AnonymBruker Skrevet 23. mars #61 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Verdens dummeste spørsmål? Det er ganske stor forskjell på å kalle noen jøde og kaller noen neger. Mange folk er jøder, det andre ordet er et skjellsord. Anonymkode: a31bb...2e3 Mange folk er negre også. Så en smule rar konklusjon du drar der. Anonymkode: a00f0...781 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urwa Skrevet 23. mars #62 Del Skrevet 23. mars Flintis skrev (3 timer siden): Hmm... hva med Svenskesuppe.... Er vel det samme som pakistansk ris🤭 Helt innfor det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #63 Del Skrevet 23. mars Negerboller og jødekaker er begge tradisjonelle bakeverk, omtalt i kokebøker i en mannsalder. Folk må roe ned krenkehysteriet. Man er ikke rasist fordi man snakker om Negerboller og jødekaker. Nei. Negerboller er hverken sjokoladeboller eller risboller. Negerboller er er eget bakeverk. Anonymkode: d4bb7...9fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #64 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Verdens dummeste spørsmål? Det er ganske stor forskjell på å kalle noen jøde og kaller noen neger. Mange folk er jøder, det andre ordet er et skjellsord. Anonymkode: a31bb...2e3 Vel mange folk er negre også. Akkurat det kan vi vel ikke stikke under en stol… hvis det er antall det går på, vinner ovennevnte soleklart. Anonymkode: be0b1...16f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #65 Del Skrevet 23. mars Vi får bytte navn på «tyske skiver» også. Om vi først skal drive å bli krenket over navn på bakeverk mener jeg. Kan jo være noen overlevende fra 2 verdenskrig som krenkes. Kanskje vi skal omskrive «fattigmann» til «mindre bemidlet kake» også. Bare for ikke å krenke folk med dårlig råd mener jeg. Anonymkode: d4bb7...9fe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #66 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Syns det er meget spesielt at man har lov å kalle et bakverk jødekaker, man burde funnet nytt navn til dem slik man gjorde med negerboller. Begrepet jødekaker er jo egentlig veldig krenkende. Ikke har de samme farge som jødene heller. Anonymkode: a00f0...781 Ingen av de to er innenfor. Jeg har ikke sett noen steder bruke noen av begrepene på årevis. Og jeg vet ikke om et eneste opplyst menneske som bruker noen av begrepene. Har du konkrete eksempler? Du kan jo ikke bare kaste påstander utav deg uten konkrete bevis, det blir bare vås og gjør at du fremstår som en tåpe. Anonymkode: 37d0e...b9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #67 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi får bytte navn på «tyske skiver» også. Om vi først skal drive å bli krenket over navn på bakeverk mener jeg. Kan jo være noen overlevende fra 2 verdenskrig som krenkes. Kanskje vi skal omskrive «fattigmann» til «mindre bemidlet kake» også. Bare for ikke å krenke folk med dårlig råd mener jeg. Anonymkode: d4bb7...9fe Hvorfor ikke? Hva, presis, mener du er galt med å hensynta andre menneskers følelser? Bruk gjerne konkrete eksempler på hvordan og hvorfor å ta hensyn til andre for deg er negativt. Dette «la oss for all del ikke ta hensyn til våre medmennesker» kastes frem som et argument jevnlig. Men hva det er ment å bevise (utover at v sender av argumentet er en idiot) vet jeg ikke. Du må gjerne forklare hvorfor det er negativt av vi i dag har beveget oss bort fra 1900-tallets grenseløse hat mot andre hudfarger og etnisiteter, åpenlyse skittkasting på de som hadde handikap, var fattige, ikke var pene, tynne eller vellykket, eller bare var kvinner (som alle alltid var verdt minst en fornærmelse, gjerne fremsatt i beste sendetid på tv). Jeg forstår det på ingen måte. Hvorfor er å gjennopplive fortidens hat et mål? Anonymkode: 37d0e...b9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #68 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Synes negerboller et et koselig ord. Neger også. Beskriver bare fargen på mennesket. Nigger synes jeg er skjellsord Anonymkode: d49c7...a1f Jada, koselig og kjekt ord for deg, så da så. Har på følelsen av at du ikke har blitt kalt dette ordet noen gang? Har det noen gang slått deg at det ikke er de som bruker ordet "neger" som har rett til å definere om ordet er krenkende eller ikke? Det er ikke sånn språk fungerer. Det er ikke du som bestemmer betydningen av ordet, ordet har allerede en betydning i kulturen vår. Og den betydningen er veldig negativ. Anonymkode: a31bb...2e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #69 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vel mange folk er negre også. Akkurat det kan vi vel ikke stikke under en stol… hvis det er antall det går på, vinner ovennevnte soleklart. Anonymkode: be0b1...16f 🤡 Anonymkode: a31bb...2e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 23. mars #70 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Negerboller og jødekaker er begge tradisjonelle bakeverk, omtalt i kokebøker i en mannsalder. Folk må roe ned krenkehysteriet. Man er ikke rasist fordi man snakker om Negerboller og jødekaker. Nei. Negerboller er hverken sjokoladeboller eller risboller. Negerboller er er eget bakeverk. Anonymkode: d4bb7...9fe Enig, krenkehysteri må roe seg ned et par hakk. Neger kommer jo av spanske ordet negero, som betyr svart. Svart katt for eksempel blir omtalt som Gato negro i spansktalende land. Det er ikke rasistisk, kun fargebeskrivelse. Og 1000 takk for oppskrift på jødekake, det skal jeg også lage en dag 😊. Jeg har aldri hørt om jødekake før heller, inntil idag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 23. mars #71 Del Skrevet 23. mars fugl fønix skrev (2 minutter siden): Enig, krenkehysteri må roe seg ned et par hakk. Neger kommer jo av spanske ordet negero, som betyr svart. Svart katt for eksempel blir omtalt som Gato negro i spansktalende land. Det er ikke rasistisk, kun fargebeskrivelse. Og 1000 takk for oppskrift på jødekake, det skal jeg også lage en dag 😊. Jeg har aldri hørt om jødekake før heller, inntil idag. Du må være historieløs om du tror på det du skriver der. Skjønner ikke at det er så problematisk tema? Jeg har vokst opp med at det heter sjokoladeboller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 23. mars #72 Del Skrevet 23. mars Rosa Dartle skrev (1 minutt siden): Du må være historieløs om du tror på det du skriver der. Skjønner ikke at det er så problematisk tema? Jeg har vokst opp med at det heter sjokoladeboller. Kan du spansk ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #73 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jada, koselig og kjekt ord for deg, så da så. Har på følelsen av at du ikke har blitt kalt dette ordet noen gang? Har det noen gang slått deg at det ikke er de som bruker ordet "neger" som har rett til å definere om ordet er krenkende eller ikke? Det er ikke sånn språk fungerer. Det er ikke du som bestemmer betydningen av ordet, ordet har allerede en betydning i kulturen vår. Og den betydningen er veldig negativ. Anonymkode: a31bb...2e3 Jeg legger merke til at ingen har et bedre ord for å beskrive noen som er mørkhudet.. å nei fader, kan ikke si det heller.. hva pakker skal man si...? Anonymkode: daa02...a8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #74 Del Skrevet 23. mars N-ordet er veldig belastet ord. De som ikke evner og godta at det er et ord som man ikke bruker mer, hverken muntlig eller skriftlig, bør lese seg opp. Ingen her inne som er etnisk norske kan faktisk fortelle hva som er krenkende eller belastende for andre. Det å bruke det ordet er et godt eksempel på hverdagsrasisme, godt skjult bak dårlige begrunnelse. Anonymkode: 8daa4...cee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 23. mars #75 Del Skrevet 23. mars fugl fønix skrev (Akkurat nå): Kan du spansk ? Vet du hva etymologisk feilslutning er? I dag regnes neger som et rasistisk og nedsettende ord i norsk språkbruk. Ordet har historiske røtter i kolonialismen og ble tidligere brukt som en generell betegnelse for personer med afrikansk opphav. Selv om det opprinnelig kommer fra niger som betyr svart, så har det en helt annen betydning nå. Så ja, du overser historisk kontekst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #76 Del Skrevet 23. mars Det forbudte N-ordet sist jeg dikk det med meg hadde flere "g" enn neger. Neger har vi nordmenn plutselig kommet på er krenkende på vegne av alle svarte/brune/hva fader man skal si. INGEN reagerer på neger ordet i utlandet. N¡gg*r derimot er universalt hatet pga av opphavet til ordet. Lidelsen bak det ordet var ubegripelig og lar seg ikke forklare til dagens unge, vi gir ikke ordet mer makt men legger ordet dødt. Neger derimot er et ord som beskriver hvordan noen ser ut: asiatisk, lysebrun, neger, rødhåret... en må for fader kunne beskrive folk og bruke faktiske ORD?! Anonymkode: daa02...a8a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 23. mars #77 Del Skrevet 23. mars Rosa Dartle skrev (Akkurat nå): Vet du hva etymologisk feilslutning er? I dag regnes neger som et rasistisk og nedsettende ord i norsk språkbruk. Ordet har historiske røtter i kolonialismen og ble tidligere brukt som en generell betegnelse for personer med afrikansk opphav. Selv om det opprinnelig kommer fra niger som betyr svart, så har det en helt annen betydning nå. Så ja, du overser historisk kontekst. Herregud, vi snakker om kakeoppskrifter, ikke mennesker, må du gi deg!! Jeg skjønner jo at du ikke kan spansk da!! Er også en god rødvin som heter Gato negro. Jeg har aldri hørt om negerboller og jødekaker før, derfor jeg spurte rett ut hva det var i denne tråden, det har da faen meg ikke noe med rasisme å gjøre..må du gi deg!! 🙄 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #78 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (58 minutter siden): grenseløse hat mot andre hudfarger og etnisiteter, åpenlyse skittkasting på de som hadde handikap, var fattige, ikke var pene, tynne eller vellykket, Hvorfor er å gjennopplive fortidens hat et mål? Anonymkode: 37d0e...b9c Du krenkes av egennavn på ulik bakst. Navnene i seg selv er hverken hat eller skittkasting. Du forstår ikke kontekst. At du i tillegg ser på «jøde» og «tysker» som uttrykk for hat, sier mer om deg og dine fordommer og holdninger de fleste av oss forlot for mange år siden. Du trenger ikke fremstå som en martyr på vegne av jøder og tyskere. De har ikke bedt om det og de ser ikke på seg selv som noe negativt, slik du gjør. Negerboller, jødekaker, tyske skiver og fattigmann er tradosjonsbakst. Det er du som tar det ut av kontekst og gjør det uttrykk for noe det ikke er. Anonymkode: d4bb7...9fe 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #79 Del Skrevet 23. mars fugl fønix skrev (Akkurat nå): Herregud, vi snakker om kakeoppskrifter, ikke mennesker, må du gi deg!! Jeg skjønner jo at du ikke kan spansk da!! Er også en god rødvin som heter Gato negro. Jeg har aldri hørt om negerboller og jødekaker før, derfor jeg spurte rett ut hva det var i denne tråden, det har da faen meg ikke noe med rasisme å gjøre..må du gi deg!! 🙄 At negro betyr svart på spansk er ikke det samme som at du kan gå rundt det og kaller folk neger. Neger har en helt annen kulturell betydning knyttet til seg. Hadde du kalt noen det i en jobbsammenheng? La oss si du var leder. Hadde du sagt for eksempel "du med rød genser også du som er neger, dere kan diskutere dette sammen". Det finnes noe som heter språklige konnotasjoner. Slå det opp. Anonymkode: a31bb...2e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 23. mars #80 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At negro betyr svart på spansk er ikke det samme som at du kan gå rundt det og kaller folk neger. Neger har en helt annen kulturell betydning knyttet til seg. Hadde du kalt noen det i en jobbsammenheng? La oss si du var leder. Hadde du sagt for eksempel "du med rød genser også du som er neger, dere kan diskutere dette sammen". Det finnes noe som heter språklige konnotasjoner. Slå det opp. Anonymkode: a31bb...2e3 Jeg snakker ikke om personer, jeg snakker om kaker jeg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå