Gå til innhold

Hvorfor er jødekaker innafor, når negerboller er fy-fy?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spiller ingen rolle all den tid sjokoladebolle er noe annet.

Nei. Negerboller er ikke rasistisk i seg selv. Hadde jeg kalt en tykk, mørkhudet person for «Negerbolle», så hadde det vært rasistisk og stygt. 
Å bruke egennavnet «Negerbolle» om et bakeverk som heter «negerbolle» er ikke rasistisk.

Å omtale bakeverket jødekake som jødekake er ikke antisemittisme. Å kalle en person for feks «jævla jødekake», så er konteksten en helt annen, og «jødekake» blir da et rasistisk skjellsord.

Man kan bruke egennavnene «Negerboller» og «jødekaker» om bakst som heter «Negerboller» og «jødekaker» helt uten å bruke de samme ordene om mennesker.

Kontekst.

En farget mann kan (og gjør det ofte) kalle en annen farget mann for «neger». En pakistaner kan kalle en annen pakistansk venn for «pakkis» også. Uten at det ligger rasisme i det. Jeg som hvit mann kan ikke gjøre det samme. Da hadde det vært jævlig ugreit.

Kontekst.

Anonymkode: d4bb7...9fe

Fint for deg. 

Jeg derimot spiser sjokoladeboller, risboller eller kokosboller. Det gjør majoriteten av befolkningen også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fugl fønix skrev (12 minutter siden):

Snakker om kaker jeg . Er du som ikke eier språk forståelse som ikke skjønner at jeg prater om kaker!!  Så blander du det med rasisme osv som overhode ikke har noe med rasisme å gjøre,hvor dum er du egentlig ??..ikke greit du er rapportert for avsporing. Ingen vits at du siterer meg mer. Du vrenger og vrir jo på alt.

Enkelte her inne skal på død og liv kalle det NEGERbolle. Da blir opphavet til NEGER relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (1 minutt siden):

Enkelte her inne skal på død og liv kalle det NEGERbolle. Da blir opphavet til NEGER relevant. 

Jeg har kalt det sjokoladeboller i alle år jeg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vinterjenta skrev (4 minutter siden):

Fint for deg. 

Jeg derimot spiser sjokoladeboller, risboller eller kokosboller. Det gjør majoriteten av befolkningen også. 

Jeg spiser det også. I tillegg til Negerboller, som hverken er sjokoladeboller, risboller eller kokosboller. De er egennavn for annen bakst. 
Min mor heter Kjersti. Jeg kaller henne ikke for Lise eller Tone. Jeg bruker hennes navn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fugl fønix skrev (Akkurat nå):

Jeg har kalt det sjokoladeboller i alle år jeg ...

Jamen så fint da. Da er vi jo enige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Å bruke bakeverk sitt egennavn er ikke det samme som å kalle noen for neger.

Et ord er ikke rasistisk i seg selv. Uten kontekst blir det absurd å hevde rasisme.

Dette er dagens innlegg 🏆

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg spiser det også. I tillegg til Negerboller, som hverken er sjokoladeboller, risboller eller kokosboller. De er egennavn for annen bakst. 
Min mor heter Kjersti. Jeg kaller henne ikke for Lise eller Tone. Jeg bruker hennes navn.

Hvis din mor hadde fått et blodrasistisk navn ved fødselen, eller et annet skjemmende navn - hadde hun mest sannsynlig byttet. 

Og det er der vi kollektivt er nå med sjokoladebolle 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det ene er ett skjellsord, det andre er ikke. Herregud.

Anonymkode: 7ff75...ebc

negerbolle eller ordet neger er ikke ett skjellsord.

Neger kan brukes som ett skjellsord om du retter det i negativ forstand mot en person eller gruppe, men å omtale svarte som negere har kun blitt en greie grunnet folk som deg.

Anonymkode: aae28...e0a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jødekaker er vel blitt til jærkaker? Så både jøde og neger er fjernet fra maten😎

Anonymkode: 44967...387

Se der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Å bruke bakeverk sitt egennavn er ikke det samme som å kalle noen for neger.

Et ord er ikke rasistisk i seg selv. Uten kontekst blir det absurd å hevde rasisme.

Men ordet eksisterer jo allerede i en kontekst, det er hele poenget. Dette ordet er knyttet til en rasistisk kontekst, og når du sier at du har laget "negerboller" vil det derfor aldri bli et nøytralt navn på en kake. Ordets kontekst er der uansett hvor mye du mener det eller ikke. Det handler ikke om hvordan du selv forstår ordet, men hvordan andre oppfatter det.

Anonymkode: a31bb...2e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vinterjenta skrev (1 minutt siden):

Hvis din mor hadde fått et blodrasistisk navn ved fødselen, eller et annet skjemmende navn - hadde hun mest sannsynlig byttet. 

Og det er der vi kollektivt er nå med sjokoladebolle 😊

Sjokoladeboller er noe annet. Jeg er helt for å slutte å bruke rasistiske navn på bakverk. Derfor synes jeg det er så spesielt at jødekaker er lov å si

Anonymkode: a00f0...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sjokoladeboller er noe annet. Jeg er helt for å slutte å bruke rasistiske navn på bakverk. Derfor synes jeg det er så spesielt at jødekaker er lov å si

Kall de jærkaker da. Så er vi ferdig med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å hevde at ordet «jøde» er rasistisk sier mer om dine grumsete holdninger en om bruken av ordet jødekaker.

Tror få jøder bil være enige med deg i at ordet «jøde» er noe negativt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Syns det er meget spesielt at man har lov å kalle et bakverk jødekaker, man burde funnet nytt navn til dem slik man gjorde med negerboller.

Begrepet jødekaker er jo egentlig veldig krenkende. Ikke har de samme farge som jødene heller.

Begrepet «neger» oppfattes som nedsettende og ønskes ikke brukt lenger, derfor bør en heller ikke bruke det i navn på kaker. Jøde er ikke en tilhenger av jødedommen og ikke et svartelistet begrep.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er det som har gitt deg inntrykk av at det skal være rasistisk å bruke ordet jødekake? Hvis det var det ville vel neppe Det mosaiske trossamfund og Antirasistisk senter blitt sitert av NRK på at det er positivt å opprettholde det navnet, eller hva?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere smakt bæsjeklump-boller? Med sjokoladebiter. 

Anonymkode: 645fe...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du snakker om ord. Forøvrig utrolig hvor viktig det er folk å tviholde på dette idiotisk lille kakenavnet.Drit i at det er blodrasistisk. Vi har jo alltid kalt det det!! Sjokoladebolle har liksom ikke samme shwungen.

Sjokoladeboller, kokosboller, sjokoladekuler, kokoskuler og havrekuler er helt andre bakster i min oppskriftsbok. Den min far skrev oppskriftene sine i før han døde. 
Alle i min familie og slekt vet hva en negerbolle er, det er et kjært barndomsminne for alle født etter ca 1965. 

Ingen av oss bruker utrykket neger i dagligtale, omtaler negerbollene ved navn eller deler oppskriften, desverre kan man jo si for det er jo nå kommet til to generasjoner etter de som har lagd oppskriften med min far, en bitteliten del av vår matkultur og familiehistorie forsvinner jo med de små kakene vi nå unngår å ta opp i tilfelle noen tror vi legger vekta til verdenshistorien og slaveriet på de.

En viktig ting med oppskriften er at foruten smør og kaffe som kan brukes romtemperert så er ingenting varmt, det krever ingen baking og ingen må ha voldsomt med finmotorikk så det er enklet å lage disse kakene med både de eldste og de yngste. Negerbollene er også nesten litt sunne med havregryna og de metter bedre enn ting med mindre næring. 

Jeg mener på ingen måte at man skal bruke ordet neger, eller på død og liv må kalle negerboller nettop det, men det er nå alikevel noe med det å unnvike heller enn å ta samtalen. Fortelle nye tilskudd i familien at da oldefar skrev ned oppskriften så var det et ord som var anneledes brukt for han bar ikke kakene negativiteten de har nå men i dag så er det ordet helt feil å bruke. Kanskje vi burde finne på et bedre navn sammen? Eller la de hete det de het og forklare at man kan lage noe søtt og godt som får bismak fordi de er tilsatt historier som ikke var bra. Jeg vet ikke. Alt jeg vet er at disse kakene heter negerboller i familiens kokebok og kokken er for lengst død.

Anonymkode: a62b2...a0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sjokoladeboller, kokosboller, sjokoladekuler, kokoskuler og havrekuler er helt andre bakster i min oppskriftsbok. Den min far skrev oppskriftene sine i før han døde. 
Alle i min familie og slekt vet hva en negerbolle er, det er et kjært barndomsminne for alle født etter ca 1965. 

Ingen av oss bruker utrykket neger i dagligtale, omtaler negerbollene ved navn eller deler oppskriften, desverre kan man jo si for det er jo nå kommet til to generasjoner etter de som har lagd oppskriften med min far, en bitteliten del av vår matkultur og familiehistorie forsvinner jo med de små kakene vi nå unngår å ta opp i tilfelle noen tror vi legger vekta til verdenshistorien og slaveriet på de.

En viktig ting med oppskriften er at foruten smør og kaffe som kan brukes romtemperert så er ingenting varmt, det krever ingen baking og ingen må ha voldsomt med finmotorikk så det er enklet å lage disse kakene med både de eldste og de yngste. Negerbollene er også nesten litt sunne med havregryna og de metter bedre enn ting med mindre næring. 

Jeg mener på ingen måte at man skal bruke ordet neger, eller på død og liv må kalle negerboller nettop det, men det er nå alikevel noe med det å unnvike heller enn å ta samtalen. Fortelle nye tilskudd i familien at da oldefar skrev ned oppskriften så var det et ord som var anneledes brukt for han bar ikke kakene negativiteten de har nå men i dag så er det ordet helt feil å bruke. Kanskje vi burde finne på et bedre navn sammen? Eller la de hete det de het og forklare at man kan lage noe søtt og godt som får bismak fordi de er tilsatt historier som ikke var bra. Jeg vet ikke. Alt jeg vet er at disse kakene heter negerboller i familiens kokebok og kokken er for lengst død.

Jeg støtter å ta diskusjonen. Om navnet på en kake er slik at man ikke kan si det høyt, ikke dele det osv, da er det ikke et godt navn lenger, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Begrepet jødekaker er jo egentlig veldig krenkende. Ikke har de samme farge som jødene heller.

uh ????! Jødene kommer i flere farger

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg støtter å ta diskusjonen. Om navnet på en kake er slik at man ikke kan si det høyt, ikke dele det osv, da er det ikke et godt navn lenger, mener jeg.

Jeg sier heller ikke at navnet er godt. Men oppskriften står jo der, svart på hvitt. Som historien også gjør uansett hvor mye vi later som at ingen av oss har langt verre skjeletter i skapet enn negerboller. Å låse seg på at man er rasist slik noen i tråden gjør fordi man har en eldre oppskrift som bruker et utdatert og rasistisk uttrykk er jo like tåpelig som å insistere på at ingen kan bli støtt av at ordet neger brukes.

Stryker vi over navnet eller ignorerer det så unngår vi sannheten om at det ordet er der. Tilegger vi opphavsmannen rasistiske tendenser på grunn av ordet så blir det også feil, mannen døde lenge før debatten begynte å gå for fullt. Oppskriften er jo en form for tidsvitne slik sett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...