AnonymBruker Skrevet 23. mars #1 Skrevet 23. mars Har et ekstremt viljesterkt barn. Har fra dag 1 fått smake flest mulig matvarer, og vi har testa mye jeg aldri har hørt om. Fra 8 mnd alder starta en ekstremt kresenhet som vi trodde var en forbigående periode, men det har bare blitt verre og verre. har ikke bekymret meg, fordi barnehagen har hele veien sagt at det spiser bra (barnehage med varmmat hver dag). Men nå viser det seg at barnet KUN spiser brød med smør der. Smaker aldri på noe av maten som blir servert; men får tilbud. Nå vil det kun ha brød, havregrøt og yoghurt! Vi har prøvd å ikke ha noe fokus på det, aldri tvunget barnet til å spise. Det har fått gå fra bordet når det sier seg ferdig, men nå har vi begynt å la det sitte til alle er ferdige. Dette hjelper ingenting, barnet blir sint og skyver tallerken unna med stor kraft og sinne. Vi serverer ikke noe mellom middag og kvelds. Har prøvd å flytte middagen til senere tidspunkt uten hell. Barnet får delta i matlaging. Har kjøkkenhjelper og eget utstyr (kniver, grønnsaksskreller og fjøl). Smaker aldri underveis, ingenting går i munnen. hvis barnet får noe det ikke liker, kan det omså «sultestreike» en hel dag. Idag var en slik dag. Dro på lunsj til vennepar som serverte pai. Barnet nekta å smake. Dro hjem å lagde middag. Kjøttkaker med potet og grønnsaker. Nekta smake, ingenting gikk i munnen. Da var barnet så grinete og sur at vi måtte finne noe annet å servere. Men sult hjelper ikke for å få det til å spise. Hva gjør man? Det kan jo ikke bare spise brød og havregryn? Jeg er så redd for å skape negative assosiasjoner rundt måltider Anonymkode: aa8c3...1a1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars #2 Skrevet 23. mars Er han undervektig eller fremstår syk? Anonymkode: 6e30b...def
AnonymBruker Skrevet 23. mars #3 Skrevet 23. mars La det spise brød , det går seg til senere Anonymkode: 58a63...a72 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #4 Skrevet 23. mars Har vært igjennom det. En selektiv spiser. Var hos ernæringsfysiolog som sa at nugatti ikke var det verste pålegget. Her gikk det i fåtalls pålegg. 2 år med kun kaviar som barnet reagerte allergisk mot. Så nugatti. Middag var få retter. Kun banan av frukt og kun kokte gulerøtter samt potet som grønnsaker. Sa bare at min jobb var å tilby mat (alltid noe som barnet likte) og barnets jobb var å spise. Jeg presset aldri på mat. Det kunne ha fort gått galt. I dag er barnet voksen. Spiser mer variert enn tidligere. Fortsatt dårlig på frukt, men mer grønnsaker. Anonymkode: baa20...3f8 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars #5 Skrevet 23. mars Mine barn ble mer nysgjerrig på å smake ting når vi møtte på smaksprøve-stands på butikken. Innførte derfor smake-skål hjemme når jeg laget nye retter. Da smakte de og noen ganger likte og andre ikke. Smake-skålene jeg bruker er små hvite skåler fra IKEA. Altså, mitt tips er: gå på Meny på lørdager og «flokk» dere rundt alle smake-standsene… kanskje barnet ditt tør smake da? Anonymkode: c43be...3a4
AnonymBruker Skrevet 24. mars #6 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har vært igjennom det. En selektiv spiser. Var hos ernæringsfysiolog som sa at nugatti ikke var det verste pålegget. Her gikk det i fåtalls pålegg. 2 år med kun kaviar som barnet reagerte allergisk mot. Så nugatti. Middag var få retter. Kun banan av frukt og kun kokte gulerøtter samt potet som grønnsaker. Sa bare at min jobb var å tilby mat (alltid noe som barnet likte) og barnets jobb var å spise. Jeg presset aldri på mat. Det kunne ha fort gått galt. I dag er barnet voksen. Spiser mer variert enn tidligere. Fortsatt dårlig på frukt, men mer grønnsaker. Anonymkode: baa20...3f8 Hva mente hun med at nugatti ikke er det verste pålegget? Og hva er det verste pålegget? Anonymkode: a475d...0e8
AnonymBruker Skrevet 24. mars #7 Skrevet 24. mars https://nettros.no/fa-kunnskap/selektiv-spiseforstyrrelse/ Anonymkode: 23380...8cf 1
Marimma Skrevet 24. mars #8 Skrevet 24. mars Barnet må smake. En bit pai, en bit kjøttkake. Hvis barnet alltid slipper unna å smake, blir det heller aldri eksponert og tilvent. Å si at barnet må smake en skje/bit før hen går fra er IKKE å tvinge i barnet mat, hen skal selvsagt ikke måtte spise opp alt.
AnonymBruker Skrevet 24. mars #9 Skrevet 24. mars Marimma skrev (2 timer siden): Barnet må smake. En bit pai, en bit kjøttkake. Hvis barnet alltid slipper unna å smake, blir det heller aldri eksponert og tilvent. Å si at barnet må smake en skje/bit før hen går fra er IKKE å tvinge i barnet mat, hen skal selvsagt ikke måtte spise opp alt. Men hvordan gjør du dette i praksis? Altså, hva gjør du når ungen nekter å smake, og enten bare løper fra bordet, eller rett og slett bare sitter og hyler og sutrer ved bordet og fullstendig ødelegger måltidet for hele resten av familien, og dere har sittet der i en halvtime og ungen nekter fremdeles, og dere må faktisk få ryddet vekk for å rekke alt annet man skal gjøre? Helt dønn konkret: hvordan gjør du det når ungen rett og slett bare fortsetter å nekte å smake? Jeg synes det er så mange "råd" som sikkert er fine i teorien: "Barnet må ditten og datten, barnet skal ikke få bestemme"; men altså, det er absolutt INGEN råd om hvordan man gjør dette helt konkret i praksis, med viljesterke barn.. Anonymkode: f2b5b...f2d 4
Marimma Skrevet 24. mars #10 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvordan gjør du dette i praksis? Altså, hva gjør du når ungen nekter å smake, og enten bare løper fra bordet, eller rett og slett bare sitter og hyler og sutrer ved bordet og fullstendig ødelegger måltidet for hele resten av familien, og dere har sittet der i en halvtime og ungen nekter fremdeles, og dere må faktisk få ryddet vekk for å rekke alt annet man skal gjøre? Helt dønn konkret: hvordan gjør du det når ungen rett og slett bare fortsetter å nekte å smake? Jeg synes det er så mange "råd" som sikkert er fine i teorien: "Barnet må ditten og datten, barnet skal ikke få bestemme"; men altså, det er absolutt INGEN råd om hvordan man gjør dette helt konkret i praksis, med viljesterke barn.. Anonymkode: f2b5b...f2d Gjennom å være konsekvent over tid. Løper barnet fra bordet, henter jeg det tilbake. Femti ganger. Hyler og sutrer det så gjentar jeg at jeg har forståelse for at det er kjedelig å vente, men at alle må smake på maten før de går fra bordet. Igjen og igjen og igjen. Forsøker å gjøre det hyggelig selv om barnet protesterer, en avledning her og en morsom grimase der. En halvtime er ikke lenge, noen kamper kan man "ta seg tid til" fordi etter en stund så er det ikke en like stor kamp lenger. Det er klart det er vanskeligere når man begynner når de nærmer seg tre, men det tar bare lenger tid. Og jeg har definitivt et viljesterkt barn, derfor er jeg svært konsekvent og tydelig i forventningene mine. Ingenting har kommet gratis for oss heller, men det faller på plass etter nok kamper. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #11 Skrevet 24. mars Marimma skrev (7 minutter siden): Gjennom å være konsekvent over tid. Løper barnet fra bordet, henter jeg det tilbake. Femti ganger. Hyler og sutrer det så gjentar jeg at jeg har forståelse for at det er kjedelig å vente, men at alle må smake på maten før de går fra bordet. Igjen og igjen og igjen. Forsøker å gjøre det hyggelig selv om barnet protesterer, en avledning her og en morsom grimase der. En halvtime er ikke lenge, noen kamper kan man "ta seg tid til" fordi etter en stund så er det ikke en like stor kamp lenger. Det er klart det er vanskeligere når man begynner når de nærmer seg tre, men det tar bare lenger tid. Og jeg har definitivt et viljesterkt barn, derfor er jeg svært konsekvent og tydelig i forventningene mine. Ingenting har kommet gratis for oss heller, men det faller på plass etter nok kamper. Men hva gjør du så videre? Lar barnet smake, så ikke mer mat før til kvelds? Henter noe annet når det har smakt? barnet vårt kommer fort til å skjønne at det holder å ta en bit middag, så kommer det brødskiver på bordet f.eks. eller at det får yoghurt etter det har gått fra bordet hvis vi skulle begynt med det. Ts Anonymkode: aa8c3...1a1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #12 Skrevet 24. mars Marimma skrev (6 minutter siden): Gjennom å være konsekvent over tid. Løper barnet fra bordet, henter jeg det tilbake. Femti ganger. Hyler og sutrer det så gjentar jeg at jeg har forståelse for at det er kjedelig å vente, men at alle må smake på maten før de går fra bordet. Igjen og igjen og igjen. Forsøker å gjøre det hyggelig selv om barnet protesterer, en avledning her og en morsom grimase der. En halvtime er ikke lenge, noen kamper kan man "ta seg tid til" fordi etter en stund så er det ikke en like stor kamp lenger. Det er klart det er vanskeligere når man begynner når de nærmer seg tre, men det tar bare lenger tid. Og jeg har definitivt et viljesterkt barn, derfor er jeg svært konsekvent og tydelig i forventningene mine. Ingenting har kommet gratis for oss heller, men det faller på plass etter nok kamper. Det kan funke med små barn, men ikke med større.. Her var begge ungene "altetende" til de begynte på storbarn i barnehagen.. Nå er det 4-åringen som plutselig har helt vegring for absolutt alt. Det er IKKE bare å hente ham tilbake til bordet når han spreller og biter og vræler. Ei heller er det ok når man har flere barn, og måltidet blir helt ødelagt av hyl og skrik, og de andre barna ikke får pratet med oss eller for NOE oppmerksomhet for alt drukner i hyl og vræl. Å si noe drukner jo hylingen, ungen hører jo ikke... Vi kan ikke ta oss tid når det går ut over de andre ungene. Det er ikke ok at eldstemann ikke får gå på fotballtrening fordi lillebror vrælte i en time ved bordet. Har du ETT barn? Det er jo veldig mye som går fint med ett, som ikke går i praksis når man har flere barn... Og ihvertfall ikke når man partneren er på jobb, og man er aleine om disse ungene. Anonymkode: f2b5b...f2d 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars #13 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har et ekstremt viljesterkt barn. Har fra dag 1 fått smake flest mulig matvarer, og vi har testa mye jeg aldri har hørt om. Fra 8 mnd alder starta en ekstremt kresenhet som vi trodde var en forbigående periode, men det har bare blitt verre og verre. har ikke bekymret meg, fordi barnehagen har hele veien sagt at det spiser bra (barnehage med varmmat hver dag). Men nå viser det seg at barnet KUN spiser brød med smør der. Smaker aldri på noe av maten som blir servert; men får tilbud. Nå vil det kun ha brød, havregrøt og yoghurt! Vi har prøvd å ikke ha noe fokus på det, aldri tvunget barnet til å spise. Det har fått gå fra bordet når det sier seg ferdig, men nå har vi begynt å la det sitte til alle er ferdige. Dette hjelper ingenting, barnet blir sint og skyver tallerken unna med stor kraft og sinne. Vi serverer ikke noe mellom middag og kvelds. Har prøvd å flytte middagen til senere tidspunkt uten hell. Barnet får delta i matlaging. Har kjøkkenhjelper og eget utstyr (kniver, grønnsaksskreller og fjøl). Smaker aldri underveis, ingenting går i munnen. hvis barnet får noe det ikke liker, kan det omså «sultestreike» en hel dag. Idag var en slik dag. Dro på lunsj til vennepar som serverte pai. Barnet nekta å smake. Dro hjem å lagde middag. Kjøttkaker med potet og grønnsaker. Nekta smake, ingenting gikk i munnen. Da var barnet så grinete og sur at vi måtte finne noe annet å servere. Men sult hjelper ikke for å få det til å spise. Hva gjør man? Det kan jo ikke bare spise brød og havregryn? Jeg er så redd for å skape negative assosiasjoner rundt måltider Anonymkode: aa8c3...1a1 Hva med pølser? Kylling? Prøv også å si at " dette er cowboykjøtt/barbiekjøtt"....men...ikke stress...Han er i trassalderen...viops går det over....hold ut! Ikke vis at du er frustrert..... Anonymkode: f7972...035
AnonymBruker Skrevet 24. mars #14 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva gjør du så videre? Lar barnet smake, så ikke mer mat før til kvelds? Henter noe annet når det har smakt? barnet vårt kommer fort til å skjønne at det holder å ta en bit middag, så kommer det brødskiver på bordet f.eks. eller at det får yoghurt etter det har gått fra bordet hvis vi skulle begynt med det. Ts Anonymkode: aa8c3...1a1 Sånn vi gjør det, får barnet ikke mer mat før neste måltid. Om han nekter da også, så javel, da får han gå sulten. Vi gir ikke alternativer om han ikke smaker. For ja, da lærer han seg at det er jo bare å nekte, så får han noe annet... Og ja, det har vært dager hvor alt har vært bare dritt pga hangry unge. Men han er frisk og rask, da. Da er det jo greit nok. Det hadde vært mye verre om han faktisk var tynn og slapp - da hadde vi ikke holdt på sånn, da hadde ungen måttet få mat.. Anonymkode: f2b5b...f2d 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #15 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med pølser? Kylling? Prøv også å si at " dette er cowboykjøtt/barbiekjøtt"....men...ikke stress...Han er i trassalderen...viops går det over....hold ut! Ikke vis at du er frustrert..... Anonymkode: f7972...035 Begynte å tenke på det igår, men vi har et særdeles variert kosthold. Stadig nye middager (er ikke bare 10 standard som går igjen her). Eneste faste er taco på fredagene fordi det er vel eneste middagen barnet spiser (kun lefse vel og merke, uten noe inni). Så alt det er tilbudt som du foreslår. Prøver også følge litt med på hva som blir servert i barnehagen og tilbyr samme hjemme- uten hell. Vet og har lest at de må eksponeres for mat 15-20 ganger før dem liker enkelte ting. Så kanskje litt mer kontinuitet hadde vært en ting hos oss…men da blir det jo fort mye av det samme igjen. ts Anonymkode: aa8c3...1a1
Marimma Skrevet 24. mars #16 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hva gjør du så videre? Lar barnet smake, så ikke mer mat før til kvelds? Henter noe annet når det har smakt? barnet vårt kommer fort til å skjønne at det holder å ta en bit middag, så kommer det brødskiver på bordet f.eks. eller at det får yoghurt etter det har gått fra bordet hvis vi skulle begynt med det. Ts Anonymkode: aa8c3...1a1 Når det har smakt, kan det gå fra, eller det kan få et kjedelig alternativ. For vårt barn er det brødskive med ost, for deres barn ville det kanskje være et eple eller noe slikt? Det får et alternativ det aksepterer, men ikke liker spesielt godt. Og gjør det noe om hen skjønner det da? Nå spiser hen jo ingen middag, en bit vil være et fremskritt. Etter en stund, "nå har du vokst så mye at nå trenger kroppen din at du smaker TO biter". Uansett får jo barnet eksponering for smakene, konsistensene, mm - så det har en verdi i seg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #17 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Begynte å tenke på det igår, men vi har et særdeles variert kosthold. Stadig nye middager (er ikke bare 10 standard som går igjen her). Eneste faste er taco på fredagene fordi det er vel eneste middagen barnet spiser (kun lefse vel og merke, uten noe inni). Så alt det er tilbudt som du foreslår. Prøver også følge litt med på hva som blir servert i barnehagen og tilbyr samme hjemme- uten hell. Vet og har lest at de må eksponeres for mat 15-20 ganger før dem liker enkelte ting. Så kanskje litt mer kontinuitet hadde vært en ting hos oss…men da blir det jo fort mye av det samme igjen. ts Vel. Kanskje dere har litt for variert da.....prøv og la han bli med på å skrive menyliste for uka? Og om han smaker på ting så får han belønning? Lag et belønningssystem...5 klistremerker gir en større premie .. Anonymkode: f7972...035 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #18 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Begynte å tenke på det igår, men vi har et særdeles variert kosthold. Stadig nye middager (er ikke bare 10 standard som går igjen her). Eneste faste er taco på fredagene fordi det er vel eneste middagen barnet spiser (kun lefse vel og merke, uten noe inni). Så alt det er tilbudt som du foreslår. Prøver også følge litt med på hva som blir servert i barnehagen og tilbyr samme hjemme- uten hell. Vet og har lest at de må eksponeres for mat 15-20 ganger før dem liker enkelte ting. Så kanskje litt mer kontinuitet hadde vært en ting hos oss…men da blir det jo fort mye av det samme igjen. ts Anonymkode: aa8c3...1a1 Kanskje det er for mye forskjellig? Prøv å ha noe trygt til hver middag hvis det er noe barnet liker, selv om det ikke egentlig passer inn? Kan det være at barnet ikke liker varm mat, hvordan er det med rå grønnsaker, kaldt kjøtt osv? Jeg er litt kresen selv og sliter mye med teksturer og følelsen av maten mye mer enn smak, noe mange ikke forstår. Jeg har hatt perioder der jeg ikke har vært spesielt glad i varm mat men likt den samme maten kald. Også relevant for meg hvordan ting var tilberedt og om det var blandet eller ikke for at det skulle føles trygt å spise. Liker barnet variert pålegg eller er det bare brød med smør? For brødskive med forskjellig pålegg er jo helt fin mat en periode. Det kan jo også være en måte å få barnet til å like flere ting, om det er på den trygge brødskiven? Jeg synes ikke man skal ta noen kamp og tvinge til å smake når 3-åringen så tydelig ikke vil. Har en viljesterk 3-åring selv og jeg oppfordrer til å smake, lokker litt, sier kanskje at hn kan få mer av det hn liker best hvis hn bare tar en liten bit av mat y (ofte da noe jeg vet at hn har spist før og likt men som hn idag "ikke liker"). Kan og si at jeg synes hun skal, men om hun nekter plent og bare kaster maten, løper fra bordet, skriker osv så holder jeg ikke barnet fysisk fast ved bordet og har man flere barn også kan man jo ikke sitte en time ved middagsbordet fordi man mener at barnet absolutt må smake på den biten med asparges... Det er for meg unødig maktbruk og man må jo tenke på hele familien. Anonymkode: 3a253...8e5 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #19 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Begynte å tenke på det igår, men vi har et særdeles variert kosthold. Stadig nye middager (er ikke bare 10 standard som går igjen her). Eneste faste er taco på fredagene fordi det er vel eneste middagen barnet spiser (kun lefse vel og merke, uten noe inni). Så alt det er tilbudt som du foreslår. Prøver også følge litt med på hva som blir servert i barnehagen og tilbyr samme hjemme- uten hell. Vet og har lest at de må eksponeres for mat 15-20 ganger før dem liker enkelte ting. Så kanskje litt mer kontinuitet hadde vært en ting hos oss…men da blir det jo fort mye av det samme igjen. ts Anonymkode: aa8c3...1a1 Husk at barn ikke er så glad i grønnsaker og slikt dill...faktisk så er det giftstoffer i grønnsaker som små barns neser oppfatter...men ikke voksne sin nese...fordi det ikke er giftig for oss. ... Anonymkode: f7972...035
AnonymBruker Skrevet 24. mars #20 Skrevet 24. mars Begge våre barn har spist bra fram til to års alder før det har snudd. Vi har vært konsekvente med at å smake en bit er greit, og det er lov å ikke like. Så snakker vi ikke mer om det. Eldstemann har nå snudd igjen og er blitt veldig god på å spise variert (tok to år med prøving). Vi lar yngstemann (tre år nå) gå fra bordet om han ikke vil ha mat, og da må han vente til kveldsmat (ingen alternativer blir servert). Men, vi har fokus på å smake en bit først, og at det er ok å ikke like. Vil han ikke akkurat den dagen, så vil han ikke, og vi lar det går med det. Han er dog veldig glad i å smake Mamma sin mat, så det ender ofte med at han får av meg (det er samme mat, men kanskje mer fristende når det er noen andre sin 🙈). Og plutselig så likte han middagen sin allikevel 😅 Men hos oss er det utelukkende sterk vilje og ikke noe relatert til spisevegring. Om det virker som barnet genuint ikke liker enkelte ting så fungerer det nok ikke å gjøre det på vår måte. Vi prøver bare å ha ett avslappet forhold til mat med mye variasjon. Anonymkode: 7d7a1...a33 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå