Gå til innhold

vannkopper

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

3-åringen vår våknet idag med fullt av prikker! Er sikker på at det er vannkopper, da nesten alle i barnehagen har hatt det nå etter jul. Lurer på hvor lenge de bør være inne? Hvis hun ikke har feber og er i grei form, kan hun da være ute og leke? Har forstått det slik at hun ikke skal i barnehagen før det kommer skorpe på sårene. Hvor mange dager pleier det å ta tro? Hva med tannlegetimen på mandag tro?

Hittil har det ikke vært kløe i det hele tatt. Men det kan vel komme etterhvert?

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Kløen kommer etterhvert -intenst! Men varer bare en dag eller to.. Smør hvit-vask, det lindrer litt.

Når det gjelder ut er jeg usikker..Men litt skader vel ikke når hun ikke har feber og ikke smitter andre? Ring til tannlegen og hør!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville vært litt forsiktig med intens og langvarig utelek på grunn av risikoen for ettersykdommer/komplikasjoner. Men en liten luftetur har man jo ikke vondt av!

Man skal være hjemme til det har kommet skorper på utslettet. Man er smittebærer så lenge blemmene væsker.

Gjest Gjesta
Skrevet

Du bør holde henne i ro, og hun skal være hjemme til det er skorpe på alle blemmene. Hver blemme innehoder vannkoppeviruset, som smitter andre, dessuten blir hun lett gjenstand for annen smitte, slik at det kan sette seg betennelser i blemmene dersom de er åpne. Ettersykdommene skal man heller ikke kimse av. Detkan ta sin tid før hun blir frisk. Min datter var fem år da hun hadde vannkopper, og jeg har aldri sett et så vannkoppesykt barn før (og jeg jobber i barnehage, og ser vannkoppe-epidemier minst en gang i året.)

Tannlege på mandag kan du nok bare glemme. Ofte kan feberen komme etter en dag eller to.

Min datter hadde høy feber i over en uke, og var hjemme i to uker fra barnehagen. Hun var så utrolig dårlig. Jeg begynte å telle koppene, og kom til hundre bare på den ene leggen........................... *mimrer*

Gjest Emera
Skrevet
Min datter hadde høy feber i over en uke, og var hjemme i to uker fra barnehagen. Hun var så utrolig dårlig. Jeg begynte å telle koppene, og kom til hundre bare på den ene leggen........................... *mimrer*

Huff, stakkars liten! :overrasket: Og stakkars stor også, tenker jeg...

Datteren min hadde fem vannkopper - tilsammen! Hun var ikke syk i det hele tatt, og det klødde ingenting.

Gjest Gjesta
Skrevet

Da den eldste søsteren min fikk det tvang vi den yngste til å sitte nærmest oppå henne, for hun var så liten, og jo yngre man er jo bedre takler man det som regel, så det var kosetvang hjemme helt til yngste fikk det også. Hun klødde nesten ikke og var i fin form.

Skrevet
Da den eldste søsteren min fikk det tvang vi den yngste til å sitte nærmest oppå henne, for hun var så liten, og jo yngre man er jo bedre takler man det som regel, så det var kosetvang hjemme helt til yngste fikk det også. Hun klødde nesten ikke og var i fin form.

Minste min hadde det da hun var 5 mnd og mellomste da han var 3. De sp helt jævlige ut begge to, dekket med prikker og hadde to netter uten søvn da det sto på som verst. Å få det ung er ingen garanti.

Gjest Gjesta
Skrevet
Minste min hadde det da hun var 5 mnd og mellomste da han var 3. De sp helt jævlige ut begge to, dekket med prikker og hadde to netter uten søvn da det sto på som verst. Å få det ung er ingen garanti.

Bedre å ha to syke unger og bli ferdig med det, naboen ble smittet av meg da han var godt voksen, han var kjempedårlig. Jevnt over takler unger det bedre enn eldre folk

Skrevet

Selvsagt. Det er bare slik at det er allment oppfattet at babyer ikke blir særlig syke. Og det er nødvendigvis ikke riktig.

Gjest Gjesta
Skrevet
Selvsagt. Det er bare slik at det er allment oppfattet at babyer ikke blir særlig syke. Og det er nødvendigvis ikke riktig.

Hehe, nei, nei, selvsagt ikke :)

Gjest Gjest
Skrevet

Datteren min fikk vannkopper da hun var 5 1/2, hun fikk det da vi var på ferie i Disneyland i Paris.....hun hadde mange prikker syntes vi og hun klødde....hadde litt feber i noen dager også. Vi prøvde å ta det så rolig som vi kunne men vi var nå i Disenyland da...og hvor rolig kan man være der...??? Vi syntes hun var veldig tapper.

10 dager etter fikk sønnen vår det. Han var da akkurat 2 år. Vi var sikre på at han kom til å få det enda mildere enn storesøster, men så feil kunne vi ta....!!!! Han ble KJEMPE dårlig. Storesøster hadde ingen prikker sammenlignet med han og han var så og si dekt overalt, tom inne i munnen og ned i halsen store inne i øret og hadde feber i massevis. Det var ingen vits å smøre med hvitvask. Først fikk vi phenamin av legen som skulle lindre kløen og sløve'n litt, men det hjalp ingenting. Tilslutt fikk vi Vallergan, og legen sa det var greit at vi "dopet" han ned pga smertene. Og det gjorde vi, han sov natt og dag....Han fikk nye prikker i over 10 dager. (Det er ikke vanlig)

Tilslutt fikk vi også komplikasjoner i etterkant hvor han havnet på barnesenteret på Ullevål, der var han i en uke.

Han har arr enda ( dette var ifjor sommer) Legene sa at når nummer 2 i samme familie får det er det verre enn tilfelle nr 1. Godt vi ikke hadde nummer 3!!!!!

Men men det behøver jo ikke å gå sånn heller da.

Uansett det er noe av det værste jeg har sett.

Skrevet

Sa legene at tilfelle to er verre enn når det første barnet får det? Hva baserte de det på?

Gjest Gjesta
Skrevet
Legene sa at når nummer 2 i samme familie får det er det verre enn tilfelle nr 1. Godt vi ikke hadde nummer 3!!!!!

Ja den der skulle jeg gjerne ha visst litt mer om, det høres helt på trynet ut

Gjest Gjesta
Skrevet

for øvrig fikk lillemann det samtidig med søsteren. han hadde en stakkarslig liten prikk, og fantes ikke dårlig for fem flate. Han var så vidt fyllt året da.

Skrevet

Poden var knappe to år da han fikk vannkopper. Han var full av dem over hele kroppen, og det klødde som fy!

Husker vi var hjemme i to uker. Han hadde ikke feber, men vi var inne og tok det med ro.

Gjest Gjest
Skrevet

Gutten vår var 5 mnd da han vikk vannkopper. Var full av blemmer og antallet økte i 3 dager. Vi hadde tre våkennetter og urolige dager. Vanskelig å behandle koppene med hvit-vask eller lignende på en liten baby. Det som hjalp var å bære på han og prøve å få tankene over på litt andre ting.Men heldigvis var det værste over etter tre dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...