AnonymBruker Skrevet 23. mars #1 Del Skrevet 23. mars Kom over denne: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/0Vl6ao/forsvarer-husmoedre-nei-vi-har-ikkje-mista-forstanden Denne debattanten har en instagramprofil hvor hun fremmer kvinners rett til å være hjemme og "være mor og kvinne" slik det er ment fra naturens side. Og da må jeg bare si at det dukker opp en del spørsmål hos meg. Selv om jeg, som selv er kvinne og mor,kan annerkjenne at det er mange utfordringer ved å kombinere jobb og familie, er det noen ting som er uklare for meg når folk argumenterer så hardt for at alle kvinner som ø sker det, burde ha mulighet til å være hjemme. Hva hadde skjedd hvis en stor kvinner faktisk tok dette valget? Hvordan hadde samfunnet sett ut? Hvor mye av samfunnets penger hadde gått med til å støtte hjemmeværende kvinner? Når kvinnene forlot arbeidslivet, hadde vi da etterhvert fått overvekt av menn i tradisjonelle kvinnyrker som jordmødre, helsesøstre og barnehage? Hvordan ville fødelsesomsorgen da sett ut? Hvem hadde ivaretatt kvinners perspektiv om en stor andel kvinner gikk ut av yrkeslivet og holdt seg hjemme? Hvem skulle kjempet for kvinners rettigheter og kvinnehelse? Og hva med menn som ønsker å være hjemme med barnet? Skal de også få muligheten til dette, eller er det en rett som skal forbeholdes kvinnerkjønnet? Og hva med samfunnsperspektivet? Hva skjer hvis folk slutter å bidra for fellesskapet? Jeg anerkjenner at det er en stor og viktig jobb å ta seg av barn. Men gamle dagers kvinner gikk ikke bare hjemme med barn. De sydde klær, passet dyr, dyrket mat osv, altså gjorde den jobben som samfunnet gjør for oss i dag, blant annet av kvinner i arbeid. Ja, så hva tenker dere? Anonymkode: bce47...6d6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #2 Del Skrevet 23. mars Jeg har inntrykk av at arbeidslivet i Norge er basert på at både kvinner og menn skal være i jobb, så jeg tenker at økonomien i landet hadde fått seg en stor knekk om plutselig nesten alle kvinner hadde sluttet å jobbe. Hvordan hadde det gått i helsevesenet om alle kvinnelige sykepleiere og hjelpepleiere plutselig hadde bestemt seg for å slutte å jobbe og heller være hjemme? Jeg mener også at i dagens samfunn finnes det så mange gode hjelpemidler i hjemmet, at ingen kvinner (eller menn) egentlig kan rettferdiggjøre at de kan være hjemmeværende på heltid. En ting er å være hjemme med små barn i en periode, men når barna blir større burde man jobbe i hvert fall deltid. Arbeidslivet i dag er bygd opp rundt tanken om at alt skal være effektivt, og det er nedskjæringer overalt og en forventning om at flere arbeidsoppgaver skal fordeles på færre. Jeg tror vi trenger alle arbeidsføre i jobb, både kvinner og menn. Jeg mener tradwife-trenden er en kunnskapsløs romantisering av husmorlivet. Hva er lønnsomt med at mennene skal jobbe ræva av seg for å forsørge arbeidsføre kvinner som har allverdens hjelpemidler i hjemmet? Vi trenger jo ikke lenger vaske klær og oppvask for hånd, vi har robotstøvsugere, tørketromler, og mange hjelpemidler til å lage mat. 50-tallets husmødre hadde himlet med øynene over moderne husmødre på tiktok og insta. Både kvinner og menn bør arbeide, og hvis man ønsker å være hjemme med små barn i en periode, så bør også menn få ta del i dette om de ønsker. Med mindre det er en baby som skal ammes, er det ingenting som tilsier at det må være mor som er hjemme med ungen. Anonymkode: 37107...550 9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #3 Del Skrevet 23. mars Kvinners (og menn) kan gjerne arbeide hjemme av hvilken grunn de vil, så lenge de lever på sparepenger eller partneren betaler. JEG ønsker ikke å betale for at de vil være husmor/husfar. Anonymkode: b9b0a...de0 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #4 Del Skrevet 23. mars Hvis likestillingen og dermed halve landets verdiskapning forsvinner, så blir det jo som å gå 100 år tilbake i tid. Hvor det ikke fantes barnehager, sykehjem, skoler eller sykehus. Tilbake til storfamilier hvor de gamle ble pleiet og stelt hjemme, hvor barna fikk hjemmeundervisning i noen få år før de ble satt i arbeid, osv. Hvor kvinnehelse var ikke-eksisterende og hvor ulykkelige ekteskap var normalen. Det er jo bare å se for seg at halve Norges arbeidsstokk ikke lenger kommer på jobb 🤷♀️ Bare se til land hvor kvinnen lenkes fast til hjemmet, som f eks Pakistan. Fattigdom er utbredt, barnedødeligheten er stor, kvinnehelse er ikke-eksisterende og alle gamle og syke må pleies i hjemmet til sine voksne barn. Nåtidens tradwife-liv på TikTok med botox og rosa cupcakes blir noe helt annet med en dement, utpisset svigerfar i bakgrunnen. Anonymkode: dcd32...4ef 16 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #5 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kvinners (og menn) kan gjerne arbeide hjemme av hvilken grunn de vil, så lenge de lever på sparepenger eller partneren betaler. JEG ønsker ikke å betale for at de vil være husmor/husfar. Anonymkode: b9b0a...de0 Men vi betaler jo for det. Disse hjemmeværende folka nyter svært godt av at alle vi andre drifter barnehager, skoler, pedagoger og helsevesen som tar vare på barna deres, mens de setter på robotstøvsugeren og vaskemaskinen slik at de får manikyrert neglene sine og binget Bridgeton i fred. Anonymkode: dcd32...4ef 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
beige Skrevet 23. mars #6 Del Skrevet 23. mars Kanskje det hadde vært mindre arbeidsledighet? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #7 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis likestillingen og dermed halve landets verdiskapning forsvinner, så blir det jo som å gå 100 år tilbake i tid. Hvor det ikke fantes barnehager, sykehjem, skoler eller sykehus. Tilbake til storfamilier hvor de gamle ble pleiet og stelt hjemme, hvor barna fikk hjemmeundervisning i noen få år før de ble satt i arbeid, osv. Hvor kvinnehelse var ikke-eksisterende og hvor ulykkelige ekteskap var normalen. Det er jo bare å se for seg at halve Norges arbeidsstokk ikke lenger kommer på jobb 🤷♀️ Bare se til land hvor kvinnen lenkes fast til hjemmet, som f eks Pakistan. Fattigdom er utbredt, barnedødeligheten er stor, kvinnehelse er ikke-eksisterende og alle gamle og syke må pleies i hjemmet til sine voksne barn. Nåtidens tradwife-liv på TikTok med botox og rosa cupcakes blir noe helt annet med en dement, utpisset svigerfar i bakgrunnen. Anonymkode: dcd32...4ef Ja, nemlig. Det er noe med den totale mangelen på bevissthet om hva dette ville gjort med samfunnet, og hva det egentlig betyr at kvinner skal gå hjemme. Når noen få gjør det går det så klart greit. Men denne oppfordringen til at flere (alle?) skal "lytte til sin kvinnelighet" og bli husmor på heltid - det ender jo med den totale samfunnskollaps. Anonymkode: bce47...6d6 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #8 Del Skrevet 23. mars beige skrev (Akkurat nå): Kanskje det hadde vært mindre arbeidsledighet? Arbeidsledigheten i Norge er på under 2 %, mao nærmest ikke-eksisterende. Den svært lave arbeidsledigheten er oppgitt som en av hovedgrunnene til at renta trolig ikke settes ned på rentemøtet førstkommende torsdag. Anonymkode: dcd32...4ef 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 23. mars #9 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Kom over denne: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/0Vl6ao/forsvarer-husmoedre-nei-vi-har-ikkje-mista-forstanden Denne debattanten har en instagramprofil hvor hun fremmer kvinners rett til å være hjemme og "være mor og kvinne" slik det er ment fra naturens side. Og da må jeg bare si at det dukker opp en del spørsmål hos meg. Selv om jeg, som selv er kvinne og mor,kan annerkjenne at det er mange utfordringer ved å kombinere jobb og familie, er det noen ting som er uklare for meg når folk argumenterer så hardt for at alle kvinner som ø sker det, burde ha mulighet til å være hjemme. Hva hadde skjedd hvis en stor kvinner faktisk tok dette valget? Hvordan hadde samfunnet sett ut? Hvor mye av samfunnets penger hadde gått med til å støtte hjemmeværende kvinner? Når kvinnene forlot arbeidslivet, hadde vi da etterhvert fått overvekt av menn i tradisjonelle kvinnyrker som jordmødre, helsesøstre og barnehage? Hvordan ville fødelsesomsorgen da sett ut? Hvem hadde ivaretatt kvinners perspektiv om en stor andel kvinner gikk ut av yrkeslivet og holdt seg hjemme? Hvem skulle kjempet for kvinners rettigheter og kvinnehelse? Og hva med menn som ønsker å være hjemme med barnet? Skal de også få muligheten til dette, eller er det en rett som skal forbeholdes kvinnerkjønnet? Og hva med samfunnsperspektivet? Hva skjer hvis folk slutter å bidra for fellesskapet? Jeg anerkjenner at det er en stor og viktig jobb å ta seg av barn. Men gamle dagers kvinner gikk ikke bare hjemme med barn. De sydde klær, passet dyr, dyrket mat osv, altså gjorde den jobben som samfunnet gjør for oss i dag, blant annet av kvinner i arbeid. Ja, så hva tenker dere? Anonymkode: bce47...6d6 Min mann var hjemmeværende i flere år, er ikke alltid mor som er hjemmeværende. Det er faktisk en jobb for fellesskapet å være hjemmeværende og. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #10 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, nemlig. Det er noe med den totale mangelen på bevissthet om hva dette ville gjort med samfunnet, og hva det egentlig betyr at kvinner skal gå hjemme. Når noen få gjør det går det så klart greit. Men denne oppfordringen til at flere (alle?) skal "lytte til sin kvinnelighet" og bli husmor på heltid - det ender jo med den totale samfunnskollaps. Anonymkode: bce47...6d6 Nå har det også, til alle tider, vært en god del komplett udugelige husmødre i samfunnet. Vi kjenner alle til slike historier, hvor unger gikk for lut og kaldt vann og ikke fikk omsorg. Det er nemlig ikke slik at alle kvinner er skapt for å dasse rundt alene hjemme og vaske vinduer og skifte bleier mens gubbene koser seg på jobb med intellektuell og fysisk stimuli. Anonymkode: dcd32...4ef 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #11 Del Skrevet 23. mars Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Min mann var hjemmeværende i flere år, er ikke alltid mor som er hjemmeværende. Det er faktisk en jobb for fellesskapet å være hjemmeværende og. Ja, jeg kan være enig i at det kan være nødvendig og at det så klart ofte gjøres en viktig jobb. Men reagerer på at det (i alle fall av denne debattanten) knyttes så tett opp til det å være kvinne, som om det er et behov bare kvinner har, eller kan ha. Og at det oppfordres så sterkt til at kvinner skal lytte til dette behovet. Det vil jo rett og slett ikke gå opp om alle skulle gjøre det. Og i alle fall ikke om mennene også begynte å lytte, hehe! Anonymkode: bce47...6d6 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #12 Del Skrevet 23. mars Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Min mann var hjemmeværende i flere år, er ikke alltid mor som er hjemmeværende. Det er faktisk en jobb for fellesskapet å være hjemmeværende og. Ikke hvis man forsyner seg av barnehageplasser, legetimer, pedagoger og skoleplasser som er direkte konsekvenser av at kvinner er i arbeid. Da er du faktisk bare en lat person som koser deg hjemme med oppvaskmaskin og robotstøvsuger mens andre kvinner tar seg av barna dine. Anonymkode: dcd32...4ef 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 23. mars #13 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg kan være enig i at det kan være nødvendig og at det så klart ofte gjøres en viktig jobb. Men reagerer på at det (i alle fall av denne debattanten) knyttes så tett opp til det å være kvinne, som om det er et behov bare kvinner har, eller kan ha. Og at det oppfordres så sterkt til at kvinner skal lytte til dette behovet. Det vil jo rett og slett ikke gå opp om alle skulle gjøre det. Og i alle fall ikke om mennene også begynte å lytte, hehe! Anonymkode: bce47...6d6 Er veler at enhver familie må få orbe seg slik som passer best for de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 23. mars #14 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke hvis man forsyner seg av barnehageplasser, legetimer, pedagoger og skoleplasser som er direkte konsekvenser av at kvinner er i arbeid. Da er du faktisk bare en lat person som koser deg hjemme med oppvaskmaskin og robotstøvsuger mens andre kvinner tar seg av barna dine. Anonymkode: dcd32...4ef Dette var før alle var i bhg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #15 Del Skrevet 23. mars USA er vel et skrekkens eksempel, ts? Det er ingen land det går bra med som har større mengder hjemmeværende kvinner - eller menn. (Og det er en del land der det primært er kvinnene som jobber, mens menn går på fylla og ellers driver dank.) Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden): Min mann var hjemmeværende i flere år, er ikke alltid mor som er hjemmeværende. Det er faktisk en jobb for fellesskapet å være hjemmeværende og. Nei. Å ta seg jobb som lege, i barnehage etc er en jobb. Å være hjemmeværende er som å være arbeidsledig. Det er - for samfunnet - helt uten nytte. (Og det er ikke sammenlignbart med å være ufør, som jo har en årsak og dermed etisk er helt ok) Anonymkode: c2aa1...5c0 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #16 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, nemlig. Det er noe med den totale mangelen på bevissthet om hva dette ville gjort med samfunnet, og hva det egentlig betyr at kvinner skal gå hjemme. Når noen få gjør det går det så klart greit. Men denne oppfordringen til at flere (alle?) skal "lytte til sin kvinnelighet" og bli husmor på heltid - det ender jo med den totale samfunnskollaps. Anonymkode: bce47...6d6 Det blir jo en kollaps av velferdssamfunnet slik vi kjenner det. Tilbake til økonomisk hjelpeløshet, vonde ekteskap og minimalt med skole- og helsetilbud. 80 % av helsevesenet og skolevesenet, samt 90 % av barnehage- og barneverntjenesten hadde jo opphørt å eksistere dersom kvinner sluttet å jobbe. Anonymkode: dcd32...4ef 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #17 Del Skrevet 23. mars Selvfølgelig hadde samfunnet fått problemer hvis en så stor andel av arbeidsdyktige mennesker gikk ut av arbeidsmarkedet… MEN: Ting er ikke svart/ hvitt. Man må ikke enten være i 100% jobb eller 100% hjemme resten av livet. Det finnes deltid for hele livet og det finnes deltid for perioder av livet. Det går an å være hjemmeværende i noe år, og så komme tilbake til arbeidslivet igjen etterpå. Jeg kjenner folk som har valgt alle mulige varianter av dette. Jeg tror få ville valgt å bli 100% hjemme resten av livet hvis de kunne. Jeg tror mange ville valgt forskjellige varianter av deltid eller ikke jobbet i perioder hvis de hadde økonomi til det. Anonymkode: a818b...ce3 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #18 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men vi betaler jo for det. Disse hjemmeværende folka nyter svært godt av at alle vi andre drifter barnehager, skoler, pedagoger og helsevesen som tar vare på barna deres, mens de setter på robotstøvsugeren og vaskemaskinen slik at de får manikyrert neglene sine og binget Bridgeton i fred. Anonymkode: dcd32...4ef Jeg mente at jeg er imot at fødselspermisjon skal utvides, slik noen har foreslått. Den som jobber, bør betale alle sine partners utgifter selv. De som er hjemme sender vel ikke barna i barnehage? En del har også hjemmeskole. Anonymkode: b9b0a...de0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #19 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig hadde samfunnet fått problemer hvis en så stor andel av arbeidsdyktige mennesker gikk ut av arbeidsmarkedet… MEN: Ting er ikke svart/ hvitt. Man må ikke enten være i 100% jobb eller 100% hjemme resten av livet. Det finnes deltid for hele livet og det finnes deltid for perioder av livet. Det går an å være hjemmeværende i noe år, og så komme tilbake til arbeidslivet igjen etterpå. Jeg kjenner folk som har valgt alle mulige varianter av dette. Jeg tror få ville valgt å bli 100% hjemme resten av livet hvis de kunne. Jeg tror mange ville valgt forskjellige varianter av deltid eller ikke jobbet i perioder hvis de hadde økonomi til det. Anonymkode: a818b...ce3 Ja, godt innspill. Jeg har vært heldig og hatt en jobb som har gitt meg mye fleksibilitet i småbarnsårene. Mange er ikke så heldige, og det er fullt forståelig at noen (far eller mor) velger å gå ned i stilling for å få ting til å gå rundt, og for barnas beste. Men lang vei fra dette til "husmorhæren", som jeg leser om på vedkommendes instagramprofil. Anonymkode: bce47...6d6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #20 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det blir jo en kollaps av velferdssamfunnet slik vi kjenner det. Tilbake til økonomisk hjelpeløshet, vonde ekteskap og minimalt med skole- og helsetilbud. 80 % av helsevesenet og skolevesenet, samt 90 % av barnehage- og barneverntjenesten hadde jo opphørt å eksistere dersom kvinner sluttet å jobbe. Anonymkode: dcd32...4ef Eller kanskje kvinner ikke ville ha giftet seg da? Er det vi ser i sørøst-Asia; damer unngår ekteskap/barn for å beholde frihet+ karriere. Anonymkode: b9b0a...de0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå