Gå til innhold

Hvordan hadde samfunnet sett ut om alle som hadde lyst skulle vært hjemme med barna?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herregud det er mitt største mareritt å måtte vært hjemme med barna 100% 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tipper endel sykemeldinger hos kvinner ville vært unngått ved en bedre løsning enn i dag. Jeg personlig kunne aldri tenkt meg å vært hjemmeværende husmor med skolebarn, men i småbarnsfasen? Definivt! Kjøret med å se ettåringen min 3 timer daglig i ukedagene, var definitivt en medvirkende årsak til at jeg fikk på en så kraftig smell at jeg ikke fungerte to år etterpå. Ikke alle har økonomisk mulighet til å velge å være hjemme de første årene. Men hvis totalbelastningen gjør at man blir sykemeldt, belastes samfunnsøkonomien like mye uansett 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 05a76...b40

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, det er ikke lenge siden kvinnene ble tvingt ut i arbeid og vi ser hvor galt det var mtp hvordan det har gått med ungene… dersom vi ser på det globalt så er det fortsatt vanligst at kvinner er hjemme. Tror vi hadde overlevd det, er jo en haug av kvinner som setter jobb forran barna sine så tror bare vi hadde fått ett lykkeligere samfunn. Det trenger ikke være enten eller heller, hva med jobb 2 dager i uken ts da kan man kombinere begge deler. 

Anonymkode: 5c56a...c98

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tja, det er ikke lenge siden kvinnene ble tvingt ut i arbeid og vi ser hvor galt det var mtp hvordan det har gått med ungene… dersom vi ser på det globalt så er det fortsatt vanligst at kvinner er hjemme. Tror vi hadde overlevd det, er jo en haug av kvinner som setter jobb forran barna sine så tror bare vi hadde fått ett lykkeligere samfunn. Det trenger ikke være enten eller heller, hva med jobb 2 dager i uken ts da kan man kombinere begge deler. 

Men hvorfor er det bare kvinnene som skal gjøres økonomisk hjelpeløse og subbe rundt hjemme og hvor de tøffeste intellektuelle spørsmålene dreier seg om utseende på barnets avføring og om hvilken såpe som er best til å skure gulvene med? Har ikke barna en far? Bor ikke også faren i det samme huset?

Grunnen til at kvinner fremdeles undertrykkes i mange lutfattige land er fordi mennene holder dem nede. Kvinnehelse eksisterer ikke, ei heller utdanningsinstitusjoner, sykehus eller sykehjem. Slik går det når halve den voksne befolkningen skal låses inn hjemme. 

Anonymkode: dcd32...4ef

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Litt usikker på om "tvingt ut i arbeid" er riktig fremstilt. "Kjempet frem retten til å arbeide" er kanskje bedre?

Anonymkode: bce47...6d6

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor er det bare kvinnene som skal gjøres økonomisk hjelpeløse og subbe rundt hjemme og hvor de tøffeste intellektuelle spørsmålene dreier seg om utseende på barnets avføring og om hvilken såpe som er best til å skure gulvene med? Har ikke barna en far? Bor ikke også faren i det samme huset?

Grunnen til at kvinner fremdeles undertrykkes i mange lutfattige land er fordi mennene holder dem nede. Kvinnehelse eksisterer ikke, ei heller utdanningsinstitusjoner, sykehus eller sykehjem. Slik går det når halve den voksne befolkningen skal låses inn hjemme. 

Og for at disse perspektivene skal løftes frem, er det helt avgjørende at kvinner sitter i ledende posisjoner. Et samfunn styrt av bare menn, er ikke i stand til å også ivareta kvinner.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

er jo en haug av kvinner som setter jobb forran barna sine så tror bare vi hadde fått ett lykkeligere samfunn. Det trenger ikke være enten eller heller, hva med jobb 2 dager i uken ts da kan man kombinere begge deler. 

Er det bare kvinner som er dårlige foreldre fordi de er i arbeid? Eller er også menn dårlige foreldre fordi de er i arbeid?

Vi ser den skyhøye kriminalitetsraten hos 2. generasjons innvandrere, hvor pappa kjører taxi 18 timer i døgnet for å prøve å forsørge kone og ungeflokk mens guttebarna reker gatelangs og verves inn i kriminalitet fordi de ikke gidder å henge på 50 kvm2 med mor og fem småsøsken. Syns du dette er en bedre løsning enn at begge foreldre er i jobb? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Komisk at noen tror alle kvinner har små barn hele livet («halve arbeidsstokken blir borte»).

Anonymkode: c563e...4ca

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Menes det å være hjemme med barna 100% fra første blir født til siste flytter ut? Eller til yngste starter på barneskolen? Ungdomsskolen? 

Personlig hadde jeg gått på veggen av kjedsomhet og ensomhet dersom jeg ikke haddr en jobb.

Anonymkode: 39fc1...cea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tipper endel sykemeldinger hos kvinner ville vært unngått ved en bedre løsning enn i dag. Jeg personlig kunne aldri tenkt meg å vært hjemmeværende husmor med skolebarn, men i småbarnsfasen? Definivt! Kjøret med å se ettåringen min 3 timer daglig i ukedagene, var definitivt en medvirkende årsak til at jeg fikk på en så kraftig smell at jeg ikke fungerte to år etterpå. Ikke alle har økonomisk mulighet til å velge å være hjemme de første årene. Men hvis totalbelastningen gjør at man blir sykemeldt, belastes samfunnsøkonomien like mye uansett 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 05a76...b40

Tankekorset er jo at det konsekvent er kvinnene som går i veggen, fordi mennene ikke gidder å bidra med sin halvdel. "Kjerringa skal være i full jobb og stå for halve inntekten i hjemmet, men hun får fader meg ta seg av unga og husarbeidet også".

Det er mye unødvendig sykdom i samfunnet, som enkelt kan kuperes ved at mennene starter med å bidra på lik linje med kvinnene. Løsningen er IKKE å gå 100 år tilbake i tid og lenke fast kvinnene til løpesnora mellom kjøkkenet og soverommet igjen mens de må trygle mannen om lommepenger. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Menes det å være hjemme med barna 100% fra første blir født til siste flytter ut? Eller til yngste starter på barneskolen? Ungdomsskolen? 

Personlig hadde jeg gått på veggen av kjedsomhet og ensomhet dersom jeg ikke haddr en jobb.

Anonymkode: 39fc1...cea

Mine 3 barn er 8, 11 og 13 og vi har aldri hatt det mer travelt. Når de gikk i bhg var det faktisk bare å hente dem kl 15 og å leke hjemme på stuegulvet til de skulle sove kl 19. Med 3 skolebarn så har man derimot lekser, fritidsaktiviteter, vennegrupper, dugnader og cuper hver helg.

Med mindre man nekter ungene aktiviteter da, og lar dem sitte inne og surfe på TikTok i 7 timer hver kveld 🤷‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine 3 barn er 8, 11 og 13 og vi har aldri hatt det mer travelt. Når de gikk i bhg var det faktisk bare å hente dem kl 15 og å leke hjemme på stuegulvet til de skulle sove kl 19. Med 3 skolebarn så har man derimot lekser, fritidsaktiviteter, vennegrupper, dugnader og cuper hver helg.

Med mindre man nekter ungene aktiviteter da, og lar dem sitte inne og surfe på TikTok i 7 timer hver kveld 🤷‍♀️

Jeg er enig. Det er mye mer travelt med skolebarn enn småbarn. Det er ekstremt travelt, særlig når man i tillegg gjerne jobber 50 timers uker som jeg gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Komisk at noen tror alle kvinner har små barn hele livet («halve arbeidsstokken blir borte»).

Anonymkode: c563e...4ca

Men likevel - la oss si man har tre barn med tre års mellomrom og du er hjemme til minste er tre år. Det er nesten ti år ute av arbeidslivet, og ti år der du ikke har fått opparbeidet deg erfaring eller oppdtatert deg faglig. Det er ikke gitt at det da er så lett å komme tilbake. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var hjemme med 4 små og elsket hjemmelivet. Da yngstemann ble 12, begynte jeg i jobb igjen.

Anonymkode: 129c9...33c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

USA er vel et skrekkens eksempel, ts?
Det er ingen land det går bra med som har større mengder hjemmeværende kvinner - eller menn. (Og det er en del land der det primært er kvinnene som jobber, mens menn går på fylla og ellers driver dank.)

Nei. Å ta seg jobb som lege, i barnehage etc er en jobb. Å være hjemmeværende er som å være arbeidsledig. Det er - for samfunnet - helt uten nytte. (Og det er ikke sammenlignbart med å være ufør, som jo har en årsak og dermed etisk er helt ok)

Anonymkode: c2aa1...5c0

I USA må en lett uted 20k mnd for barnepass mao det vil ofte ikke lønne seg med bhg

Å være hjemmeværende er ikke sammenlignbart med å være arb ledig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legger du alt på kvinnene, mannen er en like god og viktig del av barnas oppvekst.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Å gå hjemme med barn er ikke synonymt med å være undertrykket. Min bestemor droppet helt frivillig ut av vgs for å gifte seg med en 10 år eldre mann med mye penger. Lever enda og har aldri jobbet for lønnslipp. Hadde en pengebunke i skapet hun forsynte seg av. Bestefar tittet innom skapet jevnlig og fylte på da pengebunken begynte å skrumpe. Satt hver dag og drakk kaffe med nabokjerringene mens unga lekte ute. Hennes jobb var å lage middag og holde huset rent. Drømmeliv spør du meg. Hun har aldri angret.. I min venninnegjeng er det ingen som hadde dratt på jobb dersom mennene hadde tjent godt. Majoriteten har funnet seg menn som tjener under 600 000. Alle hvisker at vil tilbake til 50 - tallet, men det er ikke lov å si høyt i demokratiet Norge.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel - la oss si man har tre barn med tre års mellomrom og du er hjemme til minste er tre år. Det er nesten ti år ute av arbeidslivet, og ti år der du ikke har fått opparbeidet deg erfaring eller oppdtatert deg faglig. Det er ikke gitt at det da er så lett å komme tilbake. 

Det er også 10 år uten sparing av pensjon med mindre man sparer selv

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kunne fått være hjemme i vertfall 3 år.

Anonymkode: d62ae...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg var hjemme med 4 små og elsket hjemmelivet. Da yngstemann ble 12, begynte jeg i jobb igjen.

Anonymkode: 129c9...33c

Det er vel greit det, du hadde vel en mann som betalte. 

Anonymkode: b9b0a...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...