Gå til innhold

Gjest ble fornærmet over at buketten ikke ble satt i vann

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde jeg fått blomster fra bensinstasjon eller matbutikk, hadde jeg aldri satt de i vann. 

Anonymkode: b942d...30f

Hvorfor hadde du ikke giddet å sette en blomsterbukett fra bensinstasjon/matbutikk i vann?  Var det ikke dyrt nok og fint nok for deg? Hvis jeg hadde gitt deg en slik blomst og sett at det ble så dårlig mottatt, så ville jeg tenkt at vår forbindelse ikke var verd å fortsette.  (eller du hadde fått en kaktus i plast fra Kina neste anledning)

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da er det bra du endelig fikk høre litt om etiketten rundt det å gi gaver.

Gaver skal aldri medføre arbeid mottaker ikke har bedt om eller gies med forbehold.

Anonymkode: 56fa2...570

Om man kun inviterer folk som er oppdatert innen etikette, så blir det litt tamt rundt bordet:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (38 minutter siden):

Det er da ganske uorganisert om du må lete etter en vase. 

Uansett, enig med alle her, man setter blomster i vase med en gang. Som en nevner, ikke sikkert at det er lagt på tre timer når man kjøper. 

Tja, jeg er ikke så interessert i blomster, så ikke så lett å huske hvor vasen er. Men hadde jo prøvd å finne noe, da.

visp skrev (23 minutter siden):

Hva pleier du å gi om du er invitert bort da? 

Jeg ser an hva slags middag det er. Jeg vet antageligvis på forhånd om vertskapet får mange buketter, eller kun fra meg. Om de kommer til å få mye, så har jeg ofte snittet de hjemme og gjort alt klart. Snurrer våt torky rundt og har pose utenpå der. Da pleier det å holde så de bare kan putte rett i vase.

Jeg gir ikke vertinnegave, jeg inviterer tilbake en annen gang i stedet.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

KG slutter aldri å levere, det er fantastisk hvor mye jobb noen syns det er å sette blomster i vann!

Anonymkode: fb78c...61a

Jeg synes faktisk det er ganske stress, men setter pris på tanken bak. 

Anonymkode: 686ea...c74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

KG slutter aldri å levere, det er fantastisk hvor mye jobb noen syns det er å sette blomster i vann!

Anonymkode: fb78c...61a

Kan bare snakke for meg selv, men jeg synes det er litt pes. Hvis jeg står i innspurten på middag e.l, og så må jeg plutselig begynne å pakke opp og snitte to blomsterbuketter, så er det en litt uønsket jobb der og da, ja. Setter pris på omtanken og gesten, selvfølgelig, og gir uttrykk for det. Men vil helst ha noe som ikke krever jobb, derfor gir jeg heller ikke dette i vertinnegave selv.

Synes det er langt rarere ting på KG enn dette 😅

Anonymkode: ef61a...ab5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg nevnte det på vei ut døren til noen jeg ga blomster til for litt siden også , typ «ikke glem blomstene da» 

Når man har betalt 500-600 om ikke mer for blomster så er det litt kjedelig at vedkommende bare lar de stå, ja. Og det er vel normalt å åpne å se på de? Samme som at hvis man får en gave så åpner man det? 

Anonymkode: b77d9...fa7

Men det er jo DU som velger å bruke penger - eller ikke.

Og mottaker som velger hva hen ønsker gjøre med blomstene.

For øvrig: om mottaker er allergisk og kommer til å diskret kaste blomstene etter at du har gått - vil du ha beskjed om det? Eller forventer du at verten enten sier i invitasjonen «har allergier/katt/et luktfritt hjem så ikke gi meg blomster» eller bare lever med plagene?

Høflighet er ikke bare vertskapet sitt ansvar. Det er også gjestene sitt ansvar. Og den eneste måten å gi en gave på er å avslutte all emosjonell tilknytning til gaven ved overrekkelse. Det er fullstendig innenfor normal høflighet å levere enhver gave på en bruktbutikk dagen etter. Gaven har kun (og kun bare) verdi i overrekkelsen.

Anonymkode: c6bab...0ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter de direkte i vann, men snitter ikke. Jeg pleier først snitte når de første dauer. Da piller jeg ut de som lever, snitter og setter i en mindre vase. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du omtaler buketten du fikk som flott, men gidder ikke å snitte stilker og sette den i vann?

Logisk.

Endret av MegJa
Jadda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt besøk av familie i dag, og de hadde med en flott bukett. De var her i snaue tre timer, og når de hjalp å rydde, så gjesten som hadde med blomster at de ikke var i vann. Hun påpekte snurt: "Ikke glem å sette de i vann da😬😃"

En av de andre gjestene gikk å fant vase, og satt de i vann for meg.

Er dette frekt av meg? Blomster tåler vel noen timer uten vann?

Anonymkode: ca668...1f6

Man kan jo sette de i vase med en gang, det pleier iallefall jeg å gjøre. Ellers så er det jo ikke sikkert personen var fornærmet selv om hun sa det. Kanskje hun var redd du skulle glemme det. 

Anonymkode: 53f44...0fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt besøk av familie i dag, og de hadde med en flott bukett. De var her i snaue tre timer, og når de hjalp å rydde, så gjesten som hadde med blomster at de ikke var i vann. Hun påpekte snurt: "Ikke glem å sette de i vann da😬😃"

Ja. Dette er frekt. Blomster Må settes i vann med en gang.

Anonymkode: bc193...77d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hadde jeg fått blomster fra bensinstasjon eller matbutikk, hadde jeg aldri satt de i vann. 

Beklager, men 🤮🤮🤮 Så frekk og utakknemlig går det nesten ikke an å være. 

Anonymkode: 8bb85...896

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perine skrev (41 minutter siden):

Jeg hadde blitt litt trist hvis det bare var det jeg ga deg som ble oversett. Fikk du noe av de andre gjestene, og behandlet du disse tingene på samme måte? Vanskelig å bedømme situasjonen uten å ha mer detaljer om hva slags anledning dette var, antall gjester og om vertinnen var frisk osv.  

Det var bare dem til lunch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er sykt frekt å gi gaver mottaker må gjøre ting med midt i innspurten når man har gjester.

Flere nevner de er fra møblerte hjem, har fått oppdragelse og slikt men det kan da ikke ha vært en god oppdragelse eller særlig mange møbler når dere gir innpakkede blomster som må snittes.

Man gir oppsatser eller har sørget for vase, snitter blomstene og gir den til verten som da bare trenger å fylle på vann uten alt styret i tilegg.

Anonymkode: 56fa2...570

Det er helt riktig.

God skikk og bruk er å ikke skape merarbeid for vert/vertinne i en travel innspurt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøper en bukett får jeg alltid spørsmål om de skal snitte blomstene. 

Ja takk sier jeg da. 

Så de snitter og tar gjennomvått papir rundt stilkene og tar en liten pose utenpå der. 

Ber selvfølgelig alltid om at de pakkes i cellofan når det er en gave. 

Når jeg kommer til selskapet og blomstene blir gitt til vertinnen spør jeg samtidig om hun har en vase lett tilgjengelig så jeg kan sette de i vann for henne. 

Enkelt og greit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager men her er jeg enig med giver

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, det var familie, da sier man: kan du være så snill å sette dem i vasen som står i skapet der? Det høres ut som om det var en treretters middag med mange gjester. Veldig koselig at de tok med blomster.

Anonymkode: c9e09...0a0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Jeg er allergisk så de blir fort gitt videre til en nabo e.l når besøket er gått.

Snitting og å sette de i vann er kjapt gjort 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Og om man ikke liker blomster og håper de ikke tåler tiden på kjøkkenbenken, og det blir "ødelagt" av folk som putter det i vann??

Anonymkode: 92831...2c3

Da kan man bruke ordene sine.

Anonymkode: f3bdd...2e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg eier ikke en eneste blomstervase, og får utslett av å ta på blomster. Dette vet folk jeg har besøk av, likeveld hender det at det vanker en bukett. Da legger jeg dem diskret vekk i et annet rom og kaster dem etterpå. 

Anonymkode: 5f50d...84b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Jeg er allergisk så de blir fort gitt videre til en nabo e.l når besøket er gått.

Snitting og å sette de i vann er kjapt gjort 

Vet ikke folk at du er allergisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke folk at du er allergisk? 

Ikke alle, er ikke noe jeg annonserer og har masse kunstige blomster (av god kvalitet) så er lett å bli lurt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...