AnonymBruker Skrevet 15. juli #21 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva er det som gjør at så mange søker på dette? Anonymkode: ef257...f70 Lurer også på det. Så kjedelig jobb. Og noe som kan automatiseres på sikt. Anonymkode: dc066...c00
Anonymmm33221 Skrevet 15. juli #22 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Lurer også på det. Så kjedelig jobb. Og noe som kan automatiseres på sikt. Anonymkode: dc066...c00 Kanskje kjedelig for deg men spennende for andre. Alle kan ikke ha samme interesse Mine kolleger har jobbet i jernbanen i 40 år, dem vil ikke gå av pensjon engang. Såpass trives dem. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #23 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Lurer også på det. Så kjedelig jobb. Og noe som kan automatiseres på sikt. Anonymkode: dc066...c00 Veldig lite sannsynlig. Det er jo sikkerheten som er det viktigste ansvaret, ikke å selge billetter. Anonymkode: 63982...f81 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #24 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (18 timer siden): Veldig lite sannsynlig. Det er jo sikkerheten som er det viktigste ansvaret, ikke å selge billetter. Anonymkode: 63982...f81 Enig i dette, jobber med automasjon som utvikler selv, og jeg tenker dette er en av jobbene som vil forbli i uoverskuelig fremtid. Billettsalg, ruteplanlegging osv. er klart automasjonskandidater, og har også blitt jobbet mye med. Konduktørens oppgave er derimot såpass preget av den menneskelige faktoren at den neppe vil bli erstattet av digitale tjenester i fremtiden. Det blir nok i så fall når vi har en robot-konduktør som klarer å reagerer både fysisk og ellers, på et enormt stor bredde av ulike funksjoner. Med andre ord, foreløpig en "drøm", og det finnes helt villt mange andre stillinger som kommer til å bli automatisert før konduktøren forsvinner. Anonymkode: 4e638...ce2 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #25 Skrevet 16. juli Selvkjørende biler er på vei og sikkert enda enklere med selvkjørende tog. Kjørte et i usa på flyplass for 15 år siden uten noen ansatte. Anonymkode: dc066...c00
hallllass Skrevet 29. juli Forfatter #26 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 1.50): Hei! Hvordan gikk det med helsesjekk for deg? Og hva bør man kunne? Jeg har vært på helsesjekk, ikke fått svar ennda. Skal ha oppstart i august. Har du noe info om hva man kan forberede seg på før oppstart? Anonymkode: 7fb1b...2cc Jeg var på helsesjekk ja, og fikk jobben. Med start i august slik som deg. Du burde få svar ganske raskt. Hmm forberede seg? Nei det trenger du ikke. Du vil lese veldig mye tnj altså trafiksikkerhet jernvei, lese signaler, mange forsjellige ord og lover. Det er som å være på skolen igjen. Eneste er å lese mye, og prøve å få nokk søvn. Du vil få uniforme, sko, bøker alt av arbeidsgiver.
hallllass Skrevet 29. juli Forfatter #27 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 23.48): Hva er det som gjør at så mange søker på dette? Anonymkode: ef257...f70 det er en godt betalt jobb, en jobb som har fin turnus og mye fri, og selve jobben er veldig rolig til tider. Speciellt på flytoget, dem har en svært slapp jobb og jobber svært lite og får veldig godt betalt med bonusordninger, flotte julebord, båtturer. Egt en luxusjobb.
hallllass Skrevet 29. juli Forfatter #28 Skrevet 29. juli Anonymmm33221 skrev (På 15.7.2025 den 21.34): Kanskje kjedelig for deg men spennende for andre. Alle kan ikke ha samme interesse Mine kolleger har jobbet i jernbanen i 40 år, dem vil ikke gå av pensjon engang. Såpass trives dem. det er jo en grunn til hvorfør mange konduktører ikke aldres, dem aldres pent. Fordi dem har en lite krevende jobb og får fine turnuser et helt år i forveien. Og godt betalt.
AnonymBruker Skrevet 30. juli #29 Skrevet 30. juli hallllass skrev (22 timer siden): Jeg var på helsesjekk ja, og fikk jobben. Med start i august slik som deg. Du burde få svar ganske raskt. Hmm forberede seg? Nei det trenger du ikke. Du vil lese veldig mye tnj altså trafiksikkerhet jernvei, lese signaler, mange forsjellige ord og lover. Det er som å være på skolen igjen. Eneste er å lese mye, og prøve å få nokk søvn. Du vil få uniforme, sko, bøker alt av arbeidsgiver. Jeg har fått uniform bare. Men hvorfor starter du så sent når du fikk allerede jobben i februar? Jeg fikk avslag i mars, men ble bli oppringt i juni og ble spurt om jeg fortsatt var interessert i stillingen. Men så gøy, da havnet vi kanskje i samme klasse 😊 Anonymkode: 7fb1b...2cc
hallllass Skrevet 31. juli Forfatter #30 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har fått uniform bare. Men hvorfor starter du så sent når du fikk allerede jobben i februar? Jeg fikk avslag i mars, men ble bli oppringt i juni og ble spurt om jeg fortsatt var interessert i stillingen. Men så gøy, da havnet vi kanskje i samme klasse 😊 Anonymkode: 7fb1b...2cc Hva snakker du om? Vy la ut ledige stillinger i februar, med oppstart i august. Jeg søkte og fikk jobbtilbud fort. Dem skulle ha tre oppstarter i 3 kull, jeg fikk i august. ☺️
AnonymBruker Skrevet 1. august #31 Skrevet 1. august hallllass skrev (På 29.7.2025 den 23.08): det er jo en grunn til hvorfør mange konduktører ikke aldres, dem aldres pent. Fordi dem har en lite krevende jobb og får fine turnuser et helt år i forveien. Og godt betalt. Nei, da må du nok heller bli lokfører hvis du gjør det for lønna Anonymkode: cdc7e...bc5
AnonymBruker Skrevet 1. august #32 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nei, da må du nok heller bli lokfører hvis du gjør det for lønna Anonymkode: cdc7e...bc5 Stemmer ikke helt, lønna til konduktører er kjempegodt betalt hvis du regner inn grunnlønn og tillegg og omgjør det i arbeidstimer. Anonymkode: 25e39...123 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #33 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Stemmer ikke helt, lønna til konduktører er kjempegodt betalt hvis du regner inn grunnlønn og tillegg og omgjør det i arbeidstimer. Anonymkode: 25e39...123 Da er også sykepleierlønn godt betalt. Får gode tillegg der Anonymkode: cdc7e...bc5
AnonymBruker Skrevet 6. august #34 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 12.37): Nei, da må du nok heller bli lokfører hvis du gjør det for lønna Anonymkode: cdc7e...bc5 Betalt pause, 134 h per måned, 2000 for å ake gratis med tog, god pensjon. Fast turnus et helt år i forvei. 600-650 k i året og svært gode røde tillegg. Det er langt bedre en en sykepleier og i tillegg så har sykepleiere en mer travel hvardag. En konduktør har en travel hvardag til tider men ofte rolige dager og hyggelige dager. Og beredskap- da kan du shoppe, gå turer, sove, og den har du innimellom. Veldig lite overtid, sykepleiere har vakter der dem må jobbe svært lang overtid. Nei du konduktør er godt betalt og en slapp jobb. Anonymkode: 4a39d...29c
AnonymBruker Skrevet 6. august #35 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 14.21): Da er også sykepleierlønn godt betalt. Får gode tillegg der Anonymkode: cdc7e...bc5 Så hvorfør er det flere sykepleiere som idag er kondiktører, har flere kollegær som er konduktører som er sylepleiere som puster ut fordi endelig kan dem slappe og ha det bra, slippe jour, overtid, stress og få faste turnuser et helt år i forvei. Og tjene godt. Og få veldig fin utvikkling internt i sellskape. Mange kan jobbe i recepsjon, admin, personellplanering, servicesjef. Mange der startet som ombordsansvarlig aka konduktør. Anonymkode: 4a39d...29c
AnonymBruker Skrevet 6. august #36 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Betalt pause, 134 h per måned, 2000 for å ake gratis med tog, god pensjon. Fast turnus et helt år i forvei. 600-650 k i året og svært gode røde tillegg. Det er langt bedre en en sykepleier og i tillegg så har sykepleiere en mer travel hvardag. En konduktør har en travel hvardag til tider men ofte rolige dager og hyggelige dager. Og beredskap- da kan du shoppe, gå turer, sove, og den har du innimellom. Veldig lite overtid, sykepleiere har vakter der dem må jobbe svært lang overtid. Nei du konduktør er godt betalt og en slapp jobb. Anonymkode: 4a39d...29c Det er det absolutt ikke. (Noen) sykepleiere og Sykepleierforbundet har skapt en illusjon om at sykepleiere er lavtlønnede og så vidt kan overleve på lønna. Det er ikke sant. Sykepleier er relativt godt betalt mtp utdanningsnivå og har gode muligheter til å tjene godt hvis man vil. Det forandrer selvsagt ikke at de ofte har håpløs ledelse, for stort arbeidspress, for få kollegaer på jobb, må ta oppgaver de kunne ha sluppet osv. Det er helt vanlig for en sykepleier å tjene 600-650k. Konduktør er jo godt betalt nettopp fordi man ikke behøver å ta en bachelor for å få den lønnen. Anonymkode: 63982...f81 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #37 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Betalt pause, 134 h per måned, 2000 for å ake gratis med tog, god pensjon. Fast turnus et helt år i forvei. 600-650 k i året og svært gode røde tillegg. Det er langt bedre en en sykepleier og i tillegg så har sykepleiere en mer travel hvardag. En konduktør har en travel hvardag til tider men ofte rolige dager og hyggelige dager. Og beredskap- da kan du shoppe, gå turer, sove, og den har du innimellom. Veldig lite overtid, sykepleiere har vakter der dem må jobbe svært lang overtid. Nei du konduktør er godt betalt og en slapp jobb. Anonymkode: 4a39d...29c Oi, jobbet som konduktør i over 20 år. Dette er ikke min virkelighet. Når kan man shoppe på reserven? Som regel har vi ikke folk å løper fra tog til tog og det plinger i brette hundre ganger om dagen. Du har "like" mye å gjøre selv om toget er fullt, sikkerheten endrer seg ikke. Ja litt mindre billetter, men dette er jo bare 10% av hva jobben vår er. Turnusene er virkelig ikke bra eller helsefremmende, dette jobber forbundet med i herdig nå. Greit nok det var bra lønn engang i tiden; vi har stått rimelig stille de siste årene. Vold. Spytting, vanskelig kundesituasjoner daglig, mange konduktører er engstelige for å være på jobb. Så denne hverdagen du beskriver her kjenner vi oss ikke igjen i Vy. Kan ikke sammenligne flytoget med Vy, vi frakter helt annerledes passasjerer, har enormt mange flere passasjerer, og alt i samfunnet tar tog. Flytoget brukes av de som skal reise med fly. Anonymkode: 33fe7...cf5 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #38 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oi, jobbet som konduktør i over 20 år. Dette er ikke min virkelighet. Når kan man shoppe på reserven? Som regel har vi ikke folk å løper fra tog til tog og det plinger i brette hundre ganger om dagen. Du har "like" mye å gjøre selv om toget ikke er fullt, sikkerheten endrer seg ikke. Ja litt mindre billetter, men dette er jo bare 10% av hva jobben vår er. Turnusene er virkelig ikke bra eller helsefremmende, dette jobber forbundet med i herdig nå. Greit nok det var bra lønn engang i tiden; vi har stått rimelig stille de siste årene. Vold. Spytting, vanskelig kundesituasjoner daglig, mange konduktører er engstelige for å være på jobb. Så denne hverdagen du beskriver her kjenner vi oss ikke igjen i Vy. Kan ikke sammenligne flytoget med Vy, vi frakter helt annerledes passasjerer, har enormt mange flere passasjerer, og alt i samfunnet tar tog. Flytoget brukes av de som skal reise med fly. Anonymkode: 33fe7...cf5 Skulle skrive like mye å gjøre i toget selv om toget IKKE er fullt. Anonymkode: 33fe7...cf5
AnonymBruker Skrevet 6. august #39 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Oi, jobbet som konduktør i over 20 år. Dette er ikke min virkelighet. Når kan man shoppe på reserven? Som regel har vi ikke folk å løper fra tog til tog og det plinger i brette hundre ganger om dagen. Du har "like" mye å gjøre selv om toget er fullt, sikkerheten endrer seg ikke. Ja litt mindre billetter, men dette er jo bare 10% av hva jobben vår er. Turnusene er virkelig ikke bra eller helsefremmende, dette jobber forbundet med i herdig nå. Greit nok det var bra lønn engang i tiden; vi har stått rimelig stille de siste årene. Vold. Spytting, vanskelig kundesituasjoner daglig, mange konduktører er engstelige for å være på jobb. Så denne hverdagen du beskriver her kjenner vi oss ikke igjen i Vy. Kan ikke sammenligne flytoget med Vy, vi frakter helt annerledes passasjerer, har enormt mange flere passasjerer, og alt i samfunnet tar tog. Flytoget brukes av de som skal reise med fly. Anonymkode: 33fe7...cf5 Du overdriver. Så ille er det faktisk ikke, men om man er vant til å bare sitte på ramme de siste 20 årene og må plutselig jobbe så forstår jeg at det oppleves ille. Anonymkode: 24500...df7
AnonymBruker Skrevet 6. august #40 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Du overdriver. Så ille er det faktisk ikke, men om man er vant til å bare sitte på ramme de siste 20 årene og må plutselig jobbe så forstår jeg at det oppleves ille. Anonymkode: 24500...df7 Ingen i vy har sittet på ramme i alle år, det var i gamle dager de satt slik. Har vært personalmangel siden jeg begynte Så nei ingen overdrivelse, volden har økt i toget, kundene møter er oftere krevende, og turnusene hardere og pauser er ikke noe man kan regne med å få lenger. Jeg har god ansiennitet, de som er under meg har oftere hardere turnuser. Hadde det vært så bra hadde vi ikke hatt så høy turnover. Anonymkode: 33fe7...cf5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå