Gå til innhold

Samboer har ikke forståelse for at jeg ikke ønsker sex, etter de siste 5 årene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leonaen skrev (4 timer siden):

Helt enig.

Hva hvis det var mannen som hadde utfordringer med sex av helsemessige årsaker. Og kvinnen mente sex var limet i forholdet? Herregud da hadde svarene her sett annerledes ut. Ingen som hadde svart TS at; kom igjen da, nå har DU ansvar for å redde forholdet, koble deg på og ta tilbake lysten». Nei alle hadde gitt svar som; stakkars mannen, vær tålmodig og la han komme seg før sex er noe man tar opp.
Om noe bør limet i forholdet være samholdet, tryggheten, anerkjennelse, forståelse og respekt. 
Mannen til TS har jo ingen forståelse for alt hu har vært igjennom. Det er mye tøft! 

Jeg hadde svart akkurat det samme.  Enn skal ikke gå rundt i et forhold årevis uten å få tilfredsstilt sine behov. Det gjelder begge parter. Å ikke ha sex over tid i et forhold når det er viktig for en person kan føre til at personen føler seg både avist, lite ønsket og ikke elsket til slutt heller. Behovene blir ikke lenger møtt og man blir ulykkelig i forholdet. Det gjelder ikke nødvendigvis sex, men mangel på nærhet og intimitet som veldig mange trenger for å føle seg lykkelig med partner.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
tussi84 skrev (6 timer siden):

Jeg hadde svart akkurat det samme.  Enn skal ikke gå rundt i et forhold årevis uten å få tilfredsstilt sine behov. Det gjelder begge parter. Å ikke ha sex over tid i et forhold når det er viktig for en person kan føre til at personen føler seg både avist, lite ønsket og ikke elsket til slutt heller. Behovene blir ikke lenger møtt og man blir ulykkelig i forholdet. Det gjelder ikke nødvendigvis sex, men mangel på nærhet og intimitet som veldig mange trenger for å føle seg lykkelig med partner.

Men TS har jo hatt flere fysiske og medisinske utfordringer knyttet til underlivet. Det er ikke som om hu plutselig bare har mistet lysten. Disse utfordringene er forbigående, men det tar tid og hu trenger ro rundt alt dette. Å heles kommer før sex da. Det bør både menn og kvinner ha forståelse for. Til og med du. 

Anonymkode: dc32d...b54

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men TS har jo hatt flere fysiske og medisinske utfordringer knyttet til underlivet. Det er ikke som om hu plutselig bare har mistet lysten. Disse utfordringene er forbigående, men det tar tid og hu trenger ro rundt alt dette. Å heles kommer før sex da. Det bør både menn og kvinner ha forståelse for. Til og med du. 

Det står ingen ting om at det er forbigående. Hun skriver også at hun har mistet all lyst og ikke aner hvordan hun skal få den tilbake.

Hun sier hun vet hvorfor hun har mistet lysten og nevner 7 grunner. Ingen av grunnene handler om mannen.

Ingen av grunnene er hennes feil heller. Det må ikke være noens feil.

Det er dere andre brukere som allerede i første svar får ALT til å handle om at mannen maser. At han har "knust sexlivet". Det er behagelig, for hvis det er hans feil så slipper man å synes synd på ham.

Det kan godt hende dere har rett i at masingen gjør ting verre og at det går over bare hun får ro og tid. I så fall er det dette hun bør formidle til mannen. Det er et sånt veikart jeg snakker om. Ikke bare forklare hvorfor alt er vanskelig uten å peke ut en retning videre.

Det er ganske viktig at hun gir en form for bekreftelse når de ikke har sex. Ikke bare fordele skyld. Hvis hun vil ta vare på forholdet, da. Det kan også hende at forholdet er ferdig. 

Anonymkode: 1169a...087

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 11.46):

Da må han ta seg sammen.  Det er ganske normalt det også. Like normalt som 2-3 ganger i uka. Og etter alt du har opplevd, veldig bra. Trodde dere ikke har hatt sex på 5 år eller noe lignende jeg...

Anonymkode: d74d4...16e

Vet du hva ordet normalt betyr ? Normalt er 2-3 ganger i uka, alle undersøkelser i all tid har vist det. Dermed er 1-3 ganger imåneden IKKE normalt. Det er langt under normalen!

Anonymkode: c70fc...2b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 22.30):

Trolig elsker han deg, og viser det gjennom sex. Så du nekter han å vise deg sin kjærlighet til deg.

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 22.53):

Det er ikke alltid sexen i seg selv som er viktigst, heller ikke for menn. Det er påkoblingen. Og han må føle seg sett, hørt og verdsatt. Da venter han til du er klar, og står løpet sammen med deg

Jeg kjenner meg veldig igjen her. Jeg viser kjærlighet gjennom fysisk nærhet og sex. I mitt forrige forhold avsluttet jeg det fordi jeg følte at jeg hverken fikk lov til å vise min kjærlighet til henne eller at hun viste forståelse for at at det var vanskelig for meg. Det er nærheten (ikke nødvendigvis sex'en) som er det viktigste for meg. For meg betyr det å sitte inntil hverandre i sofaen innimellom, kysse, gi lange klemmer og generelt ta på hverandre i hverdagen. Sex er viktig for meg, men det var ikke vanskelig å godta at jeg hadde et sterkere behov enn henne så lenge behovet for fysisk nærhet ble dekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Vet du hva ordet normalt betyr ? Normalt er 2-3 ganger i uka, alle undersøkelser i all tid har vist det. Dermed er 1-3 ganger imåneden IKKE normalt. Det er langt under normalen!

1-3 ganger i mnd er normalt. Det trenger ikke være noe problem så lenge det er bra og entusiastisk sex. 

Problemet er at hun har mistet all lyst  sier til mannen at hun har presset seg selv over lang tid. 

Man må tolke det som at hun vil avslutte sexlivet helt. Hun skulle ønske hun hadde lyst, men hun har ingen lyst. Hun ser ingen mulighet for å endre på det. Jeg mener de bør droppe sex fremfor at hun presser seg til det.

Det er nok vanskelig for mannen å ta inn over seg at det er den nye virkeligheten deres. Han lever nok i håpet om at det blir bra sex bare begge prøver, men de er ikke på samme planet lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

1-3 ganger i mnd er normalt. Det trenger ikke være noe problem så lenge det er bra og entusiastisk sex. 

Problemet er at hun har mistet all lyst  sier til mannen at hun har presset seg selv over lang tid. 

Man må tolke det som at hun vil avslutte sexlivet helt. Hun skulle ønske hun hadde lyst, men hun har ingen lyst. Hun ser ingen mulighet for å endre på det. Jeg mener de bør droppe sex fremfor at hun presser seg til det.

Det er nok vanskelig for mannen å ta inn over seg at det er den nye virkeligheten deres. Han lever nok i håpet om at det blir bra sex bare begge prøver, men de er ikke på samme planet lenger.

Herregud. Hvor gammel er du? Er du mann eller kvinne?

Anonymkode: a0109...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Herregud. Hvor gammel er du? Er du mann eller kvinne?

Anonymkode: a0109...d0e

Ærlig talt skjønner jeg ikke at innlegget var så provoserende. Kan du konkretisere litt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ærlig talt skjønner jeg ikke at innlegget var så provoserende. Kan du konkretisere litt? 

Skal han bare live i sølibat pga. hun har bestemt å sex er noe de ikke skal ha lengre?

Ts, er du åpen for å han får finne seg elskerinne (hvis han er kjekk nok)?

Anonymkode: cadc9...9e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hun har holdt på med dette i mange år. Hvor lenge skal partneren leve i håpet om at ting blir bra igjen? Er det riktig at mannen her over mange år ikke skal få tilfredsstilt noe som er et behov for han i forholdet? Altså at behovene hans blir undertrykt hele tiden. jeg er enig i at man bør ta hensyn og ha forståelse til/ovenfor hverandre, men det må gå begge veier også. Mannen skal ikke presse for mye, men hun skal ikke avise mannen helt heller. 

Jeg tenker egentlig at dette paret ikke er komplitible lenger, og at han burde finne seg noen som ønsker sex, mens hun burde enten være singel til problemene er over, eller må finne seg en partner som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er du sikker på det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (13 minutter siden):

Hun har holdt på med dette i mange år. Hvor lenge skal partneren leve i håpet om at ting blir bra igjen? Er det riktig at mannen her over mange år ikke skal få tilfredsstilt noe som er et behov for han i forholdet? Altså at behovene hans blir undertrykt hele tiden. jeg er enig i at man bør ta hensyn og ha forståelse til/ovenfor hverandre, men det må gå begge veier også. Mannen skal ikke presse for mye, men hun skal ikke avise mannen helt heller. 

Jeg tenker egentlig at dette paret ikke er komplitible lenger, og at han burde finne seg noen som ønsker sex, mens hun burde enten være singel til problemene er over, eller må finne seg en partner som

Holdt på med dette? Tror du det er selvvalgt? Tror du hun fikk kolikkbaby og etter neste fødsel barselsdepresjon med vilje? Tror du hun selv valgte gjentatte operasjoner i underlivet med vilje? Tror du hun ble gravid og tok abort med vilje? 

TS trenger en pause fra sex for å nullstille seg og mannen hennes må lære seg å vise omsorg for henne. Jeg hadde aldri forsøkt å presse en partner til sex, og spesielt ikke med en sånn bakgrunn de siste fem årene. Jeg ville spurt hva hun trengte for å få mer overskudd og gjort det jeg kunne for at hun skulle få det bedre. Og jeg ville klemt henne og holdt rundt henne daglig for å vise at hun er verdifull, ikke bare for å tømme meg i, men for å vise at jeg elsker hele henne. Folk som har det bra har mer sexlyst enn folk som ikke har det bra.

Sex med en partner som ikke er genuint entusiastisk er bare trist. Menn som synes det er ok å tømme seg i en kvinne som de oppfatter ikke har lyst er bare bare barbariske grobianer og stusslige. Pliktsex som fenomen burde utryddes fullstendig.

Hadde du opplevd sexen som bra hvis han sukket og sa "ok, da" og tilfredsstilte deg mens du skjønte at han ikke hadde lyst til det? For min del er samspillet og partnerens tilfredsstillelse så viktig at jeg sliter med å få den opp hvis jeg merker at hun ikke er helt med. Hvis hun ikke er tent, så er ikke kroppen med.

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist å se at så mange menn vil forlate sin angivelige livs kjærlighet dersom hun får medisinske plager som legger en demper på sexlivet.

Hun har vært gravid, født, hatt baby, trodd hun har hatt kreft, blitt operert, blitt gravid og mistet... Alt dette er hardt. Men det viktigste i denne situasjonen er selvfølgelig at hun sprer bena raskest mulig (1-3 ganger i måneden rett etter en så lang tøff periode holder ikke) fordi hvis ikke mister hun sin verdi for mannen.

Sånt gjør meg oppriktig kvalm og skuffet. Jeg har nok en tanke om at verden bør være litt mer romantisk og kjærlig enn som så.

Og jeg er veldig takknemlig for at min mann ikke er sånn. Når jeg har hatt det vanskelig i lignende perioder har han vist meg omsorg og tatt ekstra godt vare på meg selv om jeg ikke har ønsket sex. Når perioden har vært over har sexlivet tatt seg opp igjen i en naturlig fart etterhvert som overskuddet, gleden og lysten har kommet tilbake.

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sykt mye råttne antagelser her fra kvinner om at det er typen som "presser" seg til sex osv. Hvor står det? Vet at kvinner her inne kan være manne- fiendtlige, men er lov å bruke hode!!

Menn og kvinner har også forskjellig kjærlighets - språk og kommer tydelig frem at en del kvinner her inne ikke helt forstår det. Mye egoisme og egosentrisk måte å tenke på fra kvinner her inne.. 

Anonymkode: b2dd8...ab1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (På 26.3.2025 den 23.04):

Ja, men dette kan ikke presses, furtes eller mases frem, det må ivaretas og pleies godt. Pleies frem igjen om det mistes. 

Omtanke, god kommunikasjon og samarbeid om å løse problemer som ligger til grunn for at lysta forsvant er hva som da er nødvendig. 

Jeg mener heller ikke at man skal leve uten sex i årevis og være fornøyd med det. Jeg mener man skal oppføre seg så klokt og godt at man fikser problemet, istedenfor å øke det med ugrei oppførsel. 

Det er absolutt ingenting i en relasjon som blir godt/bra om det mases, presses eller furtes frem. Det er å vise dårlig relasjonskompetanse. I beste fall klarer man da å presse frem pliktsex, og det gjør bare vondt verre. 

Å prøve å furte/presse sexlyst frem er like umulig til tåpelig som å prøve å presse vann ut av gråstein med håndmakt og harde ord. 

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykt mye råttne antagelser her fra kvinner om at det er typen som "presser" seg til sex osv. Hvor står det? Vet at kvinner her inne kan være manne- fiendtlige, men er lov å bruke hode!!

Menn og kvinner har også forskjellig kjærlighets - språk og kommer tydelig frem at en del kvinner her inne ikke helt forstår det. Mye egoisme og egosentrisk måte å tenke på fra kvinner her inne.. 

Anonymkode: b2dd8...ab1

Overskriften i tråden pluss det jeg har uthevet bør si deg noe om dette. 

Individer har ulikt kjærlighetsspråk ja, men det kjærlighetsspråket som består av å ugreit kreve det man vil ha og kalle sin partner kjedelig finnes ikke. Ikke som kjærlighetsspråk iallefall. Det blir mer et anti- kjærlighetsspråk. 

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 20.59):

Sexlivet er veldig dødt nå, og jeg vet at det skyldes ting jeg har gått gjennom.  Samboer mener at han ikke orker å ha et dødt sexliv i forhold, og jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal klare å gjøre noe med det.

Han mener at jeg er kjedelig og aldri gidder. Jeg mener at jeg har presset meg de siste årene, selv om det ikke akkurat har vært det jeg har hatt mest lyst til.

Dette er hva jeg har gjort på 5 år:

2019: Fødsel med kolikkbaby
2022: fødsel med fødelsdepresjon
2023: celleprøve, biopsi, x antall sprøytestikk i livmor
2023: konisering operasjon 
2024: hematometra operasjon
2024: fant tumor og mistanke om livmorhalskreft, MR, CT, celleprøve, hematometra operasjon igjen
2025: graviditet, abort

Kan dette være en grunn for å miste all seksuell lyst? Samboer forstår det ikke. Jeg opplever at jeg går gjennom ting på ting, og at han ikke forstår.

Anonymkode: 1f338...d8e

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Trolltunge skrev (8 timer siden):

Overskriften i tråden pluss det jeg har uthevet bør si deg noe om dette. 

Individer har ulikt kjærlighetsspråk ja, men det kjærlighetsspråket som består av å ugreit kreve det man vil ha og kalle sin partner kjedelig finnes ikke. Ikke som kjærlighetsspråk iallefall. Det blir mer et anti- kjærlighetsspråk. 

TS er frustrert over at at han forstår, Det er helt riktig. Det er også riktig at pliktsex kan ødelegge sexlysten.

SHun oppgir i alle fall helt andre grunner til at sexlysten hennes er helt borte. Det er absolutt ikke sikkert at sexlivet tar seg opp bare han oppfører seg bedre. Det er din erfaring, men andre har andre erfaringer. Noen mener de har et supert forhold uten sex. Så lenge parteren har forståelse og ikke "furter" så antar de at han eller hun føler det samme. Det blir ikke sex uansett hvor god stemningen er ellers. 

Han kan ha vært støttende og tålmodig i flere år før det toppet seg og han sa dumme ting. Eller han kan ha mast hele tiden. Det vet vi ikke. Han kan velge å akseptere situasjonen pga barna og at forholdet er bra ellers. Da kan han egentlig holde munn og sørge for god stemning. Hvis han faktisk vurderer å gå så kommer det til et punkt hvor han må være brutalt ærlig.

Egentlig er det TS som bør si mer. 

- Tror hun dette kan gå over eller ikke?

- Er det noe han kan endre på for at hun skal få mer lyst?

- Eller er målet hennes bare at han skal forstå hvorfor hun ikke ønsker sex, og dermed akseptere å leve uten?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"TS er frustrert over at han IKKE forstår" skulle det være 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 21.59):

Sexlivet er veldig dødt nå, og jeg vet at det skyldes ting jeg har gått gjennom.  Samboer mener at han ikke orker å ha et dødt sexliv i forhold, og jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal klare å gjøre noe med det.

Han mener at jeg er kjedelig og aldri gidder. Jeg mener at jeg har presset meg de siste årene, selv om det ikke akkurat har vært det jeg har hatt mest lyst til.

Dette er hva jeg har gjort på 5 år:

2019: Fødsel med kolikkbaby
2022: fødsel med fødelsdepresjon
2023: celleprøve, biopsi, x antall sprøytestikk i livmor
2023: konisering operasjon 
2024: hematometra operasjon
2024: fant tumor og mistanke om livmorhalskreft, MR, CT, celleprøve, hematometra operasjon igjen
2025: graviditet, abort

Kan dette være en grunn for å miste all seksuell lyst? Samboer forstår det ikke. Jeg opplever at jeg går gjennom ting på ting, og at han ikke forstår.

Anonymkode: 1f338...d8e

Ta deg sammen og still opp. Eller du får bli singel. Det er faktisk noen forventninger man skal kunne ha i et forhold, og ett av de er jevnlig sex.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (12 timer siden):

Ja, men dette kan ikke presses, furtes eller mases frem, det må ivaretas og pleies godt. Pleies frem igjen om det mistes. 

Omtanke, god kommunikasjon og samarbeid om å løse problemer som ligger til grunn for at lysta forsvant er hva som da er nødvendig. 

Jeg mener heller ikke at man skal leve uten sex i årevis og være fornøyd med det. Jeg mener man skal oppføre seg så klokt og godt at man fikser problemet, istedenfor å øke det med ugrei oppførsel. 

Det er absolutt ingenting i en relasjon som blir godt/bra om det mases, presses eller furtes frem. Det er å vise dårlig relasjonskompetanse. I beste fall klarer man da å presse frem pliktsex, og det gjør bare vondt verre. 

Å prøve å furte/presse sexlyst frem er like umulig til tåpelig som å prøve å presse vann ut av gråstein med håndmakt og harde ord. 

Med at ts skal presse seg så mener jeg ikke at hun skal presse seg selv til vaginalt samleie, men hun må være villig til å prøve å jobbe gradvis for å få lysten tilbake. Hun må finne ut hvor sine grenser går, er det feks ved litt berøring eller takler hun ikke det engang? Kanskje man kan starte med berøring av områder som ikke er seksuelle en periode, for at så neste steg om en stund kan være at man kan berøre puppene osv. Eller så kan det være andre type handlinger som kan føre til at lysten kommer tilbake. Det kan være at de går på flere dater, tilbringer mer tid sammen, fordeler husarbeid mer rettferdig om det er noe som er skjevt fordelt etc. 

Når alt dette er sagt er dette en prosess som ikke bør vare flere år. Som par og individuelt bør man finne ut hvor lang tid man er villig til å forsøke å få til en endring, før man etter det tar en konklusjon om hva man ønsker videre.

Enn kan ikke garantere at lysten til ts kommer tilbake, og hvis det er tilfelle så må mannen ettervært velge mellom å bli et forhold uten sex, eller han må forlate forholdet om det ikke er noe han evt kan leve med/ evt om dama kan godta at han har sex med andre. Å ha noen på si, syns jeg er en umoralsk løsning, selv om noen dessverre ender opp der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...