Gå til innhold

Tariffavtale, fagforening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tjener veldig lite, 227 kr/time som skiftleder, og lurer på om det er noe å hente på å organisere meg.

Det virker som at det ikke er krav om tariffavtale, og jeg vet ikke om arbeidsgiver har en slik avtale. For å finne ut det kan jeg kanskje kontakte AMU?

Hvordan fungerer egentlig tariffavtaler? Hvem er partene? Er det en avtale som for eksempel garanterer minimum 250 kr etc?

Noen som kan forklare litt?

Anonymkode: 4a184...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo begynne med hvilket yrke du jobber i og utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til sammenligning har du en krone mer i timen enn tariffen til en lastebilsjåfør med over 6 års ansiennitet. 

Anonymkode: dc2b3...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 23.40):

Jeg tjener veldig lite, 227 kr/time som skiftleder, og lurer på om det er noe å hente på å organisere meg.

Det virker som at det ikke er krav om tariffavtale, og jeg vet ikke om arbeidsgiver har en slik avtale. For å finne ut det kan jeg kanskje kontakte AMU?

Hvordan fungerer egentlig tariffavtaler? Hvem er partene? Er det en avtale som for eksempel garanterer minimum 250 kr etc?

Noen som kan forklare litt?

Anonymkode: 4a184...bca

Nei, du får ikke mer lønn av å organisere deg. Ikke direkte.

Du melder deg inn i fagforeningen, og deretter kan du få hjelp fra tillitsvalgt/AMU til å svare på spørsmålene du har (de pleier ikke å være så gira på å hjelpe ikke-medlemmer). AMU forhandler avtaler med arbeidsgiver. Det kan være tariff eller særavtale.

Tariffavtaler forhandles sentralt, via et forhandlingsutvalg satt sammen av forbundets medlemmer som møter arbeidsgiverforbundets forhandlingsutvalg. Det er veldig interessant arbeid og jeg anbefaler at du engasjerer deg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (8 timer siden):

Nei, du får ikke mer lønn av å organisere deg. Ikke direkte.

Du melder deg inn i fagforeningen, og deretter kan du få hjelp fra tillitsvalgt/AMU til å svare på spørsmålene du har (de pleier ikke å være så gira på å hjelpe ikke-medlemmer). AMU forhandler avtaler med arbeidsgiver. Det kan være tariff eller særavtale.

Tariffavtaler forhandles sentralt, via et forhandlingsutvalg satt sammen av forbundets medlemmer som møter arbeidsgiverforbundets forhandlingsutvalg. Det er veldig interessant arbeid og jeg anbefaler at du engasjerer deg.

En tariffvtale består av tre deler. Hovedavtale, "overenskomster"(forhandles sentralt) og lokale avtaler.

Amu er arbeidsmiljøutvalg og tar seg av hms relaterte ting på arbeidsplassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endo skrev (23 minutter siden):

En tariffvtale består av tre deler. Hovedavtale, "overenskomster"(forhandles sentralt) og lokale avtaler.

Amu er arbeidsmiljøutvalg og tar seg av hms relaterte ting på arbeidsplassen. 

My mistake... Jeg tenkte på TU (tillitsmannsutvalg), og skrev AMU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...