Gå til innhold

Gryntete pustelyd med nesa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min på 1,5 år har alltid hatt en veldig sånn rar pustelyd med nesa når han er i innsovningsfasen og har smokken. Litt sånn gryntete nesten, høres ut som det er litt «anstrengt»? Vanskelig å forklare.. Er ikke så tydelig hvis han spytter ut smokken, og svært sjeldent når han er i dyp søvn. 

Jeg opplever også at han har korte «pauser» fra pustinga når han sover - snakk om maks 3-4 sekunder, men har aldri lagt merke til lignende hos storesøsteren. Skjer ikke hyppig, kanskje i snitt én gang per kveld/natt (som jeg får med meg - vi samsover). 

Noen tanker eller erfaringer med dette? 

Anonymkode: bb8fe...db0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert litt forstørret falsk mandel. Vanlig at den er forstørret og kan forstyrre pust under søvn. Et av barna mine har gått til oppfølging hos øre-nese-hals i flere år pga det. Hun er helt på grensa for operasjon, men det er ikke noe de gjør uten at det er store problemer visstnok. Det pleier å gå seg til av seg selv når barnet blir større. Da blir det både bedre plass og polyppene krymper litt visstnok. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
atropos skrev (51 minutter siden):

Sikkert litt forstørret falsk mandel. Vanlig at den er forstørret og kan forstyrre pust under søvn. Et av barna mine har gått til oppfølging hos øre-nese-hals i flere år pga det. Hun er helt på grensa for operasjon, men det er ikke noe de gjør uten at det er store problemer visstnok. Det pleier å gå seg til av seg selv når barnet blir større. Da blir det både bedre plass og polyppene krymper litt visstnok. 

Takk for svar - er det jeg har mistanke om. Mulig derfor han nesten ikke har sovet på natt hele sitt liv og.. 🙃

AnonymBruker
Skrevet

Polypper/mandler/falske mandler.

Begge mine har slitt med der. Yngste så fjernet de først falske mandler og Polypper  ved 1.5 års alder, måtte inn igjen ved ca 2.5 års alder da hadde falske mandel komet tilbake, så de valgte da ny operasjon hvor de fjernet mandlene og de falske og satte inn dren i ørene.

Eldste fjernet de på ved 12 års alder

Anonymkode: c5494...716

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar - er det jeg har mistanke om. Mulig derfor han nesten ikke har sovet på natt hele sitt liv og.. 🙃

Hvis han har dårlig søvnkvalitet som går utover dagsform kan du gå til fastlegen og få henvisning til ØNH. Kan være verdt en titt.

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da hadde jeg fått en henvisning til øre, nese og hals

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...