AnonymBruker Skrevet 23. mars #1 Del Skrevet 23. mars Jeg har satt mine bein i en robåt og en skjærgårdsjeep totalt to ganger, men aldri styrt en båt, ei heller aldri vokst opp med båt eller noen form for maritim kursing. Vet at man bør ha matrosfag fra vgs for så ta høyere utdanning som styrmann, men forventes det at man har praktisk erfaring fra sjølivet før man starter på dette? Har fullført studiespes så kanskje man kan slippe noen av fellesfagene fra vgs på matroslinjen? Men blir det tøft? Jeg elsker havet da, blir ikke sjøsyk og hadde trivdes godt med å ha sjømannsturnus, derfor jeg tenker litt i disse baner. Er 21 år. Anonymkode: 6db30...4dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #2 Del Skrevet 23. mars Du slipper fellesfagene om du går maritim linje og har studiespes fra før ja, men det skal vel godt gjøres å komme inn når du allerede har fullført vgs. Før du i det hele tatt kan gå vg2 maritim må du jo også gå vg1 TIP. For å gå videre på styrmannlinja på fagskolen må du ha jobbet i to år som lærling og tatt fagbrev, så den veien er lang. Den letteste retningen for deg er nok å ta bachelor innen nautikk, der er opptakskravet generell studiekompetanse. Anonymkode: b0c31...47d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #3 Del Skrevet 24. mars Hvordan vet du at du ikke blir sjøsyk hvis du aldri har vært på en båt?. Duppingen i en skjærgårdsjeep eller robåt kan ikke sammenlignes med rullingen til et skip, tro meg. Ang utdannelse, så kan du gå 3-årig nautikk bachelor på høyskole, pluss kadettid. Ingen praktisk erfaring eller matrosfagbrev er nødvendig. Det du tenker på er fagskolen. Anonymkode: 6b2ab...286 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #4 Del Skrevet 24. mars Når du er ferdig med å spy av sjøsjuke så er din tid som landkrabbe over. Da er du uansett en like god styrmann som noen annen i fremtiden. Jeg hadde heller aldri kjørt båt, men kjøpte meg større 60-fots "yacht". Gikk bra det og... Anonymkode: 36476...f3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 24. mars #5 Del Skrevet 24. mars Du elsker havet men har kun vært i båt to ganger i løpet av ditt liv? Du blander med at du elsker TANKEN om havet. Eller utsikten mot havet. Det er vidt forskjellige ting og ikke noe du bør planlegge karriere ut fra. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #6 Del Skrevet 24. mars Snublefot62 skrev (1 time siden): Du elsker havet men har kun vært i båt to ganger i løpet av ditt liv? Du blander med at du elsker TANKEN om havet. Eller utsikten mot havet. Det er vidt forskjellige ting og ikke noe du bør planlegge karriere ut fra. Å ha interesse for det er nok, det. Ts vil fort finne ut om det er riktig retning eller ikke Anonymkode: b0c31...47d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #7 Del Skrevet 24. mars Du trenger ikke praktisk erfaring for å starte på matros, men det vil være en fordel å ha interesse for båter og sjøliv. For å bli matros er det 2 år læretid, og det er praksis på skolen i tillegg. Men hvis du ikke ønsker ta fagbrev, hva med å studere nautikk? Anonymkode: 14b2a...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 24. mars #8 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Å ha interesse for det er nok, det. Ts vil fort finne ut om det er riktig retning eller ikke Anonymkode: b0c31...47d Absolutt. Men det er et stort gap mellom å "elske havet" og å vært i båt to ganger i sitt liv - for deretter å basere et karrierevalg på det. Legger man lista så høyt legger man opp til å bli skuffet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #9 Del Skrevet 24. mars Snublefot62 skrev (3 minutter siden): Absolutt. Men det er et stort gap mellom å "elske havet" og å vært i båt to ganger i sitt liv - for deretter å basere et karrierevalg på det. Legger man lista så høyt legger man opp til å bli skuffet. Det kan være, ja. Likevel så er det jo mange som velger utdanning på den måten. Man har en interesse man vil utforske nærmere, og enten passer det fint eller så finner man seg noe annet. Anonymkode: b0c31...47d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #10 Del Skrevet 24. mars Ville nok forsøkt å være litt på havet først. «Blir ikke sjøsyk» i en robåt i rolig sjø gjør det ikke sikkert at du ikke blir dårlig på en diger båt ute i 5 meter bølger Anonymkode: dd853...5cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg liker poteter Skrevet 24. mars #11 Del Skrevet 24. mars Det går helt fint å studere nautikk uten å ha jobbet på båt før. Kanskje skolen i Haugesund med integrert praksis er noe for deg? Da har du praksis jevnt i løpet av studiet istedenfor etterpå, da får du bekreftet allerede på 1. året om du trives ombord eller ikke. Vi trenger flere norske sjøfolk, og det er et virkelig flott yrke. Håper du tørr å satse på en maritim karriere, selv om noen her inne er skeptiske! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #12 Del Skrevet 24. mars Det er mange som bor i Innlandet som jobber på sjøen. Vil du prøve det er det bare å hoppe i det. Anonymkode: d9c75...828 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #13 Del Skrevet 24. mars Er bare å innrømme at det er lønna og all fritiden som frister 😉 Kan anbefale, som den over meg, skolen i Haugesund. Anonymkode: 28943...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg liker poteter Skrevet 24. mars #14 Del Skrevet 24. mars Oooog til de som snakker om sjøsyka her, det er mange fartøy som seiler i mer lukkede farvann der det aldri slingrer. Man trenger ikke å være sjøsterk for å bli sjøfolk. Sjøsyka løser seg selv etter noen dager hos de fleste uansett. Ikke stress over det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #15 Del Skrevet 24. mars Ta kontakt med voksenopplæring i ditt fylke og hør hva de kan tilby. Anonymkode: 4b173...52d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #16 Del Skrevet 24. mars Jeg liker poteter skrev (7 minutter siden): Oooog til de som snakker om sjøsyka her, det er mange fartøy som seiler i mer lukkede farvann der det aldri slingrer. Man trenger ikke å være sjøsterk for å bli sjøfolk. Sjøsyka løser seg selv etter noen dager hos de fleste uansett. Ikke stress over det! og for noen gir den seg aldri jeg har "vokst opp" på en øy i havgapet, aldri vært sjøsjuk en dag - men på større ferger, cruise osv blir jeg syk som f og det går aldri over! Tre ukers criuse i caribien var et mareritt! Anonymkode: 5ca8c...27e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #17 Del Skrevet 24. mars Jeg liker poteter skrev (1 time siden): Oooog til de som snakker om sjøsyka her, det er mange fartøy som seiler i mer lukkede farvann der det aldri slingrer. Man trenger ikke å være sjøsterk for å bli sjøfolk. Sjøsyka løser seg selv etter noen dager hos de fleste uansett. Ikke stress over det! Nei, det gjør den ikke. Jeg jobber på sjøen selv, og vet om flere som har gitt opp karrieren pga sjøsyke. Verste jeg har vært med på var 5 uker på PSV. Blir også sjøsyk på Kielferga hvis det er dårlig vær. Anonymkode: 6b2ab...286 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå