AnonymBruker Skrevet 23. mars #1 Del Skrevet 23. mars I voksen alder skal jeg kjøpe første bil. Dessverre vet jeg omtrent ingenting om bil så jeg tenkte jeg kunne spørre om noen tips. Relevant informasjon: det må være automat. pris opptil ca. 105-110 000 maks. skal kjøre mye på landeveier. Hva er gode eller negative ting å se etter? Anonymkode: bce00...96d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #2 Del Skrevet 23. mars Hadde iallfall tatt bilen på en bruktbiltest hos NAF. Det koster litt, men kan spare deg for mye. Jeg kjøpte en bil som var 4 år gammel fra merkeforhandler. Jeg spurte ikke (visste ikke bedre) og selger sa ingenting. Bilen var kollisjonsskadet og bakenden hadde vært trøkt inn. Fant det ut etter at jeg hadde kjøpt bilen pga. gjentagende feil med bakhjul/bremser. Var også i kontakt med tidligere eier som fortalte meg om det. Er det tatt naf-test og er bilen kollisjonsskadet. Det er mine første to spørsmål. Anonymkode: b9be3...f89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 23. mars #3 Del Skrevet 23. mars Viktig å prøvekjøre bilen, at du føler den er komfortabel å kjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #4 Del Skrevet 23. mars Jeg tenker at det er viktig å tenke over bruken av bil. Skal du feks ha med store ungdommer, eller små barn i store seter krever dette en større bil. Er det kun deg og av og til en passasjer, holder det kanskje med en mindre bil.. skal du ha med ski? Hund? Så må du tenke over diesel/bensin eller el? Skal du kjøre langt, er det kanskje best med diesel/bensin? Har du lademuligheter? Kan du skru på bil, eller må du ha hjelp til det meste? Da er det lurt å velge noe som er kjent for å være driftssikre eller har en god garanti. Du kan få en ganske fin kia for den prisen, og de har jo ofte god garanti. Anonymkode: 2951e...188 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #5 Del Skrevet 23. mars Først og fremst må bilen passe dine behov. En single bydame trenger oftest ikke minivan, en sjubarnsmor som driver med hest klarer seg ikke med mikrobil. Og mellom ekstremene er utvalget ganske fantastisk stort. Så er det dette med pengebruk. En billig bil kan fort bli dyr i drift - men den må ikke bli det - mens det fins sprikende meninger om hva slags biler er pålitelige (nok). Sterkt råd fra meg: Se bort fra alt som ikke er asiatisk. Når du skal kjøre mye på landevei, hvor langt skal du? Kan du eventuelt lade en elbil hjemme? Anonymkode: d2017...2bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #6 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Først og fremst må bilen passe dine behov. En single bydame trenger oftest ikke minivan, en sjubarnsmor som driver med hest klarer seg ikke med mikrobil. Og mellom ekstremene er utvalget ganske fantastisk stort. Så er det dette med pengebruk. En billig bil kan fort bli dyr i drift - men den må ikke bli det - mens det fins sprikende meninger om hva slags biler er pålitelige (nok). Sterkt råd fra meg: Se bort fra alt som ikke er asiatisk. Når du skal kjøre mye på landevei, hvor langt skal du? Kan du eventuelt lade en elbil hjemme? Anonymkode: d2017...2bd Skal kjøre mest alene og med noen voksne og hund på slep en gang i blant. Skal ikke bo sentralt så det blir rundt 100-320 km i uka til jobb og litt forskjellig. Mange 15 km turer på grus og jordveier, lengre turer på bedre veier. Har mulighet til å lade både hjemme og i nærheten av jobb. Anonymkode: bce00...96d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #7 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg tenker at det er viktig å tenke over bruken av bil. Skal du feks ha med store ungdommer, eller små barn i store seter krever dette en større bil. Er det kun deg og av og til en passasjer, holder det kanskje med en mindre bil.. skal du ha med ski? Hund? Så må du tenke over diesel/bensin eller el? Skal du kjøre langt, er det kanskje best med diesel/bensin? Har du lademuligheter? Kan du skru på bil, eller må du ha hjelp til det meste? Da er det lurt å velge noe som er kjent for å være driftssikre eller har en god garanti. Du kan få en ganske fin kia for den prisen, og de har jo ofte god garanti. Anonymkode: 2951e...188 Takk! Hund og en til to passasjerer i blant for det meste. Nylig fått førerkort så skal klare av bilen men har ikke nødvendigvis nok peiling til å se tegn på hva som kan være eller bli feil med det første hvis jeg skal være helt ærlig. Skal for det aller, aller meste ikke lenger en 70 km tur retur, har mulighet til å lade hjemme og ved lengre turer er det til steder som har lademuligheter. Anonymkode: bce00...96d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #8 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skal kjøre mest alene og med noen voksne og hund på slep en gang i blant. Skal ikke bo sentralt så det blir rundt 100-320 km i uka til jobb og litt forskjellig. Mange 15 km turer på grus og jordveier, lengre turer på bedre veier. Har mulighet til å lade både hjemme og i nærheten av jobb. Anonymkode: bce00...96d Med litt flaks kan du få en Leaf med 62 kWh batteripakke: https://www.finn.no/mobility/item/398915083 Ganske stort bagasjerom (men med terskel), veldig pålitelig, utrolig rimelig å eie. Anonymkode: d2017...2bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå