Gå til innhold

Bittskinne - erfaring og Helfo

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter en del at jeg våkner av at jeg biter tennene så hardt sammen at det gjør det vondt. Dette går ut over søvnen, men får også smerter i kjeve, tenner og hodet.

Har lest at bittskinne kan hjelpe, og at det er mulig å få noe dekket av Helfo.

Lurer på andre har erfaring med bittskinne, og hva som skal til for å dekning via Helfo.

Anonymkode: 51bbd...880

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom tannlegen finner at smertene har muskulær årsak, skal du først instrueres i avspenningsøvelser. Dersom dette ikke gir tilstrekkelig bedring, kan du få fremstilt en hard stabiliseringsskinne du bruker om natten. Tannlegen har direkte oppgjør med Helfo, og du betaler egenandel til tannlegen.

Anonymkode: 2fef8...d14

AnonymBruker
Skrevet

Min tannlege så tegn til det på tennene mine så jeg fikk ganske fort. Bare gå til tannlege og snakk med de, jeg måtte ikke gjennom avspenningsøvelser og sånt først

Anonymkode: 05bdd...ae9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sliter en del at jeg våkner av at jeg biter tennene så hardt sammen at det gjør det vondt. Dette går ut over søvnen, men får også smerter i kjeve, tenner og hodet.

Har lest at bittskinne kan hjelpe, og at det er mulig å få noe dekket av Helfo.

Lurer på andre har erfaring med bittskinne, og hva som skal til for å dekning via Helfo.

Anonymkode: 51bbd...880

Tannlegen avgjør om du kan få Helfo refusjon, forutsatt at tannlegen din er godkjent for oppgjør med Helfo. Tannlege er med rett på Helforefusjon er opplært av Helfo til å være både tannlege og saksbehandler for direkte refusjon fra Helfo. Da betaler pasienten evt. en egenandel.

Det er problemstillingen som avgjør om du får refusjon, dersom tannlegen du går til er godkjent saksbehandler fra Helfo. Er tannlegen ikke godkjent, eller du ikke har rett på refusjon må du betale alt selv. 
Ingen på kg kan saksbehandle om du har rett på Helfo refusjon eller ikke. 

Anonymkode: 02815...bbb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Min tannlege så tegn til det på tennene mine så jeg fikk ganske fort. Bare gå til tannlege og snakk med de, jeg måtte ikke gjennom avspenningsøvelser og sånt først

Anonymkode: 05bdd...ae9

Det er på ingen måte negativt å lære avspenningsteknikker. Mange går og biter sammen tennene på dagtid også, så det å bli bevisst på dette og lære å løse opp er en fordel. Tennene skal kun være i kontakt ved tugg ing. For noen er øvelser nok, og bittskinne er unødvendig.

Anonymkode: 2fef8...d14

AnonymBruker
Skrevet

Har fått tilpasset bittskinne av tannlege 2 ganger. Fikk dekket av Helfo. Gnisser så mye at tennene ødelegges. Og har hodepine konstant. Problemet med første skinnen var at den falt ut hver natt. Den var litt slarkete. Så ny ble laget. Den var mer tight, så den burde i følge tannlegen sitte. Dessverre var resultatet det samme. Jeg tok den av i søvne. Måtte til slutt bare gi opp hele greia.

Anonymkode: 41fc2...4d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har fått tilpasset bittskinne av tannlege 2 ganger. Fikk dekket av Helfo. Gnisser så mye at tennene ødelegges. Og har hodepine konstant. Problemet med første skinnen var at den falt ut hver natt. Den var litt slarkete. Så ny ble laget. Den var mer tight, så den burde i følge tannlegen sitte. Dessverre var resultatet det samme. Jeg tok den av i søvne. Måtte til slutt bare gi opp hele greia.

Anonymkode: 41fc2...4d3

Min sitter så tett på at jeg ikke har sjans til å få den av i søvne. Må se i speilet både for å ta den på og av. Høres ut som nr 2 også er dårlig tilpasset?

Jeg fikk forøvrig bittskinne pga en nakkeskade som gjør at jeg biter sammen og gnisser tennene. Gir anspent ig vond kjeve og skade på tenner. Var ikke noe spørsmål om jeg skulle få dekket noe eller ikke. Det fikk jeg bare.

Anonymkode: 60ffd...f63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...