindu der kroppen faktisk får pauser fra fordøyelse og insulintopper. Og ikke minst: Mange føler seg mer fornøyd, mindre sulten, og får mer energi med periodisk faste. Det er ikke magi – det er biologi. Anonymkode: b2d04...740 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #8 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ser ofte i tråder her inne at folk avfeier periodisk faste med at "en kalori er en kalori, uansett når du spiser den". Men helt ærlig – det blir jo å late som kroppen er en enkel forbrenningsovn? Kroppen vår er et hormonelt styrt system, ikke en kalkulator. NÅR vi spiser påvirker insulinet vårt, og insulin styrer blant annet fettlagring. Når du faster synker insulinet, og da får kroppen faktisk sjansen til å bruke av fettlagrene – i stedet for å bare lagre mer. Det handler ikke bare om kalorier inn og ut – men om når de kommer inn, og hvordan kroppen reagerer på det. Det er forskjell på å spise 1800 kcal fordelt utover hele dagen, og å spise det innenfor et kortere vindu der kroppen faktisk får pauser fra fordøyelse og insulintopper. Og ikke minst: Mange føler seg mer fornøyd, mindre sulten, og får mer energi med periodisk faste. Det er ikke magi – det er biologi. Anonymkode: b2d04...740 Man går fortsatt ikke ned hvis man får i seg mer enn man forbrenner. Anonymkode: 52b65...c24 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #9 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man går fortsatt ikke ned hvis man får i seg mer enn man forbrenner. Anonymkode: 52b65...c24 "Man går fortsatt ikke ned hvis man får i seg mer enn man forbrenner." Helt sant. Men det er som å si: Man blir våt hvis man er ute i regnet. Ja – men har du paraply? Regntøy? Hvor lenge er du ute? Poenget med periodisk faste er ikke å trylle bort kaloriregnskapet – det er å påvirke kroppens forbrenning og lagringsvilje. Når du faster, synker insulinet. Kroppen får signalet: “Nå kan vi bruke av lagrene.” Mange opplever høyere energi, mindre sult, og kroppen justerer seg til en mer effektiv forbrenning når den slipper å fordøye hele tida. Du trenger ikke spise mindre – men mange ender med å gjøre det automatisk fordi hormonene blir mer balanserte. De går ikke lenger rundt og er kronisk sultne. Så ja, kalorier teller – men hormoner bestemmer hva som skjer med dem. Og nøkkelen er: Periodisk faste reduserer insulinnivået i kroppen. Da låser du opp fettlagrene, kroppen forsyner seg, forbrenner mer fett og du slipper å være sulten og fylle på mat hele tida. Anonymkode: b2d04...740 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #10 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (29 minutter siden): "Man går fortsatt ikke ned hvis man får i seg mer enn man forbrenner." Helt sant. Men det er som å si: Man blir våt hvis man er ute i regnet. Ja – men har du paraply? Regntøy? Hvor lenge er du ute? Poenget med periodisk faste er ikke å trylle bort kaloriregnskapet – det er å påvirke kroppens forbrenning og lagringsvilje. Når du faster, synker insulinet. Kroppen får signalet: “Nå kan vi bruke av lagrene.” Mange opplever høyere energi, mindre sult, og kroppen justerer seg til en mer effektiv forbrenning når den slipper å fordøye hele tida. Du trenger ikke spise mindre – men mange ender med å gjøre det automatisk fordi hormonene blir mer balanserte. De går ikke lenger rundt og er kronisk sultne. Så ja, kalorier teller – men hormoner bestemmer hva som skjer med dem. Og nøkkelen er: Periodisk faste reduserer insulinnivået i kroppen. Da låser du opp fettlagrene, kroppen forsyner seg, forbrenner mer fett og du slipper å være sulten og fylle på mat hele tida. Anonymkode: b2d04...740 Vi forbrenner fett hele tiden, det er ingen "lås" på den, men det er lettere for kroppen å lagre fett fra maten som fett og forbrenne mer karbohydrater enn å lagre karbohydratene som fett. Jeg kan spise karbohydrater og dra på en lang lett løpetur, hvis jeg ikke forbrant fett hadde jeg møtt veggen på under en time. Anonymkode: 99002...03a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå