Gå til innhold

ADHD-utredning, DPS, første time

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heisann! Er det noen her som har blitt utredet i voksen alder og kan fortelle litt om første time? Kjenner meg litt engstelig nå som timen er veldig nære. Stod i innkallingsbrevet at jeg bør sette av minst 75 minutter til den første avtalen.

Har ikke tenkt å legge ut noe om symptomer eller annet, det er mellom meg, fastlege og dps, tok ikke en måned engang fra henvisningen ble sendt til første time, så jeg tenker at profesjonelle behandlere har mer å si om det enn noen anonyme på et forum 😅

Anonymkode: ea1ee...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

På min første time snakket vi litt om hvorfor jeg var henvist og litt om hvorfor jeg ønsket utredning for denne diagnosen. Så stilte psykologen meg en del spørsmål. Det gikk veldig fint og var ingenting å grue seg til :)

Dette går fint!

Anonymkode: dcb9b...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

På min første time snakket vi litt om hvorfor jeg var henvist og litt om hvorfor jeg ønsket utredning for denne diagnosen. Så stilte psykologen meg en del spørsmål. Det gikk veldig fint og var ingenting å grue seg til :)

Dette går fint!

Anonymkode: dcb9b...729

Takk for svar! Hørt mange sier at jeg bør skrive ned alt jeg kommer på av symptomer og situasjoner som kan peke på at jeg har ADHD, men får jo f#$! Ikke til å skrive ned noe 🫣🫣🫣

Noen andre som kan fortelle om sin første time? 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min vei var slik:

Jeg startet med selvsrapporteringskjema og brukte halve timen på det, resten litt prat. 

Neste gang startet utredningen (nytt skjema), dette brukte vi et par lange sesjoner på. 

Så var det innhenting av komporentopplysninger

Noen blir bedt om å ta noen psykologiske tester, det gjorde ikke jeg. Det var mer enn nok data på meg.

Så ny time hvor man får vite funn og en eventuell diagnose

Så er det ny henvisning videre til psykiater for medisinoppstart. 

Anonymkode: 4299d...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, dette blir spennende!

Har første time på morgenen på fredag, så om det dukker opp flere erfaringer her før det, blir jeg veldig takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde nettopp første time for utredning for adhd på dps. Der snakket jeg en times tid med en psykolog om hva jeg selv opplevde problemene mine var, hvordan jeg var i barndommen, hvordan problemene mine gikk ut over arbeidsliv/privatliv og hva jeg selv ønsket hjelp med. Jeg hadde forberedt meg litt på forhånd ved å skrive ned noen stikkord om hva jeg selv opplever som vanskelig, slik at jeg ikke mistet tråden helt. Det gikk helt fint, og var ingenting å grue seg for. Jeg har i ettertid fått tilsendt elektroniske skjemaer med egen rapportering av symptomer osv, og skal fortsette med utredning om et par uker. Lykke til, ts, det kommer sikkert til å gå helt fint :) 

Anonymkode: 4917a...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Min vei var slik:

Jeg startet med selvsrapporteringskjema og brukte halve timen på det, resten litt prat. 

Neste gang startet utredningen (nytt skjema), dette brukte vi et par lange sesjoner på. 

Så var det innhenting av komporentopplysninger

Noen blir bedt om å ta noen psykologiske tester, det gjorde ikke jeg. Det var mer enn nok data på meg.

Så ny time hvor man får vite funn og en eventuell diagnose

Så er det ny henvisning videre til psykiater for medisinoppstart. 

Anonymkode: 4299d...cc5

Ja slik er det ofte. 

Det er ofte mye skjema og overraskende lite prat hos psykolog , skjema fylles ofte også ut da psykologen vet det kan være vanskelig for mange pasienter å snakke fritt og sette ord på symptomer

Anonymkode: 62570...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja slik er det ofte. 

Det er ofte mye skjema og overraskende lite prat hos psykolog , skjema fylles ofte også ut da psykologen vet det kan være vanskelig for mange pasienter å snakke fritt og sette ord på symptomer

Anonymkode: 62570...a1e

Vil sikkert også handle om pasienten føler skjemaene passer til det en sliter med. Da jeg hadde ADHD-utredning så tok jeg opp at jeg ikke følte skjemaene passet så godt for det jeg slet med. Og så snakket jeg om det jeg følte var problemene mine. 

Men enig i at det var mange skjemaer. 

Jeg hadde også en nevrologiske tester som tok rundt 2,5 timer. Kan være verdt å nevne at det er uenighet blant psykologer om disse testene bør brukes. Så ikke alle bruker dem.  

Anonymkode: 19a20...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde time forrige uke. Fikk ikke mulighet til å fylle ut noe skjema, måtte bare fortelle selv hva problemene mine var. Etter å ha levd i 50 år med å skjule problemene mine fra omverdenen (pga skam) var det ikke bare bare å få konkretisert tydelig hva jeg faktisk sliter med, så jeg ble høflig, men bestemt avvist med at jeg ikke hadde noe der å gjøre.

Fikk beskjed om å komme tilbake når jeg ikke lenger orket å stå i jobb. Fint det.

Anonymkode: c4c5f...555

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg hadde time forrige uke. Fikk ikke mulighet til å fylle ut noe skjema, måtte bare fortelle selv hva problemene mine var. Etter å ha levd i 50 år med å skjule problemene mine fra omverdenen (pga skam) var det ikke bare bare å få konkretisert tydelig hva jeg faktisk sliter med, så jeg ble høflig, men bestemt avvist med at jeg ikke hadde noe der å gjøre.

Fikk beskjed om å komme tilbake når jeg ikke lenger orket å stå i jobb. Fint det.

Det er leit å høre. Det er lange ventetider og mange som ber om hjelp, så de siler nok veldig. Har du midler til å gå privat, så kan du jo det. De så deg vel for frisk. Ta det som et kompliment. 

Anonymkode: f998b...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er leit å høre. Det er lange ventetider og mange som ber om hjelp, så de siler nok veldig. Har du midler til å gå privat, så kan du jo det. De så deg vel for frisk. Ta det som et kompliment. 

Anonymkode: f998b...168

Kompliment og kompliment. For meg er det jo bare en bekreftelse på at jeg er dum som et brød, som ikke en gang klarer å gjennomføre vgs. Ikke et spesielt godt kompliment 😆

Skjønner jo at det er mange som har det mye verre enn meg, men syns det er litt leit at jeg ikke fikk muligheten til å utdype litt mer. Og så er jeg redd for at jeg ikke klarer å stå i jobb så mye lenger, og da er det jo også rimelig håpløst at man må miste jobben før man får hjelp 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da må du klage! Jeg opplevde det samme men aksepterte det ikke! Og jeg fikk tilslutt utredning og diagnosen var klar. 

Anonymkode: ba7b3...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da må du klage! Jeg opplevde det samme men aksepterte det ikke! Og jeg fikk tilslutt utredning og diagnosen var klar. 

Anonymkode: ba7b3...d68

Tror ikke jeg orker den belastningen 🙂

Men mitt tips til TS er i hvert fall å skrive ned alt man plages med, ha klart for seg hva hun forventer, og å ikke holde tilbake. Det er ikke så lett å komme på alt man bør si når man sitter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kjenner meg igjen der. ADHD-symptomer er jo typisk ting som er svært skamfullt å innrømme om man ikke vet om diagnosen ADHD.  Selv turte jeg ikke innrømme alt selv etter jeg visste at det var ADHD-symptomer. Så jeg tonet ned problemene mine da jeg var til utredning. Selvsagt ikke lurt av meg, men jeg klarte ikke være ærlig. 

Angående dette med å miste jobben. Ulike psykologer har veldig ulik terskel på hva som kvalifiserer til ADHD. Nå vet ikke jeg hva du sliter med så jeg kan selvsagt ikke si noe om du vil få medhold om du klager. Men det er ikke gitt at psykologen som sa du ikke hadde noe å gjøre på en ADHD-utreding har rett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 21.38):

Heisann! Er det noen her som har blitt utredet i voksen alder og kan fortelle litt om første time? Kjenner meg litt engstelig nå som timen er veldig nære. Stod i innkallingsbrevet at jeg bør sette av minst 75 minutter til den første avtalen.

Har ikke tenkt å legge ut noe om symptomer eller annet, det er mellom meg, fastlege og dps, tok ikke en måned engang fra henvisningen ble sendt til første time, så jeg tenker at profesjonelle behandlere har mer å si om det enn noen anonyme på et forum 😅

Hei TS, da svigerdatteren min hadde første time ringte hun meg etter itmen, hun var fullstendig utkjørt og trengte ventilere før hun var i stand til å kjøre hjem, det var slitsomt for henne, ikke fordi det var mye i seg selv men fordi hun følte hun hadde feilet noe hun jo ikke hadde! Vi gjorde en avtale om at hun alltid kan ringe meg etter timer for å finne ro etterpå og det har hun gjort, hun går fortsatt til DPS men sjeldnere nå som hun er diagnostisert fordi det er lite "hjelp" å få bortsett fra diagnose og evt medisiner - men det å ha noen å snakke med tror jeg er viktig, håper du har noen og lykke til med timen! 

Anonymkode: cd0a0...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kjenner meg igjen der. ADHD-symptomer er jo typisk ting som er svært skamfullt å innrømme om man ikke vet om diagnosen ADHD.  Selv turte jeg ikke innrømme alt selv etter jeg visste at det var ADHD-symptomer. Så jeg tonet ned problemene mine da jeg var til utredning. Selvsagt ikke lurt av meg, men jeg klarte ikke være ærlig. 

Angående dette med å miste jobben. Ulike psykologer har veldig ulik terskel på hva som kvalifiserer til ADHD. Nå vet ikke jeg hva du sliter med så jeg kan selvsagt ikke si noe om du vil få medhold om du klager. Men det er ikke gitt at psykologen som sa du ikke hadde noe å gjøre på en ADHD-utreding har rett. 

Edit: Synes dette med at ulike psykologer har helt ulik forståelse av ADHD er et stort problem med disse utredningene. Typisk er også psykologene svært selvsikre på at de sitter på fasiten og at alle andre tar feil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Åh, takk for så mange fine svar! Blir helt rørt🥺 (er veldig lettrørt 😅) har lest så mange tråder her inne om nettopp ADHD-utredning hvor mange svar er krasse og nedlatende, som om mange her bare mååå ta på seg rollen som psykiatere for å luke ut de som trenger/ikke trenger utredning! Men i morgen starter det altså for meg! Er så spent! Og som sagt, så takknemlig for fine svar og nyttig informasjon fra dere som har erfart det selv! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette må du gjerne komme med kilder på!

For de som er satt til å utrede ADHD har fastsatte  nasjonale retningslinjer de skal følge. Det er ikke sånn at de bare selv kan velge hvem som har ADHD og hvem som ikke har det.

Anonymkode: 55bf9...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette må du gjerne komme med kilder på!

For de som er satt til å utrede ADHD har fastsatte  nasjonale retningslinjer de skal følge. Det er ikke sånn at de bare selv kan velge hvem som har ADHD og hvem som ikke har det.

Anonymkode: 55bf9...a33

Kriteriene for å få ADHD er svært vage og gir svært stort skjønn til de som utreder. Hadde kriteriene vært klare så hadde ikke folk gått til privat utreder etter å ha fått beskjed fra DPS om at de ikke har ADHD. Men i virkeligheten så er det enormt mange som går til privat utreder og får ADHD diagnosen etter å først ha fått beskjed av DPS om at de ikke har ADHD. 

Selv  ble jeg blant annet utredet av avtalespesialist og første timen sa han "Det er så mange med åpenbar ADHD som kommer til meg etter først å ha fått beskjed av DPS om at de ikke har ADHD. Det blir så mye dobbeltarbeid når DPS gjør så mange feil". 

Alle som har fulgt med i mediene de siste årene bør ha fått med seg hvor stort sprik det er mellom ulike psykologer/psykiatere når det kommer til hvem som får ADHD-diagnosen. Det er ny avisartikkel og nytt leserinnlegg nærmest hver uke. 

Så jeg skjønner ikke hva slags kilder du ønsker.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kriteriene for å få ADHD er svært vage og gir svært stort skjønn til de som utreder. Hadde kriteriene vært klare så hadde ikke folk gått til privat utreder etter å ha fått beskjed fra DPS om at de ikke har ADHD. Men i virkeligheten så er det enormt mange som går til privat utreder og får ADHD diagnosen etter å først ha fått beskjed av DPS om at de ikke har ADHD. 

Selv  ble jeg blant annet utredet av avtalespesialist og første timen sa han "Det er så mange med åpenbar ADHD som kommer til meg etter først å ha fått beskjed av DPS om at de ikke har ADHD. Det blir så mye dobbeltarbeid når DPS gjør så mange feil". 

Alle som har fulgt med i mediene de siste årene bør ha fått med seg hvor stort sprik det er mellom ulike psykologer/psykiatere når det kommer til hvem som får ADHD-diagnosen. Det er ny avisartikkel og nytt leserinnlegg nærmest hver uke. 

Så jeg skjønner ikke hva slags kilder du ønsker.  

Edit: Han sa det også fordi jeg er en av de som først fikk beskjed av DPS om at jeg helt klart ikke hadde ADHD og etterpå fikk ADHD diagnosen etter utredning fra både DPS og avtalespesialist.  På min siste utredning så var både DPS og avtalespesialisten helt sikre på at jeg hadde ADHD og at dette var noe som burde blitt fanget opp ved første utredning . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...