Gå til innhold

Jente 14 år utredning, Asperger tror BUP

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har tidligere skrevet om datter som strever med ufrivillig skolefravær og faglig gjennomføring særlig etter oppstart på ungdomsskolen i høst. Høysensitiv, særlig for lyd, men også lys, lukt og mat. Jeg har tenkt det kan være Adhd uoppmerksom type. Ferdig med de første møtene i BUP nå og de ringte torsdag og sa de går videre med utredning med tanke på angst og Aspergers. Glad for at de går videre, men av en eller annen grunn fikk jeg en veldig følelsesmessig reaksjon i etterkant. Dårlig samvittighet for at jeg ikke har sett det selv, tanker om hvordan klare å støtte henne best mulig. Klarer skolen å tilrettelegge godt nok/ klarer hun ta i mot tilretteleggingen? 

Når jeg leser om Asperger er det noe jeg ser stemmer, men også flere ting jeg ikke synes stemmer. Blir spennende å se videre vei i BUP. 

Datter er veldig opptatt av om når jeg kan få pleiepenger for å kjøre henne til skolen, og det er en fin mulighet. Men, er det lurt at en forelder «alltid» er tilgjengelig? Samtidig trives jeg veldig godt i jobben min, så kjenner på at jeg er usikker. Håper jeg kan få gode råd på veien. 

Anonymkode: 40aec...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vår på 8 fikk diagnosen Adhd uoppmerksom type i fjor . Skal på ny utredning nå for asberger . Er vi  som har ønsket det. Er  veldig sensitiv på  lukter, lyder , smaker, men det største problemet er klær, alt kjennes rart ut, er klumpete,  klør, eller stikker. Så vi bruker timer hver eneste morgen, på å finne alt av klær, som ikke kjennes rare ut på. Kan heller ingenting om pleiepenger og støtter, men tar også i mot gode råd hvis andre har erfaring.  

Anonymkode: 456c5...433

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det viktigste er at en diagnose (om den er riktig) kan hjelpe henne og dere å forstå henne mye bedre og gi et bedre liv. 
Anbefaler boka «kunsten å feike arabisk»♥️

Anonymkode: c09e1...8ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vår på 8 fikk diagnosen Adhd uoppmerksom type i fjor . Skal på ny utredning nå for asberger . Er vi  som har ønsket det. Er  veldig sensitiv på  lukter, lyder , smaker, men det største problemet er klær, alt kjennes rart ut, er klumpete,  klør, eller stikker. Så vi bruker timer hver eneste morgen, på å finne alt av klær, som ikke kjennes rare ut på. Kan heller ingenting om pleiepenger og støtter, men tar også i mot gode råd hvis andre har erfaring.  

Hvordan kommer det til uttrykk hos  barnet at det er veldig sensitiv mot lukter, lyder, smaker, klær etc?

Anonymkode: 5cfb7...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun er litt sensitiv til klær, men ikke i nærheten av hva du beskriver her. Sluttet ganske tidlig med ull da hun er varm av seg, klarer ikke klær opp mot halsen og sokker må være riktige. I mine øyne har hun fungert «for godt» sosialt, men kan være maskering og hun har ingen veldig fast særinteresse. Har lest at over 50% av de med Asperger også har adhd så håper BUP også undersøker dette. 

Datter har venninne som er 2 år eldre som også slet med skolefravær og var hos BUP. Da fikk de pleiepenger for å kjøre henne til skolen og evt hente i løpet av dagen ved behov. 

Dette sier løvemammaene om pleiepenger: 

https://lovemammaene.no/pleiepenger-bup-og-legeerklaering/

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han blir redd for høye lyder, holder seg for nesen, eller kommenter hvis noe lukter,  vi kan ikke ha parfyme når vi skal kjøre bil for eksempel,  da blir han kvalm med en gang. Er kresen på mat , spiser ikke hvis han ikke liker maten.  Er veldig kresen på klær, men selv de klærne han liker er vanskelige.  Nye klær og sko er veldig vanskelig i starten, men ok når han blir vandt til de. Nye ting generelt, og overganger er veldig vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det viktigste er at en diagnose (om den er riktig) kan hjelpe henne og dere å forstå henne mye bedre og gi et bedre liv. 
Anbefaler boka «kunsten å feike arabisk»♥️

Absolutt, er glad vi er ute såpass tidlig og at hun slipper som så mange jenter/ damer å slite i årevis uten å vite hvorfor de strever. Blir en spenndende tid fremover. Har kommet over den tittelen tidligere, takk for tips! TS

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker ikke lengre begrepet «Asberger» om deler av autismespekterforstyrrelsene (asf). Dersom det stemmer at dere er henvist til eller behandles av noen som i så liten grad oppdaterer seg faglig at de fremdeles bruker gamle betegnelser ville jeg, var jeg deg, stilt en del kontrollspørsmål. Det er flott å få en utredning og en oppfølging. Men den bør ikke være utdatert. Det øker risikoen både for feilbehandling og stigmatisering.

Kall det asf. Venn barnet til å kalle det - asf, eller autisme, grad *sett inn tall etter diagnose*

(Hans Asberger, mannen bak diagnosen var nazist, så hele begrepet er dypt problematisk. Det er et veldig ugreit navn på en lidelse)

(jeg har folk jeg er innmari glad i med asf, og dette er min «smal hill i will die on». Bruk et ikke-stigmatiserende ord. Vær så vennlig. Insister på at helsevesenet gjør det samme)

Anonymkode: 52acb...76a

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi bruker ikke lengre begrepet «Asberger» om deler av autismespekterforstyrrelsene (asf). Dersom det stemmer at dere er henvist til eller behandles av noen som i så liten grad oppdaterer seg faglig at de fremdeles bruker gamle betegnelser ville jeg, var jeg deg, stilt en del kontrollspørsmål. Det er flott å få en utredning og en oppfølging. Men den bør ikke være utdatert. Det øker risikoen både for feilbehandling og stigmatisering.

Kall det asf. Venn barnet til å kalle det - asf, eller autisme, grad *sett inn tall etter diagnose*

(Hans Asberger, mannen bak diagnosen var nazist, så hele begrepet er dypt problematisk. Det er et veldig ugreit navn på en lidelse)

(jeg har folk jeg er innmari glad i med asf, og dette er min «smal hill i will die on». Bruk et ikke-stigmatiserende ord. Vær så vennlig. Insister på at helsevesenet gjør det samme)

I Norge brukes icd 10 for diagnoser og da kan man fortsatt få diagnosen f84.5 Asperger syndrom. Det er riktig at Asperger er tatt ut av icd 11, men den er enda ikke tatt i bruk ved norske sykehus. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvem er «vi»? Psykolog på BUP brukte det på telefon sist uke i alle fall og han er forholdsvis ung. Som innlegget over sier brukes fortsatt dette begrepet ved norske sykehus. Skal høre når jeg er der neste gang om det passer. TS

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men du tar jo helt feil hva gjelder aktuelt diagnosesystem her til lands. 

(Forøvrig er det absolutt uenighet også blant autister om ASF, altså -forstyrrelse, er noe bedre). 

Asperger, forresten. Med p. Det tar seg bedre ut å skrive begreper riktig når man skal belære andre om dem.

Anonymkode: 58fc7...ff4

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær litt skeptisk. Asperger er blitt en diagnose som barn får kun fordi de kanskje ikke er så flinke sosialt og oppfører seg litt rart. Snart finnes det ikke barn igjen som ikke har fått denne merkelappen.

Anonymkode: c7d37...e0e

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vær litt skeptisk. Asperger er blitt en diagnose som barn får kun fordi de kanskje ikke er så flinke sosialt og oppfører seg litt rart. Snart finnes det ikke barn igjen som ikke har fått denne merkelappen.

Vel, det er vel en sannhet med modifikasjoner. Jobber selv som pedagog og på skolen jeg nå jobber har to av 300 elever diagnosen Asperger. Men er enig i at det er lurt å være undrende og stille spørsmål. Akkurat nå sier magefølelsen min at datter ikke er autist, men har noen trekk derfra. Så får vi se hvor vi ender. TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Visvas.

Anonymkode: 58fc7...ff4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg HAR Asperger, kjenner mange andre som selv omtaler seg som aspergere og du bestemmer ikke over alle i hele verden. Folk må få bestemme selv.

Anonymkode: 32da4...79e

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gidavmeg skrev (44 minutter siden):

I Norge brukes icd 10 for diagnoser og da kan man fortsatt få diagnosen f84.5 Asperger syndrom. Det er riktig at Asperger er tatt ut av icd 11, men den er enda ikke tatt i bruk ved norske sykehus. 

Det er ingen som kaller ADHD for Hyperkinetisk forstyrrelse, men det er det ADHD heter i ICD-10.

Et sykehus og deres helsearbeidere er pliktig til å holde seg oppdatert faglig. Å diagnostisere noen med Asperger syndrom i 2025 er medisinskfaglig feil.

Anonymkode: 46324...426

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om sanseforstyrrelser, dårlig integrering og sensitivitet for inntrykk er fremtredende brukes det i dag å plassere vedkommende i autimespekteret. Men både ADHD og autisme opptrer ofte sammen, og da kan begge være vanskelig å få øye på.

Jeg hadde min runde med skolevegring, jeg ble da truet av mine foreldre til å gå på skolen uansett. Jeg er veldig i tvil om dette var en god strategi. I dag tenker jeg at det er mer fornuftig å se på hvilke behov et barn har. Jeg kjedet meg, hadde ingen som hang med på når jeg pratet, jeg frøs, hadde utmattelse, smerter og ble mobbet. Samtlige av disse tingene var mulige å gjøre noe med og bare en av de ville være nok til at jeg i dag ikke ville møtt opp på et sted.

For min mor var det spesielt utfordrende å skjønne at jeg helst gikk i ullklær, noe som påvirket hele barndommen min negativt. Det er en relativt filleting, men jeg går altså fremdeles og fryser om jeg ikke har flere lag med klær, og da helst ull. Slanke nevrodiverse mennesker kan ha godt av å bruke flere tynne lag med klær, det gjør det lettere å regulere kroppstemperaturen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sparkling_Pink skrev (5 timer siden):

Om sanseforstyrrelser, dårlig integrering og sensitivitet for inntrykk er fremtredende brukes det i dag å plassere vedkommende i autimespekteret. Men både ADHD og autisme opptrer ofte sammen, og da kan begge være vanskelig å få øye på.

Jeg hadde min runde med skolevegring, jeg ble da truet av mine foreldre til å gå på skolen uansett. Jeg er veldig i tvil om dette var en god strategi. I dag tenker jeg at det er mer fornuftig å se på hvilke behov et barn har. Jeg kjedet meg, hadde ingen som hang med på når jeg pratet, jeg frøs, hadde utmattelse, smerter og ble mobbet. Samtlige av disse tingene var mulige å gjøre noe med og bare en av de ville være nok til at jeg i dag ikke ville møtt opp på et sted.

For min mor var det spesielt utfordrende å skjønne at jeg helst gikk i ullklær, noe som påvirket hele barndommen min negativt. Det er en relativt filleting, men jeg går altså fremdeles og fryser om jeg ikke har flere lag med klær, og da helst ull. Slanke nevrodiverse mennesker kan ha godt av å bruke flere tynne lag med klær, det gjør det lettere å regulere kroppstemperaturen.

Datter trives sosialt på skolen, har venner hun henger med der og meldte seg til elevrådsrepresentant for nye klassen, så på det sosiale område er skolen et bra sted. Hun mener selv hun strever sosialt - med smalltalk og øyenkontakt, men jeg som mamma synes ikke det er så enkelt å få tak i. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvem er «vi»? Psykolog på BUP brukte det på telefon sist uke i alle fall og han er forholdsvis ung. Som innlegget over sier brukes fortsatt dette begrepet ved norske sykehus. Skal høre når jeg er der neste gang om det passer. TS

Vi = autister og pårørende som regel. Men i helsesystemet er det fortsatt diagnose Asperger inntil nytt diagnose kart er i bruk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi = autister og pårørende som regel. Men i helsesystemet er det fortsatt diagnose Asperger inntil nytt diagnose kart er i bruk. 

Takk for oppklaring. Jeg blir nok mer opplyst og klok ettersom prosessen går fremover. Og så skjønner jeg på svarene i tråden at noen kjenner seg tilpass i Aspergerbegrepet og andre ikke. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...