Gå til innhold

Gjest ble fornærmet over at buketten ikke ble satt i vann

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.45):

Hvorfor er det frekt? Ikke sikkert en har tid til å begynne å lete etter vase med en gang og snitte blomstene? Jeg pleier alltid å si, når jeg gir blomster, at ikke stress med dem, de tåler å vente :) 

Anonymkode: e6c79...bca

Ekspander  

Det er da ganske uorganisert om du må lete etter en vase. 

Uansett, enig med alle her, man setter blomster i vase med en gang. Som en nevner, ikke sikkert at det er lagt på tre timer når man kjøper. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.35):

Nå kommer jeg fra et forholdsvis godt møblert hjem, og har lært at man tar papiret av buketter før man gir dem til mottaker (legg det igjen i bilen eller kast det i søppeldunken før du ringer på). Da er det bare for mottaker å snitte dem og putte i en vase.

Vert/vertinne har sannsynligvis 1000 ting som skal gjøres akkurat i det gjestene kommer, så ikke gi gaver som er pakket inn. Cellofan er greit, da ser man jo hva det er uten å ta av papiret.

Anonymkode: 92ef1...60d

Ekspander  

Det er jo snittingen som tar lengst tid…. Det blir gris og man må vaske disken osv. ikke alle har snittkniv. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Stor pike skrev (På 23.3.2025 den 18.48):

Uansett, enig med alle her, man setter blomster i vase med en gang. Som en nevner, ikke sikkert at det er lagt på tre timer når man kjøper. 

Ekspander  

Jada, man lager verksted på kjøkkenet med fullt av gjester, og snitter blomster…. Ikke alle har tid til det/mange blir stresset av det. Herregud, kravstore gjester er ekkelt! 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.40):

Jeg pleier sjelden å pakke opp blomstene med en gang fordi jeg oftest forsøker å få middagen klar når besøket kommer, men jeg pakker opp når middagen er ryddet bort. 

Anonymkode: 667b3...056

Ekspander  

Samme her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sykt frekt å gi gaver mottaker må gjøre ting med midt i innspurten når man har gjester.

Flere nevner de er fra møblerte hjem, har fått oppdragelse og slikt men det kan da ikke ha vært en god oppdragelse eller særlig mange møbler når dere gir innpakkede blomster som må snittes.

Man gir oppsatser eller har sørget for vase, snitter blomstene og gir den til verten som da bare trenger å fylle på vann uten alt styret i tilegg.

Anonymkode: 56fa2...570

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.24):

Jeg syns ikke det er frekt nei. Når man kjøper blomster så pakker man de vel inn med litt vann nederst til stilkene, og de tåler helt fint å oppbevares slik i noen timer.

Anonymkode: ff16d...022

Ekspander  

I blomsterbutikker gjør de det, ja, men på en søndag får man neppe pakket inn hvis man kjøper på søndagsåpen matbutikk eller bensinstasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og om man ikke liker blomster og håper de ikke tåler tiden på kjøkkenbenken, og det blir "ødelagt" av folk som putter det i vann??

Anonymkode: 92831...2c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.45):

Jeg har aldri fått middag med en gang jeg kommer noe sted. Det er vanlig å invitere gjester i god tid før middagen er klar, slik at man kan pakke opp vertinnegaver, ta ett glass og mingle litt før middagen.

Anonymkode: 00486...948

Ekspander  

Har de du blir invitert til egne ansatte på kjøkkenet? 😅

Eller serveres bare mat som tåler å stå på vent?

Her i huset er det jeg som er kokken, og jeg har stort sett hendene fulle den siste timen/halvtimen før maten serveres.

Mye kan forberedes i god tid, men det er også mye som faktisk må gjøres rett før servering.

Grønnsaker å dampe, en saus å montere/lage, kjøtt å skjære opp, en salat å ferdigstille, kald drikke må hentes/fylles opp, fisk som skal trekke i suppa de siste 5-10 min…

Jeg blir faktisk litt stressa av å få blomster som må snittes og settes i vann😅🙈

Det beste er de som finner fram vase selv og ordner det. Selv om det også kan være stressende helt på tampen når jeg gjerne trenger at ingen står i veien.

Hos oss (og hos våre venner), serveres stort sett maten innen 15 min etter at gjestene har kommet. Og når vi har spist hjelper vi hverandre å rydde av bordet/sette fram dessert.

På det viset får også verten/vertinnen tid med gjestene, og slipper å stå alene på kjøkkenet mens alle de andre mingler og er sosiale.

Jeg liker vår løsning🥰

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Stor pike skrev (På 23.3.2025 den 18.48):

Ekspander  

Ikke alle er blomstermennesker og har peiling på slik.  Jeg bryr meg ikke om blomster og har generelt ikke blomster hjemme fordi jeg uansett vet at jeg glemmer å stelle de. Kommer ikke blomster jeg får allerede  i en vase, så er det ikke en gang gitt at jeg har en vase som passer. 

Anonymkode: d0b55...51e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.55):

Og om man ikke liker blomster og håper de ikke tåler tiden på kjøkkenbenken, og det blir "ødelagt" av folk som putter det i vann??

Anonymkode: 92831...2c3

Ekspander  

Hva pleier du å gi om du er invitert bort da? 

Jeg ser an hva slags middag det er. Jeg vet antageligvis på forhånd om vertskapet får mange buketter, eller kun fra meg. Om de kommer til å få mye, så har jeg ofte snittet de hjemme og gjort alt klart. Snurrer våt torky rundt og har pose utenpå der. Da pleier det å holde så de bare kan putte rett i vase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Seff skrev (På 23.3.2025 den 18.54):

I blomsterbutikker gjør de det, ja, men på en søndag får man neppe pakket inn hvis man kjøper på søndagsåpen matbutikk eller bensinstasjon. 

Ekspander  

Hadde jeg fått blomster fra bensinstasjon eller matbutikk, hadde jeg aldri satt de i vann. 

Anonymkode: b942d...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.53):

Det er sykt frekt å gi gaver mottaker må gjøre ting med midt i innspurten når man har gjester.

Flere nevner de er fra møblerte hjem, har fått oppdragelse og slikt men det kan da ikke ha vært en god oppdragelse eller særlig mange møbler når dere gir innpakkede blomster som må snittes.

Man gir oppsatser eller har sørget for vase, snitter blomstene og gir den til verten som da bare trenger å fylle på vann uten alt styret i tilegg.

Ekspander  

Dette!

Hyggelig med oppmerksomheten, men det blir ekstra jobb når man som oftest har mere enn nok å gjøre.

Gir aldri slikt i gave. Enten får de blomster ferdig i vase, oppsats, eller noe helt annet som ikke genererer ekstra jobb.

Anonymkode: ef61a...ab5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du fremstår utrolig utakknemlig, jeg hadde aldri gitt deg hverken gave eller blomster igjen. 

Anonymkode: 68ef7...546

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt litt trist hvis det bare var det jeg ga deg som ble oversett. Fikk du noe av de andre gjestene, og behandlet du disse tingene på samme måte? Vanskelig å bedømme situasjonen uten å ha mer detaljer om hva slags anledning dette var, antall gjester og om vertinnen var frisk osv.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.19):

Har hatt besøk av familie i dag, og de hadde med en flott bukett. De var her i snaue tre timer, og når de hjalp å rydde, så gjesten som hadde med blomster at de ikke var i vann. Hun påpekte snurt: "Ikke glem å sette de i vann da😬😃"

En av de andre gjestene gikk å fant vase, og satt de i vann for meg.

Er dette frekt av meg? Blomster tåler vel noen timer uten vann?

Anonymkode: ca668...1f6

Ekspander  

3t er jo ganske lenge å la blomstene bare ligge der. Da hadde jeg også reagert og kanskje opplevd det som det ikke betydde så mye for deg.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 18.53):

Ekspander  

Den som er syk frekk her er du! Har aldri hørt på maken!

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 19.04):

Hadde jeg fått blomster fra bensinstasjon eller matbutikk, hadde jeg aldri satt de i vann. 

Anonymkode: b942d...30f

Ekspander  

Du er temmelig utakknemlig og uhøflig!

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 23.3.2025 den 19.13):

Du er temmelig utakknemlig og uhøflig!

Ekspander  

Garantert at personen aldri har invitert noen i middag. Uansett hva man mottar, så vet de fleste at det er tanken som teller og man takker pent og viser at det er satt pris på. Det at ts mottok et maleri er litt mer tricky, for da forventes det at det henges opp før eller siden. Jeg ville aldri gitt noe som skulle opp på en vegg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Grüner skrev (På 23.3.2025 den 19.10):

Den som er syk frekk her er du! Har aldri hørt på maken!

Ekspander  

Da er det bra du endelig fikk høre litt om etiketten rundt det å gi gaver.

Gaver skal aldri medføre arbeid mottaker ikke har bedt om eller gies med forbehold.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

KG slutter aldri å levere, det er fantastisk hvor mye jobb noen syns det er å sette blomster i vann!

Anonymkode: fb78c...61a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...