AnonymBruker Skrevet 23. mars #1 Del Skrevet 23. mars Ser mange skriver at de ønsker å jobbe redusert (60%/80%) og da har 3-4 jobbdager i uken. Jeg drømmer om et liv der jeg kan reise mye og kanskje da jobbe rundt 9 mnd i året og ha fri 3 mnd, vil arbeidsgivere sette seg på bakbeina da eller er det like normalt som å jobbe redusert antall dager i uka? Jeg studerer nå, men er lege når jeg er ferdig utdannet. Noen som har gjort det på samme måte som jeg ønsker? Anonymkode: 2eab2...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #2 Del Skrevet 23. mars Ja, når du fyller 60. Da får du 6 uker ferie. Anonymkode: 32c2e...1f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #3 Del Skrevet 23. mars Det vil eventuelt måtte være å ta ulønnet permisjon, ikke ferie. Dog er det jo ikke mange arbeidsgivere som vil velge en slik arbeider over en fulltidsarbeider. De må sette inn en vikar i perioden man er borte, med mindre det er en periode med lite arbeid uansett. Anonymkode: 0170f...6ea 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #4 Del Skrevet 23. mars Hvis du jobber som fastlege vil du være selvstendig næringsdrivende og bestemmer selv hvor mye du vil jobbe. Kan være kommunen vil protestere hvis det er få fastleger i kommunen og du har fastlegeavtale med dem.. Anonymkode: 655c6...492 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #5 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.55): Det vil eventuelt måtte være å ta ulønnet permisjon, ikke ferie. Dog er det jo ikke mange arbeidsgivere som vil velge en slik arbeider over en fulltidsarbeider. De må sette inn en vikar i perioden man er borte, med mindre det er en periode med lite arbeid uansett. Anonymkode: 0170f...6ea Ekspander Ja mente å ta ut ulønnet permisjon. Men ja skjønner at arbeidsgiver heller da velger noen andre, hadde bare vært så fint å ikke levd helt A4. Orker ikke det hamsterhjulet hele året med unntak av den lille ferien man får… ts Anonymkode: 2eab2...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #6 Del Skrevet 23. mars Vet ikke helt hvordan det er men kan tenke meg at hvis du jobber for FN eller leger uten grenser så blir du sendt på oppdrag og så kan du ha fri en periode (siden du jobber døgnet rundt på oppdraget). Eller hvis de har leger på fartøy i lenger perioder? Aner ikke. Bare tenker høyt. Beste er jo en sesongjobb som strekker seg litt lenger enn sommermånedene. Men det er jo gjerne f.eks. i turistnæring da og lavt betalt. For eksempel skilærer jobber på vinter og kan ha fri etterpå. Anonymkode: 1c52a...c91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #7 Del Skrevet 23. mars Som lege kan du jobbe intensivt på sykehus eller i kommunen i perioder, og ta lengre perioder fri. Har en lege på jobb som gjør dette, tar på seg vikariater, ekstravakter og har lange perioder fri. Anonymkode: 0a28f...036 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #8 Del Skrevet 23. mars Du kan jo det, men du har jo uansett «et rævkjør» foran deg med LIS1 før du kan «slippe fra». Og så er jeg jo spent på å høre hvordan du tenker at studielånet skal betales… Anonymkode: 9ed44...b5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #9 Del Skrevet 23. mars Kommer helt an på arbeidsgiveren. Vil anta de færreste tillater flere måneder fri i strekk, men kan jo være hvis det er sesongbetont arbeid, feks. Selv jobber jeg i det offentlige og vi kan avspasere inntil fem uker i tillegg til ferieukene. Det fordrer selvsagt litt ekstra timer jobb resten av året, men har det ofte travelt så det går nesten av seg selv. Anonymkode: 260ed...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #10 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 13.16): Du kan jo det, men du har jo uansett «et rævkjør» foran deg med LIS1 før du kan «slippe fra». Og så er jeg jo spent på å høre hvordan du tenker at studielånet skal betales… Anonymkode: 9ed44...b5d Ekspander Ja LIS1 blir hardt og tenker å jobbe en del ekstravakter i den perioden siden jeg uansett ikke får reist noe særlig. Da har jeg forhåpentligvis klart å spare litt. Tenker også å bo billig og prioritere reiser i stedet, så det som må betales i studielån tar jeg igjen i billigere bokostnader. Og etter 6 år som student har jeg funnet noen økonomiske life hacks som kan spare meg for en del, og tenker å holde kostnadene lave selv om jeg ikke lenger er student. ts Anonymkode: 2eab2...e26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #11 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.41): Ser mange skriver at de ønsker å jobbe redusert (60%/80%) og da har 3-4 jobbdager i uken. Jeg drømmer om et liv der jeg kan reise mye og kanskje da jobbe rundt 9 mnd i året og ha fri 3 mnd, vil arbeidsgivere sette seg på bakbeina da eller er det like normalt som å jobbe redusert antall dager i uka? Jeg studerer nå, men er lege når jeg er ferdig utdannet. Noen som har gjort det på samme måte som jeg ønsker? Anonymkode: 2eab2...e26 Ekspander Snakk med sjefen om det er mulig å få ulønnet permisjon, feriepenger får du uansett bare for 5 uker. Anonymkode: 5d2a9...1d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sb88 Skrevet 23. mars #12 Del Skrevet 23. mars Har ei venninne som jobber som lege fast vikar på legesenter hun jobber vel 70% å har lang sammenhengende fri. Hun reiser ofte på lengre ferier eller tar seg turer å jobber for leger uten grener eller mercy ships. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #13 Del Skrevet 23. mars Mannen min har 6 uker ferie, en av fordelene på jobben hans. Personlig har jeg tatt ulønnet permisjon ved behov, det er jo ikke alltid like gøy å leve uten lønn, men må man så man man. Og jeg skulle gjerne hatt et opplegg med mer ferie. Målet mitt arbeidsmessig må være å ha fri mai-august og hele desember… Anonymkode: 7cdd8...742 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 23. mars #14 Del Skrevet 23. mars Tja, man kan ha fortettet arbeid med avspasering. Som lærere, de som jobber langvakter, folk i olja osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 23. mars #15 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.41): Jeg drømmer om et liv der jeg kan reise mye og kanskje da jobbe rundt 9 mnd i året og ha fri 3 mnd, vil arbeidsgivere sette seg på bakbeina da eller er det like normalt som å jobbe redusert antall dager i uka? Jeg studerer nå, men er lege når jeg er ferdig utdannet. Noen som har gjort det på samme måte som jeg ønsker? Anonymkode: 2eab2...e26 Ekspander Du kan ha deltidsjobb som fastlege med avtalt fri 3 mnd, feks juni-august (m/ avtale om at andre får ansvar for dine pasienter), men da må du jobbe enormt mye i de andre 9 mnd i året hvis du skal ha råd til flere mnd fri OG penger å reise for. Eller du må være veldig sparsom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 24. mars #16 Del Skrevet 24. mars Hvis du jobber på sjøen har du fri halve året, med full lønn. På oljeplattformer enda mer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #17 Del Skrevet 24. mars Jeg har avtalefestet 6. uke. Jeg kan stort sett jobbe fra der jeg vil, så jobber fra utlandet i perioder. Jeg kan også flekse mye, så lenge jobben blir gjort. Og vi har ganske god fleksibilitet til å jobbe redusert eller ta fri uten lønn, så lenge det er godt planlagt. For eksempel jobber mange småbarnsforeldre redusert i kortere perioder. Anonymkode: be284...26d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 24. mars #18 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.41): Jeg studerer nå, men er lege når jeg er ferdig utdannet. Noen som har gjort det på samme måte som jeg ønsker? Ekspander Som fastlege i et kontorfellesskap kan dere i fellesskapet sette opp regler for ferie og hvordan dere dekker opp hverandre. Dette er helt vanlig. Du kan også være ditt eget vikarbyrå og leie deg selv ut til kommuner, sykehus og legevakter som har vakter og/eller tirnuser som skal dekkes opp. Det er ekstremt mange muligheter for å jobbe fleksibelt innen helsevesenet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #19 Del Skrevet 24. mars Selv som kommuneansatt i drittstilling får jeg en måned ekstra ulønnet ferie i året. De leier bare inn en vikar i mitt sted. Anonymkode: cf50f...482 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #20 Del Skrevet 24. mars Jeg jobber meg opp avspasering og bruker dette på langhelger og ekstra "ferieuker" i løpet av året. Jeg jobber i staten, men har min egen portefølje, så det er kun meg selv det går ut over dersom jeg tar ekstra fri, for da må jeg jobbe ekstra i forkant og etterkant for å hente inn igjen. Kan bli litt stress i enkelte perioder, men trives veldig godt med å ha den friheten. Vi har feriehus i utlandet og legger opp turene dit etter flyprisene. Finner vi plutselig en dag med billige billetter så kaster vi oss rundt og reiser omtrent på dagen. Har alltid minst 50 timer i timebanken (vi får egentlig ikke lov til å ha mer, men dette bryter "alle"). Anonymkode: 524a5...adf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå