AnonymBruker Skrevet 23. mars #1 Del Skrevet 23. mars Jeg sliter skikkelig med økonomien for tida. Jeg unner meg selv null og niks, men går i minus hver måned. Skal øke prosenten jeg jobber snart, så håper det kan hjelpe og at jeg kan få tilbakebetalt private smålån. Jeg får stadig meldinger fra bekjente som samler inn penger til veldedige formål og spleiser som ber meg personlig om å donere. Da må jeg svare at «beklager, jeg har ikke råd». Jeg føler meg så liten når jeg må svare slik og kjenner også at jeg blir irritert på folk som sender private meldinger og tigger penger slik at jeg må blottlegge privatøkonomien for dem. Jeg ser jo at de poster på sosiale medier og da kan jeg med bedre samvittighet «overse» det. Jeg skulle selvfølgelig gjerne støttet både det ene og det andre, men jeg har ikke råd. Flere som har det sånn..? Anonymkode: 46cc5...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 23. mars #2 Del Skrevet 23. mars Kjenner du så mange som ber deg om penger? Jeg har aldri fått et spm fra noen i min omgangskrets i hele mitt liv om å gi penger. Unntaket er bøssebærere som kommer på døra og da bare unngår jeg å lukke opp. Spleiser og Innsamlinger som foregår på nett er jeg noen ganger med på hvis jeg har råd og brenner for saken. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 23. mars #3 Del Skrevet 23. mars Du trenger ikke å skrive hvorfor du ikke vil donere. Det kan være ulike årsaker til det: «Jeg støtter mine faste», «det passer nok ikke denne gangen» osv. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #4 Del Skrevet 23. mars Ikke bli flau. Det er mange som har det sånn og det er ikke noe å skamme seg over. Du gjør ditt beste og du har rett til å ta vare på deg selv og egen økonomi først. Et alternativt svar til de som spør er at det skulle du gjerne ha gjort, men du har ikke anledning til det denne gangen. ❤️ Anonymkode: 56f4e...2f4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #5 Del Skrevet 23. mars Nei, mine venner og bekjente driver ikke med tigging, men må du svare? Hvis jeg mottok tiggemeldinger, ville jeg bare oversett det. Jeg har ikke dårlig råd, men jeg har faste veldedige formål jeg gir til som jeg har valgt selv. Anonymkode: d7844...2ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #6 Del Skrevet 23. mars Jeg kjenner nok mer på skam fordi jeg ikke har råd. Dersom jeg hadde hatt råd, men valgt å ikke gjøre det tror jeg jeg hadde syns det var mindre flaut. Jeg syns det er ekstremt vanskelig å ha dårlig råd. Mest fordi jeg er redd for ikke å klare å betale regningene mine eller at barna mine ikke skal få det de trenger, eller når de blir endre - mobbes for det. Anonymkode: 46cc5...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 23. mars #7 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kjenner nok mer på skam fordi jeg ikke har råd. Dersom jeg hadde hatt råd, men valgt å ikke gjøre det tror jeg jeg hadde syns det var mindre flaut. Jeg syns det er ekstremt vanskelig å ha dårlig råd. Mest fordi jeg er redd for ikke å klare å betale regningene mine eller at barna mine ikke skal få det de trenger, eller når de blir endre - mobbes for det. Anonymkode: 46cc5...06c Du må jobbe med tankesettet ditt. Det skal ikke være skamfullt å være hverken fattig eller syk. Hvorfor dømmer du andre? For det er jo dine egne fordommer du sliter med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 23. mars #8 Del Skrevet 23. mars Jeg synes det er de som tigger penger fra andre som burde skamme seg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 23. mars #9 Del Skrevet 23. mars Traktor skrev (3 minutter siden): Jeg synes det er de som tigger penger fra andre som burde skamme seg. Ja, det er en uting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #10 Del Skrevet 23. mars Jeg tror du tenker for mye på det, det er mange som ikke bidrar økonomisk til veldedige formål Anonymkode: 435e8...9c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #11 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg sliter skikkelig med økonomien for tida. Jeg unner meg selv null og niks, men går i minus hver måned. Skal øke prosenten jeg jobber snart, så håper det kan hjelpe og at jeg kan få tilbakebetalt private smålån. Jeg får stadig meldinger fra bekjente som samler inn penger til veldedige formål og spleiser som ber meg personlig om å donere. Da må jeg svare at «beklager, jeg har ikke råd». Jeg føler meg så liten når jeg må svare slik og kjenner også at jeg blir irritert på folk som sender private meldinger og tigger penger slik at jeg må blottlegge privatøkonomien for dem. Jeg ser jo at de poster på sosiale medier og da kan jeg med bedre samvittighet «overse» det. Jeg skulle selvfølgelig gjerne støttet både det ene og det andre, men jeg har ikke råd. Flere som har det sånn..? Anonymkode: 46cc5...06c Hvem er dine venner som til stadighet ber om økonomisk støtte? De meldingene du viser til får jeg omtrent aldri. Det er en smal sak og si nei ikke i dag. Vennene dine bør vel og vite at du har minimalt med penger? Anonymkode: d7dfd...430 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #12 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvem er dine venner som til stadighet ber om økonomisk støtte? De meldingene du viser til får jeg omtrent aldri. Det er en smal sak og si nei ikke i dag. Vennene dine bør vel og vite at du har minimalt med penger? Anonymkode: d7dfd...430 Jeg gjør mitt beste for å skjule det fordi jeg synes det er så flaut. Det er vel mer bekjente som brenner veldig for sine saker. Og man får jo selvfølgelig flere til å donere om man går på dem en og en. De skjønner jo selvsagt at jeg sier nei, men det er så pinlig å måtte lufte privatøkonomien sånn Anonymkode: 46cc5...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 23. mars #13 Del Skrevet 23. mars Syns det er mer flaut å gå å tigge penger av andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #14 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg gjør mitt beste for å skjule det fordi jeg synes det er så flaut. Det er vel mer bekjente som brenner veldig for sine saker. Og man får jo selvfølgelig flere til å donere om man går på dem en og en. De skjønner jo selvsagt at jeg sier nei, men det er så pinlig å måtte lufte privatøkonomien sånn Anonymkode: 46cc5...06c Jeg tror nesten ikke det jeg leser. Anonymkode: 27d7c...f11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 23. mars #15 Del Skrevet 23. mars Du trenger jo ikke si hvorfor du ikke ønsker å støtte. Bare si "nei ikke i dag" eller noe lignende. Vi har Care, Redd barna og andre som kommer på døren en gang i blant og jeg sier alltid at jeg kan støtte med 20 kroner eller noe sånt, da ser de rart på meg og sier at det minste man kan donere er 150,- eller 200,- i måneden. Så jeg svarer alltid at jeg synes det er spesielt å komme å be om to, tre tusen i året og spille det inn som om det er en ubetydelig sum. Det sier litt om hvor mye penger som faktisk er i dette systemet og at det å hjelpe andre er en business. Jeg kjenner faktisk noen som jobber i Røde Kors og vedkommende har så absolutt ikke minstelønn, så det er kun vi giverne som skal være altruistiske ideologer.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #16 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror nesten ikke det jeg leser. Anonymkode: 27d7c...f11 Enig. Anonymkode: d7dfd...430 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 23. mars #17 Del Skrevet 23. mars Du lufter da ikke privatøkonomien din hvis du sier nei? Bare si at du har kjøpt av andre hvis det blir spørsmål om å kjøpe f.eks, sokker, dasspapir og alt mulig annet. Hvis det er andre ting det er snakk om, så bare si at du støtter en annen veldedig organisasjon i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #18 Del Skrevet 23. mars Det er mer flaut med de som pusher ivrig veldedige formål privat (utover poste på sosiale medier, men på personlige meldinger). En løsning er å si at du støtter dine faste organisasjoner, og holder deg til det. Liten løgn skader ikke (men nå har du jo forklart økonomien). Er faktisk litt små lei at folk skal samle inn penger for alt for tiden. Og også til private personer som gave til unger, veterinær ++++ Anonymkode: 24734...681 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #19 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter skikkelig med økonomien for tida. Jeg unner meg selv null og niks, men går i minus hver måned. Skal øke prosenten jeg jobber snart, så håper det kan hjelpe og at jeg kan få tilbakebetalt private smålån. Jeg får stadig meldinger fra bekjente som samler inn penger til veldedige formål og spleiser som ber meg personlig om å donere. Da må jeg svare at «beklager, jeg har ikke råd». Jeg føler meg så liten når jeg må svare slik og kjenner også at jeg blir irritert på folk som sender private meldinger og tigger penger slik at jeg må blottlegge privatøkonomien for dem. Jeg ser jo at de poster på sosiale medier og da kan jeg med bedre samvittighet «overse» det. Jeg skulle selvfølgelig gjerne støttet både det ene og det andre, men jeg har ikke råd. Flere som har det sånn..? Anonymkode: 46cc5...06c Nei, virkelig ikke. Har aldri fått en eneste melding fra bekjente om sånt du beskriver, høres helt merkelig ut. Bare si nei, du kan ikke akkurat nå. Jeg har god råd og gir utelukkende til en spesiell organisasjon hvert år. Er raus med beløpet og sier nei til alt annet. Klart og tydelig og ingen har innsikt i min privatøkonomi. Anonymkode: 7286e...ab1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 23. mars #20 Del Skrevet 23. mars Jeg får ikke slike henvendelser, heldigvis, men det har vært noen foreldre som hjelper ungene med innsamlinger til skoleturer. Da er det jo salg av sokker, toalettpapir osv. Jeg har kjøpt et par ganger. Nå sier jeg at det ikke passer/ har lovet å kjøpe fra andre/ eller bare finner på noe. Det er mange foreldre som sliter med denne dugnaden tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå