Gå til innhold

Hvordan hadde samfunnet sett ut om alle som hadde lyst skulle vært hjemme med barna?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Komisk at noen tror alle kvinner har små barn hele livet («halve arbeidsstokken blir borte»).

Anonymkode: c563e...4ca

Er ikke halve poenget for disse å få mange unger, da? 

Anonymkode: b9b0a...de0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Norge er på verdenstoppen i dårlig psykisk helse, høyt oppr på selvmordsstatistikken. De siste 10 årene har utagerende atferd i skolen økt drastisk. 

Hadde en forelder vært hjemme med ungene hadde man fått mulighet til å gi barna mindre stress. Ser noen skriver at mor er å fikser negler, men en tradisjonell husmor hadde løst mye. Ungene i Norge i dag er stresset fra de er ettåringer, og alt rushes, mens voksne betaler for å lære å stresse ned. På sikt hadde man nok spart penger på at mor var hjemme. Mindre psykiske helseplager, staten kunne kuttet stort i subsidier til barnehager og SFO, det hadde vært mindre press på psykisk helsehjelp, folk hadde hatt mindre livsstilssykdommer med mindre ultraprodsesert mat. 

Anonymkode: 0e227...f3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

...Hadde en forelder vært hjemme med ungene hadde man fått mulighet til å gi barna mindre stress. Ser noen skriver at mor er å fikser negler, men en tradisjonell husmor hadde løst mye. Ungene i Norge i dag er stresset fra de er ettåringer, og alt rushes, mens voksne betaler for å lære å stresse ned. På sikt hadde man nok spart penger på at mor var hjemme. Mindre psykiske helseplager, staten kunne kuttet stort i subsidier til barnehager og SFO, det hadde vært mindre press på psykisk helsehjelp, folk hadde hatt mindre livsstilssykdommer med mindre ultraprodsesert mat. 

Anonymkode: 0e227...f3a

Det er ikke måte på hvilke mirakler husmora skal skape. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke måte på hvilke mirakler husmora skal skape. 

Ja, det var ikke lite. Og må det alltid være mor? Hvis man hadde byttet ut "mor" og "kvinnen" med "far" og "mannen" i argumentene for at husmødre er en god ide, hadde man fremdeles synes at det hørtes greit ut? Mannen kunne jobbet to dager i uken? Mannen kunne forsynt seg av en pengebunke i skapet som kona tittet innom og fylte på? Mannen kunne sittet på benken og skravlet med nabomenn? 

Anonymkode: bce47...6d6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge partneren betaler for det, må jo folk velge hva de ønsker. Men det er ikke noe staten skal finansiere, for det har ikke AS Norge råd til.

Anonymkode: 26637...5ad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norge trenger arbeidkraft. Mange kvinner hjemme, hadde rasert mange viktige arbeidsplasser/samfunnsoppgaver.

Det er heller ikke nok jobb i hjemmet lenger til en "fulltidsstilling". Vi har vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, støvsuger og all verdens maskiner. Matlaging er ikke det det en gang var. Butikkene er fulle av matvarer. Trenger heller ikke å drive matauk (fiske, dyrke, plukke, safte, sylte...). Vi har lettstelte hus.

Mødre er ikke så tøffe lenger. Om man f.eks får baby i hus, så må eldre barn i barnehage for at mor og far skal klare hverdagen (i henhold til KG). De fleste ønsker seg masse hjelp med barnepass for egentid og alenetid. Det kan jo ikke forventes om man er hjemmeværende.

I tillegg til alt som er nevnt over her, om kvinners økonomiske situasjon, at man blir avhengig av en mann, at man blir utdatert i yrket sitt osv.

Så, nei, jeg har ikke trua på at det hadde vært en god ide. Om noe, så burde folk bli flinkere til å ikke ha så høye krav, og heller jobbe litt redusert i 5 - 6 år, mens barna er små. Det er jo et privat valg.

Jeg er født på 60-tallet, med to foreldre i full jobb. Til og med den gangen gikk det helt fint. Selv om de hadde mye mer jobb hjemme enn de fleste av oss har nå. Ikke var det noe som het avspasering, fleksitid eller hjemmekontor heller. Kortere ferie.

Prøvde meg to år som hjemmeværende. Det var rett og slett kjedelig. Deilig å starte på jobb igjen.

Anonymkode: 6c8f7...a37

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kom over denne: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/0Vl6ao/forsvarer-husmoedre-nei-vi-har-ikkje-mista-forstanden

Denne debattanten har en instagramprofil hvor hun fremmer kvinners rett til å være hjemme og "være mor og kvinne" slik det er ment fra naturens side. Og da må jeg bare si at det dukker opp en del spørsmål hos meg.

Selv om jeg, som selv er kvinne og mor,kan annerkjenne at det er mange utfordringer ved å kombinere jobb og familie, er det noen ting som er uklare for meg når folk argumenterer så hardt for at alle kvinner som ø sker det, burde ha mulighet til å være hjemme. Hva hadde skjedd hvis en stor kvinner faktisk tok dette valget? Hvordan hadde samfunnet sett ut? Hvor mye av samfunnets penger hadde gått med til å støtte hjemmeværende kvinner? Når kvinnene forlot arbeidslivet, hadde vi da etterhvert fått overvekt av menn i tradisjonelle kvinnyrker som jordmødre, helsesøstre og barnehage? Hvordan ville fødelsesomsorgen da sett ut? Hvem hadde ivaretatt kvinners perspektiv om en stor andel kvinner gikk ut av yrkeslivet og holdt seg hjemme? Hvem skulle kjempet for kvinners rettigheter og kvinnehelse?

Og hva med menn som ønsker å være hjemme med barnet? Skal de også få muligheten til dette, eller er det en rett som skal forbeholdes kvinnerkjønnet?

Og hva med samfunnsperspektivet? Hva skjer hvis folk slutter å bidra for fellesskapet?  Jeg anerkjenner at det er en stor og viktig jobb å ta seg av barn. Men gamle dagers kvinner gikk ikke bare hjemme med barn. De sydde klær, passet dyr, dyrket mat osv, altså gjorde den jobben som samfunnet gjør for oss i dag, blant annet av kvinner i arbeid. 

Ja, så hva tenker dere?

Alle som har råd til det kan være hjemmeværende, bor man i billige hus, lager mat fra bunnen, syr, strikker, minimerer kafeturer og shopping, tror jeg mange har råd. Hvorfor skal staten betale for det, ingen gidder jobbe hvis de får penger uten?

Anonymkode: bd7ca...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Å gå hjemme med barn er ikke synonymt med å være undertrykket. Min bestemor droppet helt frivillig ut av vgs for å gifte seg med en 10 år eldre mann med mye penger. Lever enda og har aldri jobbet for lønnslipp. Hadde en pengebunke i skapet hun forsynte seg av. Bestefar tittet innom skapet jevnlig og fylte på da pengebunken begynte å skrumpe. Satt hver dag og drakk kaffe med nabokjerringene mens unga lekte ute. Hennes jobb var å lage middag og holde huset rent. Drømmeliv spør du meg. Hun har aldri angret.. I min venninnegjeng er det ingen som hadde dratt på jobb dersom mennene hadde tjent godt. Majoriteten har funnet seg menn som tjener under 600 000. Alle hvisker at vil tilbake til 50 - tallet, men det er ikke lov å si høyt i demokratiet Norge.

Anonymkode: 5c56a...c98

Helt helt enig. Det er jag jag jag jag jag jobb jobb jobb penger penger penger penger penger penger frihet frihet frihet selvstendighet feminisme vi skal klare oss selv men INGEN som snakker høyt om hvor forbaska utbrente Nådagens  mødre er fordi vi skal være supermammaer og klare absolutt ALT. inntil vi treffer veggen og Bam. Så har du mistet alle de gode årene med småbarn og alt annet fordi man må ut i jobb man må ditt man må datt.for en helt for jævlig generasjon for oss kvinner sier bare jeg.

Anonymkode: f9e95...d7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så lenge partneren betaler for det, må jo folk velge hva de ønsker. Men det er ikke noe staten skal finansiere, for det har ikke AS Norge råd til.

Anonymkode: 26637...5ad

Tro meg. Med de pengene Norge sitter på så bør faen meg.norge levd et liv i luksus slik som de gjør i Qatar.og Monaco.. Men neiiiida her skal alt sløses på donasjoner andre land våpen til.ukrainere og alle mens folk må.jobbe seg ihjel ellers. Norge er dessuten blitt så korrupt med årene at det ikke lenger er hva man skulle trodd.

Ikke glem hvor mye staten tjener på at vi også er ut i jobb. De tjente så grovt mye på strømkrisa  for par år tilbake at de kunne tatt vare på.hele Norge med alle pengene de tjente inn. 

Alle politikere lyver og alle tenker kun på penger. Sånn er det desverre blitt.

Anonymkode: f9e95...d7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å være en hjemmeværende mamma er supert. Barna slipper å komme hjem til tomt hus, middagen er klar til mannen kommer hjem, huset er vasket og ryddig, Leksene har man god tid å hjelpe med. Slipper å bruke kvelder og helger til å vaske og holde hjemmet i orden. Man har mye mer kontroll på hva barna holder på med, hvem de er sammen med osv. Alt er rolig og harmonisk fordi man slipper alt det stresset som følger jobb og familie. Herlig rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei. Å ta seg jobb som lege, i barnehage etc er en jobb. Å være hjemmeværende er som å være arbeidsledig. Det er - for samfunnet - helt uten nytte. (Og det er ikke sammenlignbart med å være ufør, som jo har en årsak og dermed etisk er helt ok)

Anonymkode: c2aa1...5c0

Denne holdningen reagerer jeg på, at den eneste godkjente samfunnsnytten er økonomisk.

Hva med den menneskelige aspektet, å ta seg av barn og eldre familiemedlemmer?  Er det helt uten nytte for samfunnet?

Hva med frivillighet?  Er det helt uten nytte for samfunnet?

Anonymkode: 15054...9ea

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Å være en hjemmeværende mamma er supert. Barna slipper å komme hjem til tomt hus, middagen er klar til mannen kommer hjem, huset er vasket og ryddig, Leksene har man god tid å hjelpe med. Slipper å bruke kvelder og helger til å vaske og holde hjemmet i orden. Man har mye mer kontroll på hva barna holder på med, hvem de er sammen med osv. Alt er rolig og harmonisk fordi man slipper alt det stresset som følger jobb og familie. Herlig rett og slett.

Helt sikkert herlig å slippe å gå på jobb, det tviler jeg ikke på et sekund.  Men hvis man ikke bare tenker på hvordan dette føles for den enkelte, men hvilket ansvar vi har som medlemmer i et samfunn; hvordan ville dette samfunnet sett ut dersom veldig mange kvinner valgte å være hjemme? Kan det forsvares at en stor andel kvinner skal ut av arbeidslivet for å holde oversikt over huset, hvem barna leker med og hvordan det ligger an med leksene?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Denne holdningen reagerer jeg på, at den eneste godkjente samfunnsnytten er økonomisk.

Hva med den menneskelige aspektet, å ta seg av barn og eldre familiemedlemmer?  Er det helt uten nytte for samfunnet?

Hva med frivillighet?  Er det helt uten nytte for samfunnet?

Anonymkode: 15054...9ea

Ikke i utgangspunktet, men poenget er at dersom veldig mange valgte dette ville resultatet vært at arbeidsplasser som feks sykehjem ville blitt totalt underbemannet, fordi alle kvinnene var hjemme med barna. Og vipps måtte kvinnene ta vare på sine gamle foreldre også, om de ville eller ikke,for det var ikke noe annet sted for dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Helt sikkert herlig å slippe å gå på jobb, det tviler jeg ikke på et sekund.  Men hvis man ikke bare tenker på hvordan dette føles for den enkelte, men hvilket ansvar vi har som medlemmer i et samfunn; hvordan ville dette samfunnet sett ut dersom veldig mange kvinner valgte å være hjemme? Kan det forsvares at en stor andel kvinner skal ut av arbeidslivet for å holde oversikt over huset, hvem barna leker med og hvordan det ligger an med leksene?

Ser den, men det er litt rart å tenke på hvordan samfunnet klarte seg da det var vanlig at mødrene var hjemmeværende. Var det ikke på 70-80 tallet alle skulle ut i jobb? Det var vel da oljen kom, så man kan ikke si at grunnen til velstanden kom med at mødre gikk ut i lønnet arbeid? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke 70 tallet lenger. Alle er i barnehage. Hvem skal de leke med? 

Anonymkode: fee17...aa7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ser den, men det er litt rart å tenke på hvordan samfunnet klarte seg da det var vanlig at mødrene var hjemmeværende. Var det ikke på 70-80 tallet alle skulle ut i jobb? Det var vel da oljen kom, så man kan ikke si at grunnen til velstanden kom med at mødre gikk ut i lønnet arbeid? 

Velstanden kom jo ikke bare av seg selv gjennom oljen. Noe mer må jo skje for at olje blir om til velstand, som for eksempel utvikling av næringer og arbeidsplasser = flere folk i arbeid = behov for barnehager, sykehjem osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
lillebamsemums skrev (12 timer siden):

Det er også 10 år uten sparing av pensjon med mindre man sparer selv

Du får vel fremdeles pensjonspoeng selv om du er hjemme med små barn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er du opphengt i hva andre gjør?

Hos oss gikk min mann hjemme, for utenom på kjøkkenet og på klesvask er jeg verdens verste husmor. 

Tror faktisk vi hadde fått et bedre samfunn om en av foreldrene tok hovedansvaret i heimen

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo ikke 70 tallet lenger. Alle er i barnehage. Hvem skal de leke med? 

Anonymkode: fee17...aa7

Åpne barnehager bla

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (24 minutter siden):

Hvorfor er du opphengt i hva andre gjør?

Hos oss gikk min mann hjemme, for utenom på kjøkkenet og på klesvask er jeg verdens verste husmor. 

Tror faktisk vi hadde fått et bedre samfunn om en av foreldrene tok hovedansvaret i heimen

Fordi, det andre gjør er også et samfunnsspørsmål. Jeg har null problem med at noen velger å være hjemme en periode, men jeg er kritisk til oppfordringer om at flest mulig bør gjøre dette og at samfunnet skal legge til rette for en ny generasjon husmødre (jf. lenken i HI). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...