Gå til innhold

Eierandel og hvordan løse dette best mulig..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

jeg og min mann er gift og har 1 barn. Jeg eier en leilighet som nå leies ut. I tillegg har jeg billån (som han er medlåntaker på men jeg betaler) og studielån. 

min mann hadde egen leilighet, men denne er nå solgt fordi han arvet huset etter foreldrene sine. Vi bor nå i dette huset. 

Mannen min er per nå gjeldfri, mens jeg føler jeg drukner i gjeld. Vi skal beholde min leilighet fordi det var så smart å ha en lettstelt leilighet å kunne flytte tilbake til når vi ble gamle. I tillegg til at det jo er et investeringsobjekt da. 

huset vi har overtatt må oppgraderes og vi har snakket om å ta opp lån sammen. Kanskje 2-3 millioner. Dette lånet skal vi betale sammen. 

men vil det da si at jeg sitter og betaler på hans hus da? Jeg har ingen mulighet til å skulle kjøpe meg inn pga den andre gjelden min. Jeg føler meg utrygg av dette og vet ikke helt om dette blir riktig? Hva får jeg ut av å betale ned på dette lånet vi tar opp sammen? Det er jo fortsatt hans hus… siden arv er særeie så føler jeg meg litt utelatt her. Ikke minst fordi jeg skulle så gjerne ønske meg den følelsen av «at dette er mitt hus også». Selv om det kanskje høres helt teit ut..? Nei jeg vet ikke jeg… er dette bare sånn det blir da? 

Anonymkode: 3a394...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er verdien på leiligheten kontra huset? Dersom huset skal stå kun på ham så skal du ikke betale for oppgraderingen, men har dere ganske like verdier er du jo sikret ved å eie leiligheten. Dere kan ev. avtale at inngangsverdien er hans, men all verdistigning tilhører begge (samme med leiligheten). Hvis dette er et stødig forhold ville jeg satt opp en kontrakt på hva som skjer om dere går fra hverandre, bruk advokat, og ellers hatt felleseie ved død ettersom dere bare har felles barn. 

Anonymkode: d6939...25b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leiligheten min er verdt ca 2,5. Huset han har arvet er verdt ca 6. Så de er ikke likestilt i det hele tatt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med advokat/juridisk bistand. INGEN her inne kan fortelle deg det som er helt riktig i deres tilfelle med de verdiene der har og hvordan dette blir i og med at dere er gift. Ja, det koster noen kroner, men duverden hvor mye bedre det er for deg å faktisk VITE hva som skjer og ikke bare hva du tror er riktig. 

Igjen: reell juridisk bistand, ikke div ukjente mennesker på KåGe som mener, synser og tror, men ikke vet og som du iallfall IKKE kan stole på (hvordan vet du hva slags bakgrunn og kompetanse f.eks. jeg har?!?)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye tjener du på leiligheten din pr år?

Anonymkode: dd727...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La oss si at huset er verdt 6 mill. Det er mannen eiendel. Dere tar opp lån på 3 mill, da eier mannen 7,5 mill av huset og du 1,5 mill. Han eier ca 83%, du ca 16%. 

Du må aldri finne på å betale ned på han sitt hus. Og eier du 16%, da går du den følelsen av at det er «deres» hus, samt at han ikke kan si «du bor jo gratis hos meg». 

Anonymkode: b1b47...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Siden dere er gift har eierandel på papiret mindre betydning. Støtter råd om advokat.

Anonymkode: d3955...720

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 21.09):

Hei, 

jeg og min mann er gift og har 1 barn. Jeg eier en leilighet som nå leies ut. I tillegg har jeg billån (som han er medlåntaker på men jeg betaler) og studielån. 

min mann hadde egen leilighet, men denne er nå solgt fordi han arvet huset etter foreldrene sine. Vi bor nå i dette huset. 

Mannen min er per nå gjeldfri, mens jeg føler jeg drukner i gjeld. Vi skal beholde min leilighet fordi det var så smart å ha en lettstelt leilighet å kunne flytte tilbake til når vi ble gamle. I tillegg til at det jo er et investeringsobjekt da. 

huset vi har overtatt må oppgraderes og vi har snakket om å ta opp lån sammen. Kanskje 2-3 millioner. Dette lånet skal vi betale sammen. 

men vil det da si at jeg sitter og betaler på hans hus da? Jeg har ingen mulighet til å skulle kjøpe meg inn pga den andre gjelden min. Jeg føler meg utrygg av dette og vet ikke helt om dette blir riktig? Hva får jeg ut av å betale ned på dette lånet vi tar opp sammen? Det er jo fortsatt hans hus… siden arv er særeie så føler jeg meg litt utelatt her. Ikke minst fordi jeg skulle så gjerne ønske meg den følelsen av «at dette er mitt hus også». Selv om det kanskje høres helt teit ut..? Nei jeg vet ikke jeg… er dette bare sånn det blir da? 

Ekspander  

Jeg skjønner ikke helt, dere eier en bil sammen, da skal BEGGE betale på den bilen, ikke bare du, så det må du fikse idag. Leiligheten du eier som du leier ut, får du ikke dekt kostnadene med utleien? Du drukner i gjeld, sier du, hva har du i lån utenom bilen da? Huset er hans, antar han står som eier på hele, da skal ikke du ta opp lån for å fikse det. Du betaler bare halve de faste utgiftene og en sum på et par tusen for slitasje feks. Kan da ikke være så vanskelig dette.

Anonymkode: 6b807...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viktigere å snakke med mannen din enn å snakke med advokat.

Hva er dere uenige om? Dette burde være en enkel sak når dere er gift...

For å gi kvalifiserte råd trengs mye mer info om hvordan dere har organisert økonomien.

Anonymkode: 66905...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Men hvorfor skal du betale på et lån på et hus som du ikke eier noe på?? Det er kvinnefella... Siden huset er arv, er det jo særeie og du får jo ikke noe eierandel i det via ekteskapet. 

I tillegg har jeg billån (som han er medlåntaker på men jeg betaler) og studielån. 

Ekspander  

Om han også bruker denne bilen, skal han også betale på dette lånet. 

Jeg eier en leilighet som nå leies ut.

Ekspander  

Dekkes ikke lånet ditt på dette via leieinntektene? Du hadde vel denne leiligheten før ekteskapet? 

Jeg føler meg utrygg av dette og vet ikke helt om dette blir riktig? Hva får jeg ut av å betale ned på dette lånet vi tar opp sammen?

Ekspander  

Du får ikke noe annet enn utgift.... 

Anonymkode: cd102...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 10.22):

Viktigere å snakke med mannen din enn å snakke med advokat.

Hva er dere uenige om? Dette burde være en enkel sak når dere er gift...

For å gi kvalifiserte råd trengs mye mer info om hvordan dere har organisert økonomien.

Anonymkode: 66905...7f1

Ekspander  

Nei. Det viktigste for ts er å først få en grunnleggende kunnskap om økonomi, inkludert, men ikke begrenset til, de juridiske bestemmelsene som kommer i spill når hun nå har valgt ekteskap som samlivsform. Og så - etter at ts har opplyst seg selv - gå gjennom avtalene hun til nå har valgt å inngå med sin mann, og se om hun fremdeles mener de er fair.

Dersom de ikke er fair så er mannen den aller, aller siste ts bør stole på. Dersom han har valgt å utnytte ts sin mangel på kunnskap til sin egen fordel må ts sette seg ned og ta en avgjørelse på om det er en partner hun ønsker. Og dersom ja må ts sette opp juridiske avtaler som sikrer ts mot hennes valgte partner.

Dersom avtalene er fair? Da er jo alt ok, og hun kan ha en samtale med mannen om økonomi en fremover, uten å sikre seg juridisk.  En ts må først finne ut om mannen er å stole på, og så snakke med han. Man skal aldri bare anta en partner vil en vel - tvert imot er hennes mann den uten sidestykke største fare for skade og død for enhver kvinne.

Anonymkode: 71b79...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min arvet en hytte. Denne eier han alene. Jeg har ikke betalt en krone for oppussing og vedlikehold av hytta fordi den er bare hans. Ved oppussing av felles hus (som vi begge eier) har vi begge betalt for oppussing.

Så lenge du ikke har eierandel i huset bør du ikke betale en kr av oppussing. Hvis du skal betale for oppussing (via lån), så bør du få økt eierandel i huset. 

Anonymkode: e1c9f...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...