Gå til innhold

Hva skjer med ubetalt gjeld når noen dør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man ikke er gift, men har samboer og barn. 

Anonymkode: c99be...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det blir vel med i arv. 

Anonymkode: 74658...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir trukket av verdiene til boet. Er det ikke verdier nok i boet til å dekke verdiene så må kreditorene selv svelge tapet med mindre det er arvinger som ikke har sørget for å ikke påta seg gjelden med å ta privat skifte.

Jeg står midt oppe i dette selv akkurat nå. I boet er det ikke nok til å dekke gjelden så der er det både privatpersoner og bedrifter som taper.

Dette er hvorfor man alltid må sørge for proklama, plutselig finnes det gjeld man ikke ante at eksisterte. I mitt tilfelle hadde avdøde flere millioner i gjeld på tross av høy inntekt og tilsynelatende orden i sysakene.

Anonymkode: 2d1fa...25d

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den går videre i arv akkurat som annen arv. Hvis totalen av gjeld overstiger verdiene er det bare for arvingene å ikke ta imot arven (ikke gjennomføre privat skifte), så deler kreditorene på det som er av verdier og taper det resterende. 

Så er det et unntak for akkurat studielån. Dette slettes hvis man dør, så det går ikke videre til arvinger uansett.

Anonymkode: f51ef...bf0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor lurer du? 
Hjelpelinjen til mental helse er åpen hele døgnet. Telefonnr dit er 116 123

Nav økonomi kan hjelpe deg med gjeld hvis det har vokst over hodet på deg. Den har vår husstand fått god hjelp fra.

Anonymkode: cf047...4ff

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er hvorfor man alltid må sørge for proklama, plutselig finnes det gjeld man ikke ante at eksisterte. I mitt tilfelle hadde avdøde flere millioner i gjeld på tross av høy inntekt og tilsynelatende orden i sysakene.

Anonymkode: 2d1fa...25d

Dette er ekstremt viktig. Såpass at jeg synes det burde vært påbudt med proklama. Mange tror ikke en gang at man arver gjeld, og hvis man da i tillegg er arving etter en som har levd med skjult gjeld så kan resten av livet i ytterste konsekvens være ødelagt. Jeg tror dette er mye vanligere enn hva som kommer frem, men er nok mye skam knyttet til det. Foreldre som har hatt spillegjeld, feks. 

Anonymkode: 709cc...a91

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør be om proklama, med mindre du uttrykkelig er sikker på at det ikke er mer verdier enn gjeld i boet. 

Da pappa døde ba jeg ikke om proklama. Men jeg og pappa var ekstremt åpen om økonomi, og jeg visste at han knapt hadde gjeld. Han hadde ikke lån på bilen engang, og det lille han hadde brukt av kredittkortet den måneden han døde, var allerede nedbetalt før han døde. 

Den sjansen kommer jeg aldri til å ta når mamma dør. Ikke fordi jeg ikke tror hun har orden i sysakene, men der har vi aldri vært åpen om økonomi. 

Det jeg derimot ikke hadde tatt med i betraktning var alle advokatkostnadene.... men det er en annen historie. 

Anonymkode: 24f8c...e28

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du bør be om proklama, med mindre du uttrykkelig er sikker på at det ikke er mer verdier enn gjeld i boet. 

Da pappa døde ba jeg ikke om proklama. Men jeg og pappa var ekstremt åpen om økonomi, og jeg visste at han knapt hadde gjeld. Han hadde ikke lån på bilen engang, og det lille han hadde brukt av kredittkortet den måneden han døde, var allerede nedbetalt før han døde. 

Anonymkode: 24f8c...e28

Selv hvis man tror det har vært åpenhet om økonomi, er det lurt med proklama. Man vet aldri hva noen har holdt skjult. Som et minimum bør man sjekke siste selvangivelse, men avdøde kan ha rukket å skaffe seg gjeld etter det også. Proklama koster noen kroner og tar noen uker, så jeg er redd mange velger det bort bare av den grunn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Proklama koster noen kroner og tar noen uker, så jeg er redd mange velger det bort bare av den grunn. 

Jeg tror også det offentlige i det kan skremme noen. Spesielt på mindre steder kan det bli spekulasjoner om hvorfor det trengs å utstedes proklama. "Er det mye surr der?" "Er de uenige"?

Anonymkode: ef59c...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen trenger å arve gjeld, men da arver man heller noe annet. Man kan altså si nei til både gjeld og arv. 

Anonymkode: 954cc...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror også det offentlige i det kan skremme noen. Spesielt på mindre steder kan det bli spekulasjoner om hvorfor det trengs å utstedes proklama. "Er det mye surr der?" "Er de uenige"?

Anonymkode: ef59c...2e2

Jeg har ikke tenkt på akkurat den problemstillingen, men antar bygdedyret kan gjøre seg gjeldende der også. Så enda en god grunn til at det burde blitt utstedt for alle. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er stor gjeld i boet når noen dør, tar man offentlig skifte. Da arver man ikke gjelden, og det offentlige får jobben med å fordele det som er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Selv hvis man tror det har vært åpenhet om økonomi, er det lurt med proklama. Man vet aldri hva noen har holdt skjult. Som et minimum bør man sjekke siste selvangivelse, men avdøde kan ha rukket å skaffe seg gjeld etter det også. Proklama koster noen kroner og tar noen uker, så jeg er redd mange velger det bort bare av den grunn. 

Vi ringte Tingretten, de sendte papirene så vi fikk se om vi skulle ta imot arven eller ikke

Anonymkode: 302af...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi ringte Tingretten, de sendte papirene så vi fikk se om vi skulle ta imot arven eller ikke

Du kan få deg noen overraskelser allikevel. Store ubetalte regninger fra mobil, strøm, ting handlet på nett etc. Vi hadde proklama og det ramlet inn med regninger i månedsvis, over 100 000 totalt, samtidig løp utgiftene på boligen frem til den ble solgt.

Anonymkode: 0fb3d...083

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan få deg noen overraskelser allikevel. Store ubetalte regninger fra mobil, strøm, ting handlet på nett etc. Vi hadde proklama og det ramlet inn med regninger i månedsvis, over 100 000 totalt, samtidig løp utgiftene på boligen frem til den ble solgt.

Også et godt poeng, med proklama bortfaller de regningene som ikke blir meldt inn i tide (med noen unntak feks skatt). For oss var det faktisk snakk om ganske store beløp. Og ikke minst har man da tryggheten i at det ikke kan dukke opp utforutsette ting i lang tid etterpå. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Også et godt poeng, med proklama bortfaller de regningene som ikke blir meldt inn i tide (med noen unntak feks skatt). For oss var det faktisk snakk om ganske store beløp. Og ikke minst har man da tryggheten i at det ikke kan dukke opp utforutsette ting i lang tid etterpå. 

Og en ting vi oppdaget var at det holdt at de meldte inn ett mindre beløp innen fristen og så kunne de sende flere regninger etterpå. Vi fikk ett beløp fra ett kredittselskap og to måneder etterpå sendte de ett nytt krav på mange mange tusen og det hadde de lov til så vi måtte bare betale.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og en ting vi oppdaget var at det holdt at de meldte inn ett mindre beløp innen fristen og så kunne de sende flere regninger etterpå. Vi fikk ett beløp fra ett kredittselskap og to måneder etterpå sendte de ett nytt krav på mange mange tusen og det hadde de lov til så vi måtte bare betale.

Det hadde de bare lov til hvis dere hadde godtatt arven, ikke ellers.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Høres rart ut, hvor kan man lese de reglene? Sikker på at de ikke bare prøvde seg?

Ethvert proklama er preklusivt. Som arving i et dødsbo, er det viktig å kunne begrense hvilken gjeld som skal behandles i dødsboet til et fast og forutsigbart beløp. Når man utsteder et proklama, løper det en frist på 6 uker. De kreditorene som ikke har meldt seg innen denne fristen, taper også sine krav.

Preklusiv betyr det samme som utelukkelse, som vil si at den preklusive virkningen av et proklama innebærer en utelukkelse av ytterligere krav etter at fristen har gått ut. Det finnes imidlertid noen unntak fra den store hovedregelen om preklusjon: Det følger av skattebetalingsloven paragraf 10.3 at selv om skatte- og avgiftskrav ikke er meldt innen proklamafristen, består dette kravet.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres rart ut, hvor kan man lese de reglene? Sikker på at de ikke bare prøvde seg?

Ethvert proklama er preklusivt. Som arving i et dødsbo, er det viktig å kunne begrense hvilken gjeld som skal behandles i dødsboet til et fast og forutsigbart beløp. Når man utsteder et proklama, løper det en frist på 6 uker. De kreditorene som ikke har meldt seg innen denne fristen, taper også sine krav.

Preklusiv betyr det samme som utelukkelse, som vil si at den preklusive virkningen av et proklama innebærer en utelukkelse av ytterligere krav etter at fristen har gått ut. Det finnes imidlertid noen unntak fra den store hovedregelen om preklusjon: Det følger av skattebetalingsloven paragraf 10.3 at selv om skatte- og avgiftskrav ikke er meldt innen proklamafristen, består dette kravet.

Vi sa ifra oss arv pga mer gjeld enn verdier. Kredittselskaper osv sendte oss likevel regninger, så de prøver seg, men vi fikk beskjed av tingretten at det var bare å overse. Godtar man arv, må man altså betale de utestående regninger som fins. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...