AnonymBruker Skrevet 1. april #142 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det syke var jo da joikakakene forsvant, og den kule samen på boksa! Den skjønte jeg ikke, n* ordet forstår jeg godt ikke brukes. Anonymkode: dd500...0d5 Ja, hva var greia der, hvem ble krenket av joikakakene? Anonymkode: 7c9bc...a21 2
AnonymBruker Skrevet 1. april #143 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, hva var greia der, hvem ble krenket av joikakakene? Anonymkode: 7c9bc...a21 Ikke du, i alle fall! Og jeg antar at nesten ingen ikke-samiske nordmenn ble krenka. Kan være det oppleves annerledes om man er feks samisk, og oppleves å fremstilles som en stereotyp alle plasser, men hva vet vel jeg. Anonymkode: a31bb...2e3 2 1
geir.thomas.risaas Skrevet 7. desember #144 Skrevet 7. desember (endret) Interessant diskusjon om jødekaker og negerboller. Jøder kaller seg selv for jøder. Den andre gruppen tar avstand fra n.. ordet. Det gjør en vesentlig forskjell. Det ligger ikke noe negativt i navnet jødekake, snarere tvert om. Navnet er kun en henvisning til at denne kaken opprinnelig var en jødisk spesialitet og som ble en skattet og populær kake i Danmark og Norge fra slutten av 1700-tallet og fremover. Henvisningen til kakens opprinnelse er ikke mer nedsettende enn å snakke om pariserloff, berlinerkranser, tyske skiver, wienerbrød og wienersnitzel. Så la jødekaker få være jødekaker. Den dagen det jødiske folk ikke vil betegne seg som jøder, da er imidlertid saken en annen. Endret 7. desember av geir.thomas.risaas 2 2
Hoppetaujenta Skrevet 7. desember #145 Skrevet 7. desember geir.thomas.risaas skrev (1 minutt siden): Interessant diskusjon om jødekaker og negerboller. Jøder kaller seg selv for jøder. Den andre gruppen tar avstand fra n.. ordet. Det gjør en vesentlig forskjell. Veeel...det rare er jo at mange innad i sitt kameratslige system kaller hverandre hyggelig for "niggah" når de snakker sammen...og om en hvit hadde sagt det samme hadde det blitt ramaskrik, så det er visst litt forskjell der og lov i enkelte sammenhenger? Jeg hadde forholdt meg til menneskers navn heller enn å putte dem i båser. 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember #146 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 4.56): Jøde har da vært skjellsord i mange år. Anonymkode: a00f0...781 Hva skal man kalle en jøde da? Anonymkode: 79bb8...cf3
AnonymBruker Skrevet 7. desember #147 Skrevet 7. desember jeg synes ikke neger er så negativt jeg. er jo litt ubehagelig hvor mye gift dere putter i det ordet... som om det er negativt å være en neger. jeg synes negre er kule jeg men.. kaller dem ikke for det... er egentlig ganske slitsomt da, hva kan man kalle dem for. men jeg skjønner det også da. er for mange som misbruker det, type folk som digger å slenge drit fra seg, men samtidig tror jeg at de som har "mest imot det" er de som hadde brukt det mest om det var "lov". noen folk er ytterpunkter på alt mulig uansett hva det er. Anonymkode: 0b0be...ca1
Rødvinsfilosofen Skrevet 7. desember #148 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (5 minutter siden): jeg synes ikke neger er så negativt jeg. er jo litt ubehagelig hvor mye gift dere putter i det ordet... som om det er negativt å være en neger. jeg synes negre er kule jeg men.. kaller dem ikke for det... er egentlig ganske slitsomt da, hva kan man kalle dem for. men jeg skjønner det også da. er for mange som misbruker det, type folk som digger å slenge drit fra seg, men samtidig tror jeg at de som har "mest imot det" er de som hadde brukt det mest om det var "lov". noen folk er ytterpunkter på alt mulig uansett hva det er. Anonymkode: 0b0be...ca1 Har aldri i mitt liv hatt behov for å si ordet «neger». De eneste gangene jeg hører folk bruke ordet neger er når de snakker om at de ikke lenger får lov til å si neger. Det er gjerne de samme folka som mener at Vesten snik-islamiseres, og som kan bruke ordet «sotrør» like flittig. Jødekake har jeg aldri fått servert og har aldri funnet en oppskrift på det i familiens kokebøker. Har aldri sett det på kafé, hos baker eller som noe man kan kjøpe ferdig på butikken. De eneste gangen jeg hører om Jødekake er i diskusjoner som denne. Hvorfor man kan si Jødekake, men ikke Negerbolle ( og Joikakaker ) 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember #149 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 17.18): Det der er ikke negerboller. Negerboller er lagd på havregryn, kokosflak, smør, sukker, kakao og en liten skvett kaffe. De kalles negerboller fordi de er mørkebrune og inneholder kokos, kokos er eksotisk og spennende for Norske ganer på 70-80 tallet eller når negerboller nå enn ble oppdikta. Anonymkode: a62b2...a0d Vi kalte det på bildet negerboller, de med kokos kokosboller og det du snakker om for sjokoladekuler/sjokoladeboller. Anonymkode: 6cc71...deb 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember #150 Skrevet 7. desember Vi brukte ordet neger og mulatt da jeg var liten (80-tallet), men det var aldri et skjellsord. Men jeg respekterer jo at de ikke liker at vi bruker det ordet (MEN da synes jeg de må slutte å bruke ordet selv, det blir forvirrende når de bruker det selv, men nekter andre å bruke ordet). Anonymkode: 6cc71...deb
Bælfeit Skrevet 7. desember #151 Skrevet 7. desember Har funnet jødeører i skogen,er vel ikke innafor det heller.
AnonymBruker Skrevet 7. desember #152 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi brukte ordet neger og mulatt da jeg var liten (80-tallet), men det var aldri et skjellsord. Men jeg respekterer jo at de ikke liker at vi bruker det ordet (MEN da synes jeg de må slutte å bruke ordet selv, det blir forvirrende når de bruker det selv, men nekter andre å bruke ordet). Anonymkode: 6cc71...deb de vil vel ta tilbake ordet da sikkert. eller noe sånt. Anonymkode: 0b0be...ca1
AnonymBruker Skrevet 7. desember #153 Skrevet 7. desember Negro=sort . Slutt å kall meg hvit,jeg er hudfarget!!! Anonymkode: 79bb8...cf3
AnonymBruker Skrevet 7. desember #154 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi kalte det på bildet negerboller, de med kokos kokosboller og det du snakker om for sjokoladekuler/sjokoladeboller. Anonymkode: 6cc71...deb kalte dem alltid for "kokos"-boller med eller uten kokos. spist veldig lite av det 😅 men en gang i tyskland tror jeg at jeg kjøpte en sånn ganske stor greie med stort utvalg av "kokosboller", med forskjellig trekk på, eller kanskje det var Lidl da Lidl var i Norge.. eneste jeg har kalt noe for med neger er vel negerlandsbyen. Anonymkode: 0b0be...ca1
AnonymBruker Skrevet 7. desember #155 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Negro=sort . Slutt å kall meg hvit,jeg er hudfarget!!! Anonymkode: 79bb8...cf3 men en neger er jo også hudfarget : P Anonymkode: 0b0be...ca1 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember #156 Skrevet 7. desember Bælfeit skrev (6 minutter siden): Har funnet jødeører i skogen,er vel ikke innafor det heller. Jødeører? hva er det for noe? Anonymkode: fbc57...ff0
AnonymBruker Skrevet 7. desember #157 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jødeører? hva er det for noe? Anonymkode: fbc57...ff0 Sopp Anonymkode: 79bb8...cf3
AnonymBruker Skrevet 7. desember #158 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sopp Anonymkode: 79bb8...cf3 jeg søkte opp bilde. 🥴 finnes jo også uttrykket jødenese. hjelpes. Anonymkode: 0b0be...ca1
AdonisFFM Skrevet 7. desember #159 Skrevet 7. desember (endret) Har aldri smakt jødehatet, men hørt om det. Vet ikke hva som er opprinnelsen. Vi brukte jo også å spille en 3-spiller variant av billiard som ble kalt Jøde. Det er ikke alt som er ille ment, men når den tidsriktige politisk korrekthet kommer blir jo alt galt. Ordene kvinne og mann er jo også under trussel om byråkratene får viljen sin. Et uttrykk som blir mer og mer brukt istedenfor neger, som jeg godtar at de ikke liker, selv jeg ikke synes det er noe ille er "melanated". Spesielt i USA har de begynt å snakke om "melanated people". Dette blir jo misvisende også da, siden vi "hvite" som oftest ogdå har melanin. Jeg hadde en kjæreste da jeg bodde i Oslo som var fra Etiopia og så bare helt fantastisk ut. Slank og elegant med supert ansikt og yummy brunfarge. Jeg brukte å kalle henne "my little chocolate", som hun ikke hadde noe imot. Endret 7. desember av AdonisFFM
AnonymBruker Skrevet 7. desember #160 Skrevet 7. desember er det lov å si at noen er brun da? Anonymkode: 0b0be...ca1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå