AnonymBruker Skrevet 23. mars #1 Del Skrevet 23. mars Litt usikker på hva jeg skal tenke og gjøre i denne situasjonen. Min far fyller 84 rett rundt hjørnet. Han har slitt med fysisk sykdom (ikke dødelig, men smertetilstand) i snart 1 år. Han har nå endelig blitt operert og vi hadde håpet at han ville få det bedre nå. Likevel er han fremdeles svært smertepreget. I tillegg virker det som han sliter noe kognitivt. Ingen kjenner han igjen. Han er sint og lei seg. Gråter mye og minner mye om et lite barn. Min mor er en del yngre, men sliter veldig med å ta vare på han. Merker at dette tærer veldig på henne. Min far vil ikke på sykehjem. Likevel tenker jeg at dette muligens er det beste for alle. Vi barna begynner også å kjenne veldig på belastningen. Hva gjør man? Anonymkode: b585c...068 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #2 Del Skrevet 23. mars Det kan være komunne avhengig, men ofte skal det mye mer til enn det for å få sykehjemsplass. Kanskje søke om kortidsopphold for å hente seg inn? Hjemmesykepleie som kan avlaste litt. Men ja det er enormt tungt å stå i.. Anonymkode: 9c34e...22d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #3 Del Skrevet 23. mars Skal nok mer til enn det for å få sykehjemsplass. Har de hjemmesykepleie? Hvis ikke bør du begynne med det. Anonymkode: 658b5...55c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 23. mars #4 Del Skrevet 23. mars Du kan sjekke om kommunen din har demensutredning. Det høres ut som han nærmer seg noe når han ikke kjenner igjen folk. Og så er det hjemmesykepleien da. Som bør bistå. Da faren min var syk fikk han besøk 4 ganger om dagen. De hjalp med å smøre brødskiver og på do og sånn. Utrolig god avlastning for mamma. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #5 Del Skrevet 23. mars Hvis han ikke vil,så må han bo hjemme da. Eller dere kan snakke mer med han og prøve å overbevise han. Tvang går ikke,han er et selvstendig menneske selv om han er gammel. Anonymkode: e3ea7...17e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uglejenta Skrevet 23. mars #6 Del Skrevet 23. mars Ville bestilt time med han hos fastlegen og bedt om at det søkes om korttidsopphold i første omgang. Så kan de forhåpentligvis kartleggge smerter og muligens prøve noen nye medisiner, og ikke minst kartlegge kognitiv funksjon. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #7 Del Skrevet 23. mars Jeg måtte nesten le av denne tråden…. Aner du i det hele tatt hvor vanskelig det er å få en plass på sykehjem?? Det tar åresvis med søking og venting og man er omtrent halvdø når man først kanskje er så heldig å få en plass. Senk forventningene dine ufattelig mye… du kommer til å få en skikkelig realitetsjekk om dette er hvordan du tror det fungerer…. Anonymkode: 643d6...042 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #8 Del Skrevet 23. mars Hva skal til for å få sykehjemsplass? Anonymkode: 8db22...81a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #9 Del Skrevet 23. mars Han må utredes mer. Sliter han kognitivt pga sykdom og smerter? På grunn av demens? Følg han til legen. Legen henviser evt. videre til demenstesting og demensteam. Anonymkode: 8af3d...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #10 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 19.54): Hva skal til for å få sykehjemsplass? Anonymkode: 8db22...81a Ekspander I vår kommune, og sikkert generelt landet over: «når pasienten har behov for så omfattende helse og omsorgstjenester at det ikke lenger kan ivaretas i hjemmet på en forsvarlig måte». Anonymkode: 643d6...042 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #11 Del Skrevet 23. mars I bosted kommunen min er det også sånn at man bare går inn på hjemmesiden til kommunen og søker om korttidsopphold/sykehjemsplass. Man trenger absolutt ikke gå gjennom lege. Sjekk ut kommunen din sine hjemmesider. Her er fra min: https://www.arendal.kommune.no/tjenester/helse-og-omsorg/pleie-og-omsorg/oppholdstyper-pa-sykehjem/korttidsopphold/ https://www.arendal.kommune.no/tjenester/helse-og-omsorg/pleie-og-omsorg/soke-sykehjemsplass/ Anonymkode: 643d6...042 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #12 Del Skrevet 23. mars De fleste kommuner og tildelibgskontor jobber nå strengt etter innsatstrappen. Og vil starte og forsøke å holde tjenestene på de laveste nivåene så lenge som mulig. Du kan jo titte litt på den og se om det er noe som kan være aktuelt å begynne med? https://www.ostreagder.no/wp-content/uploads/2022/02/Barekraftig-helsetjenester-Ostre-Agder-KDU.pdf Anonymkode: 643d6...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #13 Del Skrevet 23. mars Idag får få sykehjemsplass med mindre de er multimorbide. Kontakt ditt lokale tjenestekontor, de jobber sammen med lege og pårørende for å finne løsninger. Anonymkode: d81f2...a2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #14 Del Skrevet 23. mars Så lenge han er samtykke kompetent, kan han selv bestemme at han vil bo hjemme. Men jeg tenker som flere andre her, søk om korttidsplass å få han utredet. Når korttidsoppholdet er ferdig så er vel hjelpen han kan få hjemmesykepleien. Å er det veldig belastende for din mor, så kan han muligens få tilbud om plass på dagsenter. Da blir han hentet hjemme de dagene han har plass, også tilbringes dagen på dagsenteret. For å få sykehjemsplass så må han nesten ha en for i graven. Det samme gjelder mange steder både i omsorgsboliger og på demensavdeling. Anonymkode: 1a42b...fda 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 23. mars #15 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 19.45): Jeg måtte nesten le av denne tråden…. Aner du i det hele tatt hvor vanskelig det er å få en plass på sykehjem?? Anonymkode: 643d6...042 Ekspander Alle bor ikke i Pitlevik kommune hvor gjennomsnittsalderen er 62 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #16 Del Skrevet 23. mars Mye som ska til å få plass. Fra min far ikke klarte ting med demens var det først 2 år hvor han ble kjørt på dagopphold 4 timer om dagen, så tilbake til min mor , så ble det avlastning 2 døgn i uka, så annen hver uke, så etter 4 år fikk han plass i bolig, så gikk det 8 mnd da ble det på sykehjemmet. Mor mi har vi prøvd nå i 6 år, hjemme sykepleien sier ho fortsatt kan bo hjemme, fikk legen å søke ho inn på opphold for utredning. Tja ho har fått 1 uke på hjemmet og 1 uke hjemme Anonymkode: 79109...dc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #17 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 20.20): Mye som ska til å få plass. Fra min far ikke klarte ting med demens var det først 2 år hvor han ble kjørt på dagopphold 4 timer om dagen, så tilbake til min mor , så ble det avlastning 2 døgn i uka, så annen hver uke, så etter 4 år fikk han plass i bolig, så gikk det 8 mnd da ble det på sykehjemmet. Mor mi har vi prøvd nå i 6 år, hjemme sykepleien sier ho fortsatt kan bo hjemme, fikk legen å søke ho inn på opphold for utredning. Tja ho har fått 1 uke på hjemmet og 1 uke hjemme Anonymkode: 79109...dc5 Ekspander I gjennomsnitt lever beboere på sykehjem i 1-2 år etter at de flytter inn. Din mor er derfor åpenbart altfor sprek, hvis dere har prøvd å skaffe sykehjemsplass til henne i 6 år. Anonymkode: f0866...24d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #18 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 19.54): Hva skal til for å få sykehjemsplass? Anonymkode: 8db22...81a Ekspander Du må ha makset ut alt av tjenester hjemmetjenesten kan tilby, og når de mener du trenger plass så kan du kanskje få det etter en del venting. Sliten kone og mann som gråter litt og har vondt er ikke i nærheten. Anonymkode: 658b5...55c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #19 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 19.57): I bosted kommunen min er det også sånn at man bare går inn på hjemmesiden til kommunen og søker om korttidsopphold/sykehjemsplass. Man trenger absolutt ikke gå gjennom lege. Sjekk ut kommunen din sine hjemmesider. Her er fra min: https://www.arendal.kommune.no/tjenester/helse-og-omsorg/pleie-og-omsorg/oppholdstyper-pa-sykehjem/korttidsopphold/ https://www.arendal.kommune.no/tjenester/helse-og-omsorg/pleie-og-omsorg/soke-sykehjemsplass/ Anonymkode: 643d6...042 Ekspander Jeg har tidvis tunge diskusjoner med Arendal kommune på foreldre som er på grensa til å ikke kunne bo hjemme, men som ikke er dårlige nok til sjukeheim. Det er noen manglende tjenester i midten der. Anonymkode: ceffe...24c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #20 Del Skrevet 23. mars Stor pike skrev (På 23.3.2025 den 19.24): Du kan sjekke om kommunen din har demensutredning. Det høres ut som han nærmer seg noe når han ikke kjenner igjen folk. Og så er det hjemmesykepleien da. Som bør bistå. Da faren min var syk fikk han besøk 4 ganger om dagen. De hjalp med å smøre brødskiver og på do og sånn. Utrolig god avlastning for mamma. Ekspander TS skriver jo at DE ikke kjenner igjen HAN. Anonymkode: d444f...6b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå