Gå til innhold

Gjest ble fornærmet over at buketten ikke ble satt i vann

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 10.17):

Man må sette dem i vann med en gang. Ikke alle tåler noen timer uten vann, og uansett viser det mangel på respekt for gaven om man ikke tar skikkelig vare på den. 

Og det er derfor jeg HATER når folk kommer med blomster. Jeg vil IKKE måtte kave med å finne en vase (og vi har så sjelden blomster at vasene er litt utilgjengelig for vi må prioritere plassen til ting vi faktisk bruker), snitte, vanne, osv. Når jeg er vertinne er jeg som regel opptatt med mat og masse greier, jeg hater når gjestene gir meg ekstrajobb... 

Anonymkode: 7d9c8...e98

Ekspander  

Sier du det til dem eller viser det med en mine? " pokker ta deg som gir meg ekstra jobb med blomster?" Slike utakknemlige folk hadde jeg latt være å besøke mer. Når jeg legger jobb i å glede noen med blomster så forventer jeg at man hvertfall behandler gaven med respekt. Ellers er de drittfolk som tror de er viktigere enn de er. 

Anonymkode: 258a3...c62

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Saken har to sider; det er hjernedødt å komme med snittblomster som må i vann med en gang, vertinnen har virkelig nok med å håndtere maten og gjestene. Hvis man på død og liv insisterer på å gi snittblomster, sørg hvertfall for at de har godt med vann og tåler noen timer i papiret. Og informer vertinnen om at blomstene tåler å ikke bli pakket ut med en gang. Og er du vertinnen som får snittblomster; vær litt mer oppegående enn giveren og takk høflig (gaven er tankeløs, men godt ment!) og spør om blomstene må i vann med en gang. Er du heldig, tåler de å vente til etter mat.

Dette kaoset med gjester, mat og gaver er en av grunnene til at jeg ikke liker å være vertinne.

Anonymkode: 41935...6a9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 10.31):

Saken har to sider; det er hjernedødt å komme med snittblomster som må i vann med en gang, vertinnen har virkelig nok med å håndtere maten og gjestene. Hvis man på død og liv insisterer på å gi snittblomster, sørg hvertfall for at de har godt med vann og tåler noen timer i papiret. Og informer vertinnen om at blomstene tåler å ikke bli pakket ut med en gang. Og er du vertinnen som får snittblomster; vær litt mer oppegående enn giveren og takk høflig (gaven er tankeløs, men godt ment!) og spør om blomstene må i vann med en gang. Er du heldig, tåler de å vente til etter mat.

Dette kaoset med gjester, mat og gaver er en av grunnene til at jeg ikke liker å være vertinne.

Anonymkode: 41935...6a9

Ekspander  

Unnskyld meg men du er virkelig utakknemlig og jeg er glad jeg slipper å være gjest hos deg. Du har jo ikke peiling på folkeskikk og kotyme! 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 10.29):

Sier du det til dem eller viser det med en mine? " pokker ta deg som gir meg ekstra jobb med blomster?" Slike utakknemlige folk hadde jeg latt være å besøke mer. Når jeg legger jobb i å glede noen med blomster så forventer jeg at man hvertfall behandler gaven med respekt. Ellers er de drittfolk som tror de er viktigere enn de er. 

Ekspander  

Har de bedt om disse blomstene? Eller er det du selv som tar dem med helt på eget initiativ....? 

Hvorfor skal man være "takknemlig" for å få noe man overhodet ikke har ønsket seg, og som i tillegg gir deg ekstrajobb - både når du får dem, OG i dagesvis etterpå når de må ha vann og lys og holdes unna katter og unger? 

Hvorfor ikke bare la være å ta med blomster..? Om du tilhører den generasjonen som absolutt MÅ ha med en "vertinnegave", ta med noe spiselig som er null jobb, da vel? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 10.34):

Unnskyld meg men du er virkelig utakknemlig og jeg er glad jeg slipper å være gjest hos deg. Du har jo ikke peiling på folkeskikk og kotyme! 

Ekspander  

Det har helt tydelig ikke du heller.. Du viser null hensyn til vertinnen, og til at folk er forskjellige. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 10.38):

Har de bedt om disse blomstene? Eller er det du selv som tar dem med helt på eget initiativ....? 

Ekspander  

Det er høflighet som gjør at folk tar med blomster. Og da utfører DU den samme høfligheten når du tar imot, noe annet er bare dumt. De har lagt omtanke i det og kjøpt blomster til deg. 

Hvorfor skal man være "takknemlig" for å få noe man overhodet ikke har ønsket seg, og som i tillegg gir deg ekstrajobb - både når du får dem, OG i dagesvis etterpå når de må ha vann og lys og holdes unna katter og unger? 

Hvorfor ikke bare la være å ta med blomster..? Om du tilhører den generasjonen som absolutt MÅ ha med en "vertinnegave", ta med noe spiselig som er null jobb, da vel? 

Ekspander  

Jeg snakker ikke om meg personlig, mer om de som ikke har sosiale antenner nok til å være takknemlige. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ekspander  

Da er det sikkert ny tråd her inne om frekke folk som tar med spiselige gaver og vil styre og bestemme hva folk skal spise...

Anonymkode: f3bdd...2e2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har helt tydelig ikke du heller.. Du viser null hensyn til vertinnen, og til at folk er forskjellige. 

Ekspander  

Jeg snakker ikke om meg personlig jeg. Men de som følger god kotyme og har med noe til vertinnen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vertinne har man ofte mye å gjøre. Tar jeg med blomster og ser at vertinnen har endel å gjøre så spør jeg om hun har noen vaser ledige så kan jeg snitte de og sette i vann for henne. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.22):

Blomster snittes og settes i vann med en gang. 

Jeg synes det er frekt å ta i mot en bukett og bare la den ligge og slenge på benken. Det er ikke jeg oppdratt til i alle fall. 

Anonymkode: 668db...1bf

Ekspander  

Man sørger jo for at de allerede er snittet når man gir bort buketten. Å begynne å smitte blomster midt i oppløpet før servering er noe de fleste ønsker å slippe.

Anonymkode: a7adf...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å få blomster er bare ork, si i fra at du ikke ønsker vertinne gave

Anonymkode: 48ca2...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg syns man setter blomstene i vann med en gang! Det gjør jeg alltid. 

Anonymkode: 3e3b6...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg setter de i vann. Ikke alltid vase da vi har vaser plassert annet sted dn kjøkkenet. Men feks i et stort glass. Venter vi middagsgjester har vi nok med å se til maten, ta i mot gjestene og by på drikke. Blomstene snittes senere. Varer besøket finner jeg tid, feks mens vi venter på kaffen. 

Et tips er å få blomstene snittet i butikken eller gjøre det selv. Og sørge for papir med vann og pose rundt stilken. Da sikrer man blomstene en liten stund. Også er det greit å ikke gi verten mer å styre på med.

Anonymkode: d234c...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er umåtelig frekt og uoppdragent å ikke sette pris på gaver man får. Man pakker de opp sammen med giver, det tar 3 sek, jeg har ikke noen gang laget noe mat som ikke tåler at jeg ser bort et par sekunder inni mellom. Og jeg har laget mye mat. 

Hvis du ikke har tid til å lete etter en vase til buketten så foreslår jeg at du begynner å rydde og sortere hjemmet ditt. Uansett så hadde du et glass eller en mugge, et litermål som du kunne brukt som sørget for at blomstene fikk vann, stående, slik at du i det minste kunne late som du satte pris på gjestene dine. 

Du prøver å gjøre deg viktig, spesiell og ovenpå. Værste sort mennesker. Skjerp deg. 

Anonymkode: ce89a...fa6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.19):

Har hatt besøk av familie i dag, og de hadde med en flott bukett. De var her i snaue tre timer, og når de hjalp å rydde, så gjesten som hadde med blomster at de ikke var i vann. Hun påpekte snurt: "Ikke glem å sette de i vann da😬😃"

En av de andre gjestene gikk å fant vase, og satt de i vann for meg.

Er dette frekt av meg? Blomster tåler vel noen timer uten vann?

Anonymkode: ca668...1f6

Ekspander  

I vår kultur er det din jobb å late som at blomstene er en gullgave, selvsagt er blomster ubrukelig dritt, men det er veldig frekt å si dette høyt.

Anonymkode: 0ad9f...4b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gud bedre da. Er jeg opptatt som vertinne sier jeg pent til en av gjestene «kan noen hjelpe meg å sette disse flotte blomstene i vann mens jeg varmer sausen?». Alle hjelper til. Man kan da kommunisere? 

Anonymkode: df56e...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ganske sjokkert over svarene her. Er folk virkelig så utakknemlige at de synes det er frekt og stress at folk gir blomster? Tar maks 5 minutt å sette de i en vase hvis man er litt treig. Jeg personlig elsker å få blomster og setter de på bordet med en gang.

Anonymkode: 7fc6e...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...