AnonymBruker Skrevet 23. mars #81 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det forbudte N-ordet sist jeg dikk det med meg hadde flere "g" enn neger. Neger har vi nordmenn plutselig kommet på er krenkende på vegne av alle svarte/brune/hva fader man skal si. INGEN reagerer på neger ordet i utlandet. N¡gg*r derimot er universalt hatet pga av opphavet til ordet. Lidelsen bak det ordet var ubegripelig og lar seg ikke forklare til dagens unge, vi gir ikke ordet mer makt men legger ordet dødt. Neger derimot er et ord som beskriver hvordan noen ser ut: asiatisk, lysebrun, neger, rødhåret... en må for fader kunne beskrive folk og bruke faktiske ORD?! Anonymkode: daa02...a8a Men ordet har jo ikke den samme betydningen på alle språk? Folk reagerer sikker ikke på "fitte" i utlandet heller. Betyr ikke at du kan gå rundt og kalle folk det likevel. Selv om det egentlig betyr "våtmark". Det kan da umulig folk bli krenker av, eller?? Anonymkode: a31bb...2e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #82 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At negro betyr svart på spansk er ikke det samme som at du kan gå rundt det og kaller folk neger. Neger har en helt annen kulturell betydning knyttet til seg. Hadde du kalt noen det i en jobbsammenheng? La oss si du var leder. Hadde du sagt for eksempel "du med rød genser også du som er neger, dere kan diskutere dette sammen". Det finnes noe som heter språklige konnotasjoner. Slå det opp. Anonymkode: a31bb...2e3 Å bruke bakeverk sitt egennavn er ikke det samme som å kalle noen for neger. Et ord er ikke rasistisk i seg selv. Uten kontekst blir det absurd å hevde rasisme. Anonymkode: d4bb7...9fe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 23. mars #83 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At negro betyr svart på spansk er ikke det samme som at du kan gå rundt det og kaller folk neger. Neger har en helt annen kulturell betydning knyttet til seg. Hadde du kalt noen det i en jobbsammenheng? La oss si du var leder. Hadde du sagt for eksempel "du med rød genser også du som er neger, dere kan diskutere dette sammen". Det finnes noe som heter språklige konnotasjoner. Slå det opp. Anonymkode: a31bb...2e3 Du jeg har aldri kalt personer for neger før, jeg lurte på hva negerboller var. Hva er det du ikke skjønner ?? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #84 Del Skrevet 23. mars Fordi jødehat fortsatt er helt greit. Anonymkode: 8f4a5...31a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #85 Del Skrevet 23. mars Jødekaker er vel blitt til jærkaker? Så både jøde og neger er fjernet fra maten😎 Anonymkode: 44967...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 23. mars #86 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det forbudte N-ordet sist jeg dikk det med meg hadde flere "g" enn neger. Neger har vi nordmenn plutselig kommet på er krenkende på vegne av alle svarte/brune/hva fader man skal si. INGEN reagerer på neger ordet i utlandet. N¡gg*r derimot er universalt hatet pga av opphavet til ordet. Lidelsen bak det ordet var ubegripelig og lar seg ikke forklare til dagens unge, vi gir ikke ordet mer makt men legger ordet dødt. Neger derimot er et ord som beskriver hvordan noen ser ut: asiatisk, lysebrun, neger, rødhåret... en må for fader kunne beskrive folk og bruke faktiske ORD?! Anonymkode: daa02...a8a Nå vet ikke jeg hvor du har vært, men ingen av statene jeg har vært i USA eller Canada har det vært ok å bruke «negro» om folk. Kanskje gamle folk på landsbygda gjør det fortsatt, men det er absolutt ikke vanlig. fugl fønix skrev (3 minutter siden): Herregud, vi snakker om kakeoppskrifter, ikke mennesker, må du gi deg!! Jeg skjønner jo at du ikke kan spansk da!! Er også en god rødvin som heter Gato negro. Jeg har aldri hørt om negerboller og jødekaker før, derfor jeg spurte rett ut hva det var i denne tråden, det har da faen meg ikke noe med rasisme å gjøre..må du gi deg!! 🙄 Det er en norsk kake som har blitt kalt neger fordi den er brun. Ok? Du forstår ikke at det er forskjell på en vin som heter det (som for øvrig ikke er noe å skryte av og vel er blant det som kan betegnes som billig skvip) og i vår kontekst? Det er innafor å bruke negro om svarte ting i Spania, det er noe helt annet. Å kunne et språk innebærer ikke bare å kunne ordene, men også at man har en viss språkforståelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #87 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men ordet har jo ikke den samme betydningen på alle språk? Folk reagerer sikker ikke på "fitte" i utlandet heller. Betyr ikke at du kan gå rundt og kalle folk det likevel. Selv om det egentlig betyr "våtmark". Det kan da umulig folk bli krenker av, eller?? Anonymkode: a31bb...2e3 Om et bakeverk hadde hett «fittekake», så hadde jeg kalt det «fittekake». Det betyr ikke at man kaller andre mennesker «fitte» eller at man syntes det «fitte» betyr, er noe negativt. Man kan elske kvinnelig underliv og samtidig bruke ordet «fittekake» og samtidig ikke kalle andre for en «fitte». Igjen. Uten kontekst blir denne diskusjonen absurd. Anonymkode: d4bb7...9fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #88 Del Skrevet 23. mars fugl fønix skrev (1 minutt siden): Jeg snakker ikke om personer, jeg snakker om kaker jeg Du snakker om ord. Forøvrig utrolig hvor viktig det er folk å tviholde på dette idiotisk lille kakenavnet.Drit i at det er blodrasistisk. Vi har jo alltid kalt det det!! Sjokoladebolle har liksom ikke samme shwungen. Anonymkode: a31bb...2e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 23. mars #89 Del Skrevet 23. mars Here we go again.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 23. mars #90 Del Skrevet 23. mars For noen er det tydeligvis ekstremt viktig å bruke ordet neger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #91 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om et bakeverk hadde hett «fittekake», så hadde jeg kalt det «fittekake». Det betyr ikke at man kaller andre mennesker «fitte» eller at man syntes det «fitte» betyr, er noe negativt. Man kan elske kvinnelig underliv og samtidig bruke ordet «fittekake» og samtidig ikke kalle andre for en «fitte». Igjen. Uten kontekst blir denne diskusjonen absurd. Anonymkode: d4bb7...9fe Haha, hva?? Nå håper jeg du er ironisk, men hadde i alle fall vært rimelig spinnvilt å inistere på fittekake-navnet "fordi det alltid har hett det"🤣 hadde holdt meg unna den på juleavslutningen. Anonymkode: a31bb...2e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 23. mars #92 Del Skrevet 23. mars Rosa Dartle skrev (1 minutt siden): Nå vet ikke jeg hvor du har vært, men ingen av statene jeg har vært i USA eller Canada har det vært ok å bruke «negro» om folk. Kanskje gamle folk på landsbygda gjør det fortsatt, men det er absolutt ikke vanlig. Det er en norsk kake som har blitt kalt neger fordi den er brun. Ok? Du forstår ikke at det er forskjell på en vin som heter det (som for øvrig ikke er noe å skryte av og vel er blant det som kan betegnes som billig skvip) og i vår kontekst? Det er innafor å bruke negro om svarte ting i Spania, det er noe helt annet. Å kunne et språk innebærer ikke bare å kunne ordene, men også at man har en viss språkforståelse. Snakker om kaker jeg . Er du som ikke eier språk forståelse som ikke skjønner at jeg prater om kaker!! Så blander du det med rasisme osv som overhode ikke har noe med rasisme å gjøre,hvor dum er du egentlig ??..ikke greit du er rapportert for avsporing. Ingen vits at du siterer meg mer. Du vrenger og vrir jo på alt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #93 Del Skrevet 23. mars Vinterjenta skrev (Akkurat nå): For noen er det tydeligvis ekstremt viktig å bruke ordet neger Jeg forstår det ikke, har klart meg i 40 år uten. Hva trenger de det til, kan man lure på. Anonymkode: a31bb...2e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 23. mars #94 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår det ikke, har klart meg i 40 år uten. Hva trenger de det til, kan man lure på. Anonymkode: a31bb...2e3 Gudene må vite. Jeg har aldri brukt ordet, og gremmes hver gang jeg hører det bli brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #95 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sjokoladebolle har liksom ikke samme shwungen. Anonymkode: a31bb...2e3 Spiller ingen rolle all den tid sjokoladebolle er noe annet. Nei. Negerboller er ikke rasistisk i seg selv. Hadde jeg kalt en tykk, mørkhudet person for «Negerbolle», så hadde det vært rasistisk og stygt. Å bruke egennavnet «Negerbolle» om et bakeverk som heter «negerbolle» er ikke rasistisk. Å omtale bakeverket jødekake som jødekake er ikke antisemittisme. Å kalle en person for feks «jævla jødekake», så er konteksten en helt annen, og «jødekake» blir da et rasistisk skjellsord. Man kan bruke egennavnene «Negerboller» og «jødekaker» om bakst som heter «Negerboller» og «jødekaker» helt uten å bruke de samme ordene om mennesker. Kontekst. En farget mann kan (og gjør det ofte) kalle en annen farget mann for «neger». En pakistaner kan kalle en annen pakistansk venn for «pakkis» også. Uten at det ligger rasisme i det. Jeg som hvit mann kan ikke gjøre det samme. Da hadde det vært jævlig ugreit. Kontekst. Anonymkode: d4bb7...9fe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #96 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg legger merke til at ingen har et bedre ord for å beskrive noen som er mørkhudet.. å nei fader, kan ikke si det heller.. hva pakker skal man si...? Anonymkode: daa02...a8a Hvilket bruker du for å beskrive en person med hvit hud da? Har du et godt ord til oss der også, kanskje? Er så tungvint å si "person med hvit hud".. Anonymkode: a31bb...2e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 23. mars #97 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spiller ingen rolle all den tid sjokoladebolle er noe annet. Nei. Negerboller er ikke rasistisk i seg selv. Hadde jeg kalt en tykk, mørkhudet person for «Negerbolle», så hadde det vært rasistisk og stygt. Å bruke egennavnet «Negerbolle» om et bakeverk som heter «negerbolle» er ikke rasistisk. Å omtale bakeverket jødekake som jødekake er ikke antisemittisme. Å kalle en person for feks «jævla jødekake», så er konteksten en helt annen, og «jødekake» blir da et rasistisk skjellsord. Man kan bruke egennavnene «Negerboller» og «jødekaker» om bakst som heter «Negerboller» og «jødekaker» helt uten å bruke de samme ordene om mennesker. Kontekst. En farget mann kan (og gjør det ofte) kalle en annen farget mann for «neger». En pakistaner kan kalle en annen pakistansk venn for «pakkis» også. Uten at det ligger rasisme i det. Jeg som hvit mann kan ikke gjøre det samme. Da hadde det vært jævlig ugreit. Kontekst. Anonymkode: d4bb7...9fe Ja enig👍, kaker vi snakker om i denne tråden.. ikke mennesker. så velger enkelte brukere å blande inn rasisme,blir for dumt, krenkehysterie lenge leve tydligvis 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #98 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spiller ingen rolle all den tid sjokoladebolle er noe annet. Nei. Negerboller er ikke rasistisk i seg selv. Hadde jeg kalt en tykk, mørkhudet person for «Negerbolle», så hadde det vært rasistisk og stygt. Å bruke egennavnet «Negerbolle» om et bakeverk som heter «negerbolle» er ikke rasistisk. Å omtale bakeverket jødekake som jødekake er ikke antisemittisme. Å kalle en person for feks «jævla jødekake», så er konteksten en helt annen, og «jødekake» blir da et rasistisk skjellsord. Man kan bruke egennavnene «Negerboller» og «jødekaker» om bakst som heter «Negerboller» og «jødekaker» helt uten å bruke de samme ordene om mennesker. Kontekst. En farget mann kan (og gjør det ofte) kalle en annen farget mann for «neger». En pakistaner kan kalle en annen pakistansk venn for «pakkis» også. Uten at det ligger rasisme i det. Jeg som hvit mann kan ikke gjøre det samme. Da hadde det vært jævlig ugreit. Kontekst. Anonymkode: d4bb7...9fe Men neger er faktisk et så belastet ord at det, helt uavhengig av kontekst, alltid vil være belastende. Det finnes ingen positive fortolkninger av det ordet, kun negative, på grunn av måten ordet har vært brukt på. La oss si du skulle bake til en juleavslutning med 50% barn med mørk hud. Mener du at du da helt uten betenkniger ville stilt opp med et brett "negerboller"? Hadde det gått greit, tenker du? Anonymkode: a31bb...2e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 23. mars #99 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det forbudte N-ordet sist jeg dikk det med meg hadde flere "g" enn neger. Neger har vi nordmenn plutselig kommet på er krenkende på vegne av alle svarte/brune/hva fader man skal si. INGEN reagerer på neger ordet i utlandet. N¡gg*r derimot er universalt hatet pga av opphavet til ordet. Lidelsen bak det ordet var ubegripelig og lar seg ikke forklare til dagens unge, vi gir ikke ordet mer makt men legger ordet dødt. Neger derimot er et ord som beskriver hvordan noen ser ut: asiatisk, lysebrun, neger, rødhåret... en må for fader kunne beskrive folk og bruke faktiske ORD?! Anonymkode: daa02...a8a Den engelske varianten av neger - negro - er IKKE ok. Hvorfor er da neger ok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 23. mars #100 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvilket bruker du for å beskrive en person med hvit hud da? Har du et godt ord til oss der også, kanskje? Er så tungvint å si "person med hvit hud".. Anonymkode: a31bb...2e3 Bleikfis 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå