Gå til innhold

Samboer har ikke forståelse for at jeg ikke ønsker sex, etter de siste 5 årene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du må jobbe med din lyst. Ikke bare være offer for store inngrep. Han må jobbe med din lyst. Dere må snakke pent sammen om det - it takes two to tango. Man gir og tar i et forhold. Hvis du gir han sex, hva kan han gi deg tilbake? Og motsatt? 
Klarer dere ikke løse dette sammen, kommer du ingen vei med å gjøre deg offer for pliktsex med din egen mann. Da må du heller akseptere å miste han. 

Anonymkode: f5fc5...f4d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Nonstop1 skrev (20 timer siden):

Jeg synes det er trist å se at så mange menn vil forlate sin angivelige livs kjærlighet dersom hun får medisinske plager som legger en demper på sexlivet.

Hun har vært gravid, født, hatt baby, trodd hun har hatt kreft, blitt operert, blitt gravid og mistet... Alt dette er hardt. Men det viktigste i denne situasjonen er selvfølgelig at hun sprer bena raskest mulig (1-3 ganger i måneden rett etter en så lang tøff periode holder ikke) fordi hvis ikke mister hun sin verdi for mannen.

Sånt gjør meg oppriktig kvalm og skuffet. Jeg har nok en tanke om at verden bør være litt mer romantisk og kjærlig enn som så.

Og jeg er veldig takknemlig for at min mann ikke er sånn. Når jeg har hatt det vanskelig i lignende perioder har han vist meg omsorg og tatt ekstra godt vare på meg selv om jeg ikke har ønsket sex. Når perioden har vært over har sexlivet tatt seg opp igjen i en naturlig fart etterhvert som overskuddet, gleden og lysten har kommet tilbake.

Helt enig. Det er nettopp dine holdninger jeg vil oppdra min datter til. 

Du er heldig som har en så fin mann 💙 

Anonymkode: dc32d...b54

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 9.24):

TS er frustrert over at at han forstår, Det er helt riktig. Det er også riktig at pliktsex kan ødelegge sexlysten.

SHun oppgir i alle fall helt andre grunner til at sexlysten hennes er helt borte. Det er absolutt ikke sikkert at sexlivet tar seg opp bare han oppfører seg bedre. Det er din erfaring, men andre har andre erfaringer. Noen mener de har et supert forhold uten sex. Så lenge parteren har forståelse og ikke "furter" så antar de at han eller hun føler det samme. Det blir ikke sex uansett hvor god stemningen er ellers. 

Han kan ha vært støttende og tålmodig i flere år før det toppet seg og han sa dumme ting. Eller han kan ha mast hele tiden. Det vet vi ikke. Han kan velge å akseptere situasjonen pga barna og at forholdet er bra ellers. Da kan han egentlig holde munn og sørge for god stemning. Hvis han faktisk vurderer å gå så kommer det til et punkt hvor han må være brutalt ærlig.

Egentlig er det TS som bør si mer. 

- Tror hun dette kan gå over eller ikke?

- Er det noe han kan endre på for at hun skal få mer lyst?

- Eller er målet hennes bare at han skal forstå hvorfor hun ikke ønsker sex, og dermed akseptere å leve uten?

Anonymkode: 1169a...087

Hun skriver at hun har presset seg selv over flere år. Da har nok også en annen presset henne over flere år, for det ville ikke være nødvendig for henne å presse seg selv over flere år om han ikke presset. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (9 timer siden):

Hun skriver at hun har presset seg selv over flere år. Da har nok også en annen presset henne over flere år, for det ville ikke være nødvendig for henne å presse seg selv over flere år om han ikke presset. 

Er det vanskelig å forstå at noen kan presse seg selv?

Folk flest liker ikke å avvise partneren i månedsvis. Spesielt ikke hvis partneren er snill og forståelsesfull. De fleste mener selv at sex hører hjemme i et forhold. Folk er vanedyr.

Det er tydelig at TS blir presset av partneren nå. Det er ikke bra, men det var altså ikke grunnen til at hun mistet lysten i første omgang.

Jeg kan fortelle hvorfor jeg blir provosert av de enkle løsningene:

Kona fikk mindre og mindre lyst for noen år siden. Antageligvis overgangsalderen. Hun fortalte at hun har mindre lyst for tiden. Jeg forsikret om at det ikke var noe stress og at hun fikk si fra om hun ville prøve. Det er 2 år siden.  Jeg tenker ikke å gå, men det ville vært vanskeligere om jeg var 35 og ikke 55.

Alle som går fra partneren har "egoistiske grunner", men hvis man ikke har det bra så har man det ikke bra.

Så igjen mitt råd til TS:

- Ikke press deg til sex.

- Ha en viss forståelse for at det er vanskelig og  skremmende for ham. Det er bedre enn å anklage ham og bagatellisere savnet hans. Når du ikke vil ha sex kan det oppfattes som at du ikke har noen følelser og det er mørkt. Det handler om mer enn å tømme seg som mange tror.

- Snakk om hva du tror og ønsker om fremtiden og hva han kan gjøre. Hvordan ønsker du at det skal være? Har dere et felles mål? Noen ønsker rett og slett ikke å ha sex. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det vanskelig å forstå at noen kan presse seg selv?

Folk flest liker ikke å avvise partneren i månedsvis. Spesielt ikke hvis partneren er snill og forståelsesfull. De fleste mener selv at sex hører hjemme i et forhold. Folk er vanedyr.

Det er tydelig at TS blir presset av partneren nå. Det er ikke bra, men det var altså ikke grunnen til at hun mistet lysten i første omgang.

Jeg kan fortelle hvorfor jeg blir provosert av de enkle løsningene:

Kona fikk mindre og mindre lyst for noen år siden. Antageligvis overgangsalderen. Hun fortalte at hun har mindre lyst for tiden. Jeg forsikret om at det ikke var noe stress og at hun fikk si fra om hun ville prøve. Det er 2 år siden.  Jeg tenker ikke å gå, men det ville vært vanskeligere om jeg var 35 og ikke 55.

Alle som går fra partneren har "egoistiske grunner", men hvis man ikke har det bra så har man det ikke bra.

Så igjen mitt råd til TS:

- Ikke press deg til sex.

- Ha en viss forståelse for at det er vanskelig og  skremmende for ham. Det er bedre enn å anklage ham og bagatellisere savnet hans. Når du ikke vil ha sex kan det oppfattes som at du ikke har noen følelser og det er mørkt. Det handler om mer enn å tømme seg som mange tror.

- Snakk om hva du tror og ønsker om fremtiden og hva han kan gjøre. Hvordan ønsker du at det skal være? Har dere et felles mål? Noen ønsker rett og slett ikke å ha sex. 

Ts forteller mer enn en ting her. 

Leser du mine innlegg anbefaler jeg også god dialog, men mannen må jo også evne det, og når hun  har vært gjennom så mye burde han også av seg selv forstå at han må ta hensyn. 

Da jeg i sommer sa at min lyst på sex ble påvirket av at jeg hostet døgnet rundt, så min mann "Det forstår jeg selvfølgelig. Ikke tenk på det! Viktigste nå er at du blir frisk." (Kikhoste. Hostet grusomt fra mai til desember.) Ja han har alltid vist forståelse for at ting skjer, som påvirker lysta, og har vist forståelse, støtte og tålmodighet. Til og med da jeg temmelig uforståelig for ham fikk veldig dårlig selvtillit og selvbilde en periode. Selv da han ikke skjønte hvorfor overhodet, egentlig, ga han meg forståelse, støtte og tålmodighet. (Lyttet til meg og anerkjente mine tanker og følelser som reelle.) Følgelig har vårt sexliv bestandig tatt seg opp igjen. Slikt skapte ikke sår mellom oss to som gjorde vondt verre. 

Vi hadde aldri gått to år uten å ta en dialog på ny. Vi hadde snakket om dette jevnlig begge to. Begge to har likeverdig ansvar for det. Jeg er selv i overgangsalderen nå. Vi snakker selvfølgelig om det, fra hva det påvirker til hvordan løse eventuelle utfordringer. "Hun har sagt, så da har jeg bare ventet i stillhet i to år" hadde ikke skjedd her. Er ikke bare kvinners ansvar å sørge for dialog. 

Det ts har gått gjennom burde man forstå at er påkjenninger. At de ikke har snakket om det er usannsynlig, og at hun vet at han ikke har forståelse for det medfører selvfølgelig at de har snakket om det. 

Selvfølgelig handler sex om mer enn utløsning, men det er ærlig talt mindre kjærlighet i å kreve/forvente sex av en som ikke ønsker sex enn det er lite kjærlighet i å si nei til sex fordi man sliter med noe. Om man skal ha dette til å handle om kjærlighet først og fremst, så er det kjærlighet å bry seg om sin partner og hva partneren sliter med, som står i veien for sex, mens det er verken omtanke eller kjærlighet i å kreve sex av partner som ikke har lyst. Om det er fordi partneren sliter med noe du burde gi omtanke, forståelse og støtte angående, som det oftest er, og så absolutt i dette tilfellet, så er det Ukjærlighet å ha fokus på egne behov først og fremst. Man viser ikke kjærlighet ved å være egoistisk og uvillig til å forstå sin partners utfordringer, man viser da egoisme, og sårer sin partner. Samt det ødelegger grunnlaget for det man selv ønsker. Det er IKKE kjærlighet! 

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har gitt meg beskjed at hvis jeg ikke har pliktsex med ham, nå etter 20 år sammen på godt og vondt, så kommer han til å være utro. Så nå blir det å spille skuespill i noen år til, til yngstemann flytter ut, så skal jeg skille meg, bo helt alene i en ren og ryddig leilighet og aldri røres av en mannehånd igjen. 

Anonymkode: 9e3e1...677

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mannen min har gitt meg beskjed at hvis jeg ikke har pliktsex med ham, nå etter 20 år sammen på godt og vondt, så kommer han til å være utro. Så nå blir det å spille skuespill i noen år til, til yngstemann flytter ut, så skal jeg skille meg, bo helt alene i en ren og ryddig leilighet og aldri røres av en mannehånd igjen. 

Anonymkode: 9e3e1...677

Er du egentlig lesbisk, tenker du? Eller er det bare mannen din du ikke vil ha? 

Anonymkode: 61fd1...31c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 21.59):

Sexlivet er veldig dødt nå, og jeg vet at det skyldes ting jeg har gått gjennom.  Samboer mener at han ikke orker å ha et dødt sexliv i forhold, og jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal klare å gjøre noe med det.

Han mener at jeg er kjedelig og aldri gidder. Jeg mener at jeg har presset meg de siste årene, selv om det ikke akkurat har vært det jeg har hatt mest lyst til.

Dette er hva jeg har gjort på 5 år:

2019: Fødsel med kolikkbaby
2022: fødsel med fødelsdepresjon
2023: celleprøve, biopsi, x antall sprøytestikk i livmor
2023: konisering operasjon 
2024: hematometra operasjon
2024: fant tumor og mistanke om livmorhalskreft, MR, CT, celleprøve, hematometra operasjon igjen
2025: graviditet, abort

Kan dette være en grunn for å miste all seksuell lyst? Samboer forstår det ikke. Jeg opplever at jeg går gjennom ting på ting, og at han ikke forstår.

Anonymkode: 1f338...d8e

Enig med samboeren din. Du bør,

-la han komme til

-eller gi han lov til å treffe andre damer

-eller rett og slett sitte og blånekte sex til han blir utro, eller hiver deg ut. 

Ja, du har vært gjennom mye, men uansett så er det ikke værd å ødelegge ekteskapet for. For det er dét du gjør nå sakte, men sikkert. 

Anonymkode: bd2c8...887

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 0.59):

Enig med samboeren din. Du bør,

-la han komme til

-eller gi han lov til å treffe andre damer

-eller rett og slett sitte og blånekte sex til han blir utro, eller hiver deg ut. 

Ja, du har vært gjennom mye, men uansett så er det ikke værd å ødelegge ekteskapet for. For det er dét du gjør nå sakte, men sikkert. 

Anonymkode: bd2c8...887

🧌 Troll

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 21.59):

Sexlivet er veldig dødt nå, og jeg vet at det skyldes ting jeg har gått gjennom.  Samboer mener at han ikke orker å ha et dødt sexliv i forhold, og jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal klare å gjøre noe med det.

Han mener at jeg er kjedelig og aldri gidder. Jeg mener at jeg har presset meg de siste årene, selv om det ikke akkurat har vært det jeg har hatt mest lyst til.

Dette er hva jeg har gjort på 5 år:

2019: Fødsel med kolikkbaby
2022: fødsel med fødelsdepresjon
2023: celleprøve, biopsi, x antall sprøytestikk i livmor
2023: konisering operasjon 
2024: hematometra operasjon
2024: fant tumor og mistanke om livmorhalskreft, MR, CT, celleprøve, hematometra operasjon igjen
2025: graviditet, abort

Kan dette være en grunn for å miste all seksuell lyst? Samboer forstår det ikke. Jeg opplever at jeg går gjennom ting på ting, og at han ikke forstår.

Anonymkode: 1f338...d8e

Oj jeg forstår ikke de som faktisk mener hun bør gi han "noe". Dama har blant annet hatt kreft osv. Jeg har og vært syk. Jeg kunne være lei når jeg ikke orket sex på månedsvis,men min kjæreste dro meg alltid opp og sa at det viktigste for han var at jeg ble frisk ❤️ Slik det skal være! Da får man gjerne lyst også når noen drar deg opp. Å drive på slik han gjør ,vel da mister hun iallefall lyst. 

Anonymkode: 1c66c...bce

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...